Решение по КНАХД №1553/2025 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 9097
Дата: 23 октомври 2025 г. (в сила от 23 октомври 2025 г.)
Съдия: Мариана Шотева
Дело: 20257180701553
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 21 юли 2025 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

№ 9097

Пловдив, 23.10.2025 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административният съд - Пловдив - XIX Касационен състав, в съдебно заседание на двадесет и трети септември две хиляди двадесет и пета година в състав:

Председател: МАРИАНА ШОТЕВА
Членове: МАРИАНА МИХАЙЛОВА
СВЕТОМИР БАБАКОВ

При секретар ХРИСТИНА НИКОЛОВА и с участието на прокурора ВЛАДИМИР ПЕТРОВ ВЪЛЕВ като разгледа докладваното от съдия МАРИАНА ШОТЕВА канд № 20257180701553 / 2025 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 208 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК) във връзка с чл. 63в от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН).

Образувано е по касационна жалба на Е. С. К., [ЕГН] с адрес [населено място], [улица], чрез пълномощник адв. Т. Д., против Решение № 40/19.05.2025 г., постановено по АНД № 13/2025 г. по описа на Районен съд – Карлово, II наказателен състав, с което е потвърдено Наказателно постановление (НП) № 11-01-508/26.11.2024 г. на Директора на Агенцията за държавна финансова инспекция (АДФИ) – София, с което на основание чл. 32, ал. 1, т. 1 от Закона за държавната финансова инспекция (ЗДФИ) на Кабаиванов в качеството на кмет на Община Карлово, е наложено административно наказание глоба в размер на 200 лв. за нарушение на чл. 128, ал. 2 от Закона за публичните финанси (ЗПФ) във връзка с чл. 94, ал. 3, т. 2 във връзка с § 2 от Допълнителните разпоредби на ЗПФ.

В жалбата се сочи, че решението е постановено в нарушение на закона, процесуалните правила и явно несправедливо - касационни основания по чл. 348, ал. 1, т. 1, т. 2 и т. 3 от НПК и се настоява за отмяната му и отмяна на наказателното постановление. Претендират се сторените по делото разноски, съгласно приложен списък.

Ответникът по касационната жалба – Директор на АДФИ, чрез процесуален представител юриск. М. изразява становище за неоснователност на касационната жалба, като подробни съображения излага в депозирано по делото писмено становище. Претендира юрисконсултско възнаграждение и прави възражение за прекомерност на претендираното от касатора адвокатско възнаграждение.

Представителят на Окръжна прокуратура – Пловдив застъпва становище за неоснователност на така подадената касационна жалба.

Административен съд – Пловдив, ХIХ състав, след като разгледа поотделно и в съвкупност, наведените с жалбата касационни основания и в изпълнение изискването на чл. 218, ал. 2 от АПК, прие за установено от фактическа и правна страна следното:

Жалбата е подадена от надлежна по чл. 210 от АПК страна в преклузивния по чл. 211 от АПК срок, поради което е допустима. Разгледана по същество е неоснователна.

Предмет на производство пред КРС е било НП № 11-01-508/26.11.2024 г., издадено от Директор на АДФИ, с което на касатора за нарушение на чл. 128, ал. 2 във връзка с чл. 94, ал. 3, т. 2 от ЗПФ на основание чл. 32, ал. 1, т. 1 от ЗДФИ във връзка с чл. 35, ал. 1 от с.з. е наложена глоба в размер на 200 лева.

НП е издадено въз основа на АУАН № 11-01-508/05.06.2024 г., съставен от С. П. Ф. – Е. на длъжност главен финансов инспектор от Пети отдел на Дирекция „Инспекционна дейност“ при АДФИ, за това, че при извършена проверка за законосъобразност на отчетените към 31.12.2023 г. задължения за разходи и поети ангажименти за разходи на общината във връзка с изискванията на чл. 94, ал. 3, т. 1 и т. 2 от ЗПФ, в т.ч. и относимите разпоредби от ЗПФ е установено, че за периода 01.01.2023 г. - 31.12.2023 г. от кмета на О. К. са поети ангажименти за разходи по смисъла на § 1, т. 27 от ДР на ЗПФ на обща стойност 69 100 151,14 лв., отразени по кредитния оборот на счетоводна сметка 9200 „Поети ангажименти за разходи - наличности“, въпреки, че О. К. не е привела показателя си за налични поети ангажименти за разходи в съответствие с ограниченията на чл. 94, ал. 3, т. 2 от ЗПФ към края на 2022 г. Финансовият инспектор е установил, че с Решение № 1374, взето по Протокол № 62 от 14.09.2023 г. на Общински съвет - Карлово е приет бюджетът на О. К. за 2023 г., където в точка 11 е одобрен максимален размер на новите задължения за разходи, които могат да бъдат натрупани през 2023 г. по бюджета на общината, като е определено, че наличните към края на годината задължения за разходи не могат да надвишават 15 на сто от средногодишния размер на отчетените разходи за последните четири години. В точка 12 от решението е одобрен максимален размер на ангажиментите за разходи, които могат да бъдат поети през 2023 г. по бюджета на общината, като е определено, че наличните към края на годината поети ангажименти за разходи не могат да надвишават 50 на сто от средногодишния размер на отчетените разходи за последните четири години. От съдържанието на решението е установено, че от общинския съвет е определено ограничение на наличните към края на годината „задължения за разходи“ и „поети ангажименти за разходи“ в процентно съотношение спрямо средногодишния размер на отчетените разходи за последните четири години, съгласно изискванията на чл. 94, ал. 3, т. 1 и т. 2 от ЗПФ, като не е определен конкретен максимален размер на новите задължения за разходи и ангажиментите за разходи, които могат да бъдат натрупани/поети през годината по бюджета на общината в абсолютна стойност. Легална дефиниция на понятията налични „задължения за разходи“, „нови задължения за разходи“, „поети ангажименти за разходи“ и „налични към края на годината поети ангажименти за разходи“ е посочено, че се съдържа в § 1, т. 16, т. 21, т. 22 и т. 27 от ДР на ЗПФ, както следва: „Задължения за разходи“ са наличните към края на съответния отчетен период парични задължения за разходи, с изключение на задълженията за разходи за персонал, пенсии и приравнени на тях плащания, лихви по дълга (включително по гарантирания от държавата и от общините дълг), за данъци и други публични държавни и общински вземания. Не са задължения за разходи провизиите за задължения съгласно счетоводното законодателство, приложимо за бюджетните организации, задълженията, които представляват дълг, както и поетите ангажименти за разходи (§ 1, т. 16); „Нови задължения за разходи“ са паричните задължения за разходи, които възникват през текущата година, независимо от това дали са платени, с изключение на задълженията за разходи за персонал, пенсии и приравнени на тях плащания, лихви по дълга (включително по гарантирания от държавата и от общините дълг), за данъци и други публични държавни и общински вземания. Не са нови задължения за разходи провизиите за задължения съгласно счетоводното законодателство, приложимо за бюджетните организации, задълженията от предходни години, задълженията, които представляват дълг, както и поетите ангажименти за разходи (§ 1,т. 22); „Поети ангажименти за разходи“ са клаузи на договори, разпоредби на нормативни и административни актове, съдебни и арбитражни решения, които обвързват бюджетните организации с бъдещи плащания за разходи и/или нови задължения за разходи с определима стойност, с изключение на: разходите за персонал, пенсии и приравнени на тях плащания, лихви по дълга (включително по гарантирания от държавата и общините дълг), както и разходите за данъци и други публични държавни и общински вземания (§ 1, т. 27); „Налични към края на годината поети ангажименти за разходи“ са всички ангажименти за разходи, независимо кога са били поети, които са останали неизпълнени/нереализирани към края на годината и подлежат на изпълнение/реализиране изцяло или частично в следващите бюджетни години (§ 1, т. 21). Посочено е, че съгласно разпоредбата на чл. 94, ал. 3, т. 1 и т. 2 от ЗПФ, наличните към края на годината задължения за разходи не могат да надвишават 15 на сто от средногодишния размер на отчетените разходи за последните четири години, като ограничението не се прилага за задължения за разходи, финансирани за сметка на помощи и дарения, както и наличните към края на годината поети ангажименти за разходи не могат да надвишават 50 на сто от средногодишния размер на отчетените разходи за последните четири години, като ограничението не се прилага за ангажименти за разходи, финансирани за сметка на помощи и дарения. Прието е също така, че съгласно чл. 10, ал. 1 от ЗПФ, бюджетната година започва на 1 януари и приключва на 31 декември на съответната година, както и че в чл. 2, т. 2 от Методически указания № АД-6/07.06.2016 г. за прилагането на ЗПФ, издадени от министъра на финансите, е посочено следното: Средногодишният размер на отчетените разходи по бюджета на общината за последните четири години се определя средно аритметично на отчетените разходи по бюджета на общината за последните четири години (Раздел II и раздел III, буква Б от ЕБК); Показателят разходи по бюджета на общината включва общата сума на разходите, отчетени за държавни, местни дейности и дофинансиране по бюджета на общината, като това са сумите, отчетени по следните разходни параграфи и подпараграфи от ЕБК: разходи за заплати, възнаграждения и осигурителни вноски на персонал (по §§ 01-00; §§ 02-00; § 05-00; §§ 08-00), разходи за текуща издръжка (по §§ 10-00; §§ 46-00), разходи за лихви (по §§ 21-00; §§ 22-00; § 25- 00; §§ 26-00; §§ 27-00; §§ 28-00; §§ 29-00), социални разходи и стипендии (по §§ 40-00; §§ 42-00), субсидии и трансфери (по §§ 43-00; §§ 45-00; § 49-00), капиталови разходи (по §§ 51-00; §§ 52- 00; § 53-00; §§ 54-00) и капиталови трансфери (по §§ 55-00), т.е. сумите, отчетени по всички разходни параграфи и подпараграфи на ЕБК, с изключение на разходите, отчетени по §§ 19-00 „Платени данъци, такси и административни санкции“; Показателят налични към края на годината задължения за разходи се изчислява въз основа на данните от крайните салда на съответните синтетични счетоводни сметки от раздел 4 на Сметкоплана на бюджетните организации (СБО), без сметките, които са предвидени в СБО за отчитане на задължения за конкретен вид разходи, които не попадат в обхвата на показателя, както и без сметките за задължения, които представляват приходни позиции (като сметка 4071), т. е. крайните салда по счетоводни сметки 4010; 4030; 4241; 4281; 4282; 4291; 4523; 4548; 4568; 4845; 4847; 4848; 4853; 4861; 4863; 4877; 4878; 4897; 4898; 4971; 4972; 4975; 4976; 4978 и 4979; Показателят налични към края на годината поети ангажименти за разходи включва крайното салдо по счетоводна сметка 9200 „Поети ангажименти за разходи-наличности“ от сметкоплана на бюджетните организации (от отчетна група „Бюджет“).

От извършената по време на финансовата инспекция проверка е установено, че през 2023 г. в О. К. са поети ангажименти за разходи по силата на 516 бр. договора и анекса по договори от преходни години, отразени по кредитния оборот на счетоводна сметка 9200 „Поети ангажименти за разходи - наличности“, на стойност 69 100 151,14 лв., от които от  са сключени 225 бр. договора и анекса на обща стойност 66 299 119,98 лв. и от второстепенни разпоредители - 291 бр. договора на стойност 2 801 031,16 лв. Проверката е установила, че със сключените договори са възложени различни по вид дейности: извършване на строително-ремонтни дейности, консултантски услуги, поддръжка на програмни продукти, охрана, доставка на хранителни продукти, доставка на оборудване, доставка на горива, осъществяване на авторски надзор, проектиране, изготвяне на проектна документация и други. При извършения анализ относно източниците на финансиране на поетите ангажименти за разходи, осчетоводени по кредита на счетоводна сметка 9200 „Поети задължения по договори“, е установено, че сключените договори от общинска администрация (ОА) и от второстепенните разпоредители с бюджет (ВРБ) на обща стойност 69 100 151,14 лв. са със следните източници на финансиране: Собствени приходи - 2 001 459,28 лв., в т.ч. по договори, сключени от общината на обща стойност 1 897 648,48 лв. и от ВРБ - на стойност 103 810,80 лв.; Собствени приходи с източник ТБО - 189 311,51 лв. по договори, сключени от общината; Капиталова субсидия - 2 478 540,28 лв. по договори, сключени от общината; Обща допълваща субсидия -16 397 926,83 лв. по договори, сключени от ВРБ; Целеви средства за транспорт - 149 532,80 лв. по договори, сключени от второстепенни разпоредители с бюджет; Трансфер от Министерство на спорта - 59 035,20 лв. по договор, сключен от общината; Трансфери за други целеви разходи - 38 500 750,42 лв., в т.ч. по договори, сключени от общината на обща стойност 3 791 152,42 лв. и от ВРБ - на стойност 589 598 лв.; Кредити - 9 023 354,82 лв. по договори, сключени от общината; Дарения - 287 640 лв. по договор, сключен от общината (договорът е частично финансиран с дарения в размер на 75 712 лв., а останалата част е за сметка на застрахователни обезщетения и собствени приходи); Без осигурено финансиране - 12 600 лв. по договор, сключен от общината.

Проверката е установила, че ангажиментът за разход по сключен от Община Карлово Договор № 36/08.02.2023 г. със „Саграда“ ООД с предмет „Изготвяне на технически проект, строително-монтажни работи и изпълняване на авторски надзор на обект: Възстановяване и ремонт на част от обществена сграда и дворно пространство - детска градина в [населено място] – ИТП - 9 500,00 лв.; СМР - 273 600,00 лв.; АН - 2 200,00 лв. на стойност 287 640 лв. е финансиран, както следва: застрахователни обезщетения - 192 097 лв.; дарения - 75 712 лв. и собствени приходи - 19 831 лв. Поетият по договора ангажимент е изпълнен изцяло до края на 2023 г.

От поетите през годината от общинска администрация Карлово ангажименти за разходи, към края на 2023 г. е останало като налично крайно кредитно салдо по задбалансова сметка 9200 „Поети ангажименти за разходи - наличности“ сума в размер на 58 316 252,37 лв., представляваща остатъци (налични поети ангажименти за разход) по сключените договори до изтичането на сроковете им на действие. Ангажиментите за разходи по сключени договори от разпоредителите с бюджет с по-ниска степен от бюджета на общината са поети от 23 бр. второстепенни разпоредители. Ангажиментите са поети от съответните ръководители на основание заповеди на кмета на общината, с които са определени правата и отговорностите им и е възложено да извършват избор на изпълнители и да подписват договори за различни видове доставки на стоки и услуги. От поетите през годината ангажименти за разходи от второстепенните разпоредители с бюджет към края на 2023 г. е останала като налично крайно кредитно салдо по сметка 9200 „Поети ангажименти за разходи - наличности“ сума в размер на 471 943,20 лв., представляваща остатъци (налични поети ангажименти за разходи) по сключените договори до изтичането на сроковете им на действие. Посочено е, че установеното се потвърждава от представената на финансовата инспекция Справка с изх. № 12-00-93-22/04.06.2024 г., изготвена и подписана от длъжностни лица в Община Карлово. Според горното, общата стойност на поетите по бюджета на Община Карлово през 2023 г. ангажименти за разходи по смисъла на § 1, т. 27 от ДР на ЗПФ, отразени по кредитния оборот на счетоводна сметка 9200 „Поети ангажименти за разходи - наличности“, с изключение на поетия ангажимент за разход по договор, частично финансиран за сметка на дарение (75 712 лв.), е в размер на 69 024 439,14 лв. (69 100 151,14 - 75 712).

При така установения размер на поетите по бюджета на Община Карлово през 2023 г. ангажименти за разходи по смисъла на § 1, т. 27 от ДР на ЗПФ, отразени по кредитния оборот на счетоводна сметка 9200 „Поети ангажименти за разходи - наличности“ и в контекста на разпоредбата на чл. 128, ал. 2 от ЗПФ във връзка с чл. 94, ал. 3, т. 1 и т. 2 от ЗПФ, е извършена проверка на наличните задължения за разходи и наличните поети ангажименти за разходи в Община Карлово към 31.12.2022 г. и съотношението им спрямо средногодишния размер на отчетените разходи за последните четири години, при която е установено следното: видно от отчетите за касово изпълнение на бюджета на Община Карлово за последните четири години (2018 г., 2019 г., 2020 г. и 2021 г.), предхождащи 2022 г., отчетените разходи в Раздел II. „Разходи - Рекапитулация по параграфи и подпараграфи“, с изключение на разходите по §19-00 „Платени данъци такси и административни санкции“, възлизат в общ размер на 168 101 744 лв., в т.ч.: за 2018 г. - 38 146 220 лв.; за 2019 г. - 37 672 055 лв.; за 2020 г. - 41 441 828 лв. и за 2021 г. - 50 841 641 лв. Средногодишният размер на отчетените разходи по бюджета на Община Карлово за последните четири години (2018 г. - 2021 г.), предхождащи 2022 г., определен средноаритметично на база на отчетените разходи за същия период, е 42 025 436 лв. С оглед на горното, размерът на наличните към края на 2022 г. задължения за разходи, е посочено, че не следва да надвишава 6 303 815,40 лв. (42 025 436 х 15 %) съгласно чл. 94, ал. 3, т. 1 от ЗПФ и размерът на наличните към края на 2022 г. поети ангажименти за разходи не следва да надвишава 21 012 718 лв. (42 025 436 х 50 %) съгласно чл. 94, ал. 3, т. 2 от ЗПФ. Гореустановеното е прието, че се потвърждава от представената на финансовата инспекция Справка с изх. № 12-00-93-20/04.06.2024 г., изготвена и подписана от длъжностни лица в Община Карлово.

Финансовият инспектор е извършил проверка на оборотната ведомост на Община Карлово за отчетна група „Бюджет“ към 31.12.2022 г., при която е установено, че наличните (неразплатени) към края на 2022 г. задължения за разходи, са в размер на 4 725 277,96 лв., като стойността им е формирана от кредитните салда по пет счетоводни сметки за разчети, както следва: по сметка 4010 „Задължения към доставчици от страната“ - 4 191 915 лв.; по сметка 4241 „Задължения към ученици - местни лица“ - 22 307 лв.; по сметка 4281 „Задължения за помощи и други трансфери към домакинства – местни лица“ - 4 257 лв.; по сметка 4897 „Задължения към други кредитори-местни лица (приходно-разходни позиции) - 3 792 лв. и по сметка 4971 „Коректив за задължения към доставчици - местни лица“ - 503 008 лв. Проверката е установила, че в общия размер на крайните кредитни салда по горепосочените счетоводни сметки не са включени задължения за разходи, финансирани за сметка на помощи и дарения, за които се прилага ограничението по чл. 94, ал. 3, т. 1 от ЗПФ, както и задължения за разходи, които попадат в изключенията на § 1, т. 16 от ДР на ЗПФ и следва да бъдат изключени при изчисляване на показателя „налични към края на годината задължения за разходи“. Гореустановеното е прието, че се потвърждава от представената на финансовата инспекция Справка с изх. № 12-00-93-20/04.06.2024 г., изготвена и подписана от длъжностни лица в Община Карлово. При тези данни, е прието, че съотношението на наличните към края на 2022 г. задължения за разходи спрямо средногодишния размер на отчетените разходи за последните четири години (2018 г. - 2021 г.), предхождащи 2022 г., изчислено съгласно т. 2 от Указание № АД- 6/07.06.2016 г. на министъра на финансите, е 11,24 % (4 725 277,96 : 42 025 436 х 100), т.е. изчисленото съотношение в проценти на показателя „налични към края на годината задължения за разходи“ не превишава ограничението от 15 %, регламентирано в чл. 94, ал. 3, т. 1 от ЗПФ.

Финансовият инспектор е извършил проверка и на отразените данни по задбалансова счетоводна сметка 9200 „Поети ангажименти за разходи - наличности“ от оборотната ведомост на Община Карлово за отчетна група „Бюджет“ за 2022 г., при която е установено, че началното кредитно салдо към 01.01.2022 г., е в размер на 59 652 525,72 лв.; кредитният оборот, представляващ поетите ангажименти за разходи, е в размер на 32 270 216,91 лв.; дебитният оборот, представляващ погасените ангажименти за разходи, е в размер на 23 156 206,82 лв., а крайното кредитно салдо, по което са отразени наличните (неизпълнени/нереализирани) поети ангажименти за разходи към 31.12.2022 г., е в размер на 68 766 535,81 лв. Съгласно представената в Министерство на финансите „Справка за ангажиментите за разходи по сключени договори от общината по чл. 94, ал. 3, т. 2 от ЗПФ във връзка с чл. 92 от Закона за държавния бюджет на Република България за 2022 г.“, посочените налични в края на 2022 г. поети ангажименти за разходи по бюджета на общината са в размер на 68 766 536 лв., който съответства на крайното кредитно салдо по счетоводна сметка 9200 „Поети ангажименти за разходи - наличности“ в оборотната ведомост, отчетна група „Бюджет“ за 2022 г.

Проверката е установила, че в наличните към края на 2022 г. поети ангажименти за разходи в размер на 68 766 536 лв., са включени и съответните отчетени разходи на разпоредители с бюджет от по-ниска степен по бюджета на общината в съответствие с чл. 94, ал. 8 от ЗПФ. Гореустановеното се посочва, че се потвърждава от представената на финансовата инспекция Справка с изх. № 12-00-93-11/03.06.2024 г., изготвена и подписана от длъжностни лица в Община Карлово.

Цитирани са разпоредбите на чл. 94, ал. 6 от ЗПФ, чл. 91 от Закона за държавния бюджет на Република България за 2022 г., чл. 62 от ЗМДТ и чл. 52, ал. 1, т. 1, буква „г“ от ЗПФ.

Посочено е, че по време на финансовата инспекция е извършен анализ на наличните към 31.12.2022 г. поети ангажименти за разходи по бюджета на общината с цел установяване наличието на ангажименти за разходи, за които не се прилага ограничението по чл. 94, ал. 3, т. 2 от ЗПФ, съгласно чл. 91 от ЗДБРБ за 2022 г., при който е установено, че стойността на наличните към края на 2022 г. поети ангажименти за разходи по договори, които не участват при определяне на съотношението на наличните в края на годината поети ангажименти за разходи спрямо средногодишния размер на отчетените разходи за последните четири години, възлиза в общ размер на 28 174 510,03 лв. по 21 бр. сключени договора, както следва:

- 46 550,40 лв. - наличен към 31.12.2022 г. поет ангажимент за разходи по Договор № 99/08.06.2015 г., сключен от общината с ДЗЗД „ОУП Карлово 2020“ с предмет „Изработване на проект на Общ устройствен план на Община Карлово“ на стойност 179 040 лв. Стойността на наличния към 31.12.2022 г. поет ангажимент по договора е 53 712 лв., от които 46 550,40 лв. са финансирани с целеви трансфер от МРРБ по Споразумение № РД-02-30-116/13.05.2016 г. и Анекс № РД-02-30-116(2) от 15.12.2020 г., сключени между община Карлово и Министерство на регионалното развитие и благоустройството, за финансово подпомагане изработване на проект на общ устройствен план на община със средства, предвидени в бюджета на МРРБ и 7 161,60 лв. - от собствени средства. За целите на изчисляването на показателя по чл. 94, ал. 1, т. 2 от ЗПФ към 31.12.2022 г. стойността на ангажимента, която не участва при определяне на съотношението спрямо средногодишния размер на отчетените разходи за последните четири години, предхождащи 2022 г., е стойността на предоставените целево финансови средства;

- 16 525 594 лв. - налични към 31.12.2022 г. поети ангажименти за разходи по 4 бр. договора № 89/31.5.2019 г., № 149А/1.10.2020 г., № 67/18.4.2022 г. и № 279/8.12.2022 г., сключени от общината със „Соник Старт“ ООД, с които Община Карлово е възложила на външен доставчик управлението на делегираните й от държавата социални услуги, тъй като тези договори на практика не обвързват общината с плащане към изпълнителя, а с предоставянето на осигурените от държавния бюджет финансови средства за издръжка на делегираните държавни дейности;

- 48 837,21 лв. - налични към 31.12.2022 г. поети ангажименти за разходи по 3 бр. договора № 1/09.03.2018 г., № 1/16.03.2019 г. и № 1/16.03.2020 г., сключени от разпоредители с бюджет от по-ниска степен по бюджета на общината, представляващи неотписани остатъци по изтекли договори;

- 5 128 614,73 лв. - налични към 31.12.2022 г. поети ангажименти за разходи по 2 бр. договора № 172/17.9.2019 г. и № 262/23.11.2022 г., сключени от общината за извършвани услуги по чл. 62 от ЗМДТ;

- 611 837 лв. - налични към 31.12.2022 г. поети ангажименти за разходи по 5 бр. договора № 161/30.8.2019 г., № 29/8.2.2022 г., № 8/15.9.2022 г., № 5/14.09.2022 г. и № АСД-02-24/14.9.2022 г., сключени от Община Карлово и от разпоредители с бюджет от по-ниска степен по бюджета на общината за обществен автобусен превоз на пътници/специализиран превоз на ученици, представляващи трансфери за други целеви разходи чл. 52, ал. 1, т. 1, буква „г“ от ЗПФ, предоставени от централния бюджет за компенсации и субсидии за автомобилния транспорт, съгласно Наредбата за условията и реда за предоставяне на средства за компенсиране на намалените приходи от прилагането на цени за обществени пътнически превози по автомобилния транспорт, предвидени в нормативните актове за определени категории пътници, за субсидиране на обществени пътнически превози по нерентабилни автобусни линии във вътрешноградския транспорт и транспорта в планински и други райони и за издаване на превозни документи за извършване на превозите;

- 5 813 076 лв. - налични към 31.12.2022 г. поети ангажименти за разходи по 6 бр. договора № 179/20.9.2021 г., № 187/27.9.2021 г., № 52/28.3.2022 г., № 140/22.7.2022 г., № 224/3.10.2022 г. и № 248/7.11.2022 г., представляващи трансфери за други целеви разходи чл. 52, ал. 1, т. 1, буква „г“ от ЗПФ, предоставени на общината по Решение № 711 на МС от 30.09.2022 г., Решение № 407 на МС от 23.06.2022 г., Заповед РД-09-1081/10.12.2021 г. на министъра на младежта и спорта и Договор за финансово подпомагане № 23-00-119 от 13.12.2021 г.

След приспадане на гореописаните суми, размерът на наличните към 31.12.2022 г. поети ангажименти за разходи, за които следва да се приложи ограничението по чл. 94, ал. 3, т. 2 от ЗПФ, е посочено, че възлиза на 40 592 025,78 лв. (68 766 535,81 - 28 174 510,03). С оглед на горното, съотношението на наличните към края на 2022 г. поети ангажименти за разходи, за които следва да се приложи ограничението по чл. 94, ал. 3, т. 2 от ЗПФ (40 592 025,78 лв.) към средногодишния размер на отчетените разходи (42 025 436 лв.) за последните четири години (2018 г. - 2021 г.), предхождащи 2022 г., изчислено съгласно т. 2 от Указание № АД-6/07.06,2016 г. на министъра на финансите, е прието, че е 96,59 % (40 592 025,78 : 42 025 436 х 100), т.е. превишава ограничението от 50 %, регламентирано в чл. 94, ал. 3, т. 2 от ЗПФ, с 46,59 %.

В резултат на извършените проверки и анализ е установено, че показателят „налични поети ангажименти за разходи“ в Община Карлово към 31.12.2022 г. не е приведен в съответствие с ограничението по чл. 94, ал. 3, т. 2 от ЗПФ.

Във връзка с установеното, от кмета на Община Карлово са изискани обяснения относно причините за поемане на ангажименти за разходи през 2023 г., въпреки че наличните към 31.12.2022 г. поети ангажименти за разходи не са в съответствие с ограниченията по чл. 94, ал. 3, т. 2 от ЗПФ. В представените писмени обяснения с изх. № 12-00-93/18/04.06.2024 г. е посочено, че от Е. С. К. - кмет на общината се сочи, че общината в качеството си на орган на местното самоуправление изпълнява голям набор дейности, които са й вменени от действащото законодателство на Република България, като дейностите, които общината е задължена да извършва съгласно разпоредбите на ЗМСМА, ЗМДТ, ЗУО, ЗУТ, ЗПУО и мн. др. законови и подзаконови нормативни актове, няма как да се осъществяват без сключването на договори, т.е. без поемане на ангажименти. Заявява също така, че основен приоритет на общината е значителното подобряване на техническата инфраструктура, за което е необходимо осигуряването на значителен финансов ресурс, който е невъзможно да бъде осигурен със собствения приходи, поради което се кандидатства за финансиране пред различни институции. В заключение посочва, че Община Карлово сключва договори с неосигурено финансиране с цел кандидатстване за целево финансиране от Републиканския бюджет и изпълнявайки изискванията за проектна готовност и сключените по ЗОП договори за строително-монтажни дейности, като отбелязва, че възможността за откриване и провеждане на процедури за възлагане на обществени поръчки и последващо сключване на договори за изпълнение, е нормативно обезпечено чрез разпоредбата на чл. 114 от ЗОП. В представеното от кмета на Община Карлово писмено становище е посочено, че не се оспорва установената от финансовата инспекция фактическа обстановка и обстоятелството, че общината е допуснала поемането на ангажименти за разходи през 2023 г., въпреки, че не е привела показателя ангажименти за разходи в съответствие с ограниченията по чл. 94, ал. 3, т. 2 от ЗПФ към края на 2022 г. Обсъдени са показанията на касатора, като е посочено, че не се приемат изложените съображения, тъй като от гледна точка на отчетността на бюджетните предприятия, поетият ангажимент има характер на задбалансов пасив (условно задължение). Поемане на ангажимент е посочено, че е налице, когато в резултат на сключен договор, международно споразумение, нормативен акт, решение на държавен, общински или съдебен орган или въз основа на друг документ се ангажира (обвързва) бюджет, извънбюджетна сметка или фонд на бюджетното предприятие с бъдещо плащане (плащания) на конкретно определима сума (суми) към конкретно определено лице (лица) при бъдещо изпълнение или наличие на определени условия и обстоятелства, засягащи съответното лицеполучател на сумата. Посочено е, че съгласно чл. 114 от ЗОП (ред. ДВ, бр. 107 от 2020 г., в сила от 01.01.2021 г.), когато при откриване на процедурата не е осигурено финансиране, възложителят посочва това обстоятелство в обявлението или поканата за потвърждаване на интерес, а при процедурите по чл. 18, ал. 1, т. 8 - 10 и 13 от ЗОП - в решението за откриване и предвижда в проекта на договор клауза за отложено изпълнение. В този случай всяка от страните може да поиска прекратяване на договора без предизвестие след изтичане на тримесечен срок от сключването му, а съгласно чл. 37.2 от ДДС № 7/01.10.2020 г. (валидно и през 2022 г.) на министъра на финансите, „сключени при проведена процедура по чл. 114 от ЗОП договори (договор под условие) се включват в показателя „поети ангажименти за разходи“ в пълен размер (в размер, подлежащ на отразяване в показателя поети ангажименти съгласно съществуващите отчетни и бюджетни правила по общия ред)“. Поетият ангажимент следва да се осчетоводи по кредита на счетоводна сметка 9200 „Поети ангажименти за разходи - наличности“. Ангажиментът е поет, независимо от това дали е осигурен или не е източника на финансиране. В представеното писмено обяснение е установено, че няма посочени предприети от кмета на общината конкретни действия за привеждане на показателя по чл. 94, ал. 1, т. 2 от ЗПФ в съответствие със законовите разпоредби, като например прекратяване (канселиране) на договори под условие или канселиране на разликата между стойността на изпълнените, приети и остойностени дейности и фиксирана по-голяма сума като стойност на договора. От извършените по време на финансовата инспекция проверки е посочено, че е видно, че показателят „Налични поети ангажименти за разходи“ превишава нормативно определените размери, както към края на 2022 г., така също и към края на 2023 г., а именно: средногодишният размер на отчетените разходи по бюджета на Община Карлово за последните четири години (2019 г. - 2022 г.), предхождащи 2023 г., определен на база на отчетените разходи за горепосочения период, е 49 438 366 лв.; наличните към края на 2023 г. поети ангажименти за разходи по бюджета на Община Карлово са в размер на 88 767 524,07 лв., от които 88 180 188,55 лв. - на общинска администрация Карлово и 587 335,52 лв. – на разпоредителите с бюджет от по-ниска степен по бюджета на общината; след приспадане на сумите по договорите, които попадат в изключенията на чл. 94, ал. 3, т. 2 от ЗПФ, съгласно чл. 92 от ЗДБРБ за 2023 г., размерът на наличните към 31.12.2023 г. поети ангажименти за разходи, за които следва да се приложи ограничението по чл. 94, ал. 3, т. 2 от ЗПФ, възлиза на 59 950 944,39 лв. (88 767 524,07 лв. - 28 816 579,68 лв.); съотношението на наличните към края на 2023 г. поети ангажименти за разходи, за които следва да се приложи ограничението по чл. 94, ал, 3, т. 2 от ЗПФ (59 950 944,39 лв.) спрямо средногодишния размер на отчетените разходи (49 438 366 лв.) за последните четири години (2019 г. -2022 г.), предхождащи 2023 г., изчислено съгласно т. 3 от Указание № АД- 6/07.06.2016 г. на министъра на финансите, е 121,26 % (59 950 944,39 : 49 438 366 х 100), т.е. превишава ограничението от 50 %, регламентирано в чл. 94, ал. 3, т. 2 от ЗПФ със 71,26 %. Съгласно чл. 128, ал. 2 от ЗПФ е посочено, че не се допуска поемането на ангажименти за разходи от кметовете на общини, ако общината не е привела показателите си за поети ангажименти и задължения за разходи в съответствие с ограниченията по чл. 94, ал. 3, т. 1 и 2 от ЗПФ, а установените налични към 31.12.2022 г. поети ангажименти за разходи, които не са в съответствие с ограниченията по чл. 94, ал. 3, т. 2 от ЗПФ, задължават общината през следващата бюджетна година (2023 г.) да не допуска поемането на ангажименти за разходи по смисъла на § 1, т. 27 от ДР на ЗПФ. Проверката е установила, че през 2023 г. в Община Карлово са поети ангажименти за разходи по силата на сключени договори и подписани анекси, отразени по кредитния оборот на счетоводна сметка 9200 „Поети ангажименти за разходи - наличности“, с изключение на поетия от общината ангажимент за разход, частично финансиран за сметка на дарение (75 712 лв.) в общ размер на 69 024 439,14 лв., в т.ч. 66 223 487,98 лв. - от общинска администрация [населено място] и 2 801 031,16 лв. - поети ангажименти от второстепенни разпоредители с бюджет по бюджета на общината.

С оглед установеното, е прието, че в периода от 01.01.2023 г. до 29.12.2023 г. кметът на Община Карлово е допуснал да бъдат поети ангажименти за разходи в общ размер на 69 024 439,14 лв., което е в нарушение на разпоредбата на чл. 128, ал. 2 от ЗПФ, тъй като общината не е привела показателя си за налични поети ангажименти за разходи в съответствие с ограничението по чл. 94, ал. 3, т. 2 от ЗПФ към края на 2022 г. Показателят „налични поети ангажименти за разходи“ не е приведен от Община Карлово в съответствие с ограниченията по чл. 94, ал. 3, т. 2 от ЗПФ и към края на 2023 г., с което е прието, че е налице нарушение на чл. 128, ал. 2 от ЗПФ във връзка с чл. 94, ал. 3, т. 2 във връзка с § 2 от ДР на ЗПФ.

Административното наказание е наложено при тази фактическа и правна обстановка, която е възприета от административнонаказващия орган и възпроизведена в оспореното пред районния съд НП.

С обжалваното пред настоящата инстанция решение, КРС е приел, че при съставяне на АУАН и издаване на НП не са допуснати съществени процесуални нарушения, а от събраните доказателства безспорно се установява извършеното от лицето нарушение и глобата е наложена при приложение на относимата в случая санкционна норма. Като е стигнал до тези правни изводи, районният съд е постановил правилен съдебен акт.

Във връзка с възраженията на касатора, поддържани пред настоящата инстанция, следва да се посочи, че същите са идентични с тези, направени в първоинстанционното производство, по които решаващият съд е дал законосъобразен отговор, като при правилна преценка на събраните доказателства по делото и при правилно приложение на материалния закон, е достигнал до обосновани изводи относно законосъобразността на наказателното постановление, като е формирал правилно вътрешно убеждение, поради което и на основание чл. 221, ал. 2 от АПК касационната инстанция препраща към мотивите на първоинстанционния съд, изключително обстойни и обосновани.

За пълнота следва да бъде посочено също така, че както от АУАН, така и от НП се установява формирането на сумата от 69 024 439,14 лв., представляваща поети ангажименти за разходи, още повече, че данните са предоставени на финансовия инспектор от длъжностни лица в Община Карлово и при изисканите му обяснения, касаторът не е посочил суми, различни от тези, приети от актосъставителя, съответно административнонаказващия орган, впрочем, не са ангажирани и доказателства пред районния съд в тази насока. В този смисъл, наведените в касационната жалба възражения, съдът намира за неоснователни.

С оглед изложеното, не са налице касационните основания по чл. 348, ал. 1, т. 1, т. 2 и т. 3 от НПК, а атакуваното решение на районния съд е валидно, допустимо и съответстващо на материалния закон и следва да бъде оставено в сила.

На основание чл. 63д, ал. 1 от ЗАНН на АДФИ се дължат сторените разноски, които се констатираха в размер на 80 лева, изчислени съгласно правилото на чл. 27е от Наредбата за заплащането на правната помощ (в приложимата редакция), издадена на основание чл. 37, ал. 1 от Закона за правната помощ.

Воден от горното и на основание чл. 63в от ЗАНН във връзка с чл. 221, ал. 2 от АПК, Административен съд – Пловдив, ХIХ състав,

 

Р Е Ш И :

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 40/19.05.2025 г., постановено по АНД № 13/2025 г. по описа на Районен съд – Карлово, II наказателен състав.

ОСЪЖДА Е. С. К., [ЕГН] с адрес [населено място], [улица], да заплати на Агенция за държавна финансова инспекция сумата в размер на 80 (осемдесет) лева, представляваща възнаграждение за осъществената юрисконсултска защита.

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване и/или протест.

 

 

Председател:  
Членове: