Решение по дело №278/2022 на Районен съд - Бяла Слатина

Номер на акта: 106
Дата: 12 октомври 2022 г.
Съдия: Силвия Житарска
Дело: 20221410200278
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 5 юли 2022 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 106
гр. Б.С., 12.10.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – Б.С., III-ТИ НАК. СЪСТАВ, в публично заседание
на деветнадесети септември през две хиляди двадесет и втора година в
следния състав:
Председател:Силвия Житарска
при участието на секретаря Соня Анд. Ралчева
като разгледа докладваното от Силвия Житарска Административно
наказателно дело № 20221410200278 по описа за 2022 година
Производството е по реда на чл. 59-63 ЗАНН.
ДЪРЖАВНО ПРЕДПРИЯТИЕ „УПРАВЛЕНИЕ И СТОПАНИСВАНЕ
НА ЯЗОВИРИ“ /ДПУСЯ/, с ЕИК *********, със седалище и адрес на
управление гр.С., район Средец, ул. „Княз Александър І“ № 12,
представлявано от инж. Ц.М.Б. – изпълнителен директор чрез пълномощника
М. В. К. - юрисконсулт и адрес за кореспонденция гр.С., ул. „Лъчезар
Станчев“ № 9 е обжалвало НП № НЯСС-107/10.05.2022г. на Председател на
Държавната агенция за метрологичен и технически надзор, с което на
предприятието е наложена имуществена санкция в размер на 1000лв., на
основание чл.200, ал.1, т.39 от Закона за водите, за нарушение на чл.190а,
ал.2, вр. ал.1, т.3 от същия закон.
В жалбата си жалбоподателят, чрез процесуалния си представител
юрисконсулт К. твърди, че обжалваното НП е незаконосъобразно и желае
неговата отмяна, като излага подробни съображения за това.
Въззиваемата страна не изпраща представител, а изпраща становище,
от което се извеждат доводи за потвърждаване на НП.
Съдът като прецени събраните по делото доказателства и
релевираните от жалбоподателя претенции, приема за установено следното:
Жалбата е подадена в срока по чл.59, ал.2 ЗАНН и е ДОПУСТИМА.
Разгледана по същество тя е ОСНОВАТЕЛНА.
От анализа на събраните по делото доказателства е видно, че на
13.04.2021г. е извършена проверка от служители на ДАМТН на язовир
„Кокошарника”, находящ се в землището на с.С., обл.В.. При извършване на
1
проверката служителите на ДАМТН установили различни нарушения, като за
всяко едно от тях дали и срок за изпълнение. Контролните органи установили,
че не е изпълнено предписание на комисиите, назначени със заповед на
областния управител по чл.138а, ал.3 от ЗВ: ОВР-БС-09/02.07.2020г., а
именно: не е изпълнено предписанието да се възстанови бързотока на
преливника със срок на изпълнение 31.10.2020г. В тази връзка едно от
предписанията било да се извършат ремонтно-възстановителни работи по
бързотока и енергогасителя на преливника за привеждането им в
експлоатационно състояние, което е отразено в КП 03-01-35/19.04.2021г.
Срокът за изпълнението му бил до 30.09.2021г. Извършена е последваща
проверка на 12.10.2021г. дали са изпълнили задължителните предписания,
дадени с КП № 03-01-35/19.04.2021г. На място извършили проверка
свидетелката И. Д. И. и свидетелката И. А. С., както и ръководител
регионално звено В. към ДПУСЯ – инж. П.И.К.. Служителите на ДАМТН
констатирали, че не е изпълнено предписанието да бъдат извършени
ремонтно-възстановителни работи по бързотока и енергогасителя на
преливника за привеждането им в експлоатационно състояние /дадено в КП
от 19.04.2021г. и от комисия назначена от областния управител ОБР-
09/02.07.2020г./, за което е съставен констативен протокол № 03-01-
68/14.10.2021г. Оригиналът от констативния протокол е изпратен на
изпълнителния директор на ДПУСЯ с писмо изх. № 85-01-1612/05.11.2021г. и
получено в ДПУСЯ с вх. № УСЯ-1577/10.11.2021г. С писмо от 26.10.2021г.
ДАМТН е изпратила покана до изпълнителния директор на ДПУСЯ за
съставяне на акт за установяване на административно нарушение, като е
определило лично или упълномощен негов представител да се явят на
15.11.2021г. в 11.30 часа в Регионален отдел „Надзор на язовирните стени и
съоръжения към тях“ – Северозападна България на ГД НЯССТ към ДАМТН.
На посочената в писмото дата и място се явил П.И.К. в качеството си на
упълномощено лице от Изпълнителния директор на ДПУСЯ със
Пълномощно-Заповед № РД-406/10.11.2021г., в чието присъствие се съставил
АУАН № 03-039/15.11.2021г., който подписал акта и на същата дата му е бил
връчен. На 18.11.2021г. е изпратено до ДАМТН писмено възражение против
така съставения АУАН. Въз основа на съставения АУАН, било издадено и
обжалваното НП.
Изложената фактическа обстановка, съдът приема за изяснена, въз
основа на събраните писмени доказателства НП № НЯСС-107/10.05.2022г.,
АУАН № 03- 039/15.11.2021г., писмо за връчване на НП, обратна разписка,
Заповед № А-466/11.08.2021г. на Председателя на ДАМТН, Заповед № РД-
406/10.11.2021г. на изпълнителния директор на ДПУСЯ, възражение от
ДПУСЯ, КП № 03-01-35/19.04.2021г. на ГД НЯССТ, КП № 03-01-
68/14.10.2021г. на ГД НЯССТ, Договор за дарение на недвижим имот
публична общинска собственост, Акт № 3765 за публична държавна
собственост, скица на поземлен имот, класифициране по степен на
потенциална опасност на язовир „Кокошарника“, покана за съставяне на
АУАН, ведно с обратна разписка, писмо за връчване на 2 броя констативни
протоколи на ДПУСЯ, ведно с обратна разписка, както и от гласните
2
доказателства, показанията на разпитаните в с.з. свидетели И. Д. И. –
актосъставител и И. С., която е свидетел при установяване на нарушение и
съставяне на акта, и двете служителки на ДАМТН.
Съдът кредитира показанията на разпитаните свидетелки, като
обективни, безпристрастни, логически последователни и изцяло подкрепящи
се от събраните писмени доказателства.
При така изяснената фактическа обстановка, съдът направи следните
правни изводи:
Процедурата по установяването на административно нарушение,
издаването на наказателно постановление и неговото обжалване е уредена в
ЗАНН. За неуредените в посочения нормативен акт случаи, чл. 84 от ЗАНН,
препраща към субсидиарно приложение на разпоредбите на НПК.
Разглеждайки жалбата по същество, по аргумент на чл. 314, ал. 1 НПК,
вр. чл. 84 ЗАНН, независимо от посочените от жалбоподателя основания,
съдът изследва правилното приложение на материалния и процесуалния
закон.
Постановлението е съобразено с нормата на чл. 57 от ЗАНН, като
съдържа всички минимално изискуеми реквизити, нарушението е описано
точно и ясно, ведно с обстоятелствата, при които е извършено, поради което
съдът не приема възраженията на жалбоподателя в тази насока. АУАН и НП
са съставени от компетентно лице.
Спазени са давностните срокове по чл. 34 от ЗАНН, както за издаване
на АУАН № 03-035 от 15.11.2021 г., така и за наказателно постановление №
НЯСС-107 от 10.05.2022г. Категорични данни за извършеното нарушение и
неговия извършител са били установени с проверката на 12.10.2021г., ето
защо това следва да е датата, когато е бил открит нарушителя по смисъла на
закона. АУАН е бил съставен на 15.11.2021г., което е в рамките на
тримесечния срок по чл. 34, ал. 1, изр. 2-ро, предл. 1-во от ЗАНН. В подкрепа
на такъв извод е и самата формулировка на разпоредбата на чл.34, ал.1 от
ЗАНН, в която законодателят освен тримесечния срок от откриване на
нарушителя е определил и по-дълъг, едногодишен срок от извършване на
нарушението именно, за да се даде възможност на съответните контролни
органи да констатират осъществено административно нарушение и да открият
лицето, което го е извършило.
Собствениците на язовирни стени и съоръжения към тях са длъжни да
изпълняват предписанията по чл. 190а, ал. 1, т. 3 и по чл. 138а, ал. 3, т. 5.
Съгласно чл. 190а, ал. 1, т. 3 ЗВ председателят на Държавната агенция
за метрологичен и технически надзор или оправомощените от него
длъжностни лица по чл.190, ал. 4 имат право да дават предписания на
собствениците на язовирни стени и/или на съоръженията към тях съобразно
правомощията си по този закон и наредбата по чл. 141, ал. 2, включително за
извършване на мерки и действия за изясняване на техническото състояние и
на условията за експлоатация на контролираните обекти, с изключение на
язовирите по приложение № 1 към чл. 13, т. 1, за намаляване на водните
обеми, за което уведомява съответната басейнова дирекция, както и да
3
определят срок за тяхното изпълнение; Задължението за изпълняване на
предписанията, издадени на основание чл. 190, ал. 1, т. 3, е вменено изрично с
разпоредбата чл. 190а ал. 2 от ЗВ, за чието неизпълнение е предвидена
наложената по чл.200, ал. 1, т. 39 от същия закон имуществена санкция.
Субект на задължението да се почистват и поддържат язовирните
стени и съоръженията към тях е собственика на язовирната стена, съгласно
чл. 141 от Закона за водите, поради което и субект на предписанията по чл.
190а ал. 1, т.3 и съответно на задължението за тяхното изпълнение, а оттук и
административнонаказателноотговорно лице по чл. 200, ал. 1, т. 39 от ЗВ е
именно собственикът. В този смисъл е Решение № 461 от 10.12.2021 г. на
Административен съд - Стара Загора по к. а. н. д. № 407/2017 г.
Видно от договор № Д-Д-1 от 18.09.2019г. Община Б.С.,
представлявана от кмета на Община Б.С. е дарила на Областния управител на
Област В. язовир "Кокошарника", актуван с АПОС № 155/07.08.1998 г.,
находящ се в поземлен имот с идентификатор № 67845.45.182 по
кадастралната карта и кадастралните регистри на с.С., Община Б.С.. Съставен
е акт № 3765/16.12.2019 г. за публична държавна собственост. В акта е
посочено, че недвижимият имот е предоставен за управление на Държавно
предприятие "Управление на язовири".
В случая е ангажирана административно наказателната отговорност на
Държавно предприятие "Управление на язовири", на което е предоставено
управлението на процесния язовир. Както се посочи по-горе, субект на
задължението да се почистват и поддържат язовирните стени и съоръженията
към тях е собственикът на язовирната стена, но не и лицето, на което е
предоставено управлението на язовира.
С оглед изложеното атакуваното наказателно постановление се явява
незаконосъобразно, поради нарушение на материалноправна норма и на това
основание следва да бъде отменено.

Водим от горното, съдът
РЕШИ:
ОТМЕНЯ Наказателно постановление № НЯСС-107/10.05.2022г.,
издадено от председателя на Държавната агенция за метрологичен и
технически надзор, с което за нарушение на чл. 190а, ал. 2 вр. чл. 190а, ал. 1,
т. 3 от ЗВ, на основание чл. 201, ал. 12 и чл. 200, ал. 1, т. 39 от ЗВ, на
Държавно предприятие "Управление на язовири", ЕИК ********* е наложено
административно наказание "имуществена санкция" в размер на 1 000. 00
/хиляда/ лева, като НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНО.
Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен
съд – В. в 14-дневен срок от съобщението до страните за неговото изготвяне.
Съдия при Районен съд – Б.С.: _______________________
4
5