№ 1199
гр. Варна, 07.04.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ВАРНА, 40 СЪСТАВ, в публично заседание на шести
март през две хиляди двадесет и пета година в следния състав:
Председател:Надежда М. Александрова
при участието на секретаря Ана Ст. А.а
като разгледа докладваното от Надежда М. Александрова Гражданско дело №
20243110102318 по описа за 2024 година
Предявен е иск с правно основание чл. 405, ал. 1 от А.А.ЕООД против ЗК Л.И. АД за
заплащане на сумата 1000.00 лева частичен иск от общо 52 000.00 лева, представляваща
действителната стойност на лек автомобил марка *, модел * с рег. № *, вследствие на
реализирано на автомагистрала Х. на км. 412 п. в. С. посока В., което ПТП е покрит
застрахователен риск по Договор № * от 07.09.2021 год. за застраховка Каско, Клауза 1 на
лек автомобил * * с рег. № *, ведно със законната лихва от предявяване на иска до
окончателно изплащане на задължението. Претендират се направените по делото разноски.
Ищецът твърди, че на 07.09.2021 г. е сключил застраховка Каско – Клауза 1 по
отношение на собствения си лек автомобил марка *, модел * с рег. № * с ответното
дружество със срок на действие от 08.09.2021 г. до 07.09.2022 г. Автомобилът е бил
застрахован за 52 000.00 лева, като застрахователната премия съгласно полица № *
възлизала на 2278.18 лева, като към момента всички разсрочени вноски са изцяло заплатени.
Ищецът поддържа, че на 25.01.2022 год. около 16:55 часа на автомагистрала Х. на км.
412 п. в. С. посока В., А.А., управлявайки процесния автомобил, претърпял ПТП при
следните обстоятелства: движейки се по посока гр. В., преди разклона за с. С., преминава в
лява пътна лента, за да изпревари движещите се в дясната лента автомобили. В лявата лента
пред него се движел лек автомобил * с рег. № *. Изведнъж водачът на движещия се в дясната
лента товарен автомобил *** с рег. № *** предприел изпреварване на движещия се пред
него автомобил ** плюс с рег. № *, като навлязъл в лявата лента, без да пропусне движещия
се вече там лек автомобил *. Неговият водач веднага задействал спирачките, но тъй като
разстоянието между двата автомобила било малко, се блъснал в задната част на товарния
автомобил. Водачът на процесния автомобил А.А. също задействал спирачките, но след като
установил, че няма да може да спре безопасно и ще удари лекия автомобил *, предприел
1
спасителна маневра, като отклонил автомобила надясно към аварийната лента, която в този
момент била свободна. Навлизайки в дясната лента, процесният автомобил се ударил в
задната част на лекия автомобил ** плюс, след което се отклонил надясно, ударил се в
дясната мантинела, завъртял се и се качил върху нея със задната си част.
На 25.01.2022 г. ответникът бил уведомен за настъпилото застрахователно събитие,
като негов служител извършил оглед на застрахования автомобил, изготвил снимков
материал и съставил опис- заключение по щета № *** Поддържа се в исковата молба, че
ответникът не е заплатил обезщетение в полагаемия се размер 52 000.00 лева, като
претендира част от тази сума в размер на 1000.00 лева. В открито съдебно заседание на
06.03.2025 год. прави изменение на иска като го величава на 14 600.00 лева- в пълен размер.
Ответникът в законовоопределения срок е дал писмен отговор. Не оспорва
твърденията на ищеца за учредено между страните застрахователно правоотношение по
полица № * от 07.09.2021 год. за застраховка Каско, Клауза 1 на лек автомобил * * с рег. № *
със срок на действие от 08.09.2021 г. до 07.09.2022 г., както и настъпилото по време на
действие на договора застрахователно събитие. Не оспорва описания в исковата молба
механизъм на ПТП и това, че описаните щети по МПС са резултат от застрахователното
събитие. Не оспорва заведената пред него щета.
Оспорва иска по основание и размер. Твърди, че по образуваната преписка по
посочената щета е определено обезщетение при условията на икономически тотал, съгласно
чл. 390, ал. 2 от КЗ. Дружеството определило застрахователно обезщетение в размер на 36
400.00 лева, изплатено по банков път на ищеца на 16.04.2024 год. Ответникът сочи, че при
определяне на обезщетение са взети предвид запазените части от автомобила и е изплатена
70 % от действителната стойност на МПС. Счита, че исканото обезщетение не кореспондира
със средната пазарна стойност на процесния автомобил към датата на ПТП, със стойността
на вече платеното обезщетение и тази на запазените части. Позовава се на т. 35 от Общите
условия на застрахователния договор, съгласно които при тотална щета застрахователят
възстановява действителният размер на щетата, но не повече от действителната стойност на
застрахованото МПС към датата на настъпване на застрахователното събитие. Общият
размер на застрахователните обезщетения по време на действие на застрахователния
договор не може да надвишава 80 % от застрахователната сума. Действителният размер се
получавал като от застрахователната стойност на автомобила се приспадне стойността на
запазените части в случай, че има такива. Ответникът оспорва размера на претенцията, като
сочи, че е заплатил дължимото обезщетение.
В съдебно заседание ищецът прави възражение за нищожност на клаузите в общите
условия.
Съдът, като прецени доказателствата по делото и като взе предвид доводите на
страните, намира за установено от фактическа страна следното:
Между страните не е спорно, че между тях е учредено валидно застрахователно
правоотношение по полица № * от 07.09.2021 год. за застраховка Каско, Клауза 1 на лек
2
автомобил * * с рег. № * със срок на действие от 08.09.2021 г. до 07.09.2022 г., както и
настъпилото по време на действие на договора застрахователно събитие по описания в
исковата молба механизъм на ПТП; че описаните щети по МПС са резултат от
застрахователното събитие; че е заплатена застрахователната премия към датата на ПТП; че
по заведената пред ответника щета на 16.04.2024 г. на ищеца е изплатена сумата в размер от
36 400.00 лева
Страните спорят относно размера на претендираните верди.
Представен е Опис- заключение № ***, в който са описани следните увредени части:
преден капак, предна броня, решетка радиатор, укрепв. преден регистрационен номер,
среден спойлер предна броня, ляв фар комплект, десен фар комплект, основа предна броня,
долен затв. част предна броня, абсорбер предна броня, дясна решетка предна броня, лява
решетка предна броня, десен калник, предна дясна джанта, преден десен шенкел, предна
дясна полуоска, радиатор интеркулер, радиатор климатик, радиатор воден, преден ляв
калник, инсталация предна лява част, стъкло предно челно, основа преден десен калник,
носач преден десен долен, амортисьор преден десен, носач преден десен горен заден, носач
преден десен горен преден, биалета предна дясна, рог преден десен, кормилна щанга предна
дясна, подкалник преден десен ПВЦ, маслен филтър, EGR клапа, шайба колянов вал,
обтяжна ролка ГРМ, рамка радиатор, кора под челно стъкло, табло арматурно, въздушна
възглавница пасажерска, въздушна възглавница на водача, въздушна възглавница дясна
завеса, въздушна възглавница лява завеса, гума задна дясно колело Goodiyar 255/40 R 19,
праг десен PVC, картер маслен, лопатка вентилатор, генератор, носач заден десен преден,
носач заден десен заден, въздушни възглавници задно дясно окачване и дистроник ляв и
десен.
Ответникът сочи, че при определяне на обезщетението са взети предвид запазените
части на автомобила и е изплатена 70 % от действителната стойност на МПС. Позовава се на
т. 35 от Общите условия на застрахователния договор, съгласно която при тотална щета
застрахователят възстановява действителният размер на щетата, но не повече от
действителната стойност на застрахованото МПС към датата на настъпване на
застрахователното събитие. Общият размер на застрахователните обезщетения по време на
действие на застрахователния договор не може да надвишава 80 % от застрахователната
сума. Действителният размер се получавал като от застрахователната стойност на
автомобила се приспадне стойността на запазените части в случай, че има такива.
По делото е проведена съдебно- автотехническа експертиза. Вещото
лице дава заключение, че сумата, необходима за възстановяване на
автомолбила по средни пазарни цени към датата на настъпване на събитието –
25.01.2022 г. е 60 227.04 лева с включен ДДС. Действителната пазарната
стойност на мотоциклета към датата на ПТП е 66 218.34 лева. Налице е
тотална щета на процесния автомобил, поради което експертът сочи, че цената
на останалите части и стойността на погиналия автомобил при продажба в
целокупно състояние на свободния пазар е цената на скрап на процесното
МПС, която към датата на настъпване на събитието е 875.68 лева. Вещото
3
лице сочи, че обичайно при извършване на оглед на тежко пострадали
автомобили, при които е видно, че не е икономически изгодно
възстановяването им („икономически тотал”), представителите на
застрахователя извършват огледи и описват детайли докато достигнат лимита
за „икономически тотал”. По делото липсват доказателства застрахователят да
е направил опис на запазените части на процесния автомобил. Според вещото
лице процесното МПС с нанесени щети от конкретното застрахователно
събитие, би се продало в депо за части втора употреба, само след изрично
/лично/ договаряне между две страни. Тази цена няма как да бъде определена
от експертизата.
По делото е прието и заключение на тричленна експертиза, според което
да да се определи стойност на запазените части е нужно да се извърши оглед
на автомобила след настъпване на застрахователното събитие. При този оглед
се прави не само визуална проверка на съответните части и агрегати, но и
проверка на тяхното състояние, която проверка може да включва изпробване
на тяхната функционалност чрез монтирането им на технически изправен
автомобил. Всяка част от автомобила следва да бъде демонтирана или
разглобена от квалифицирано лице, след което същата трябва да се почисти,
тества и определи нейната годност. В конкретния случай, незасегнати са
основно едрогабаритни детайли, за които не е необходимо да се монтират на
технически изправен автомобил за да се установи тяхната функционалност.
Двигателния отсек на автомобила обаче е напълно разрушен и няма дори и
теоретична вероятност някои от частите или агрегатите да е в състояние годно
за експлоатация по предназначение. *** е един от скъпите модели на *,
позициониран във високия среден клас (***). * е модификация на същия
модел, с която се обозначават автомобилите тип „комби“. Поради високата си
цена, този автомобил е слабо разпространен на територията на страната.
Извършеното проучване показва, че има предлагане на резервни части втора
употреба за процесния автомобил, но то не е голямо. За установените при
огледа запазени части не е намерен нито един пазарен аналог, на база на който
да бъде определена дори и приблизителна стойност на запазените части.
Всички останали детайли, изброени в отговора на исковата молба, са
засегнати в по- малка или по- голяма степен, като повечето от тях не подлежат
на ремонт. Експертизата приема, че стойността на процесния автомобил, в
състоянието в което се намира след ПТП от 25.01.2022 г., може да се определи
единствено като същия се предложи за изкупуване за скрап при 678 лева –
средна изкупна цена при предаване за скрап на останките от процесния
автомобил.
Съдът с оглед гореустановената фактическа обстановка прави
следните правни изводи :
При настъпване на покрито от договора застрахователно събитие, за
застрахователя възниква задължение, съгласно чл. 405, ал. 1 от КЗ да заплати
на застрахования уговореното застрахователно обезщетение в размер,
определен по правилото на чл. 386, ал. 2 от КЗ, което не може да надхвърля
4
застрахователната сума (лимита на отговорност), освен когато това е
предвидено в КЗ, като при настъпване на застрахователно събитие
застрахователят е длъжен да плати застрахователно обезщетение, което е
равно на действително претърпените вреди към деня на настъпване на
събитието, освен в случаите на подзастраховане и застраховане по договорена
застрахователна стойност.
В конкретния случай в т. 35.1 от ОУ по Застраховка Каско, които
обвързват страните, е предвидено изключение, съгласно което не следва да
бъдат прилагани общите разпоредби на КЗ, т.е. чл. 386, като е посочена
конкретна сума за обезщетение- общ размер на изплатените обезщетения през
времетраене на застраховката не може да надвишава 80% от застрахователната
сума.
С Решение № 224/20.07.2015 г. по т. д. № 4554/2013 г. на ВКС, I т. о., е
прието, че когато в ОУ страните са посочили ясно задълженията на
застрахования, покритите рискове и изключенията от покритие, при
наличието на обстоятелствата, които водят до приложение на уговорените
изключени рискове, застрахователят няма задължение за изплащане на
застрахователно обезщетение. Изборът на застрахователен продукт и
застраховател и предвиденото съотношение между обем покрити рискове и
застрахователна премия, е въпрос на автономна преценка на застрахования
при договарянето, вкл. към момента на завеждане на щетата.
Съдът намира за допустимо уговарянето на ограничения в
отговорността на застрахователя по доброволната имуществена застраховка,
стига същите да не противоречат на императивни правни норми. В
конкрекретния случай не е налице отказ да се заплати застрахователно
обезщетение, а предвиденият в спорната клауза лимит не е забранен от КЗ.
Договорената застрахователна стойност е фиксирана парична сума по смисъла
на чл. 387 от КЗ, като в този случай, чл. 386, ал. 2 не се прилага. В клаузата на
чл. 35, т. 1 от Общите условия е предвидено изключението на чл. 386, ал. 2 от
КЗ. С посочената клауза се предвижда лимит на отговорността на
застрахователя, което според чл. 346 от КЗ е допустимо и представлява в
случая договорената между страните горна граница на отговорността на
застрахователя към застрахования, доколкото не е законово определен такъв
лимит, както е в случая при задължителната застраховка "Гражданска
отговорност"/чл. 492 от КЗ/. В този случай размерът на застрахователната
отговорност е в зависимост от размера на застрахователната сума на МПС,
като от нея може да се извлече директно икономическия й смисъл. Поради
това същата отговаря и на изискването в чл. 345, ал. 5 КЗ.
От приетите по делото доказателства се установява че при настъпването
на процесното ПТП на 25.01.2022 г. на лек автомобил * * * с рег. № *** са
причинени описаните от застрахователя вреди, като е налице тотална щета по
смисъла на чл. 390 от КЗ.
Средната пазарна стойност на процесния автомобил, посочена от
5
вещото лице К. е в размер на 66 218.34 лева. 80 % от тази стойност е равна на
52 974.67 лева. От тази сума следва да бъде приспаднато вече изплатеното на
ищеца обезщетение- 36 400.00 лева /след предявяване на иска/ и стойността
на погиналия автомобил при продажба в целокупно състояние на свободния
пазар е цената на скрап на процесното МПС, която към датата на настъпване
на събитието е 875.68 лева. Остават за доплащане 15 698.99 лева,
следователно иск за заплащане на обезщетение е основателен в предявения
размер от 14 600.00 лева след допуснатото изменение чрез увеличаване.
Върху посочената сума е дължима и законна лихва от датата на
представяне на доказателства за прекратяване на регистрацията на лекия
автомобил до окончателното плащане. По аргумент от чл. 214, ал. 2 ГПК това
искане съставлява само законна последица от предявяването на иска по чл.
405, ал. 1 КЗ (решение № 265 от 08. 01. 2020 г. на ВКС по гр. дело № 760/2019
г., III г. о., ГК). То не може да бъде определено като акцесорен иск по чл. 86,
ал. 1 от Закона за задълженията и договорите (ЗЗД) за присъждане на
обезщетение за забава в размера на законната лихва, който все пак е отделен
иск, а не просто законова последица от предявяването на главния иск
(определение № 302 от 21. 12. 2011 г. на ВКС по т. дело № 1211/2011 г., II т. о.,
ТК). Още с чл. 193, ал. 3 КЗ (отм.) беше предвидено, че преди изплащането на
обезщетение за тотална щета на моторно превозно средство, потребителят
трябва да представи на застрахователя доказателство за дерегистрацията му.
Ако не го стори, според съдебната практика, застрахователят не изпада в
забава (решение № 245 от 16. 11. 2018 г. на ВКС по т. дело № 2278/2017 г., I т.
о., ТК, решение № 59/12.06.2015 г. на ВКС по т.д. № 1256/2014 г. ., II т. о.,
решение № 44/02.06.2015 г. по т.д. № 775/2014 г. на ВКС., I т. о. и др).
По разноските :
С оглед изхода на делото и на основание чл. 78, ал. 1 от ГПК, в полза на
ищеца следва да бъдат присъдени разноски в настоящото производство.
Предвид уважаването на исковата претенция в цялост, на ищеца следва да се
присъдят следните разноски: 50 лева - за заплатена държавна такса, 534.00
лева- допълнителна държавна такса, съобразно увеличението на иска, 1240.00
лева- депозит за възнаграждения на вещите лица и 2050.00 лева за адвокатско
възнаграждение, т.е. разноски в общ размер на 3874.00 лева.
По изложените съображения, съдът
РЕШИ:
ОСЪЖДА ЗК Л.И. АД ЕИК *, седалище и адрес на управление: ***,
представлявано от В.В.И. и П.В.Д. да заплати на А.А.ЕООД, ЕИК *, съдебен
адресат: *** чрез адвокат Й. А., сумата 14 600.00 лева, представляваща
6
действителната стойност на лек автомобил марка „* *", с per. № *, вследствие
на реализирано на 25.01.2022г., ПТП на автомагистрала „Х.", на км. 412, п.в.
С. посока гр. В., което ПТП е представляващо покрит застрахователен риск по
договор № * от 07.09.2021г. за застраховка „Каско", Клауза 1 на лек автомобил
„* *", с per. № *, ведно със законната лихва, считано от датата на представяне
на доказателства за прекратяване на регистрацията на лекия автомобил през
застрахователя до окончателно изплащане на задължението.
ОСЪЖДА ОСЪЖДА ЗК Л.И. АД ЕИК *, седалище и адрес на
управление: ***, представлявано от В.В.И. и П.В.Д. да заплати на А.А.ЕООД,
ЕИК *, съдебен адресат: *** чрез адвокат Й. А. сумата 3874.00 лева,
представляваща сторените съдебни разноски в производството.
Решението подлежи на обжалване в двуседмичен срок от получаването
му пред Варненски окръжен съд.
Съдия при Районен съд – Варна: _______________________
7