РЕШЕНИЕ
№ 4773
Стара Загора, 28.11.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административният съд - Стара Загора - I тричленен състав, в съдебно заседание на тринадесети ноември две хиляди двадесет и пета година в състав:
| Председател: | ЯНИЦА СЪБЕВА-ЧЕНАЛОВА |
| Членове: | ИРЕНА ЯНКОВА РАЙНА ТОДОРОВА |
При секретар ПЕНКА МАРИНОВА и с участието на прокурора ПЕТКО ТЕНЧЕВ ГЕОРГИЕВ като разгледа докладваното от съдия ЯНИЦА СЪБЕВА-ЧЕНАЛОВА канд № 20257240600246 / 2025 г., за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по реда на чл.208 и сл. от Административно-процесуалния кодекс /АПК/, във връзка с чл.63в от Закона за административните нарушения и наказания /ЗАНН/.
Образувано е по касационна жалба от О. Р. Д. от [населено място], общ. Павел баня, чрез адв. А. С. – АК Стара Загора, против Решение № 8/07.01.2025г., постановено по АНД №1330/2024 г. по описа на Районен съд – К., с което е потвърдено Наказателно постановление /НП/ № 8866 от 20.09.2024 г., издадено от началник отдел "Контрол по републиканската пътна мрежа" към дирекция "Анализ на риска и оперативен контрол" при Агенция "Пътна инфраструктура" – [населено място], с наложено на касатора на основание чл.53, ал.1, т.1 от Закона за пътищата административно наказание „глоба“ в размер [рег. номер]. за нарушение на чл.26, ал.2, т.1, б. „а“ предл.2 от Закона за пътищата. В жалбата са изложени оплаквания за незаконосъобразност на решението като постановено при неправилно приложение на материалния закон - касационно основание по чл.348, ал.1, т.1 от НПК във вр. с чл.63в от ЗАНН. Според касатора, съдът неправилно е приложил материалния закон спрямо фактическите обстоятелства и правната квалификация на вмененото нарушение. Не е налице съставомерно деяние по приложените от административнонаказващия орган текстове от Закона за пътищата /ЗП/ и Наредба № 11 от 03.07.2001 г. на МРРБ за движение на извънгабаритни и/или тежки ППС, тъй като приложим в случая е чл.177, ал.3 от Закона за движението по пътищата /ЗДвП/. Направено е искане за отмяна на обжалваното решение и отмяна на издаденото НП, в условията на евентуалност – изменение на НП с намаляване на санкцията до минималния размер и присъждане на направените разноски.
Ответникът по касационната жалба – началник на отдел "Контрол по републиканската пътна мрежа" в дирекция "Анализ на риска и оперативен контрол" към Агенция "Пътна инфраструктура" – [населено място], не изпраща представител в съдебно заседание. В писмен отговор и писмена молба чрез пълномощник оспорва касационната жалба като неоснователна и моли да бъде оставено в сила решението на първоинстанционния съд като правилно и законосъобразно.
Представителят на Окръжна прокуратура – Стара Загора дава заключение за неоснователност на жалбата и предлага обжалваното съдебно решение да бъде потвърдено като правилно и законосъобразно.
Касационният състав на съда, след като обсъди събраните по делото доказателства, наведените от жалбоподателя касационни основания, доводите и становищата на страните и като извърши на основание чл.218, ал.2 от АПК служебна проверка на валидността, допустимостта и съответствието на обжалваното съдебно решение с материалния закон, намира за установено следното:
Касационната жалба е подадена в законоустановения срок, от надлежна страна, за която съдебният акт е неблагоприятен и е процесуално допустима.
Разгледана по същество, се явява основателна.
Предмет на съдебен контрол пред Районен съд – К. е наказателно постановление № 8866 от 20.09.2024 г., издадено от началник на отдел "Контрол по републиканската пътна мрежа" към дирекция "Анализ на риска и оперативен контрол" при Агенция "Пътна инфраструктура" – [населено място], с което въз основа на АУАН № 0010344/20.08.2024 г., на О. Р. Д., на основание на основание чл.53, ал.1, т.2, предл.2 от Закона за пътищата е наложено административно наказание „глоба“ в размер [рег. номер]., за извършено нарушение на чл.26, ал.2, т.1, буква „а“, предл. 2 от Закона за пътищата, във връзка с чл.7, ал.1, т.5, б. “в“, чл.8, ал.1 и чл.37, ал.1, т.1, предл.1 от Наредба № 11 от 03.07.2001 г. на МРРБ за движение на извънгабаритни и/или тежки ППС. Като административно нарушение са преценени следните обстоятелства: на 20.08.2024 г., в 13:55 ч., на път І-5, км 213+200 в посока [населено място] – [населено място], О. Р. Д. е управлявал и извършвал превоз на товари – превоз на фракция, с МПС с четири оси с две управляеми оси, [Марка], модел Актрос с рег. № [рег. номер], без разрешение за дейности в рамките на специалното ползване на пътищата. При проверка с техническо средство електронна мобилна везна за измерване на маса и поосово натоварване на ППС, модел PW-10 № К0200008 и ролетка № 1308/18/5 м е измерено разстояние между осите 1,34 м, сумата от натоварването на ос на двойната задвижваща ос на МПС е 25.500 тона при максимално допустимо натоварване на оста 19 тона, съгласно чл.7, ал.1, т.5 ,буква „ в“ от Наредбата, като превишаването е с 6.500 тона.
За да потвърди обжалваното НП, Районен съд – К. е приел правилно приложение на материалния закон от АНО. Според съда, установената от наказващия орган фактическа обстановка обосновава извод за нарушение на чл.26, ал.2, т.1, б. „а“ от ЗП във връзка с чл.7, ал.1, т.5, б.“в“ и чл.8, ал.1 от Наредба № 11 от 03.07.2001 г. на МРРБ за движение на извънгабаритни и/или тежки ППС. С аргумент, че разпоредбата на чл. 26, ал.2, т.1, б. „а“ от Закона за пътищата е специална спрямо тази на чл.139, ал.1, т.2 от ЗДвП съдът е намерил за неприложим административнонаказателния състав по чл.177, ал.3, т.1 от ЗДвП. Касае се до ангажирана отговорност на водача за управление на тежко ППС без заплащане на съответната такса, като при определяне размера на санкцията са взети предвид смекчаващите отговорността обстоятелства – нарушението е извършено за първи път, но претоварването е значително – 6.5 тона, а това поврежда пътищата и застрашава сигурността на движението по пътищата – повече маса, по-дълъг спирачен път. При тези мотиви и като е счел, че наложеното наказание съответства на нарушението и при издаване на НП не са допуснати съществени процесуални нарушения, районният съд е обосновал извод за законосъобразност на обжалвания санкционен акт.
Обжалваното решение е валидно и допустимо, но неправилно.
В разпоредбата на чл.26, ал.2, т.1, б. „а“ от Закона за пътищата законодателят е предвидил, че за дейности от специалното ползване на пътищата без разрешение се забранява движението на извънгабаритни и тежки ППС в обхвата на пътя и ограничителната строителна линия. За нарушение на посочената забрана в нормата на чл.53, ал.1, т.2 от ЗП е предвидена глоба [рег. номер] 5000 лева, ако деянието не представлява престъпление, за физическите лица, които извършат или наредят да бъде извършено движение на извънгабаритни и тежки ППС и товари без разрешение на собственика или администрацията, управляваща пътя. Съгласно нормата на чл. 15, ал. 3 от Наредба № 11 от 03.07.2001 г. на МРРБ за движение на извънгабаритни и/или тежки ППС лицата, които са задължени да подадат заявление до Агенция „Пътна инфраструктура“ или до съответното областно пътно управление или община (в зависимост от това коя е администрацията, управляваща пътя) за издаване на необходимото разрешение за движението на извънгабаритни и/или тежки ППС, са собствениците на такива ППС или лицата, които извършват превозите лицата, задължени да поискат разрешение за движението на извънгабаритни и/или тежки ППС от администрацията, управляваща пътя, са техните собственици или лицата, извършващи превоза, в качеството им на лицензирани превозвачи. Следователно субекти на нарушението по чл.53, ал.1, т.2, във връзка с чл.26, ал.2, т.1, б. „а“ ЗП могат да бъдат физическите лица, които са собственици на извънгабаритни и/или тежки ППС, или превозвачи, регистрирани по съответния ред, както когато наредят превоза, така и когато са фактически извършители, т. е. когато управляват лично ППС от посочения вид.
В разпоредбата на чл.177, ал.3, т.1 ЗДвП е предвидена административнонаказателна отговорност за допуснато нарушение на чл. 139, ал. 1, т. 2 ЗДвП за водач на ППС с размер, маса или натоварване на ос, които надвишават нормите, определени от Министъра на регионалното развитие и благоустройство (извънгабаритните и/или тежките ППС). Съгласно легалната дефиниция, дадена в § 6, т. 25 от Допълнителните разпоредби на ЗДвП, водачът е „лице, което управлява ППС…“, т. е. физическото лице, което извършва фактическите действия по управлението на ППС. Следователно, водачът на ППС с размер, маса или натоварване на ос, които надвишават нормите, определени от Министъра на регионалното развитие и благоустройство (извънгабаритните и/или тежките ППС), осъществяващ фактическите действия по неговото управление, е субект на нарушението по чл.177, ал.3, т.1, във връзка с чл.139, ал.1, т.2 от ЗДвП. Формата на изпълнителното деяние на това нарушение се осъществява чрез действие – управление на извънгабаритното и/или тежко ППС, без да е налице разрешение за движението на това ППС по пътищата, отворени за обществено ползване.
Съгласно тълкувателно постановление № 2 от 08.10.2025 г., постановено по т. д. № 5/2023 г. по описа на Върховния административен съд, постановено от ОСС от НК на ВКС и I-ва и II-ра колегии на ВАС, когато едно физическо лице управлява извънгабаритно или тежко ППС, т. е. осъществява неговото фактическо управление по силата на трудов договор, сключен със собственика на ППС или превозвача, то няма задължение да поиска от собственика на пътя или от администрацията, управляваща пътя, на основание чл.15, ал.3 от Наредба № 11/03.07.2001 г. на МРРБ, да бъде издадено разрешение за движението на ППС по пътищата, отворени за обществено ползване, съгласно чл.8, ал.2 или да заплати съответната такса в случаите на чл.14, ал.3 от Наредбата. След като такъв водач на ППС не е задължен да подаде заявление за издаване на разрешение за осъществяване на движение на ППС от посочената категория, той не следва да носи отговорност по чл.53, ал.1, т.2 във връзка с чл.26, ал.2, т.1, б. „а“ от Закона за пътищата.
Предвид изложеното, съдебният акт, с който е потвърдено атакуваното пред районния съд НП, следва да бъде отменен като постановен при неправилно приложение на материалния закон. Вместо обжалваното решение следва да бъде постановено друго по същество, с което оспореното НП следва да се отмени като незаконосъобразно.
При този изход на спора, на касатора се следват разноските за договореното и заплатено възнаграждение за един адвокат, чийто размер съгласно представените доказателства е 720 лв. с включен ДДС.
Мотивиран от гореизложеното и на основание чл. 221, ал.2, предл. второ и чл. 222, ал.1 от АПК, Административен съд – Стара Загора
ОТМЕНЯ изцяло Решение № 8/07.01.2025 г., постановено по АНД № 1330/2024 г. по описа на Районен съд – Казанлък и вместо това постановява:
ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 8866 от 20.09.2024 г., издадено от началник на отдел "Контрол по републиканската пътна мрежа" към дирекция "Анализ на риска и оперативен контрол" при Агенция "Пътна инфраструктура" – [населено място], с което на О. Р. Д., [ЕГН], на основание чл.53, ал.1, т.2 от Закона за пътищата, е наложено административно наказание "глоба" в размер 2000 лв. за нарушение на чл.26, ал.2, т.1, б. „а“ от Закона за пътищата.
ОСЪЖДА Агенция „Пътна инфраструктура“ [населено място] да заплати на О. Р. Д., [ЕГН], сумата от 720 (седемстотин и двадесет) лева – разноски по КАНД № 246/2025 г. по описа на Административен съд – Стара Загора.
Решението не подлежи на обжалване и протестиране.
| Председател: | |
| Членове: |