Решение по дело №378/2023 на Административен съд - Кърджали

Номер на акта: 290
Дата: 21 септември 2023 г. (в сила от 21 септември 2023 г.)
Съдия: Ангел Маврев Момчилов
Дело: 20237120700378
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 18 септември 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

 

Номер

 

     Година

21.09.2023

    Град

Кърджали

В ИМЕТО НА НАРОДА

Кърджалийски административен

Съд                   

 

състав

 

На

21.09.

                                          Година

2023

 

В публично заседание и следния състав:

 

                                            Председател

АНГЕЛ МОМЧИЛОВ

 

                                                    Членове

 

 

                                          Съдебни заседатели

 

 

Секретар

Мариана Кадиева

 

 

Прокурор

 

 

 

като разгледа докладваното от

Ангел Момчилов

 

 

Адм.

дело номер

378

по описа за

2023

година.

 

Производството е по реда на чл. 8, ал. 4 от Изборния кодекс във вр. с чл. 145 и сл. от АПК.

Депозирана е жалба от кмета на община Кърджали против Заповед № АКЗ-07-12/14.09.2023 г., издадена от областен управител на област Кърджали, с която е отменена Заповед № 1046/05.09.2023 г. на кмета на община Кърджали, в частта й, с която са утвърдени адресите на избирателни секции № *********, № *********, № ********* и № *********.

Счита заповедта за незаконосъобразна като издадена в противоречие с материалния закон – чл. 8, ал. 4, изр. първо и второ от Изборния кодекс. В тази връзка сочи, че в настоящия случай областният управител не се произнесъл по жалби с вх. № АК- 04-6842/11.09.2023 г. и с вх. № АК-04-6851/11.09.2023 г. с решение, а издал оспорената Заповед № АКЗ-07-12/14.09.2023 г., с която отменил Заповед №1046/05.09.2023 г. на кмета на община Кърджали в частта, с която са утвърдени адреси на избирателни секции № *********, № *********, № ********* и № *********, без да уточни кои са адресите на съответните избирателни секции.

Излага съображения, че произнасянето на областния управител със заповед било съществено нарушение както на материалния закон, така и на административно производствените правила, защото наименованието на издадения индивидуален административен акт се явявал съществен елемент от него и имал голямо значение по отношение на защита на правата и законните интереси на съответната страна.

Счита, че несъответствието на оспорения акт/заповед/ със изискването на закона се явявало и нарушение на законоустановената форма, поради което същият се явявал незаконосъобразен акт и следвало да бъде отменен като такъв.

Релевира доводи, че Заповед № АКЗ-07-12/14.09.2023 г. била немотивирана и необоснована, като в случая областния управител е приел за разглеждане недопустими жалби от незаинтересовани лица по смисъла на чл. 83, ал. 1 от АПК, без бъдат надлежно упълномощени от съответните политически партии и коалиции да ги представляват на изборите за общински съветници и кметове на 29 октомври 2023 г., като съответните политически партии и коалиции нямали регистрации за участие в изборите за общински съветници и кметове на местните избори на 29 октомври 2023 г. както в ЦИК, така и в Общинската избирателна комисия-Кърджали

Оспорва изводите на областния управител, че Заповед № 1046/05.09.2023 г. на кмета на община Кърджали била издадена в нарушение на чл. 59, ал. 2, т. 4 от АПК, а именно при липса на фактически основания и мотиви. В тази връзка сочи, че фактическите и правните основания се съдържали в самата заповед, а именно разпоредбата на чл. 8, ал. 2 от ИК, Указ №28 146 от 31 юли 2023 г. на Президента на Република България за насрочване на избори за общински съветници и за кметове на 29 октомври 2023 г. и Решение № 1969-МИ/08.08.2023 г. на ЦИК, въз основа на които кметът на община Кърджали образува 170 избирателни секции на територията на Община Кърджали и утвърждава тяхната номерация, адрес и обхват.

Излага доводи, че образуването на избирателните секции на територията на община Кърджали и утвърждаването на тяхната номерация, адрес и обхват е самостоятелно правомощие на кмета на общината и негова е преценката на кой адрес да се намират и какъв обхват да имат. Счита за невъзможно излагането на мотиви за всяка една секция на територията на община Кърджали, защото това означавало, че в заповедта на кмета трябвало да има 170 броя отделни мотиви за образуването на секциите и утвърждаването на тяхната номерация, адрес и обхват.

Твърди, че частично отменената Заповед № 1046/05.09.2023 г. била издадена от компетентен орган и в рамките на неговите правомощия. В този смисъл сочи, че Изборният кодекс е предоставил това самостоятелно право и задължение на кметовете, които в условията оперативна самостоятелност и компетентност определят адресите и обхвата на секционните комисии според възможностите на общината, ръководейки се от интересите на гласоподавателите, а именно секциите да бъдат по близо до хората, по достъпни и да не допуска струпване на много хора на едно място с оглед тяхната безопасност.

Счита, че определените адреси на горецитираните избирателни секции са по-близо до избирателите и достъпът до тях е облекчен и подходящ за провеждането на изборите и упражняването на избирателното право на гражданите. В подкрепа на този извод се явявало и обстоятелството, че последните извънредни избори за Народно събрание на 02.04.2023 г., се провели в секциите както следва: Секция№ *********, с адрес ***; Секция № *********, с адрес ***; Секция № *********, с адрес *** и Секция № *********, с адрес ***, като изборният процес в тези секции протекъл без закононарушения, с висока избирателна избирателната активност, което опровергавало по безспорен начин твърдението, че адресите на тези секции следвало да се върнат на адреса на СУ „***“.

Моли съда да постанови решение, с което да отмени Заповед № АКЗ-07-12/14.09.2023 г., издадена от областен управител на област Кърджали. Претендира деловодни разноски.

В съдебно заседание, чрез юрисконсулт Р. И., поддържа жалбата по изложените в нея съображения.

Ответникът по жалбата, чрез юрисконсулт А. Ю., оспорва жалбата и моли съда да отхвърли същата. Излага доводи за законосъобразност на заповедта.

 Съдът като прецени събраните по делото доказателства в тяхната съвкупност и поотделно, намира за установено от фактическа и правна страна следното:

Със Заповед № 1046/05.09.2023 г./л. 100 – л. 165 от делото/, във връзка с насрочените на 29.10.2023 г. избори за общински съветници и кметове, кметът на община Кърджали е образувал 170 избирателни секции на територията на община Кърджалии е утвърдил тяхната номерация, адрес и обхват. Съгласно съдържанието на заповедта за Секция № ********* е определен адрес: ***; а за Секция № *********, Секция № ********* и Секция № *********, с един и същи адрес: ***;

Горепосочената заповед е била частично обжалвана пред областния управител на област Кърджали от упълномощени представители на ПП „Възраждане“, КП „БСП за България“, ПП „Има такъв народ“ и представител на ПП „ГЕРБ“ -  жалба с вх. № АК-04-6842/11.09.2023 г./л. 8 – л. 9/ и жалба с вх. № АК-04-6851/11.09.2023 г./л. 19 – л. 20/. Жалбоподателят е изложил доводи за незаконосъобразно определяне на адресите на следните секции: Секция № ********* с адрес: ***; Секция № *********, Секция № ********* и Секция № *********, с един и същи адрес: ***;

След като е разгледал депозираните жалби и е извършил преценка на изисканото и постъпило становище от кмета на община Кърджали, областният управител на област Кърджали е приел, че жалбите да основателни относно изложените доводи за неподходящи адрес на горепосочените избирателни секции, при което е издал Заповед № АКЗ-07-12/14.09.2023 г./л. 27 – л. 30/, с която е отменил Заповед № 1046/05.09.2023 г. на кмета на община Кърджали, в частта й, с която са утвърдени адресите на избирателни секции № *********, № *********, № ********* и № *********. Заповедта е публикувана на официалната интернет страница на областта на 14.09.2023 г.

При така установената фактическа обстановка, съдът намира, че процесната жалба е подадена  в срока по чл. 8, ал. 4 от Изборния кодекс/ИК/, от надлежна страна и при наличен правен интерес, в предвидената от закона писмена форма, срещу административен акт, който подлежи на оспорване, т.е. на съдебен контрол за законосъобразност, поради което се явява процесуално допустима. В тази връзка оспорената заповед е публикувана на 14.09.2023 г., като депозираната против нея жалба е подадена и постъпила в Областна администрация – Кърджали на 15.09.2023 г., т.е. в нормативно установения тридневен срок.

Съгласно  чл. 8, ал. 2 от ИК, кметът на общината образува със заповед избирателните секции на територията на общината не по-късно от 50 дни преди изборния ден и утвърждава тяхната номерация, обхват и адрес. Алинея 4 на посочената разпоредба регламентира, че заповедта на кмета по ал. 2 може да се  оспорва от заинтересованите лица в тридневен срок от обявяването й пред областния управител, който се произнася в тридневен срок с решение, което се обявява публично. Решението на областния управител може да се обжалва в тридневен срок от обявяването му пред съответния административен съд. Съдът разглежда жалбата в открито заседание в тридневен срок от постъпването й с призоваване на заинтересованите страни. Обжалването не спира изпълнението. Решението на съда се обявява незабавно и не подлежи на обжалване.

Съдът, след като извърши преценка на релевантните доказателства, поотделно и в съвкупност, изложените от жалбоподателя доводи и въведените в оспорения акт мотиви на областния управител на област Кърджали, намира жалбата за неоснователна.

Нормата на чл. 8, ал. 3 от ИК въвежда задължението на кмета на общината да предостави подходящи помещения за избирателните секции, включително и за секциите за подвижните секционни избирателни комисии, които да осигурят нормалното протичане на изборния ден.

Безспорно е, че в релевантната нормативна уредба липсват каквито и да са посочени изисквания, на които следва да отговарят помещенията за избирателни секции, но съгласно наложилата се практика, при определянето им кметът следва да се съобрази с броя на избирателите в секцията, достъпността до секцията, наличието на неудобства по-големи от обичайните, като следва съответното помещение да е ситуирано в сграда, по начин и размери, който да елиминират по принцип възможността от струпването на избиратели на малки пространства и осъществяването на дейност в същата сграда, респ. в съседни помещения, която дейност не е свързана с реализиране правата на избирателите в дена на избор. В този смисъл следва да се посочи, че в определеното помещение за изборна секция следва да може спокойно и необезпокоявано от външни лица да протече изборния процес, както за избирателите, така и за избирателната комисия.

Предвид гореизложеното и след като извърши цялостен анализ на представените по делото доказателства, настоящият съдебен състав намира, че определените от кмета на община Кърджали адреси на избирателни секции № *********, № *********, № ********* и № *********, не отговарят на общоприетото изискване за подходящо помещение за избирателна секция по смисъла на чл. 8, ал. 3 от ИК. В този смисъл, видно от извършената от съда справка в „Google Maps“, на първия от адресите се намира жилищна сграда с пристройка, като неясно е, къде конкретно ще бъде ситуирана секция № ********* – в жилищната площ, във второстепенна постройка или др. На следващо място, на втория адрес се намира постройка, ползвана за търговска дейност, в която на практика са ситуирани две помещения, в едно от които се осъществява търговска дейност – магазин за хранителни стоки. Отново е неясно, по какъв начин три избирателни секции ще бъдат обособени и действащи в две обособени помещения. Отделно от горното, самото разположение на постройката води до обоснован извод, че при реализиране на избирателните си права, гласоподавателите ще следва да преминават през работещ търговски обект, за да влязат във избирателни секции, които на практика биха представлявали помещения с незначителни размери. Следва да се отбележи и това, че осъществяваната в помещение търговска дейност, безспорно не създава нужната атмосфера, подходяща за безпроблемното и необезпокоявано протичане на изборния процес, за избирателите и най-вече за секционната комисия.

По изложените съображения, съдът намира, че в конкретния случай жалбоподателят не установи в процеса, при условията на пълно и главно доказване, че определените адреси на следните избирателни секции: Секция № ********* - ***; Секция № *********, Секция № ********* и Секция № ********* - с един и същи адрес в ***, съответстват на чл. 8, ал. 3 от ИК, а именно, помещенията в които ще бъдат ситуирани избирателните секции са подходящи за безпрепятственото протичане на изборния процес в насрочените за 29.10.2023 г. избори за общински съветници и кметове. Обстоятелството, че на процесните адреси са били ситуирани избирателни секция при други, предходни избори, само по себе си не установява изпълнение на изискванията за подходящо помещение по смисъла на чл. 8, ал. 3 от ИК.

Представените от пълномощника на жалбоподателя заверени копия от Договор ***/*** г., Протокол за приемане на извършени СМР и Фактура № **/*** г., не водят до обратния извод. В този смисъл, от съдържанието на договора е категорично неясно, къде и на какъв имот ще бъдат извършвани СМР. Липсва каквото и да е конкретизация на съответното помещение и местонахождението му, т.е. не са посочени идентификатор, адрес или др., позволяващи някаква яснота и индивидуализация на съответния обект. Представения протокол за приемане на СМР съдържа единствено някаква количествено стойностна сметка, но не и конкретна индивидуализация на съответния обект. Въведен е единствено номер на секция, състоящ се от две цифри, но отново категорично не става ясно, доколко осъществените СМР касаят именно помещения на процесните адреси.

Съдът намира за неоснователни изложените в жалбата доводи за нарушения на материалния закон, изискването за форма и съществено нарушение на административнопроизводствените правила. В тази връзка безспорно е, че съгласно чл. 8, ал. 4 от ИК по жалбата срещу заповедта на кмета по ал. 2 областният управител се произнася с решение, като в настоящия случай областният управител на област Кърджали се е произнесъл с акт, наименован заповед. Това несъответствие обаче, по никакъв начин не опорочава оспорения акт, респ. не представлява съществено нарушение на изискването на форма или съществено нарушение на административнопроизводствените правила. Оспореният акт съдържа изискуемите по смисъл на чл. 59 от АПК реквизити, както и ясно и недвусмислено изявление на издателя му, относно обжалванията пред него АА, поради което различието в заглавието му с това, визирано в чл. 8, ал. 4 от ИК, не обосновава нарушения на закона, водещи до незаконосъобразността му

Необосновани и недоказани са и релевираните доводи за незаконосъобразност на акта на областния управител, обосновани с това, че приел за разглеждане недопустими жалби от незаинтересовани лица по смисъла на чл. 83, ал. 1 от АПК, без да бъдат надлежно упълномощени от съответните политически партии и коалиции да ги представляват на изборите за общински съветници и кметове на 29 октомври 2023 г., като съответните политически партии и коалиции нямали регистрации за участие в изборите за общински съветници и кметове на местните избори на 29 октомври 2023 г. В този смисъл, на първо място следва да се отбележи, че разпоредбата на чл. 8, ал. 4 от ИК, въвежда възможността за оспорване на заповедта на кмета от „заинтересованите лица“, а не от заинтересовани страни. С други думи право на жалба би имало всяко лице, включително регистрирана на територията на РБългария ПП, Коалиция или физическо лице, което би упражнило правото си гласуване на територията на общината. На следващо място, срокът за регистрация за участие в изборите за общински съветници и за кметове на 29.10.2023 г. изтича на 14.09.2023 г., като от извършената справка с Публичния електронен регистър на партиите и коалициите, регистрирани за участие в изборите за общински съветници и за кметове на 29.10.2023 г./наличен на сайта на ЦИК/, КП „БСП ЗА БЪЛГАРИЯ“ е регистрирана с решение № 2362-МИ/12.09.2023 г. на ЦИК, ПП „ИМА ТАКЪВ НАРОД“ е регистрирана с решение № 2388-МИ/13.09.2023 г., ПП „ГЕРБ“ е регистрирана с решение № 2393-МИ/13.09.2023 г., а ПП „ВЪЗРАЖДАНЕ“ е регистрирана с решение на 07.09.2023 г. Последното обоснова извода, че към датата на депозиране на жалбата до областния управител/ жалба с вх. № АК-04-6842/11.09.2023 г/ ПП „Възраждане“ е била надлежно регистрирана за предстоящите избори на 29.10.2023 г. Предвид това и с оглед представените по административната преписка пълномощни на физическите лица, падали жалбите до областния управител, изложени доводи за недопустимост са неоснователни и необосновани.

 По изложените съображения, съдът приема, че Заповед № АКЗ-07-12/14.09.2023 г. на областния управител на област Кърджали, с която е отменена Заповед № 1046/05.09.2023 г. на кмета на община Кърджали, в частта й, с която са утвърдени адресите на избирателни секции № *********, № *********, № ********* и № *********, се явява законосъобразна, респ. постановена при липса на отменителните основания по АПК и депозираната против нея жалба следва да бъде отхвърлена, като неоснователна и недоказана.

За прецизност следва да се посочи, че в процесната заповед не е указано на кмета на община Кърджали да определи съответен адрес на избирателни секция № *********, № *********, № ********* и № *********, поради което доводите в жалбата, че било налице твърдение за връщането на адреса на секциите в СУ „***“, са ирелевантни за процеса.

Водим от горното и на основание чл. 172, ал. 2 във вр. с чл. 8, ал. 4 от ИК, съдът 

 

                                            Р Е Ш И  :

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на кмета на община Кърджали, против Заповед № АКЗ-07-12/14.09.2023 г. на областния управител на област Кърджали, с която е отменена Заповед № 1046/05.09.2023 г. на кмета на община Кърджали, в частта й, с която са утвърдени адресите на избирателни секции № *********, № *********, № ********* и № *********.

Решението да се обяви незабавно на интернет страницата на Административен съд - Кърджали.

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване.

                                                                              Председател: