Решение по дело №493/2023 на Районен съд - Асеновград

Номер на акта: 121
Дата: 11 октомври 2023 г.
Съдия: Стефка Томова Пашова
Дело: 20235310200493
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 4 август 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ
№ 121
гр. Асеновград, 11.10.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – АСЕНОВГРАД, ЧЕТВЪРТИ НАКАЗАТЕЛЕН
СЪСТАВ, в публично заседание на девети октомври през две хиляди
двадесет и трета година в следния състав:
Председател:Стефка Т. Пашова
при участието на секретаря Юрия Ив. Петрова
като разгледа докладваното от Стефка Т. Пашова Административно
наказателно дело № 20235310200493 по описа за 2023 година
Производство по чл.59 и следващите от ЗАНН.
Обжалван е Електронен фиш Серия К № 6287396, издаден от ОДМВР - Пловдив, с който на
А. Д. С., ЕГН - ********** от село М., ул."2-ра" № 61, е наложено административно
наказание за нарушение по чл. 21, ал.2 вр.ал.1 от ЗДвП - Глоба в размер на 300 лева - триста
лева, за това, че на 24.08.2022г. в 11:02 часа на Път II 66, км. 124.500 от село Поповица към
село М., посока на движение на контролираните МПС от югозапад към североизток при
максимално разрешена скорост за движение извън населено място, въведена с пътен знак 40
километра с отчетен приспаднат толеранс минус 3 км., е управлявал МПС "Ауди А4", лек
автомобил, с рег. № РВ **** ХТ с 75 километра в час, при разрешена скорост от 40
километра в час или превишение на скоростта от 35 километра в час.

По същество:
Страните, редовно призовани, в съдебно заседание по същество, не изпращат процесуални
представители.
В депозираната жалба се иска отмяна на обжалвания електронен фиш поради
незаконосъобразност.
Въззиваемата страна изпраща становище, с което иска потвърждаването на същия и прави
възражение за прекомерност на възнагражденнието за адвокат.

По процедурата и фактите:
1
Обжалваният електронен фиш ангажира административно наказателна отговорност за
нарушение по чл. 21, ал.2 вр.ал.1 от ЗДвП, за което не е предвидено наказание "Лишаване от
правоуправление на МПС", поради което същият съгласно чл. 189 ал.4 от ЗДВП е допустим.
съдържа визираните в тази правна норма реквизити.
Същият, видно от справка АИС АНД е съставен на 30.08.2022г. и е връчен на 12.07.2023г.
Изготвен е видеоклип, Снимка към ЕФ Серия К № 6287396 от 30.08.2022г. към Клип №
32899, TFR1-M № 619, съгласно които четири броя снимки на 24.08.2022г. в 11:02:05 часа е
заснето движение на МПС Ауди с рег. № РВ **** ХТ, със скорост от 70 километра в час при
ограничение от 40 километра в час, при посока на замерване на радара приближаващи
автомобили, трафик М, режим Н.
От текста на гърба на снимките е налице текст на разчитане на същите, че на 24.08.2022г. в
11:02 часа, МПС с рег. № РВ **** ХТ, при управление на МПС "Ауди А4" по Път ii -66 км.
124.500 от село Поповица към село М., посока на движение на контролиранинте МПС от
югозапад към североизток при максимално разрешена скорост за движение извън населено
място, въведена с пътен знак 40 км. с отчетен приспаднат толеранс минус 3 км. , заснето с
TFR1-M - 619.
От справка за регистрация на МПС е видно, че МПС с рег. № РВ **** ХТ е собственост на
А. Д. С., от село М., община Садово, ул."2-ра" № 61.
Приложено е Удостоверение за одобрен тип средство за измерване № 10.02.4835, съгласно
която мобилна система за видеоконтрол на нарушенията на правилата за движение тип
TFR1-M има срок на валидност до 24.02.2020г. и е вписано в регистъра под № 4835.
От писмо на "Български институт по метрология" е видно, че в регистъра на одобрените за
използване типове средства за измерване под № 4835 е вписана мобилна система за
видеоконтрол на нарушенията на правилата за движение тип TFR1-M. Системата е одобрена
и вписана в регистъра на 24.02.2010г. Срокът на валидност на одобряване на типа е до
24.02.2020г. Съгласно чл.30, ал.5 от "Закон за измерванията" когато срокът на валидност на
одобрения тип е изтекъл, намиращите се в употреба средства за измерване, които отговарят
на одобрения тип, се считат от одобрен тип, а последващата проверка е под формата на
контрол на средствата за измерване, която удостоверява това съответствие. Периодичността
на проверката на видео - радарните системи е една година.
Приложен е протокол от проверка на мобилна система за видеоконтрол TFR1-M № 4835, от
06.07.2022г.
От протокол за използване на автоматизирано техническо средство или система от
24.08.2022г. за TFR1-M - 619 е видно, че същата е била ползвана на път II -66, км. 124.500
село Поповица - село М., на второкласен път, при общо ограничение на скоростта от 40
километра в час, въведено с пътен знак, разстояние до пътния знак от 150 метра до АТСС,
режим на измерване С, не е посочена посока на задействане, при МПС с рег. № СА ****
ММ, подписан протокол от полицейски служител при РУ на МВР - Асеновград, начало на
работа 10,30 часа и край на работа 13,30 часа, № на първо статично изборажение 32 896, №
2
на последно статично изображение 32925, дата на приемане 24.08.2022г., дата на проверка
24.08.2022г.
От Дневник за отчитане на скоростните режими, заснети с техническо средство TFR1-M №
619 е видно, че под № 32992 е регистрирано МПС с рег. № РВ **** ХТ, движещо се в 11,02
часа, със 78 километра в час, при превишение от 38 километра в час.
Видно от писмо на ОДМВР - Пловдив, само в отсечката на път II -66 км. 125+179 е
ограничена скоростта чрез поставяне на нови пътни знаци от група "А" - "А 26", "А
39" и "В - В 24" "Забранено изпреварване на МПС", В 26 / 60 км./час, В 26 / 40
километра в час и "Т" - Табела - вход - изход, с цел повишаване безопасността на
движението .
От писмо на Агенция "Пътна инфраструктура" № 11-00-44 от 08.02.2023г. е видно, че на
пътен участък км. 124.500 от републикански път
II -66, се намира извън границите на населено място. Същият ситуационно е с минимален
надлъжен наклон, след хоризонтална крива с голям радиус. Към настоящият момент
движението в посока от село Поповица към село М., няма въведени ограничения и забрани
за водачите на МПС с пътни знаци, поради това, че има добра видимост.
По доказателствата:
Така приетите за установени факти по делото, съдът намери за доказани от писмените
доказателства, които като надлежно приобщени и достоверни, съдът намери, а именно:
Писмо от ОДМВР- Пловдив Рег. № 317000-4152 от 06.08.2023г., Писмо от "Агенция
Пътна инфраструктура" рег. № 11-00-44 от 08.02.2023г., Снимка към ЕФ Серия К № 6287396
от 30.08.2022г., справка за регистрация на МПС Ауди А 4 с рег. № РВ **** ХТ, справка от
АИС АНД, Техническо описание и инструкция за експлоатация, Писмо от "Български
институт по метрология" , Протокол № 8- 38-22 от проверката на мобилна система за
видеоконтрол TFR1-M № 4835, Протокол за използване на автоматизирано техническо
средство или система от 24.08.2022г.

От правна страна:
Налице е незаконосъобразност на обжалвания електронен фиш, което налага неговата
отмяна на материално правно основание.
Следва да се посочи, че са спазени сроковете по чл.34 от ЗАНН - нарушението е вменено
да е извършено на 24.08.2022г., а обжалвания електронен фиш е съставен на 30.08.2022г.
Същият е издаден от компетентен орган, допустим е съгласно чл.189, ал.4 от ЗДвП и
съдържа реквизитите, посочени в този текст.
Замерването на скоростта на управляваното и негова собственост МПС е с автоматизирано
техническо средство TFR1-M № 619, а представените удостоверение за одобрен тип и
ежегоден метрологичен контрол, е за друг вид, с различен номер, а именно - TFR1-M №
4835, с което съдът установи, че не са спазени нормативните изисквания за ползване на
3
автоматизирано техническо средство, разписани в нормата на
Чл. 4. (Изм. - ДВ, бр. 6 от 2018 г., в сила от 16.01.2018 г.) (1) За осъществяване на контрол
на участниците в движението по пътищата се използват АТСС, пуснати на пазара и/или в
действие по реда на Закона за измерванията, притежаващи удостоверение за одобрен тип и
вписани в регистъра на Българския институт по метрология.
(2) Преди пускане в експлоатация АТСС преминават първоначална проверка.
(3) След изтичане срока на първоначалната проверка АТСС преминават последваща
проверка от Българския институт по метрология или от лица, оправомощени от
председателя на Държавната агенция за метрологичен и технически надзор.

от НАРЕДБА № 8121з-532 ОТ 12 МАЙ 2015 Г. ЗА УСЛОВИЯТА И РЕДА ЗА
ИЗПОЛЗВАНЕ НА АВТОМАТИЗИРАНИ ТЕХНИЧЕСКИ СРЕДСТВА И СИСТЕМИ ЗА
КОНТРОЛ НА ПРАВИЛАТА ЗА ДВИЖЕНИЕ ПО ПЪТИЩАТА
Това прави заснемането негодно, поради липса на доказателства за метрологична годност
на ползваното такова с № 619, доказването на което е в тежест на въззиваемата страна.
На следващо място, не е доказано изискването на чл.8 от посочената наредба, съгласно
което Чл. 8. (Изм. - ДВ, бр. 6 от 2018 г., в сила от 16.01.2018 г.) При контрол на въведено с
пътен знак ограничение на скоростта мястото за разполагане на АТСС се определя така,
че АТСС да извършва измерване след навлизане на превозното средство в зоната с
ограничение на скоростта.
В случая не е доказано, че АТСС е разположено така, че да заснема в диапазон до 120 метра
до сочения пътен знак.
На следващо място, не е изпълнено изискването на чл. Чл. 6. (1) (Доп. - ДВ, бр. 6 от 2018 г.,
в сила от 16.01.2018 г.) Автоматизираните технически средства и системи се използват
съгласно инструкцията на производителя и изискванията, посочени в удостоверението за
одобрен тип.
Съгласно Раздел 3 от "Техническо описание и инструкция за експлоатация на мобилна
система за видеоконтрол на нарушенията на правилата за движение", 1.1 "Разстояние на
действие /обсег/ на радара за лек автомобил - до 120 метра или до 60 метра в зависимост от
избрания обект.
Видно от протокола за ползване на АТСС от 24.08.2022г. Разстоянието до пътния знак с
въведено ограничение до АТСС в метри е 150 метра. Тоест, заснемането е извършено извън
зоната на обхват на радара от 120 метра, което е в нарушението на техническите изисквания
за експлоатация на АТСС и на второ място, няма никакво доказателство за това, че
заснемането е извършено в зоната на действие на ограничението на сочения пътен знак,
което приключва до първото кръстовище, ако няма други знаци.
Това налага извода за компроментираност на заснемането и прави вмененото нарушение
недоказано.
4
То обаче се установи, че не е извършено.
Това е така, тъй като движението на МПС е в посока от село Поповица към село М., на кмв.
124.500, а видно от писмо от Агенция Пътища, ОПУ, в този участък няма нито един знак
въвеждащ ограничение на скоростта на движение на МПС, тъй като видимостта е добра.
Предвид на това, като се отчете, че реално, на посоченото място на нарушението е нямало
изобщо пътен знак и няма ограничение на скоростта на движение на МПС-та, то водачът се
е движил с разрешена за извън населено място скорост от 90 километра в час.
При това, вмененото адм.нарушение не е извършено и на това основание, обжалваният
електронен фиш подлежи на отмяна като незаконосъборазен.
Разноските не се претендират от жалбоподателя, поради което и този въпрос не се разгледа.
С оглед на което и на основание чл. 63, ал.1 от ЗАНН,

РЕШИ:
ОТМЕНЯВА Електронен фиш Серия К № 6287396, издаден от ОДМВР - Пловдив, с
който на А. Д. С., ЕГН - ********** от село М., ул."2-ра" № 61, е наложено
административно наказание за нарушение по чл. 21, ал.2 вр.ал.1 от ЗДвП - Глоба в размер на
300 лева - триста лева, за това, че на 24.08.2022г. в 11:02 часа на Път II 66, км. 124.500 от
село Поповица към село М., посока на движение на контролираните МПС от югозапад към
североизток при максимално разрешена скорост за движение извън населено място,
въведена с пътен знак 40 километра с отчетен приспаднат толеранс минус 3 км., е
управлявал МПС "Ауди А4", лек автомобил, с рег. № РВ **** ХТ с 75 километра в час, при
разрешена скорост от 40 километра в час или превишение на скоростта от 35 километра в
час.

Решението да се съобщи на жалбоподателя и на въззиваемата страна.
Същото подлежи на обжалване пред Административен съд - Пловдив, чрез Районен съд -
Асеновград, по реда на глава 12 от АПК, на касационните основания, визирани в НПК, в 14-
дневен срок от неговото съобщаване на страните.
Съдия при Районен съд – Асеновград: _______________________
5