Решение по дело №64/2022 на Административен съд - Ямбол

Номер на акта: 86
Дата: 9 май 2022 г. (в сила от 27 май 2022 г.)
Съдия: Ваня Стоянова Иванова
Дело: 20227280700064
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 4 март 2022 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е  № 86/9.5.2022 г.

 

09.05.2022г., гр. Ямбол

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

 

ЯМБОЛСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, трети състав, в публично заседание на петнадесети април две хиляди и двадесет и втора година в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: Ваня Стоянова

 

 

при секретаря Велина Митева, разгледа докладваното от председателя адм. д. № 64 по описа за 2022 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 40 от Закона за достъп до обществена информация (ЗДОИ), във връзка с чл. 145 - 178 от АПК.

                   Образувано е по жалба на Сдружение с нестопанска цел „Криейтив клуб”, ЕИК *, седалище и адрес на управление гр.Ямбол, ул.*, представлявано от А.К. -член на УС, чрез адв. Е.С.Д.-*, служебен адрес ***  против Решение № 2801-03048 от 14.02.2022г. на  Секретаря на Община Ямбол, с което на основание чл. 28, ал. 2 във връзка с чл. 2, ал. 1 от Закона за достъп до обществена информация е отказан достъп до обществена информация по заявление с peг. № 2801-02168 от 02.02.2022 г. от Сдружение с нестопанска цел „Криейтив клуб", представлявано от А.К. - член на Управителния съвет,  а именно: 1. Какъв е броят на гражданските договори, сключени от община Ямбол /уточнени като договори, сключени от общината с физически лица по реда на ЗЗД, отнасящи се до поръчка, изработка, услуга или задача/ през 2021 г.?, 2. Какъв е размерът на средствата, изплатени по граждански договори /уточнени като договори, сключени от общината с физически лица по реда на ЗЗД, отнасящи се до поръка, изработка, услуга или задача/ през 2021 г.?, 3. Какъв е предметът, изплатената сума и кой е бил изпълнител /насрещна страна/ по всеки един от гражданските договори /уточнени като договори, сключени от общината с физически лица по реда на ЗЗД, отнасящи се до поръка, изработка, услуга или задача/, сключени от община Ямбол през 2021 г.?, като са изложени мотиви за това.  Оспорващият счита, че исканата информация е свързана и с функционирането и дейността на общинската администрация. И представляват част от информацията за начина на  разходване на  представените бюджетни средства. В този смисъл прави заключение, че исканата информация е служебна по смисъла на чл. 11 от ЗДОИ.

В жалбата се излагат съображения за незаконосъобразността на обжалваното решение.    Иска се отмяна на същото и предоставяне на  исканата информация, както и присъждане на направените по делото разноски.

  В съдебно заседание оспорващият  Сдружение с нестопанска цел „Криейтив клуб“, редовно призован, не изпраща представител. Депозира Молба вх.№ 1050/15.04.2022г., чрез „АДВОКАТСКО ДРУЖЕСТВО-Т.И., Е.Д.“, представлявано от адвокат И. и Е.Д. от *, които сочат, че  не възразяват да се разгледа делото в тяхно отсъствие, поддържа депозираната жалбата.

Ответната страна Секретар на Община Ямбол, в съдебно заседание се представлява от М.К., прави възражение за прекомерност на разноските, които са поискани от адвокатското дружество.

Моли да бъде потвърдено  издаденото Решение № 2801-03048/14.02.2022 г. на секретаря на община Ямбол. Счита, че адм. акт отговаря на материалния и процесуалния закон. Безспорно изисканата информация не е такава по Закона за достъп до обществена информация, поради което жалбата се явява неоснователна.

След като обсъди доводите на страните и извърши цялостна преценка на всички събрани и приети по делото писмени доказателства, съдът приема за установена следната фактическа обстановка:

                     Със заявление с peг. № 2801-02168 от 02.02.2022 г. от Сдружение с нестопанска цел „Криейтив клуб", представлявано от А.К. - член на Управителния съвет е отправено искане за предоставяне на достъп до следната информация: 1. Какъв е броят на гражданските договори, сключени от община Ямбол /уточнени като договори, сключени от общината с физически лица по реда на ЗЗД, отнасящи се до поръка, изработка, услуга или задача/ през 2021 г.?, 2. Какъв е размерът на средствата, изплатени по граждански договори /уточнени като договори, сключени от общината с физически лица по реда на ЗЗД, отнасящи се до поръка, изработка, услуга или задача/ през 2021 г.? 3.Какъв е предметът, изплатената сума и кой е бил изпълнител /насрещна страна/ по всеки един от гражданските договори /уточнени като договори, сключени от общината с физически лица по реда на ЗЗД, отнасящи се до поръка, изработка, услуга или задача/, сключени от община Ямбол през 2021 г.?.

         Изложени са мотиви в оспореното решение, че поисканата информация със заявление с peг. № 2801-02168 от 02.02.2022 г. от Сдружение с нестопанска цел „Криейтив клуб" не попада в обхвата на ЗДОИ и не представлява служебна обществена информация по смисъла на чл. 11 от с. з. С писмо № 2801-02331 от 03.02.2022г. адм. орган е изискал от заявителя да уточни каква информация се иска и по точно договори с какъв предмет и правно основание става въпрос, както и да докаже наличието на надделяващ обществен интерес от получаване на достъп до исканата информация. В отговор заявителя се позовава на разпоредбата на  параграф 1 т.6 от ЗДОИ.

Постановен е отказ за предоставяне на исканата информация, според който в процесния случай не са налице кумулативно дадените изисквания в чл. 2, ал. 1 от ЗДОИ, дефиниращи понятието "обществена информация" - информацията да е свързана с обществения живот в страната и да дава възможност на гражданите да си съставят собствено мнение относно дейността на задължените по закона субекти. Адм. орган е приел, че исканата в конкретния казус информация е свързана с обществения живот в страната, но не може да се приеме, че същата дава възможност на гражданите да си съставят собствено мнение относно дейността на задължения по закона субект - в случая община Ямбол.

Общият брой на гражданските договори, сключени от община Ямбол предмета на договорите, насрещната страна по същите и разходите за възнаграждения по граждански договори, не представляват данни за дейността на административния орган, предоставянето на които би дало възможност на гражданите да си съставят собствено мнение относно дейността на общинската администрация. Позовават се на практика на ВАС. Търсената информация независимо от нейния характер не се създава и съхранява от община Ямбол във връзка с постановени актове на администрацията, Счита, че в случая разпоредбата на чл. 37 от ЗДОИ се явява неприложима, защото процесната информация не е обществена по смисъла на чл. 2, ал. 1 от ЗДОИ.

По делото е изискана и представена адм. преписка по издаване на оспореното решение, съдържаща и заповед за компетентност на секретаря на община Ямбол да взема решения за предоставяне или отказ за предоставяне на достъп до исканата обществена информация  по заявления по ЗДОИ.

С оглед на така установената  фактическа обстановка съдът прави следните правни изводи:  Налице е административен акт, който е годен да бъде подложен на съдебен контрол за законосъобразност. Жалбата против него е подадена от лице, което има правен интерес от обжалването и е допустима. Разгледана по същество, тя се преценя и като НЕОСНОВАТЕЛНА, по следните съображения:

           Съгласно чл.168 АПК във връзка с чл.142 АПК съдът проверява законосъобразността на оспорения акт към момента на издаването му на всички основания по чл.146 АПК, без да се ограничава само с тези посочени от оспорващия.

Кмета на Общината, като орган на местното самоуправление, е  задължен субект по смисъла на чл. 3, ал. 1  от ЗДОИ. С оглед характера на обществените отношения, които урежда приложимият ЗДОИ  (предмета и целта на закона), и при изричните разпоредби на чл. 28, ал. 2 и чл. 38 и 39 от ЗДОИ за формата и съдържанието на административното решение, както и за връчване на решението за отказ на достъп до информация, е налице императивна законова разпоредба, която задължава и изисква субектите по чл. 3 на закона да се произнесат писмено в срока по чл. 28, ал. 1 ЗДОИ по заявленията за предоставяне на достъп до обществена информация. Оспореното Решение № 2801-03048 от 14.02.2022г. на Секретаря на Община Ямбол, е издадено от компетентен орган,   видно от Заповед № РД/02-00307 от 06.04.2020 г. на Кмета на Община Ямбол, като  на осн. чл. 28, ал. 2 от ЗДОИ, Секретаря на общината е определен като лице, което да взема решения за предоставяне или за отказ от предоставяне на достъп до искана обществена информация.

Според разпоредбата на чл. 4, ал.1 от ЗДОИ, всеки гражданин на Република България има право на достъп до обществена информация при условията и по реда, определени в този закон, освен ако в друг закон е  предвиден специален ред за търсене, получаване и разпространяване на такава информация.  Обществена информация по смисъла на ЗДОИ е всяка информация, свързана с обществения живот в Република България и даваща възможност на гражданите да си съставят собствено мнение относно дейността на задължените по закона субекти (чл. 2, ал. 1 ЗДОИ).

За субектите по чл. 3 ал. 1 от ЗДОИ, са длъжни да предоставят информация, която е в кръга на тяхната компетентност и е налична. Съгласно разпоредбата на чл. 28 ал. 1 и ал. 2 на ЗДОИ Заявленията за предоставяне на достъп до обществена информация се разглеждат във възможно най-кратък срок, но не по-късно от 14 дни след датата на регистриране.  В този срок органите или изрично определени от тях лица вземат решение за предоставяне или за отказ от предоставяне на достъп до исканата обществена информация и уведомяват писмено заявителя за своето решение.

         Основанията за отказ за предоставяне на обществена информация са уредени с разпоредбата на чл.37 ал. 1 от ЗДОИ. Нормата на чл. 38 от ЗДОИ регламентира съдържанието на решението за отказ,  а с чл. 39 от същия закон са дадени указания как да бъде съобщено това решение на заявителя.

В конкретния случай, видно от данните по делото, оспорващото сдружение е поискало информация, касаеща сключените през 2021 година граждански договори между община Ямбол и физически лица, какъв е размерът на средствата по тях,  какъв е предмета и кой е бил изпълнител по договорите.

Постановен е отказ за предоставяне на исканата информация, който съдът намира за законосъобразен. Следва да се отбележи, че търсената информация независимо от нейния характер не се създава и съхранява от задължения субект във връзка постановени актове на администрацията. В конкретния случай е неприложима разпоредбата на чл.37 от ЗДОИ, защото процесната информация не е обществена по см. на чл.2, ал.1 от ЗДОИ.
                 В случая не са налице кумулативно дадените изисквания в чл.2, ал.1 от ЗДОИ, дефиниращи понятието „обществена информация“- информацията да е свързана с обществения живот в страната и да дава възможност на гражданите да си съставят собствено мнение относно дейността на задължените по закона субекти. Понятието обществен живот е относимо към живота на обществото като група хора, и следователно всяка информация, която е свързана с живота на обществото като група хора по своя характер е обществена информация.
Исканата в конкретния казус информация е свързана с обществения живот в страната, но не може да се приеме, че същата дава възможност на гражданите да си съставят собствено мнение относно дейността на задължения по закона субект - община Ямбол.
Броят на гражданските договори,  размерът на средствата, изплатени по граждански договори предметът, изплатената сума и кой е бил изпълнител по всеки един от гражданските договори, сключени от община Ямбол през 2021г., не представляват данни за дейността на административния орган, предоставянето на които би дало възможност на гражданите да си съставят собствено мнение относно дейността общинската администрация.

Предвид изложеното обжалваният  отказ се явява законосъобразен, а жалбата срещу него неоснователна.

При този изход на делото на основание чл.143, ал.1 АПК оспорващата страна  дължи да заплати на ответната страна своевременно претендираните разноски за юрисконсултско възнаграждение, които съдът намира, че следва да уважи в размер на 100/сто/ лева, с оглед разпоредбата на чл. 24 от Наредбата за заплащане на правната помощ.

         Водим от горното, ЯАС, трети състав

 

                                               Р   Е   Ш   И:

 

Отхвърля  жалбата на Сдружение с нестопанска цел „Криейтив клуб“, със седалище и адрес на управление гр. Ямбол, **, представлявано от А.К. срещу Решение № 2801-03048 от 14.02.2022г. на  Секретаря на Община Ямбол.

           ОСЪЖДА Сдружение с нестопанска цел „Криейтив клуб“, ЕИК *, със седалище и адрес на управление гр. Ямбол, **, представлявано от А.К., да заплати на Община Ямбол направените по делото разноски в размер на 100 (сто) лева за юрисконсултско възнаграждение. 

      

           Решението подлежи на обжалване  пред ВАС в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

                                              СЪДИЯ: /п/ не се чете