Определение по дело №137/2020 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 1674
Дата: 12 октомври 2020 г.
Съдия: Стоил Делев Ботев
Дело: 20207180700137
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 13 януари 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

№ …/…

Град Пловдив, 12.10. 2020 година

В   ИМЕТО   НА   НАРОДА

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ПЛОВДИВ, ХХІІ касационен състав, в закрито заседание на 12,10,2020 година  в състав:

                                                  Председател: Анелия Харитева

                                                            Членове: Стоил Ботев

                                                                            Георги Пасков

 като разгледа докладваното от съдия Ботев а.д. № 137 по описа на съда за 2020 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

Производство по  чл.182 и 182а от АПК.

Съдът по настоящото дело е сезиран с  искова молба от Д.А.Я., ЕГН **********,***  против Решение № 231, прието с Протокол № 07/10.07.2015 г. на Общински съвет „Родопи“, с което на основание чл.21, ал.1, т.8 от ЗМСМА и чл.10б, ал.2, т.1 от ЗСПЗЗ, във връзка с § 27 от ПЗР към ЗИД на ЗСПЗЗ и § 46 от ПЗР към Постановление № 139/13.05.2011 г. за изменение и допълнение на ППЗСПЗЗ, приет с ПМС от 1991 г. /обн.ДВ, бр.39/2011 г./ Общински съвет „Родопи“ е приел списъци с имоти по Предложение с вх.№ 92-ОбС-27/30.12.2011 г. от ОСЗ-Родопи за предоставяне на земеделска земя, собственост на община Родопи, за обезщетяване на собствениците или техните наследници, притежавали земеделски земи преди образуването на ТКЗС или ДЗС, като е изключил земеделски земи – публична общинска собственост, съгласно приложен списък, неразделна част от решението. Твърди се нищожност на оспорения административен акт.

В проведеното последно осз. на 24,09,2020г.  процес. Представител на  Общински съвет Родопи,  адв. Т.Д.  е изложила становище за недопустимост на жалбата.

Освен това съдът е докладвал и молба на Н. С.Г. с ЕГН **********,*** , за конституирането й като заинтересована страна по делото.

Съдът е решил по горното възражение и искане да се произнесе в закрито заседание.

Предвид горното съдът счита за необходимо да изложи следното от правна страна:

Предмет на съдебен контрол е искова молба, подадена от Д.А.Я., против Решение № 231, прието с Протокол № 07 от 10.07.2015г. на Общински съвет „Родопи",  с която се иска от съда да бъде прогласена неговата нищожност.

 С Решение № 231, прието с Протокол № 07 от 10.07.2015г. на ОбС-Родопи, на основание чл.21, ал.1, т.8 от ЗМСМА и чл.106, ал.2, т.1 от ЗСПЗЗ, във връзка с § 27 от ПЗР към ЗИД на ЗСПЗЗ и § 46 от ПЗР към Постановление № 139/13.05.2011г. за изм. и доп. на ППЗСПЗЗ, приет с ПМС от 1991г. /обн. ДВ, бр.39/2011г./, Общински съвет „Родопи" е приел списъци с имоти по Предложение с Вх.№ 92-О6С-27/30.12.2011г. от ОСЗ-Родопи за предоставяне на земеделска земя, собственост на Община „Родопи", за обезщетяване на собствениците или техните наследници, притежавали земеделски земи преди образуването на ТКЗС или ДЗС, като е изключил земеделски земи - публична общинска собственост, съгласно приложен списък, неразделна част от решението.

Съдът обсъди приложените по делото съдебни решения по адм.дела №№ 1710/2014г./л.427/., №1976/2015г./л.427/ ., №5751/2016 на ВАС–л.430., и  Определение по ад. № 921/2017г. –л.433 от изложените мотиви по които установи следното:

1. Решение № 781, прието с Протокол № 39 от 21.10.2010г. на Общински Съвет „Родопи"; е отменено с Решение № 1515 от 06.10.2011г., постановено по адм. дело № 2351/2010г. по описа на Административен съд-Пловдив - III състав, с което съдът е върнал преписката на същия административен орган за решаване на въпроса по същество при спазване на задължителните указания, дадени в решението;

2.Решение № 303, прието с Протокол № 22 от 07.12.2012г. на Общински съвет „Родопи"; същото е отменено с Решение № 1090 от 22.04.2014г., постановено по адм. дело № 962/2013г. по описа на Административен съд-Пловдив, с което съдът е върнал преписката на Общински съвет „Родопи" за произнасяне съобразно дадените в мотивите на това решение указания;

3. Решение № 148, прието с Протокол № 11 от 06.06.2014г. на Общински съвет „Родопи"; същото е отменено с Решение № 799 от 22.04.2015г., постановено по адм. дело № 1710/2014г. по описа на Административен съд-Пловдив - XVIIc. с което съдът е изпратил преписката на Общински съвет „Родопи" за ново произнасяне по Предложение с Вх.№ 92-ОбС-27/30.12.2011г. от ОСЗ - Родопи, при съблюдаване на дадените с решението указания по тълкуването и прилагането на закона.

Така се стига до вземане на оспореното в настоящото производство Решение № 231, прието с Протокол № 07 от 10.07.2015г. на Общински съвет „Родопи". Същото е прието след влизане в сила на горецитираното Решение № 799 от 22.04.2015г., постановено по адм. дело № 1710/2014г. по описа на Адм. съд-Пловдив, по силата на което делото е било изпратено като преписка на Общински съвет „Родопи" за ново произнасяне по Предложение с Вх.№ 92-ОбС-27/30.12.2011г. от ОСЗ - Родопи, при съблюдаване на дадените с решението указания по тълкуването и прилагането на закона.

4. Оспореното в настоящото производство Решение № 231, прието с Протокол № 07 от 10.07.2015г. на Общински съвет „Родопи", вече е било предмет на съдебна проверка - по адм. дело № 1976/2015г. по описа на Административен съд-Пловдив, XIV състав.

С Решение № 578 от 17.03.2016г., постановено по горепосоченото адм. дело № 1976/2015г. по описа на Административен съд-Пловдив, съдът е отхвърлил жалбата против Решение № 231, взето с Протокол № 07/10.07.2015г. на ОбС-Родопи, с което се приемат списъци с имоти по Предложение с Вх.№ 92-ОбС-27/30.12.2011г. от ОСЗ -Родопи, като са изключени земеделски земи-публична собственост, съгласно приложен списък.

В мотивите на горецитираното решение съдът е приел, че в случая Общински съвет „Родопи" стриктно е спазил указанията в постановеното решение на съда от 22.04.2015г.  по адм. дело № 1710/2014г. по описа на Адм. съд-Пловдив, поради което същият е постановил правилен административен акт.

Впоследствие Решение № 578 от 17.03.2016г., постановено по горепосоченото адм. дело № 1976/2015г. по описа на Адм. съд-Пловдив, е било отменено с Решение № 3963/30.03.2017г., постановено по адм. дело № 5751/2016г. по описа на ВАС - IV отд., като  ВАС е върнал делото на същия съд за ново разглеждане от друг състав.

В мотивите си ВАС е посочил че АС Пловдив е приел че оспореното решение е валиден админ.акт, който не следва да се обяви за нищожен , тъй като е  издаден при спазване на задължителните съдебни мотиви по админ.дела.

Т.е. налице е проверка за нищожност и е прието че оспореното решение е валиден админ.акт, който не е  нищожен .

ВАС е приел че АС се е произнесъл само по твърдяната нищожност, но не се е произнесъл по наведените доводи за незаконосъобразност и е върнал делото на друг състав. В частта за нищожността,  решението на АС е оставено в сила.

Било е образувано адм. дело № 921/2017г. по описа на Адм. съд-Пловдив, XV състав, като с определение № 2099/25.10.2017г., съдът е оставил без разглеждане жалбата  и е прекратил производството поради оттегляне на жалбата .

В крайна сметка се установява по безспорен начин че са налице множество обжалвания на Решения на Общински съвет Родопи, по които са налични влезли в сила съдебни актове.

Съгласно чл.168, ал.2 от АПК съдът обявява нищожността на акта, дори да липсва искане за това.

Както по-горе се каза  в производството по адм. дело № 1976/2015г. съдът е извършил проверка по отношение на валидността на оспорения административен акт, каквато той е длъжен да извърши съгласно разпоредбата на чл.168, ал.2 от АПК, дори да липсва искане за това /макар в производството по делото такова искане да е било заявено изрично/. Както беше посочено по-горе, с решението по адм. дело № 1976/2015г. съдът е приел, че Общински съвет „Родопи" е постановил правилен административен акт , който не е нищожен,  който всъщност е и  процесното Решение № 231, взето с Протокол № 07/10.07.2015гт. , което е предмет на оспорване в настоящото съдебно производство.

Съдът   по процесното оспорване ,   следва да приеме че АС Пловдив вече се  е произнесъл служебно по  твърдяната нищожност ,  не е обявил акта за нищожен и неговото решение е оставено в сила в тази си част от ВАС, а решението е отменено  на друго основание,  за събиране на доказателства за проверка законосъобразността .

Освен това, съдът счита че "заинтересувано лице " в производството по постановяване на акта по чл.10б, ал.2, т,1 от ЗСПЗЗ, във вр. с чл.19, ал.11 от ППЗСПЗЗ, е всяко лице, заявило земеделска земя за възстановяване по реда на ЗСПЗЗ, чиито права са признати, но върху земите е реализирано мероприятие, което не позволява възстановяването на собствеността в съществуващи (възстановими) стари реални граници, поради което подлежат на обезщетяване, които, също така, са избрали за начин на обезщетяване -със земеделски земи от наличния ОПФ.

 В случая съдът установи , че наследодателката на жалбоподателя Д.Х.Д.е включена в списък на правоимащи собственици за обезщетение със земеделска земя от ОПФ / л. 6 , по ад 2148/19/ означава че решението на Об.съвет е благоприятно за жалбоподателя  и за него липсва правен интерес от заявеното обжалване.

Предвид горното следва да се приеме  че  заявеното обжалване против Решение № 231, прието с Протокол № 07 от 10.07.2015г. на ОбС-Родопи, е недопустимо,   поради липса на правен интерес, и като такова, също следва да бъде оставено без разглеждане.

Горното налага  съдът да  остави жалбата  без разглеждане , а  съдебното производство се прекрати..

Освен това при това  развитие на нещата  съдът не следва да се произнася по искането на  Н.С.Г. с ЕГН **********,*** , за конституирането й като заинтересована страна по делото, тъй като  при евентуалната отмяна на настоящото определение от ВАС , за нея остава правната възможност да подаде жалба срещу процесното Решение № 231 ,прието с Протокол № 07 от 10.07.2015г. на ОбС-Родопи.

Водим от горното  и на основание чл. 159, т. 4 и т.6  от АПК съдът

ОПРЕДЕЛИ:

ОСТАВЯ  без разглеждане  жалба от Д.А.Я., ЕГН **********,***  против Решение № 231, прието с Протокол № 07/10.07.2015 г. на Общински съвет „Родопи“, с което на основание чл.21, ал.1, т.8 от ЗМСМА и чл.10б, ал.2, т.1 от ЗСПЗЗ, във връзка с § 27 от ПЗР към ЗИД на ЗСПЗЗ и § 46 от ПЗР към Постановление № 139/13.05.2011 г. за изменение и допълнение на ППЗСПЗЗ, приет с ПМС от 1991 г. /обн.ДВ, бр.39/2011 г./ Общински съвет „Родопи“ е приел списъци с имоти по Предложение с вх.№ 92-ОбС-27/30.12.2011 г. от ОСЗ-Родопи за предоставяне на земеделска земя, собственост на община Родопи, за обезщетяване на собствениците или техните наследници, притежавали земеделски земи преди образуването на ТКЗС или ДЗС, като е изключил земеделски земи – публична общинска собственост, съгласно приложен списък, неразделна част от решението.

ПРЕКРАТЯВА  съдебното производство по адм. дело № 137/2020г.

Определението  подлежи на обжалване пред ВАС в 7-мо дневен срок от съобщаването на страните.

                                                           ПРЕДСЕДАТЕЛ:

                    

                                                                    ЧЛЕНОВЕ: