РЕШЕНИЕ
№
гр. Русе, 19.02.2020 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административен
съд - Русе, V състав, в публично заседание на 23 януари през
две хиляди и двадесета година, в състав:
СЪДИЯ: ВИЛИАНА ВЪРБАНОВА
при
секретаря БИСЕРКА ВАСИЛЕВА като
разгледа докладваното от съдия ВЪРБАНОВА административно дело № 580
по описа за 2019 година, за да се
произнесе, съобрази следното:
Производството е по
реда на чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК), във връзка с
чл. 148, т. 1 от Закона за ветеринарномедицинската дейност (ЗВМД).
Образувано
е по жалба на „Свинекомплекс Бръшлен“ АД, със седалище: с. Бръшлен, община Сливо поле, област Русе,
представлявано от Х.Д.С. – Изпълнителен директор, депозирана чрез
адвокат-пълномощник П. Н. ***, против Акт
за обезщетение на умрели/убити животни, унищожени суровини и храни от
животински произход, фуражи, фуражни суровини, фуражни добавки и инвентар,
издаден на 03.09.2019 г. от Директора на Областна дирекция по безопасност на
храните (ОДБХ) - Русе, в частта, с която е определена оценка и обезщетение за „Животни
стоково стадо“, собственост на „Свинекомплекс Бръшлен“ АД.
В
жалбата се твърди, че определеният размер на обезщетението на стойност 3 965 606.08
лева за 33 652 бр. „Животни стоково стадо“ е неправилно определен по реда
на чл. 6, ал. 1 от Наредбата за условията и реда за разходване на средствата за
покриване на разходите, свързани с епизоотичните рискове (за краткост
Наредбата), като следва този размер да бъде по-голям, а именно съобразен с
изготвената по реда на чл. 6, ал. 3 от Наредбата експертна оценка от лицензиран
оценител – на стойност 6 309 907.00 лева.
Претенцията
на жалбоподателя е в тази част актът да бъде изменен, като съдът увеличи
размера на дължимото обезщетение за „Животни стоково стадо“ от 3 965 606.08
лева на 6 309 907.00 лева или в случай на евентуалност, ако съдът прецени,
че не е компетентен да извърши това, да отмени в тази част акта и да го върне
на органа с дадени задължителни указания по прилагане на закона.
Претендира
и присъждането на направените по делото разноски, съгласно представен списък на
разноските и приложени доказателства за реалното им заплащане (л. л. 154 и 155
от делото).
Ответникът
в производството – Директорът на ОДБХ - Русе, в писмен отговор на жалбата вх. №
3923 от 04.11.2019 г. по описа на съда (л. л. 36 – 41 от делото) и в писмени
бележки вх. № 496 от 31.01.2020 г., депозирани чрез упълномощен процесуален
представител – ст. юрисконсулт В. С., излага становище за неоснователност на
жалбата и моли същата да бъде отхвърлена по подробно изложени съображения.
По фактите
Със Заповед № 692 от 24.07.2019 г., издадена на
основание чл. 140, ал. 1 и чл. 143, ал. 1 от ЗВМД и Заповед № РД 11-1430 от 24.07.2019 г. на Изпълнителния
директор на БАБХ – София, във връзка с констатирано огнище на болестта „Африканска
чума по свинете“ в свинекомплекс с регистрационен № 7069А-0001, намиращ се в с.
Бръшлен, общ. Сливо поле, обл. Русе, собственост на „Свинекомплекс
Бръшлен“ АД, съгласно лабораторен резултат от ИЛ „Екзотични и особено опасни инфекции“,
НРЛ „Класическа и африканска чума по свинете Каприпоксвируси“ към НДНИВМИ – гр.
София с Протокол от изпитване изх. № ДДД-02-2236 от 23.07.2019 г., Директорът
на ОДБХ – Русе е наредил комисия в поименно определен състав да извърши принудително умъртвяване по хуманен начин и
обезвреждане на всички домашни свине, отглеждани в засегнатия обект и в с.
Бръшлен, общ. Сливо поле, област Русе и обезвреждане чрез загробване на
труповете на убитите животни и контаминираните кланични трупове, фуражи и използвани
лекарствени материали. Собствениците на идентифицираните умъртвени животни от
регистрираните обекти в гореописаните населени места да бъдат обезщетени,
съгласно чл. чл. 141 - 148 от Закона за ветеринарномедицинската дейност и
Наредбата за условията и реда за разходване на средствата за покриване на
разходите, свързани с епизоотичните рискове. Контролът по изпълнението на
заповедта е възложен на Началник отдел ЗЖ (л. 236 от преписката).
В изпълнение на гореописания административен акт
е извършено принудително умъртвяване по хуманен начин на всички домашни свине,
отглеждани в засегнатия обект, собственост на „Свинекомплекс Бръшлен“ АД и
обезвреждане чрез загробване на труповете им, включително и на животните от
стоковото стадо, както следва:
Животни стоково стадо
№ |
брой |
Възраст месеци |
№ |
Вид |
Килограми от до |
Общо килограми |
1 |
11001 |
1 м. - 2.7. м |
7069А- 001 |
бозайник |
1 кг. - 19 кг. |
79 844 |
2 |
9182 |
1 м. - 2.7 м. |
7069А- 001 |
подрастване |
20 кг. - 49 кг. |
317 502 |
3 |
5757 |
2.8 м. - 5.1 м. |
7069А- 001 |
угояване |
50 кг. - 79 кг. |
370 040 |
4 |
7712 |
2.8 м.-5.1 м. |
7069А- 001 |
угояване |
80 кг. - 110 кг. |
776 183 |
Общо |
33652 |
|
|
|
|
1 543 569 |
На основание Наредбата и изричната заповед са
издадени Протоколи №
1/26.07.2019 г.; № 2/27.07.2019 г.; № 3/28.07.2019 г.; № 4/29.07.2019 г.; №
5/30.07.2019 г.; № 6/31.07.2019 г. и № 7/05.08.2019 г., всички за
унищожаване/убиване на животни и № 8/02.08.2019 год. за унищожаване на суровини
и продукти от животински произход, фуражи и медикаменти и Протоколи
№ 1/26.07.2019 г.; № 2/27.07.2019 г.; № 3/28.07.2019 г.; № 4/29.07.2019 г.; №
5/30.07.2019 г.; № 6/31.07.2019 г. и № 7/05.08.2019 г., всички за загробване на
животни и № 8/02.08.2019 г. за загробване на суровини и продукти от животински
произход, фуражи и медикаменти (л. л. 89 – 227 от преписката).
На 05.08.2019 г. на основание чл. 147, ал. 1 от
ЗВМД и чл. 9, ал. 1 от Наредбата, „Свинекомплекс Бръшлен“ АД подава Заявление вх. № 2210 до Директора на
ОДБХ - Русе, с което иска изплащане на обезщетение за свине стоково стадо, за
свине под селекционен контрол и за медикаменти по опис.
Със заявлението е поискано обезщетение за свине
стоково стадо, както следва: 1. бозайници 8 734 бр., 47 831 кг., на възраст до
1 м.; 2. подрастване 11 422 бр., 351 030 кг., на възраст от 1.1 до 2.7 м. и 3. угояване
13 496 бр., 1 144 150 кг. на възраст от 2.8 до 5.1 м. (л. 88 от преписката).
Съгласно правната
норма на чл. 6, ал. 1 от Наредбата за условията и реда за разходване на средствата за покриване на
разходите, свързани с епизоотичните рискове, обезщетението за стокови животни се
определя по средна пазарна цена по вид животни за килограм живо тегло за
съответната област, определена от Националния статистически институт за месеца,
който предхожда възникването на болестта, (ал. 3) а в случаите, когато за даден
вид и категория животни няма средна пазарна цена, обезщетението се определя от
лицензиран оценител.
С оглед изпълнение
на посочените нормативни изисквания, с Писмо изх. № 1080 от 29.07.2019 г. във
връзка с определяне на обезщетение на унищожени свине, поради заразно
заболяване „Африканска чума по свинете“ Директорът на ОДБХ – Русе е поискал от
Директора на Териториално статистическо бюро (ТСБ) – Север да му бъде
предоставена информация за средна пазарна цена за килограм живо тегло на свине
по категории и/или килограми за м. юни 2019 г., съгласно чл. 144, ал. 1 от ЗВМД
(л. 103 от делото).
С Писмо изх. № УП –
3524 от 01.08.2019 г. на Председателя на Националния статистически институт (НСИ)
до Главен инспектор в Отдел ЗЖ е била предоставена следната информация,
отнасяща се до цени, важащи за цялата територия на Р България:
№ по |
Показател |
Измерителна |
Средна цена |
ред |
|
единица |
|
1 |
Прасета - млади, до 20 кг. (до 2 месеца) |
лева/тон |
4 823,35 |
2 |
Прасета млади,
от 20 до 50 кг. (от 2 до 4 месеца) |
лева/тон |
3 145,80 |
3 |
Свине с тегло от
50 до 80 кг. (от 4 до 8 месеца) |
лева/тон |
1 732,00 |
4 |
Свине с тегло от 80 до 110 кг. (над 8 месеца) |
лева/тон |
2 502,86 |
5 |
Свине с тегло над 110 кг. за угояване |
лева/тон |
1 795,31 |
6 |
Свине - майки за разплод |
лева/брой |
245,09 |
В писмото изрично е посочено, че това е
единствената налична в НСИ информация, като тези данни са предварителни и е
възможно да подлежат на актуализация преди срока на официалното им публикуване,
който съгласно Календара за разпространение на информацията от наблюденията,
провеждани от НСИ е 15.08.2019 г. Данните се предоставят изключително за
служебно ползване и не могат да бъдат публикувани от получателя (ОДБХ – Русе)
по-рано от обявената за публикуване от производителя дата или да бъдат предоставяни
на трети лица без неговото писмено съгласие. Данните касаят цени на
производител на живи животни от рода на свинете за м. юни 2019 г. и са за
страната (л. 104 от делото).
С Писмо изх. № 1113
от 02.08.2019 г. във връзка с определяне на обезщетение на унищожени свине,
поради заразно заболяване „Африканска чума по свинете“ Директорът на ОДБХ –
Русе е поискал от Директора на ТСБ – Север да му бъде предоставена информация
за средна пазарна цена за килограм живо тегло на свине по категории и/или
килограми за м. юни 2019 г. на
територията на област Русе, съгласно чл. 144, ал. 1 от ЗВМД. Изрично е посочено,
че ако ТСБ - Север не разполага с данни за някои от категориите свине, следва
да уведомят ОДБХ – Русе, за да бъде сключен договор с лицензиран оценител за
извършване на оценка на умъртвените животни (л. 105 от делото).
С Писмо вх. № 2177
от 02.08.2019 г. на Началник на Отдел „Статистически изследвания – Русе“ при
ТСБ – Север до Директора на ОДБХ – Русе е посочено, че вече е била предоставена
информация относно цените на производител на живи животни по съответните
категории, които са обект на наблюдение в тримесечния формуляр „СС – Цени на
производител в селското стопанство“. Предоставените цени са за м. юни и са на
ниво „страна“, съгласно методологията на НСИ и такива не се предоставят на ниво
„област“ (л. 106 от делото).
На 01.08.2019 г. със
Заповед № РД11 - 1578 Изпълнителният директор на БАБХ – София на основание чл.
5, ал. 1, т. 2, ал. 2, т. 1 и чл. 31, т. 2 от Устройствения правилник на БАБХ и
Докладна записка вх. № 11772 от 01.08.2019 г. е упълномощил Директора на ОДБХ –
Русе да сключи договор с лицензиран оценител с предмет: „Определяне на пазарна
цена, съгласно чл.144, ал. 1 от ЗВМД за унищожените в животновъдни обекти с: №
7057А-001, № 7057А-002 в с. Николово, общ. Русе, обл. Русе, № 7069А-001 в с.
Бръшлен, общ. Сливо поле, обл. Русе и № 7065А-0001 в с. Голямо Враново, общ.
Сливо поле, обл. Русе, свине при ликвидиране на огнището на „Африканска чума по
свинете“. Определена е и максималната обща стойност на ангажимента по договора
(л. 109 от делото).
На 06.08.2019 г.
назначената със Заповед № 692 от 24.07.2019 г. на Директора на ОДБХ - Русе Комисия констатира, че не е в компетенциите на
членовете й да извърши оценка на стокови прасета, свине под селекционен контрол
и ВМП по представен опис, описани в Заявление вх. № 2210 от 05.08.2019 г. на „СК Бръшлен“ АД и предлага оценяването да
бъде възложено на лицензиран оценител (л. 102 от делото).
С Възлагателно писмо
за изготвяне на оценка изх. № 1119/06.08.2019 г. ОДБХ – Русе на основание чл.
144 от ЗВМД и Заповед
№ РД11-1578 от 01.08.2019 г. на Изпълнителния директор на БАБХ – София и във
връзка с определяне размера на обезщетението за унищожените в с. Бръшлен, общ.
Сливо поле, обл. Русе свине при ликвидиране на огнището на „Африканска чума по
свинете“, възлага на изпълнител Р.И.И. – независим оценител да извърши оценка
на средна пазарна цена, определена за област Русе към месец юни 2019 г., по вид
животни за килограм, на всички стокови животни, собственост на „Свинекомплекс
Бръшлен“ АД, в изпълнение на Заповед № РД 11-1430 от 24.07.2019
г. на Изпълнителния директор на БАБХ – София и Заповед № 692 от 24.07.2019 г. на Директора на ОДБХ – Русе (л. 56 от
делото).
По делото е представено и експертното становище
на лицензирания оценител (л. л. 110 – 119 от делото), според което размерът на
обезщетението за „Животни стоково стадо“ общ брой 33 652 възлиза на
стойност 6 309 907.00 лева. Средната пазарна
цена по отделните категории свине е, както следва: за 1 144 150 кг. живо тегло
на 13 496 бр. угояване - 3 696 385 лв.; за 351 030 кг. живо тегло на 11 422 бр.
подрастване - 2 022 209 лв. и за 48 389 кг. живо тегло на 8 734 бр. бозайници -
591 314 лв. В изготвеното становище
експертът подробно е посочил всички проучвания, данни и изчисления, които е
направил и които имат отношение към получената стойност.
В изготвената експертна оценка лицензираният
оценител е посочил, че според действащата нормативна база, изплащането на
компенсации за ефтаназирани прасета, в следствие на борбата с болестта „АЧС“
трябва да се извърши по „пазарни условия“ – „пазарна цена“, като не е указана
конкретната методология за оценка на пазарната стойност на всички категории
стокови прасета или друг вид финансов или счетоводен механизъм за изчисление на
наличните загуби с оглед спецификата им. Наличният пазар на регионално ниво /Република
България/ не предоставя такива данни, а и те в контекста на единен европейски
пазар не са меродавни и с оглед наличните еднотипни за пазарните условия на
Европейския съюз практики би трябвало да се разглеждат заедно и на средно
европейско ниво за пазарни цени.
Наличният пазар в Република България касае само
вече угоени прасета или категорията 100+ килограмови животни.
За всички по-малки или различни животни липсва
източник на пазарни цени от търговия вътре в страната, поради липса на такъв
пазар. Експертът е посочил, че все пак съществува такъв пазар на внесени за
доугояване малки прасета от страни на ЕС, като такива животни биват купувани и
внасяни или след отбиването им на 7-8 кг. или на 25 кг.
При наличието на тази информация лицензираният
оценител е посочил, че цената, на която се внасят такива прасета, би могла да
бъде единственият източник на ценови опорни точки, на базата на които да се
калкулира стойността на всички категории прасета. В конкретния случай наличните
унищожени активи, са увредени/унищожени по безспорен начин и не подлежат на
остатъчно използване или възстановяване, поради което с оглед развитието на
бизнеса и дружеството собственик се налага пълна подмяна/закупуване на нови
идентични активи от същия вид, род, качествен и количествен подбор, и не на
последно място доставчик на идентичен геном, активи в случая живи животни,
отговарящи на селекцията и подбора на унищожените. Тези особени обстоятелства и
липсата на заместващи активи на българския пазар или в предприятието налагат
тяхното закупуване/подмяна с аналогични на индикативен пазар, в случая
най-близък и отговарящ на характеристиките – европейския.
След като е изложил тази информация, експертът е
посочил, че е меродавно и икономически оправдано цените за компенсации да се
определят на категории през 10 кг., предвид многообразието на теглата на
животните и тяхното предварително/не по график/ и въз основа на форсмажорни
обстоятелства унищожение. Посочил е и как е определил продажната цена за
предходния месец, преди ефтаназирането, за всяка една категория, кои са били
източниците на цени, които е ползвал, като към тези цени е добавял и
транспортни разходи.
На 03.09.2019 г.
Директорът на ОДБХ – Русе издава Акт за обезщетение на умрели/убити животни,
унищожени суровини и храни от животински произход, фуражи, фуражни суровини,
фуражни добавки и инвентар, като в частта за „Животни стоково стадо“,
собственост на „Свинекомплекс Бръшлен“ АД е определил оценка и обезщетение в
размер на 3 965 606.08 лева съобразявайки данните, предоставени от НСИ с
Писмо изх. № УП – 3524 от 01.08.2019 г., а не по възложената и изготвена
експертна оценка на лицензирания оценител на стойност 6 309 907.00 лева (л. л. 5 – 87 от
преписката).
Актът за обезщетение е получен от надлежен
представител на дружеството на 05.09.2019 г. (л. 87 от преписката).
Жалбата срещу частично оспорения акт е подадена
пред АдмС – Русе на 16.09.2019 г., видно от пощенското клеймо, поставено върху
представения по делото плик (л. 16 от делото).
С протоколно определение от о.с.з. на 21.11.2019
г., съдът е задължил НСИ - София в 3-дневен срок от съобщението да
предостави информация за средна пазарна цена за стокови животни по видове
животни за кг. живо тегло за м. юни 2019 г. за област Русе за всички видове
стокови животни по акта за обезщетение за умрели/убити животни, унищожени
суровини и храни от животински произход, фуражи, фуражни суровини, фуражни
добавки и инвентар от 03.09.2019 г. Ако НСИ - София не разполага с такава
информация да заяви изрично това (л. л. 49 и 50 от делото).
С Писмо вх. № 4364 от 04.12.2019 г., Председателят на НСИ е предоставил
наличната при тях информация, като тя касае цени на производител на живи
животни от рода на свинете за м. юни 2019 г. за страната, дадена е по следните
показатели: за прасета-млади, до 20 кг. (до 2 м.); прасета-млади, от 20 до 50
кг. (от 2 до 4 м.); свине с тегло от 50 до 80 кг. (от 4 до 8 м.); свине с тегло
от 80 до 110 кг. (над 8 м.); свине с тегло над 110 м. за угояване и свине-майки
за разплод. Посочено е, че данните са от тримесечното Наблюдение за цените на
производител в селското стопанство. Цената е средна за страната и не включва
разходи за доставка, съхранение, транспорт и други подобни, възникнали при
продажбата на селскостопанските продукти/животни. Цената не включва получените
субсидии (ако има такива), ДДС и други. Посочено е, че методологията на
наблюдението осигурява представителни данни за цените единствено на национално
ниво. Цени на селскостопанските животни по породен състав не се наблюдават (л.
140 от делото).
Независимият оценител, извършил експертната
оценка, възложена от ОДБХ – Русе, е разпитан в съдебното производство в
качеството му на свидетел по делото (л. л. 146 и 147 от делото). В о.с.з.
свидетелят заявява, че потвърждава
даденото пред административния орган заключение. Уточнява, че данните, които са
използвани за конкретното заключение, са данни, които са събирани от големите
свинекомплекси за Северна България, като най-големият е Институтът по
свиневъдство – Шумен, свинекомплексът в с. Българско сливово, свинекомплексът в
с. Юделник и свинекомплексът в с. Николово, както и данни от свинекомплекса в
с. Бръшлен. Цената, която е дадена,
експертът е определил по пазарен метод, като е извършил оценяване на животни в
зависимост от килограмите им. Свидетелства за това, че не е извършвал оценяване
в зависимост от различните породи. Посочва,
че за цена на малките прасета от 20 кг., 40 кг. и 50 кг., се оказало, че такава
цена свинекомплексите не могат да предоставят. В отговора, който дали, било
посочено, че нямали продадени такива животни, за да могат да предоставят съответната
информация. Заявява още, че за да може да завърши възложената му задача, се
насочил към публични данни, които са в Европейския съюз като общ пазар - обявена
цена на борси в Германия и Дания. Експертът също обяснява, че данните от НСИ са относно
себестойност на продукцията, а не са за пазарна цена на тази продукция, като
при изготвяне на заключението е преглеждал тези данни, тъй като те са публични.
По правото
Жалбата
е процесуално допустима и подлежи на
разглеждане, като подадена в законоустановения 14-дневен срок за обжалване,
изхожда от лице с правен интерес от оспорването и е насочена против годен за
съдебен контрол административен акт.
Разгледана
по същество, жалбата е основателна.
Частично оспореният административен акт е издаден от компетентен административен
орган – Директорът на Областна дирекция по безопасност на храните /ОДБХ/ - Русе,
в кръга на неговите правомощия, съобразно разпоредбата на чл. 148, ал. 1 от
ЗВМД, в съответната писмена форма, съдържа мотиви – фактически и правни
основания за неговото издаване, като е издаден по образец, съгласно Приложение
№ 5 към чл. 10, ал. 1, т. 1 от Наредбата за условията и реда за разходване на средствата за покриване на
разходите, свързани с епизоотичните рискове и съдържа
необходимите реквизити, което го прави валиден. При издаването на акта са
спазени процедурните правила предвидени в чл. 147 от ЗВМД, като
административният орган не e допуснал съществени нарушения, които да ограничат
правото на защита на жалбоподателя, респ. да обосноват незаконосъобразността и
отмяната на частично оспорения акт само на това основание.
При извършване на оценката и определянето на
обезщетението за “Животни
стоково стадо“ обаче АО е допуснал съществено нарушение на процесуалните
правила, довело и до нарушаване на материалния закон.
Съгласно правната
норма на чл. 6, ал. 1 от Наредбата за условията и реда за разходване на средствата за покриване на
разходите, свързани с епизоотичните рискове, обезщетението за стокови животни се
определя по средна пазарна цена по вид животни за килограм живо тегло за
съответната област, определена от Националния статистически институт за месеца,
който предхожда възникването на болестта, (ал. 3) а в случаите, когато за даден
вид и категория животни няма средна пазарна цена, обезщетението се определя от
лицензиран оценител.
Обезщетението за „Животни стоково стадо“ не е определено при условията на чл. 6, ал. 1
от Наредбата. Използваните цени, посочени в писмото на НСИ от 01.08.2019
г., не отговарят на изискванията в цитираната норма. Те не са средни пазарни
цени по вид на животните, а такива на производител и не са цени за съответната
област - Русе, а за цялата страна. Освен това в информацията, предоставена от
НСИ по искане на настоящия съдебен състав е посочено, че
данните са от тримесечното Наблюдение за цените на производител в селското
стопанство. Цената е средна за страната и не включва разходи за доставка,
съхранение, транспорт и други подобни, възникнали при продажбата на
селскостопанските продукти/животни. Цената не включва получените субсидии (ако
има такива), ДДС и други. Посочено е, че методологията на наблюдението
осигурява представителни данни за цените единствено на национално ниво. Цени на
селскостопанските животни по породен състав не се наблюдават (л. 140 от
делото). При тези
данни се налага извод, че НСИ не може да предостави данните, необходими
съгласно чл. 6, ал.1 от Наредбата, тъй като самата прилагана от тях методология
не позволява тяхното събиране. При това положение административният орган е
следвало да определи обезщетението за стокови животни при условията на чл. 6,
ал. З от Наредбата въз основа на вече изготвената в хода на административното
производство експертна оценка от лицензиран оценител. Експертизата е била представена на ОДБХ – Русе,
като е била приета без възражения. Тя е годно доказателствено средство и
съгласно чл. 171, ал. 1, изр. 1 от АПК има доказателствена сила и пред съда. Експертната оценка е подробно аргументирана и ясна. Лицензираният оценител, на когото е било възложено
да изготви оценка, е разпитан в хода на съдебното производство по реда на чл.171,
ал. 1, изр. 2 от АПК (л. л. 146 и 147 от делото), като в съдебно заседание
експертът прави и допълнителни уточнения за това какви данни е използвал при
извършване на поставената му задача. Въз основа на приложимата нормативна уредба – ЗВМД и Наредбата, както и възлагателното
писмо за изготвяне на оценка се установи, че при възлагането на ценовата експертиза от ОДБХ - Русе не е
посочен метод, по който да бъде установена средната пазарна цена от определения
оценител. Той е използвал такъв, който най-добре отговаря на задачата според
него - метод на сравними цени от продажби на несвързани лица. За животните,
определени „сто плюс“ средната пазарна цена е на база документи и проучване. По
тях е направен анализ на сделки - множество продажби на такива животни от
независими (несвързани) лица - големи и малки свинекомплекси в област Русе. За
нуждите на заключението е извършвана проверка в счетоводствата на търговците,
ползвани са и издадени техни фактури за това. Взети са също данни и от
извършвани сделки от още свинекомплекси в други области на страната. За
останалите животни от стоковото стадо средната пазарна цена е отново на база документи
и проучване. Установено е, че продажби на такива животни няма извършени през м.
юни 2019 г., както от всички свинекомплекси в област Русе, така и от останалите
в Република България, т.е. няма такъв пазар на тези регионални нива. Поради
това вещото лице правилно се е насочило към следващия приложим такъв - единния
европейски пазар. Република България е член на Европейския
съюз и при свободната търговия в него продажбите на такива животни биха се
извършвали по тях, включително и за област Русе.
Гореизложеното
налага изменение на акта в обжалваната му част и увеличаване на определената оценка и
обезщетение
за „Животни стоково стадо“, собственост на „Свинекомплекс Бръшлен“ АД от
3 965 606.08 лева, на 6 309 907.00 лева.
От жалбоподателя са поискани направените по делото
разноски - сумата по внесена държавна такса за завеждане на делото в размер на
50.00 лева (л.15 от делото) и заплатено адвокатско възнаграждение в размер на
28 000.00 лева (л. л. 13 и 14 и л. 155 от делото) или в общ размер на 28 050.00
лева. Предвид изхода на спора, на основание чл. 143, ал. 1 от АПК, такива му се
дължат от ответника в посочения размер.
Воден от горните мотиви и на основание чл. 172, ал. 1
и ал. 2 от АПК, Административен съд – Русе
ИЗМЕНЯ Акт за обезщетение на умрели/убити
животни, унищожени суровини и храни от животински произход, фуражи, фуражни
суровини, фуражни добавки и инвентар, издаден на 03.09.2019 г. от Директора на
Областна дирекция по безопасност на храните - Русе, в частта, с която е
определена оценка и обезщетение за „Животни стоково стадо“, собственост на
„Свинекомплекс Бръшлен“ АД, като увеличава определената стойност на обезщетението
от 3 965 606.08 лева на 6 309 907.00 лева.
ОСЪЖДА Областна дирекция по безопасност на
храните - Русе, със седалище и адрес на управление: гр. Русе - 7003, ул.
„Марица“ № 3, представлявана от Г.Д. - директор, да заплати на „Свинекомплекс
Бръшлен“ АД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: с. Бръшлен код
7069, община Сливо поле, област Русе, представлявано от изпълнителния директор
на дружеството Х.Д.С. сума в
размер на 28 050.00 (двадесет и осем хиляди и петдесет)
лева, представляваща направените по делото разноски.
Решението може да се оспорва с касационна жалба пред Върховен
административен съд в 14-срок от съобщаването на страните.
Съдия: