Решение по дело №428/2023 на Районен съд - Разград

Номер на акта: 165
Дата: 20 октомври 2023 г.
Съдия: Константин Петров Косев
Дело: 20233330200428
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 25 юли 2023 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 165
гр. Разград, 20.10.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – РАЗГРАД в публично заседание на двадесет и шести
септември през две хиляди двадесет и трета година в следния състав:
Председател:КОНСТАНТИН П. КОСЕВ
при участието на секретаря РАЛИЦА СТ. ВЪЛЧЕВА
като разгледа докладваното от КОНСТАНТИН П. КОСЕВ Административно
наказателно дело № 20233330200428 по описа за 2023 година
Производството е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН.
Постъпила е жалба от „Л*****“ ЕООД гр. Разград, против наказателно
постановление № 38-0005127 от 29.05.2023 г. на Директор на Регионална дирекция
„Автомобилна администрация“ гр. Русе, с което за нарушение на чл.10, §2, изр.1, пр.1 от
Регламент 561/2006г. и на основание чл.104, ал.1 от Закона за автомобилните превози на
жалбоподателя е наложено административно наказание имуществена санкция в размер на
1000 лв. Жалбоподателят моли наказателното постановление, като незаконосъобразно да
бъде отменено изцяло.
В съдебното заседание на РРС за жалбоподателя не се явява представител.
За наказващия орган не се явява представител.
Разградският районен съд, след като прецени събраните по делото доказателства,
намира за установено от фактическа страна следното:
Като подадена в срок и против акт подлежащ на съдебен контрол, жалбата е
допустима. Разгледана по същество жалбата е основателна.
С обжалваното Наказателно постановление № 38-0005127 от 29.05.2023 г. на
Директор на Регионална дирекция „Автомобилна администрация“ гр. Русе на обжалващото
дружество за нарушение на чл.10, §2, изр.1, пр.1 от Регламент 561/2006г. и на основание
чл.104, ал.1 от Закона за автомобилните превози му е наложено административно
наказание имуществена санкция в размер на 1000 лв. Същото наказателно постановление е
издадено въз основа на Акт за установяване на административно нарушение
№332639/05.04.2023г., съставен от инспектор при наказващия орган. В акта и НП се сочи,
че на 04.04.2023г. в гр. Разград, в офиса на транспортното предприятие „Л*****“ ЕООД в
1
гр. Разград, *************, при извършена комплексна проверка на транспортното
предприятие, притежаващо лиценз за международен превоз на товари, при проверка на
данните от картата на водача Р.Я.А. е констатирано, че транспортното предприятие не е
организирало работата на водача по такъв начин, че да спазва изискванията за седмична
почивка. На 06.02.2023г. липсвало ползване на компенсация за намалена седмична почивка
от 1152 минути /19ч.12 мин./. Намалението следвало да се компенсира с равностоен период
на почивка, ползван без прекъсване преди края на третата седмица. Дневното време на
управление било по-голямо с 20 минути.
Пред РРС е разпитан като свидетел актосъставителя И. И., който в показанията
си сочи, че по представени от превозвача записи от карти на водачите било установено, че за
даден период водача, след триседмичен период на управление, не ползвал пълна почивка и
трябвало на края на третата седмица да ползва нормална седмична почивка от 45 часа плюс
компенсация за недостига до пълния размер на почивката от предната седмица. Такъв
период на почивка обаче не бил осигурен. За същия ден управлението било с 20 минути
повече от допустимото.
Въз основа на така установеното от фактическа страна, съдът намира за
установено от правна страна следното: Съдът намира, че при издаването на АУАН и НП са
допуснати нарушения на процесуалните правила, които налагат отмяна на НП. Това е така
защото в НП не е отразена в пълнота релевантната фактическа обстановка. Сочи се, че
обжалващото юридическо лице не е организирало работата на водача по такъв начин, че да
спазва максималното време за управление. Във фактическата част на НП обаче няма никакви
данни от които да се разбере какво точно е станало – колко време е управляван автомобила,
какви периоди се визират и какви почивки са ползвани в същите, каква е била конкретната
продължителност на почивката на края на триседмичния период. Фактически не може
изобщо да се прецени какво точно се е случило. За да се прецени нарушени ли са правилата
за ползване на почивка, следва да се посочи какво се е случило през относимия период,
какво управление е извършено и какви почивки са ползвани, за да е ясно защо се приема, че
на края на триседмичния период следва да се ползва по-продължителна почивка и защо се
приема, че реално ползваната почивка не била с изискуемата продължителност. В случая в
НП липсват данни от които да се направят такива преценки. Липсва конкретна констатация
за извършвани превози на товари в съответен период от водача и изобщо не е ясно къде е
извършено нарушението – ако става дума за превози не е ясно къде е приключил визирания
триседмичен период и дали става дума за територията на Р България. Водачите отговарят
на собствено основание за проявено от тях виновно поведение при неспазване на
изискването максимално време на управление и за ползване на почивки. Доколкото в случая
се ангажира отговорността на юридическото лице поради неправилна организация на
работата, то следва да се посочи в какво се състои тази неправилна организация, та да е ясно
защо се вменява отговорност именно на юридическото лице, а не на водача за негово
нарушение. В НП обаче няма никакви обстоятелства, които да обуславят такова
отграничение. Съществено е нарушен чл.57, ал.1 т. 5 от ЗАНН, който текст изисква ясно
2
описание на нарушението. Санкционираното юридическо лице е било лишено от
възможността да научи какво му се вменява от фактическа страна и да организира защитата
си. Наказателното постановление страда от порок в този смисъл, който не може да бъде
отстранен чрез изясняване на фактическата обстановка в пълнота в съдебното заседание.
Поради всичко това съдът намира, че НП следва да бъде отменено като незаконосъобразно.
Водим от горното Съдът
РЕШИ:
ОТМЕНЯВА Наказателно постановление № № 38-0005127 от 29.05.2023 г. на Директор на
Регионална дирекция „Автомобилна администрация“ гр. Русе, с което за нарушение на чл.10, §2,
изр.1, пр.1 от Регламент 561/2006г. и на основание чл.104, ал.1 от Закона за автомобилните
превози на жалбоподателя „Л*****“ ЕООД гр. Разград е наложено административно наказание
имуществена санкция в размер на 1000 лв.
Решението подлежи на касационно обжалване пред Разградски Административен съд
в 14 - дневен срок от съобщаването му на страните.
Съдия при Районен съд – Разград: _______________________
3