Решение по дело №1472/2023 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 24 юли 2023 г.
Съдия: Здравка Георгиева Диева
Дело: 20237180701472
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 12 юни 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

Gerb osnovno jpegРЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

Административен съд  Пловдив

 

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

№ 1409/24.07.2023 г.

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

Административен съд – Пловдив, XXIV състав, в открито заседание на двадесет и седми юни две хиляди двадесет и трета година, в състав :

 

Председател : Здравка Диева

Членове : Величка Георгиева

Светлана Методиева

 

при секретаря Г.Георгиева и с участието на прокурор Сл.Костова, като разгледа докладваното от съдия Диева касационно административно дело № 1472 / 2023г., взе предвид следното :

            Касационно производство по чл.208 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс във връзка чл.63в ЗАНН.

ТД на НАП, гр.Пловдив с процесуален представител ст.юрисконсулт К.Б.обжалва Решение № 679 от 21.04.2023г., постановено по АНД № 5162/2022г. на РС – Пловдив, с което е отменено Наказателно постановление /НП/ № 641514-F638777/15.06.2022г. на Директор на дирекция Контрол при ТД на НАП - Пловдив, за наложена глоба на Х.Ж.Х. – в размер на 1 333,33лв. за нарушение на чл.180 ал.2 вр. чл.102 ал.3 т.1, чл.86 ал.1 и ал.2 и чл.113 ал.1 и ал.2 от Закона за данък върху добавената стойност /ЗДДС/, на основание чл.180 ал.2 във вр. с чл.180 ал.1 ЗДДС.

            Касаторът счита решението за незаконосъобразно с искане за отмяната му, потвърждаване на НП и присъждане на юрисконсултско възнаграждение за двете съдебни инстанции. Оспорен е извода на ПРС за неприложимост на електронното връчване в процеса по ЗАНН, както и че в случая връчването на поканата по електронен път и съставянето на АУАН в отсъствие на нарушителя съставлява основание за отмяна на НП. Счита се, че връчването по електронен път на поканата и съставянето на АУАН в отсъствие на нарушителя не може да се приеме за съществено процесуално нарушение, защото целта е довеждане до знанието на нарушителя фактът, че ще му бъде съставен АУАН. Твърди се, че способите за това могат да бъдат различни с оглед развитието на технологиите, като се има предвид, че в случая лицето регулярно получава съобщения по имейл адрес от страна на приходната администрация. Не е нарушено правото на защита, тъй като нарушителя не е бил лишен от правото да опровергае констатациите в АУАН и волеизявлението на наказващия орган. Поддържа се, че АУАН е съставен в последния ден от тримесечния срок по чл.34 ал.1 ЗАНН, който следва да се брои от деня на издаване на Протокол № **********/17.09.2021г., тъй като в хода на проверката е било необходимо да се проучат представените документи и да се направи анализ на съдържащата се в тях информация. В тази вр. е посочено, че следва да се има предвид отразеното в протокола – срокът на проверката е удължен.

Ответникът Х.Ж.Х.,*** не е изразил становище по касационната жалба.

            Представителят на Окръжна прокуратура – Пловдив счита жалбата за неоснователна.

            Касационната жалба е допустима - подадена в срока по чл.211 ал.1 АПК, от страна с право и интерес от оспорване. По същество е неоснователна.

1. НП е издадено от надлежно упълномощено длъжностно лице /Заповед № ЗЦУ-1149 от 25.08.2020г. – 1, т.1.3, б.“в“ е представена и приета по делото и цитирана в НП/, а АУАН № F638777/17.12.2021г. е съставен от гл.инспектор по приходите в НАП. Според обстоятелствената част на НП, идентично описваща фактическата установеност с АУАН : Данъчнозадълженото по ЗДДС лице Хр.Х. не е начислило ДДС в размер на 1 333,33лв. по облагаеми доставки на обща стойност 8000лв. за данъчен период 01.11.2020г. – 30.11.2020г., през който лицето не е било регистрирано по ЗДДС, тъй като не е подало заявление за регистрация в срок, въпреки, че е било длъжно. Описани са установени данни от ПУФО, приключила с протокол от 17.09.2021г., като ревизия е възложена със ЗВР от 13.10.2021г. Облагаемият оборот е формиран от дейността по отдаване под наем на недвижими имоти, собственост на жалбоподателя. Издаден е акт за регистрация по ЗДДС от 17.09.2021г., връчен на 29.09.2021г. В НП е вписано, че нарушението е установено на 17.09.2021г. – дата на протокола за извършване на проверката. АУАН е връчен на 10.01.2022г.

Установените факти са квалифицирани от правна страна за административно нарушение на чл.180 ал.2 ЗДДС вр. с чл.102 ал.3 т.1, чл.86 ал.1 и ал.2 и чл.113 ал.1 и ал.2 ЗДДС и е наложена глоба в размер на 1 333,33лв. на основание чл.180 ал.2 вр. с ал.1 ЗДДС. Съгласно чл.180 ал.1 и ал.2 ЗДДС : „Регистрирано лице, което, като е длъжно, не начисли данък в предвидените в този закон срокове, се наказва с глоба - за физическите лица, които не са търговци, или имуществена санкция - за юридическите лица и едноличните търговци, в размер на неначисления данък, но не по-малко от 500 лв. При повторно нарушение размерът на глобата или имуществената санкция е в двоен размер на неначисления данък, но не по-малко от 1 000 лв.; Алинея 1 се прилага и когато лицето не е начислило данък, тъй като не е подало заявление за регистрация и не се е регистрирало по този закон в срок. ”.

2. Законосъобразен е извода на РС – Пловдив за допуснато нарушение на чл.40 ал.2 ЗАНН, тъй като АУАН е съставен в отсъствие на нарушителя, без да са налице предпоставките за това. С основание съдът е обсъдил способа за връчване на поканата за съставяне на АУАН. Същата е връчена по електронен път, за което преписката съдържа удостоверение за извършено връчване по електронен път. В производството по ЗАНН в случая не е съобразена нормата на чл.33 ДОПК : „По реда и в сроковете, посочени в тази глава, се връчват всички подлежащи на връчване актове, документи и книжа, издавани от органите по приходите и публичните изпълнители, с изключение на актовете, документите и книжата за реализиране на административнонаказателната отговорност, за които се прилага Законът за административните нарушения и наказания.“. Ползваният способ за връчване на покана /чл.28, чл.29 и сл. ДОПК/ за съставяне на АУАН по реда на ЗАНН не е приложим в производството по ЗАНН, поради което не настъпват целените правни последици, дори поканата да е връчена по електронен път. След като в ДОПК е предвидено изключение относно „…с изключение на актовете, документите и книжата за реализиране на административнонаказателната отговорност, за които се прилага Законът за административните нарушения и наказания”, разширително тълкуване на нормата не е допустимо. След като нарушителят не е уведомен редовно за възможността да се яви при съставянето на акта, хипотезата на чл. 40 ал. 2 ЗАНН е приложена без правно основание, както е приел ПРС. Допуснатото нарушение е съществено, тъй като нарушава правото на лицето, чиято административнонаказателна отговорност е ангажирана, да участва в производството в най – ранния му етап /в тази насока Решение по КАД № 760 / 2019г., АС – Пловдив и цитираните в касационната жалба съдебни актове/. Личното присъствие при съставяне на АУАН е гаранция и за действителното му съставяне на датата, която се сочи в него и че не е антидатиран, което е от значение за преценката за спазване на сроковете по чл. 34 ЗАНН. Измененията в ЗАНН относно възможност за връчване на НП по електронен способ /чл.58 ал.1/ са в сила от 23.12.2021г., поради което прилагане на способ за електронно връчване на покана за съставяне на АУАН би било приложимо след тази дата. Правилно ПРС е приел нередовност на връчването на покана за съставяне на АУАН, тъй като е направено по реда на чл.29 ал.4 ДОПК, която норма не е приложима в производството по ЗАНН. Декларирането или не от страна на субекта на желание за връчване на съобщения на електронни адреси не е относимо, предвид изричната разпоредба на чл.33 ДОПК. При нередовно връчена покана, АУАН не е съставен в хипотеза на отсъствие на нарушителя – чл.40 ал.2 ЗАНН. В допълнение следва да бъде посочено, че с препратка от чл.84 ЗАНН към чл.178 НПК в действаща редакция -ДВ, бр. 110 от 2020г., в сила от 30.06.2021г. към дати на изпращане на поканата по електронен път и съставяне на АУАН /09.12.2021г. и 17.12.2021г./, в случая отсъства необходимото за прилагане на чл.178 ал.8 НПК съгласие. Разпоредбата изисква съгласие за връчване на електронен адрес, когато такъв е посочен. ПРС е съобразил и посочените текстове на НПК с обосновани мотиви. Съгласието е необходимо за административно-наказателното производство, което е приложимото и не може да се предполага във вр. с наличие на електронен адрес в административно производство по ДОПК.

По отношение чл.34 ЗАНН изводите на ПРС също са правилни : Протоколът от 17.09.2021г. е съставен вр. с резолюция от 13.07.2021г. за възложена проверка за установяване наличие или липса на основания за задължителна регистрация по ЗДДС на основание чл.96 ал.1 ЗДДС. Производството във вр. с регистрация по ЗДДС е различно и самостоятелно от производството по установяване на административно нарушение. Административно-наказателно производство не се образува, ако не е съставен акт за установяване на нарушението в продължение на три месеца от откриване на нарушителя или ако е изтекла една година от извършване на нарушението, а за митнически, данъчни, банкови, екологични и валутни нарушения, както и по Закона за публичното предлагане на ценни книжа, Кодекса за застраховането и на нормативните актове по прилагането им и по Закона за регистър БУЛСТАТ - две години. Откриването на нарушителя се свързва с момента, когато същият е известен на адм.нак.орган и е предпоставка за образуване на административно-наказателно производство по реда на ЗАНН. В случая проверката е била насочена към конкретно лице и няма съмнение, че именно Х. е бил субект на производството по установяване на предпоставки за задължителна регистрация по ЗДДС. От друга страна фактът на проверяван субект не е идентичен с квалификацията му на нарушител по см. на ЗАНН. В ЗАНН не е предвидено провеждане на проверка с издаване на протокол , който да бъде годното основание за съставяне на АУАН и е мислима хипотеза на приключване на проверка без издаване на акт за регистрация. Извън това, в хода на проверката е възможно да бъдат установени относими обстоятелства за адм.нак.производство и в тази вр. е необходима преценка дали и доколко събраните доказателства касаят адм.нак.отговорност на проверяваното лице, вкл. от кой момент контролните органи са в обективна възможност да преценят събраната информация с оглед установяване на административно нарушение в самостоятелното производство по ЗАНН. Както бе посочено, проверката не е основание за производството по ЗАНН, поради което същата не е предпоставка за съставяне на АУАН, а когато се счита, че е от значение за откриване на нарушителя, изводът следва да бъде конкретно мотивиран. Съобразява се, че когато установени факти са недостатъчни за категоричен извод налице ли е нарушение /а не за това дали е открит нарушителят/, се изискват и допълнителни доказателства и се събира информация в кратки срокове след това. В конкретния случай е отразено в протокола, че в определения срок по отношение на проверяваното лице, на 07.09.2021г. Х. е представила документи по опис. Не е възприето, че същите не отговарят на посочените в искането за представянето им, както и отсъства констатация, че са недостатъчни. С оглед останалата информация в протокола, съставен и при невърната обр.разписка за връчване на искане за представяне на доказателства до трето лице, може да бъде прието, че по-късно от 07.09.2021г. не са постъпвали други документи, вкл. и от трети лица. Поради това срокът не е изтекъл на 17.12.2021г., а по-рано и следва извод за несъобразена нормата на чл.34 ЗАНН, тъй като е имало данни за нарушителя. В тази насока са съображенията на ПРС, изяснил откриването на нарушителя според трайната съдебна практика / когато наказващият орган разполага с необходимите и достатъчни данни за самоличността на нарушителя, тоест когато са констатирани факти и обстоятелства за наличие на поведение, било то действие или бездействие на конкретно лице, което поведение от обективна страна сочи на допуснато административно нарушение /. Правилно РС – Пловдив се е позовал на разграничението на понятията „откриване на нарушителя“ и „установяване на нарушението“ - с първата от посочените активности е свързано течението на давностния срок по чл. 34 ЗАНН, докато установяването на нарушението е последваща дейност, относима към реализирането на административнонаказателната отговорност и нейната индивидуализация. Обсъдени са конкретните факти в случая и вр и с ТР № 4/2021г. по т.д. № 3 / 2019г. относно срокът по чл.34 ЗАНН, правилно е прието, че към дата на издаване на АУАН – 17.12.2021г., 3-месечният срок е изтекъл.

Мотивиран с изложеното , АС-Пловдив XXIV състав

 

Р  Е  Ш  И  :

 

            Оставя в сила Решение № 679 от 21.04.2023г., постановено по АНД № 5162/2022г. на РС – Пловдив.

            Решението не подлежи на обжалване.          

 

 

Председател :

 

 

        Членове :