Решение по дело №842/2019 на Административен съд - Плевен

Номер на акта: 746
Дата: 13 декември 2019 г.
Съдия: Снежина Мойнова Иванова
Дело: 20197170700842
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 17 юли 2019 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

№ 746

град Плевен, 13.12.2019 година

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд – Плевен – втори касационен състав, в съдебно заседание на двадесет и шести ноември две хиляди и деветнадесета  година в състав:

ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 ЦВЕТЕЛИНА КЪНЕВА

ЧЛЕНОВЕ:

1. СНЕЖИНА ИВАНОВА

2. ВЕНЕЛИН НИКОЛАЕВ

 

при секретар Цветанка Дачева и с участието на прокурор Нанка Рачева изслуша докладваното от съдия-докладчика Снежина Иванова по касационно административно дело № 842/2019 г.

 

 

Производството е по чл.208 и сл. от АПК, във връзка с чл. 63 от ЗАНН.

Образувано е по касационна жалба от Община – Плевен, гр. Плевен, чрез адв. В.П., срещу решение № 356 от 15.05.2019 г. по н.а.х.д. № 479 по описа за 2019 г. на Районен съд гр. Плевен с доводи, че първоинстанционното решение е неправилно и незаконосъобразно, както и че съдът неправилно е приложил материалния закон, допуснал е съществени процесуални нарушения, изразяващи се в недооценяване на доказателствата по делото и тяхното превратно тълкуване. Твърди се, че съдът е постановил неправилни мотиви, като не е съобразил и оплакванията в жалбата, досежно допуснати съществени процесуални нарушения. Като такова е посочено неясно описание на изпълнителното деяние. Излагат се доводи, че не става ясно как на 01.06.2018 година Община - Плевен е извършила твърдяното в АУАН и НП нарушение, след като това е първия ден от определения от самите контролни органи 7 календарни дни срок за уведомяване, както и че не става ясно как Община - Плевен е нарушила разпоредбата на чл. 190а, ал.1, т.З от ЗВ. Твърди се, че 4.        изложеното в обстоятелствената част на процесното наказателно постановление нарушение не съответства на посочената като от административния орган нарушена правна норма на чл. 190а, ал.1, т.З от ЗВ, тъй като в последната не се съдържа състав на нарушението, което е вменено. Намират, че допуснатото нарушение води до нарушаване правото на защита на санкционираното лице и до процесуалната незаконосъобразност на наказателното постановление. Твърди се, че съгласно т. V  от КП, първият посочен срок по техническата документация е на 30.11.2018 година, т.е. срокът за писмено уведомяване на Председателя на ДАМТН е 7.12.2018 година и чак след изтичане на този срок би следвало да се приеме , че е налице извършено нарушение, за което собственикът да бъде санкциониран, като всяко нарушение, осъществявано чрез бездействие би следвало да обхваща период от време. Посочва се, че такъв период от време в текста на наказателното постановление или АУАН липсва. Навеждат се доводи, че от текста на наказателното постановление е видно, че в същия не е посочена и санкционна разпоредба, въз основа на която е определен видът и размерът на наказанието,имащи отношение по прилагането на чл. 12 ЗАНН. Твърди се, че в текста на наказателното постановление не е посочено въз основа на кой текст от закона е наложена санкцията, както и че не е посочена законова разпоредба, от която да е видно минималният и максимален размер на наказанието, съдът не би могъл да прецени дали правилно е определен размерът на това наказание в законовите граници, нито да упражни правомощията си по чл. 28 ЗАНН. Навеждат се доводи, че наказателното постановление е неясно и в санкционната си част - не е посочена законова разпоредба, въз основа на която е определен вида и размера на наказанието, същото страда от порок, който е от категория да наруши правото на защита на нарушителя и подлежи на отмяна на това самостоятелно основание, без да бъдат разглеждани доводите на страните по съществото на спора. Счита се, че в процедурата по установяване на административното нарушение и съответно налагане на наказанието са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, поради което молят съдът да отмени постановеното решение и обжалваното наказателно постановление.

В съдебно заседание касаторът - Община – Плевен, гр. Плевен, чрез адв. В.П., не изпраща представител.

В съдебно заседание ответникът – Държавна агенция за метрологичен и технически надзор – София, гр. София, бул. „Г.М. Димитров“ № 52, подн.А, не се представлява.

Представителят на Окръжна прокуратура -Плевен, дава заключение, че  касационната жалба е неоснователна, тъй като не са допуснати твърдените в нея нарушения на административно производствените правила. Счита, че жалбата е неоснователна, а атакуваното решение е правилно, обосновано и законосъобразно и следва да бъде потвърдено.

Административен съд – Плевен, втори касационен състав, като съобрази наведените доводи и провери обжалваното решение при спазване разпоредбата на чл. 218 от АПК, прие за установено следното:

Касационното оспорване е извършено от надлежна страна в срока по чл. 211 от АПК и е процесуално ДОПУСТИМО.

Разгледано по същество е ОСНОВАТЕЛНО, но не посоченото основание.

С посоченото решение е изменено наказателно постановление № НЯСС-40/07.02.2019 г. издадено от зам. Председател на ДАМТН София, с което на Община Плевен, за това че при извършена на 05.09.2018г. на основание чл.190, ал.4, т.2 от Закона за водите, проверка на язовир „Славяново - 4”, имот №192091 в землището на гр. Славяново, община Плевен, собственост на Община Плевен, съгласно Акт за публична общинска собственост № 31781/14.02.2001 г., е било установено, че водния откос е с нарушено откосно отношение и хлътвания,, т.е. че не са изпълнени от собственика на язовир „Славяново – 4“ задължителните предписания, дадени в констативен протокол № 03-01-194/08.11.2017 г.  на ГД „Надзор на язовирните стени и съоръженията към тях“ -  неизпълнение на предписание по чл.190а, ал.1, т.3 от Закона за водите, нарушение на  200, ал. 1, т. 39 от Закона за водите и на основание чл. 201, ал. 12 и чл. е наложена на Община -  Плевен, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. Плевен, площад „Възраждане“ №2, представлявана от Г. Л. С. – Кмет на Община Плевен, наложената имуществена санкция в размер на 6000 (шест хиляди) лева е намалена на 1 000 /хиляда/ лева.

Настоящата инстанция намира, че решението е валидно, допустимо, но постановено при неправилно прилагане на закона. Съгласно чл. 200, ал. 1 т. 39 от ЗВ наказва се с глоба, съответно имуществена санкция, освен ако не подлежи на по-тежко наказание, физическото или юридическото лице, което не изпълни предписание по чл. 138а, ал. 3, т. 5 или задължение по чл. 190а, ал. 2 – от 1000 до 20 000 лв. В случая отговорността  е ангажирана за неизпълнение на предписание, дадено с протокол № 03-01-194/08.11.2017 година на главна дирекция „Надзор на язовирните стени и съораженията към тях“. В представената административно-наказателна преписка не е наличен така посочения протокол от 08.11.2017 година и съдът не може да извърши проверка за законосъообразност. Приложен е КП от №03-04-236/12.12.2017 година , който обаче не е посочен в НП, а само в АУАН и съдът не може да установи, отговорността за неизпълнение на кои задължителни предписания е ангажирана, тъй като е налице несъответствие между соченото в АУАН и НП.

Водим от горното и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН и чл. 221, ал. 2, предл. второ от АПК, Административен съд – Плевен, втори касационен състав,

РЕШИ:

Отменя решение № 356 от 15.05.2019 г. по н.а.х.д. № 479 по описа за 2019 г. на Районен съд гр. Плевен, като вместо него постановява:

Отменя наказателно постановление № НЯСС-40/07.02.2019 г. издадено от зам. председател на ДАМТН София.

Решението е окончателно.

Препис от решението да се изпрати на страните и на Окръжна прокуратура – Плевен.

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:/п/                  ЧЛЕНОВЕ 1. /п/

 

                                                                                      2. /п/