Р Е Ш
Е Н И Е
№ 28.11.2019г. гр.Царево
В
ИМЕТО НА НАРОДА
Царевският районен съд наказателен състав
На тринадесети ноември две хиляди и
деветнадесета година
В публичното заседание в следния състав:
Председател: Мария Москова
секретар Нели Стоянова,
като разгледа докладваното от съдия Москова НАХД № 453/2019г. по описа на РС-Царево,
за да се произнесе взе предвид следното :
Производство по реда на чл.59 и
следващите от ЗАНН.
Образувано е по жалба на „*****“ ***
с ЕИК **** със седалище и адрес на управление: *********, срещу Наказателно постановление № *******
год. на Началник Отдел „*****“-*****, с което за нарушение на §21 ал.2 от Преходни
и Заключителни разпоредби към Наредба за изменение и допълнение на Наредба №
Н-18 от 2006 г. за регистриране и отчитане чрез фискални устройства на
продажбите в търговските обекти, изискванията към софтуерите за управлението им
и изисквания към лицата, които извършват продажби чрез електронен магазин (обн.ДВ,
бр.52 от 2019 г., в сила от 02.07.2019 г.) във вр. с чл.118 ал.4 от ЗДДС, на
търговеца е наложена имуществена санкция в размер на 500лв. на основание чл.185
ал.2 изр.2 вр.чл.185 ал.1 от ЗДДС. В жалбата се навеждат доводи за материална
незаконосъобразност на обжалваното НП, чиято отмяна се иска.
В с.з. за жалбоподателя, редовно
призован, представител не се явява.
За въззиваемата страна, редовно
уведомена, се явява надлежно упълномощен процесуален представител-ю.к.Ст.,
която моли НП да бъде потвърдено.
Съдът като съобрази становищата на
страните и събраните по делото писмени и гласни доказателства прие за
установено от фактическа страна следното:
На 13.07.2019г. в 11:29 ч. св.С. и
колегата й А. / и двамата служители на **** / извършили проверка в търговски
обект по смисъла на §1 т.41 от ДР на ЗДДС
– „******“, находящ се в с.*****, общ.****, и стопанисван от „******“ ***, при
която се установило че в търговският обект има монтираното и въведено в
експлоатация, свързано дистанционно с НАП и работещо към момента на проверката
фискално устройство модел **** ****, ИН на ФУ: **** и ФП №*****. При проверка на Книгата за дневни
финансови отчети за 2019г., съхранява в
обекта, данъчните инспектори установили, че за дата 12.07.2019г. „*****“ *** не
е изпълнило задължението си да отпечатва дневен фискален отчет с нулиране и
запис във фискалната памет и в КЛЕН за
всеки ден /за всеки 24 часа/, през които в устройството са регистрирани
продажби/сторно или служебно въведи операции. Проверяващите инспектори
установили, че фискалното устройство в обекта не е с коригирана версия на
фърмеура и не генерира дневен финансов отчет с нулиране и запис във фискалната
памет и в КЛЕН за всеки ден /за всеки 24 часа/, през който в устройството са
регистрирани продажби/сторно или служебно въведени операции, в случай, че през
последните 24 часа такъв отчет не е отпечатан от лицето по чл.3
Констатациите на проверяващите са
обективирани в Протокол за извършена проверка cep. АА № ******., съставен на
основание чл. 110, ал. 4, във връзка с чл. 50, ал. 1 от ДОПК и подписан без възражения от управителя на
дружеството.
С оглед на така установеното, св.С. съставила
на 24.07.2019г. срещу „*****“ *** Акт за установяване на административно
нарушение с бланков № ****** година, като приела, че дружеството е
нарушило разпоредбата на §21 ал.2 от
Преходни и Заключителни разпоредби към Наредба за изменение и допълнение на
Наредба № Н-18 от 2006 г. за регистриране и отчитане чрез фискални устройства
на продажбите в търговските обекти, изискванията към софтуерите за управлението
им и изисквания към лицата, които извършват продажби чрез електронен магазин
(обн.ДВ, бр.52 от 2019 г., в сила от 02.07.2019 г.) във вр. с чл.118 ал.4 от ЗДДС. Препис от акта е връчен на управителя на дружеството и е подписан от него
с обяснение, че е допусната техническа грешка.
В законоустановения срок по ЗАНН,
дружеството не е депозирало писмени
възражения срещу съставения АУАН.
Въз
основа на така съставения АУАН и след преценка на материалите по АНП било
издадено и обжалваното НП, в което нарушението е описано по същия начин и е
дадена същата правна квалификация – нарушение §21 ал.2 от Преходни и
Заключителни разпоредби към Наредба за изменение и допълнение на Наредба № Н-18
от 2006 г. за регистриране и отчитане чрез фискални устройства на продажбите в
търговските обекти, изискванията към софтуерите за управлението им и изисквания
към лицата, които извършват продажби чрез електронен магазин (обн.ДВ, бр.52 от
2019 г., в сила от 02.07.2019 г.) във вр. с чл.118 ал.4 от ЗДДС, за което на
дружеството е наложена имуществена санкция в размер на 500лв. на основание чл.
185 ал.2 изр.2 вр.чл.185 ал.1 от ЗДДС.
Препис от НП е връчен на дружеството
на 27.08.2019г. видно от инкорпорираната в НП разписка, а жалбата е депозирана
на 03.09.2019г. видно товарителницата на куриерската фирма, поради което съдът
приема, че жалбата е подадена в срок.
При това положение съдът намира, че
въззивната жалба е процесуално допустима, както от гледна точка на срока за
обжалване, така и от гледна точка на подателят й, който е активно легитимирано
лице с правен интерес да обжалва НП и да инициира съдебен контрол за
законосъобразност.
Гореописаната фактическа обстановка
съдът възприе въз основа на показанията на актосъставителя и приетите по делото
писмени доказателства. Разгледана по същество жалбата е неоснователна по
следните съображения:
При съставянето на акта и при
издаването на наказателното постановление не са допуснати съществени
процесуални нарушения. Актът за установяване на административно нарушение и
атакуваното наказателно постановление са
издаденш при спазване на процедурата, предвидена в ЗАНН. АУАН и
наказателното постановление съдържат изискваните в чл.42 и чл.57, ал.1 от ЗАНН
реквизити. Както в акта, така и в наказателното постановление пълно и точно е
описано нарушението, датата и мястото на извършване, обстоятелствата, при които
е било извършено и законовата разпоредба, която е нарушена. Не са налице
формални предпоставки за отмяна на НП, тъй като при реализирането на
административно наказателната отговорност на жалбоподателя не са били допуснати
съществени процесуални нарушения, които да водят до опорочаване на
производството.
От фактическа страна в НП е
посочено, че при проверката в стопанисвания от жалбоподателя търговски обект е
констатирано, че „*****“ *** за дата 12.07.2019г. не е изпълнило задължението
си да отпечата дневен фискален отчет с нулиране и запис във фискалната
памет и в КЛЕН за всеки ден /за всеки 24
часа/, през които в устройството са регистрирани продажби/сторно или служебно
въведи операции. Констатирано е и че фискалното устройство в обекта не е с
коригирана версия на фърмеура и не генерира дневен финансов отчет с нулиране и
запис във фискалната памет и в КЛЕН за всеки ден /за всеки 24 часа/, през който
в устройството са регистрирани продажби/сторно или служебно въведени операции,
в случай, че през последните 24 часа такъв отчет не е отпечатан от лицето по
чл.3., поради което търговецът е бил длъжен да разпечата за процесната дата дневен
фискален отчет с нулиране и запис във фискалната памет и в
КЛЕН.
От
правна страна е посочено, че е нарушена разпоредбата на §21 ал.2 от Преходни и Заключителни
разпоредби към Наредба за изменение и допълнение на Наредба № Н-18 от 2006 г.
за регистриране и отчитане чрез фискални устройства на продажбите в търговските
обекти, изискванията към софтуерите за управлението им и изисквания към лицата,
които извършват продажби чрез електронен магазин (обн.ДВ, бр.52 от 2019 г., в
сила от 02.07.2019 г.) във вр. с чл.118 ал.4 от ЗДДС.
При тези факти, дружеството е
санкционирано на основание чл.185, ал.2 изр.2 вр.чл.185 ал.1 от ЗДДС за нарушение
на §21 ал.2 от Преходни и Заключителни разпоредби към Наредба за изменение и
допълнение на Наредба № Н-18 от 2006 г. за регистриране и отчитане чрез
фискални устройства на продажбите в търговските обекти, изискванията към
софтуерите за управлението им и изисквания към лицата, които извършват продажби
чрез електронен магазин (обн.ДВ, бр.52 от 2019 г., в сила от 02.07.2019 г.) във
вр. с чл.118 ал.4 от ЗДДС.
Съгласно разпоредбата на §21 ал.1 от Преходни и Заключителни
разпоредби към Наредба за изменение и допълнение на Наредба № Н-18 от 2006 г.
за регистриране и отчитане чрез фискални устройства на продажбите в търговските
обекти, изискванията към софтуерите за управлението им и изисквания към лицата,
които извършват продажби чрез електронен магазин (обн.ДВ, бр.52 от 2019 г., в
сила от 02.07.2019 г.), в срок до 30 октомври 2019 г.
производителите/вносителите на ФУ представят за функционално изпитване ФУ с
коригирана версия на фърмуера, осигуряваща изпълнение на изискването за
генериране на дневен финансов отчет с нулиране и запис във фискалната памет и в
КЛЕН за всеки ден (за всеки 24 часа), през който в устройството са регистрирани
продажби/сторно или служебно въведени операции, в случай че през последните 24
часа такъв отчет не е отпечатан от лицето по чл. 3.
Съгласно ал.2 на §21 от ПЗР към
Наредба за изменение и допълнение на
Наредба № Н-18 от 2006 г., до привеждане на въведените в експлоатация ФУ в
съответствие с изискванията на чл. 39, ал. 1, но не по-късно от 31 март 2020
г., лицето по чл. 3 е задължено да отпечатва дневен финансов отчет с
нулиране и запис във фискалната памет и в КЛЕН за всеки ден (за всеки 24 часа),
през които в устройството са регистрирани продажби/сторно или служебно въведени
операции.
В настоящия случай се установи
безспорно, че за дата 12.07.2019г.
дружеството не е отпечатало дневен финансов отчет с нулиране и запис във
фискалната памет и в КЛЕН за всеки ден (за всеки 24 часа), през които в
устройството са регистрирани продажби/сторно или служебно въведени операции,
макар да е имало регистрирани продажби за този ден, както и че фискалното
устройство в обекта не е с коригирана версия на фърмеура и не генерира дневен
финансов отчет с нулиране и запис във фискалната памет и в КЛЕН за всеки ден
/за всеки 24 часа/, през който в устройството са регистрирани продажби/сторно
или служебно въведени операции, в случай, че през последните 24 часа такъв
отчет не е отпечатан от лицето по чл.3, с което не е изпълнило задължението си
по §21 ал.2 от Наредба за изменение и допълнение на Наредба № Н-18 от 2006 г.
вр.чл.118 ал.4 от ЗДДС.
Що се касае до възражението на
защитата, че за допуснатото нарушение отговорност следва да носи лицензираното
дружество, обслужващо фискалното устройство, то същото е неоснователно по
следните съображения:
Дружествата, обслужващи фискалните
устройства, са задължени съгласно §21
ал.1 от ПЗР на Наредба Н-18 да коригират версията на фърмуера в срок до
30.10.2019г., който срок обаче към датата на проверката все още не е бил
настъпил, поради което не може да се търси отговорност на дружеството,
обслужващо фискалното устройство за това, че към датата на проверката –
13.07.2019г. не е коригирало версията на фърмуера.
След като към датата на проверката –
13.07.2019г. фискалното устройство в процесния обект не е било с коригирана
версия на фърмуера, то дружеството е било длъжно да отпечата за 12.07.2019г. дневен финансов отчет с
нулиране и запис във фискалната памет и в КЛЕН за всеки ден (за всеки 24 часа),
през които в устройството са регистрирани продажби/сторно или служебно въведени
операции, съгласно разпоредбата на §21 ал.2 от ПЗР на Наредба Н-18, която сочи,
че до привеждането на въведените в експлоатация ФУ в съответствие с
изискванията на чл. 39, ал. 1, но не по-късно от 31 март 2020 г., търговецът е
задължен да отпечатва дневен финансов отчет с нулиране и запис във фискалната
памет и в КЛЕН за всеки ден (за всеки 24 часа), през които в устройството са
регистрирани продажби/сторно или служебно въведени операции.
Дружеството е наказано на основание
чл.185, ал.2 изр.2 вр.чл.185 ал.1 от ЗДДС, съгласно която на лице, нарушило
реда и начина за одобряване на типа, регистриране или въвеждане/извеждане
във/от експлоатация, или отчитане, или сервизно обслужване на фискалните
устройства или не изпълнява изискванията за дистанционна връзка с Националната
агенция за приходите, когато нарушението не води до неотразяване на приходи, се
налага глоба - за физическите лица, които не са търговци, в размер от 100 до
500 лв., или с имуществена санкция - за юридическите лица и едноличните търговци,
в размер от 500 до 2000 лв. , която се явява правилната санкционна норма с оглед на установените факти и
обстоятелства, че случаят спада към тези извън случаите на продажба и
установеното нарушение - неразпечатване на дневен финаснов отчет с нулиране и запис във
фискалната памет за 12.07.2019г.,
не води до неотразяване на приходи.
В случая разпоредбата на чл.28 от ЗАНН е неприложима доколкото няма данни констатираното нарушение да се отличава
с по-ниска степен на обществена опасност в сравнение с другите нарушения от този вид, поради което
възраженията в тази насока на защитата са неоснователни.
АНО правилно е определил и
административното наказание – имуществена санкция с оглед на факта, че
нарушителят е юридическо лице, както и правилно е определил размера на същата,
определяйки я в минималния размер, посочен в закона, а именно:
в размер на 500 лева, което наказание е подходящо за постигане на целите
на административните наказания, визирани в разпоредбата на чл.12 от ЗАНН и за
осъществяване функциите на административното наказание, свързани със
специалната и генерална превенция, доколкото по делото няма данни търговецът да
е бил наказван с влезли в сила наказателни постановления за други нарушения по
ЗДДС.
Водим от горното и на основание чл.63,
ал.1 от ЗАНН, съдът
Р
Е Ш И :
ПОТВЪРЖАДАВА Наказателно постановление № ****** год. на
Началник Отдел „****“-** *****, с което на „*****“ *** с ЕИК ****** със седалище
и адрес на управление: *******, срещу за
нарушение на §21 ал.2 от Преходни и Заключителни разпоредби към Наредба за
изменение и допълнение на Наредба № Н-18 от 2006 г. за регистриране и отчитане
чрез фискални устройства на продажбите в търговските обекти, изискванията към
софтуерите за управлението им и изисквания към лицата, които извършват продажби
чрез електронен магазин (обн.ДВ, бр.52 от 2019 г., в сила от 02.07.2019 г.) във
вр. с чл.118 ал.4 от ЗДДС, на търговеца е наложена имуществена санкция в размер
на 500лв. на основание чл.185 ал.2 изр.2 вр.чл.185 ал.1 от ЗДДС.
РЕШЕНИЕТО подлежи на
обжалване чрез РС-Царево по реда на АПК на основанията предвидени в НПК пред
Административен съд-Бургас в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: