Решение по дело №274/2014 на Административен съд - Кюстендил

Номер на акта: 188
Дата: 15 декември 2014 г. (в сила от 15 декември 2014 г.)
Съдия: Милена Йорданова Алексова Стоилова
Дело: 20147110700274
Тип на делото: Касационно административно дело
Дата на образуване: 25 септември 2014 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

                                    188                                 15.12.2014г.                                           град Кюстендил

В   ИМЕТО   НА   НАРОДА

Кюстендилският административен съд                                                                                     

на четиринадесети ноември                                                       две хиляди и четиринадесета година

в открито съдебно заседание в следния състав:

                                                                   ПРЕДСЕДАТЕЛ: ИВАН ДЕМИРЕВСКИ                                                                 

       ЧЛЕНОВЕ: 1.МИЛЕНА АЛЕКСОВА-С.                                                                                                                    

                            2.НИКОЛЕТА КАРАМФИЛОВА

с участието на секретаря Л.С.

и в присъствието на прокурор Марияна Сиракова от КОП

като разгледа докладваното от съдия Алексова-С.

касационно административно дело №274 по описа за 2014г.

и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

            Производството е по реда на чл.10б, ал.1 в ред., обн. ДВ, бр.99/2002г. от ЗСПЗЗ във вр. с §46 от ПЗР на Постановление №139/13.05.2011г. за изменение и допълнение на ППЗСПЗЗ.

            И.А.К. *** и пълномощникът й Л.Д. К. в това му качество от същия адрес обжалват решението по адм.д.№409/2013г. по описа на КРС. Релевира се касационното основание по чл.209, т.3 от АПК. Счита се, че изложената фактическа обстановка от съда е непълна, необективна, неизяснена, недобросъвестно и тенденционно изложена, поради което неправилно е прието, че оспорената заповед на Областния управител на Област Кюстендил е незаконосъобразна вместо нищожна. Иска се имот 050215 в м.”К.” в землището на гр.Кюстендил да се предостави в собственост на касаторите чрез замяна по чл.36, ал.1 и 2 от ППЗСПЗ. Моли се за отмяна на решението и връщане на делото за ново разглеждане от друг състав на съда, евентуално за обявяване на заповедта за нищожна, както и извършения търг с имота от Кмета на Община Кюстендил през 2011г.

            В молба вх.№3724/24.10.2014г. по описа на съда пълномощникът К. поддържа оспорването, претендирайки конституиране на началника на ОСЗГ-Кюстендил офис Кюстендил, кмета на Община Кюстендил и МС чрез правния отдел.

В с.з. адв.Г. като пълномощник на касаторката поддържа жалбата в частта за обявяване нищожността на заповедта на Областния управител и претендира деловодни разноски, но пълномощникът К. поддържа жалбата изцяло.

В писмено заявление вх.№3922/14.11.2014г. по описа на съда адв.Г. моли за възобновяване на съдебното производство, оспорвайки подписа на получателя в известие за доставяне № R PS 2500 004QKQ S на л.15 от касационното дело, иска назначаване на графологическа експертиза, като се задължи Областния управител да представи оригиналите на известието и Дневника за регистрация на изходящата поща на администрацията. В писмена защита вх.№3985/21.11.2014г. приподписана от касаторката, адв.Г. счита за правилна констатацията на КРС за нарушение на административнопроизводствените правила при издаване на оспорената заповед и за материална незаконосъобразност, сочейки обаче че е налице нищожност, която може да се релевира без ограничение във времето. Представените в касационното производство писмени доказателства счита за недопустими поради забраната за установяване на нови фактически обстоятелства.

В допълнителни заявления вх.№3927/14.11.2014г. и №3928/17.11.2014г. по описа на съда касаторката К. поддържа жалбата и моли да се конституират посочените по-горе заинтересовани страни.

С жалба вх.№3954/19.11.2014г. по описа на съда К. оспорва посочено по-горе известие за доставяне /наречено обратна разписка/, уведомява съда, че ограничава пълномощията на адв.Г., като същият няма право да подава писмени заявления, молби и жалби до съда без нейн подпис и претендира разноски.

С вх.№4081/02.12.2014г. по описа на съда е приложена от ВАС по компетентност жалба от К. и пълномощникът К., с която се повтарят посочените по-горе пороци на съдебното решение, оспорва се отново известието за доставка и наличието на ограничени правомощия на адв.Г..

Предмет на делото е и оспорване от ОБЛАСТНИЯ УПРАВИТЕЛ НА ОБЛАСТ КЮСТЕНДИЛ с административен адрес: гр.Кюстендил, ул.”Д.” №** на решението на КРС с релевирано основание по чл.209, т.2 от АПК. Претендираната недопустимост на решението се свързва с просрочие на жалбата. Според касаторът, оспорената заповед е законосъобразен административен акт, изпратена е с писмо изх.№04-15-13 (9)/19.01.2010г., а жалбата на К.  наречена “искова молба” е депозирана пред ВАС на 10.01.2013г., т.е. след изтичане на срока по чл.149, ал.1 от АПК. Като доказателства за твърдението са представени и приети в касационното производство посоченото по-горе известие за доставяне, адресирано до Л.Д. К., връчено на 29.01.2010г. на “съпруга”; писмото от 19.01.2010г., което е отбелязано като пощенска пратка в известието за доставяне, приложение към което е оспорената заповед на Областния управител; напомнителна жалба от Н.П.Б. и К. за връчена предходна заповед на Областния управител и писмо от последния до НС, МС и К., касаещо процедурата за обезщетяване и връчването на заповедите по чл.10б, ал.1 от ЗСПЗЗ.

В становище вх.№16576/08.08.2014г. по описа на съда К. и пълномощникът К. оспорват касационната жалба на Областния управител, повтаряйки горните доводи.

В с.з. пълномощникът на Областния управител поддържа жалбата.

Представителят на КОП дава заключение за неоснователност на жалбите, намирайки решението на съда за правилно.

Като допълнително писмено доказателство в касационното производство е прието копие от входящ дневник на Областната администрация, в който е отразено изпратеното писмо на Областния управител с оспореното решение до адресата.

            Кюстендилският административен съд, след запознаване с жалбите, становищата на страните и пълномощниците им и събраните доказателства намира жалбите за допустими, като подадени от легитимирани правни субекти с право на обжалване по см. на чл.210, ал.1 от АПК в преклузивния срок по чл.211, ал.1 от АПК.

            Разгледани по същество, жалбите са неоснователни. Съображенията за това са следните:

            Предмет на първоинстанционно оспорване от К. е т.1 от разпоредителната част на заповед №28/12.02.2008г. на Областния управител на Област  Кюстендил, с която на основание чл.62, ал.1 и 2 от АПК във вр. с чл.140, ал.1 от АПК, писмо вх.№58-00-20/05.02.2008г. на началника на ОСЗГ-Кюстендил и чл.10б, ал.1, изр.последно от ЗСПЗЗ е поправена заповед №490/20.12.2007г. на управителя, като от определените за обезщетение имоти е изключен имот №050215 в землището на гр.Кюстендил.

От фактическа страна по спора съдът е приел за установено, че К. е низходяща от първа степен като дъщеря на А.С..Б., б.ж. на гр.Кюстендил /починал 1993г./, който е подал заявление до ПК-Кюстендил като низходящ на правоимащата Г.С.Б., б.ж. на гр.Кюстендил /починала през 1950г./ за възстановяване на земеделски имоти, между които и овощна градина с площ 2.500дка в м.”Ш.” /”П.”/ в землището на гр.Кюстендил. Според приетото от съда, с решение №1-24/11.04.1996г. ПК е възстановила на наследниците на С. правото на собственост върху имота в стари реални граници, по поради извършено в имота незаконно строителство, разпоредено за премахване със заповед №663/14.05.1996г. на кмета на Община Кюстендил и невъзможност за изпълнение на заповедта, на заседание на междуведомствена комисия на 22.01.1999г. е направено предложение да се преразгледа посоченото решение на ПК с постановяване на отказ поради предпоставките на чл.10б, ал.1 от ЗСПЗЗ. Такова е решение №1-66/25.10.1999г. на ПК, издадено на основание посочената правна норма в процедурата по чл.14, ал.6 от ЗСПЗЗ. Според приетото от съда, с писмо изх.№713/16.11.2000г. председателят на ПК-Кюстендил е предложил на ОбС-Кюстендил наследниците на Г.Б. да бъдат обезщетение с имот парцел 215 в масив 50 в местността “К.” в землището на гр.Кюстендил с площ 1.889дка, с което действие правоимащите са съгласни. Съдът е посочил, че със заповед №490/20.12.2007г. Областният управител на Област Кюстендил на основание чл.10б, ал.1 от ЗСПЗЗ /предишна ред./ и искане по чл.19, ал.11 от ППЗСПЗЗ е определил земите от ОПФ за обезщетяване на собствениците и техните наследници, между които е и имот 050215. Съдът е посочил, че с писмо изх.№06-00-176/29.01.2008г. до началника на ОСЗГ-Кюстендил кметът на Община Кюстендил е предложил от определените със заповедта на Областния управител земи за обезщетяване да се изключат някои, които не са подходящи за обработване и земеделско ползване и с оглед наличието на интерес от европейски инвеститори за използването им в сферата на туризма, между които и имот 050215, което становище е възприето от адресата, като с писмо изх.№71/05.02.2008г. е предложено на Областния управител да се поправят очевидни фактически грешки в негова заповед №490/20.12.2007г., изключвайки предложените земи. Процесната заповед е издадена въз основа на това писмо. От представените писмени доказателства, съдът е приел, че междувременно обезщетителната процедура за имота е продължила, разделена на две производство за А.С..Б. и А.С.Б. и не е приключила.

            При тези фактически установявания, съдът е формирал правен извод за допустимост на жалбата. Според съда, оспореното решение не е нищожен индивидуален административен акт. Съдът обаче е приел процесуална и материална незаконосъобразност на акта, поради липса на очевидна фактическа грешка за поправяне на първоначалната заповед на Областния управител и пререшаване на разрешения въпрос в противоречие с приложимите материалноправни норми и целта на закона за обезщетяване по най-благоприятния за правоимащите лица начин по възможност с равностойна земя в землището по местонахождението на одържавения имот. По посочените правни доводи съдът е отменил заповедта на Областния управител в оспорената част и е присъдил 150лв. деловодни разноски за К..

В пределите на касационната проверка по чл.218, ал.2 от АПК и във връзка с релевираното в жалбата касационно основание съдът намира, че решението на районния съд е валидно и допустимо като постановено от компетентен съд в предвидената от закона форма по допустима въззивна жалба. Преценено за съответствие с материалния закон решението е правилно. Съображенията за това са следните:

Неоснователно е възражението на Областния управител на Област Кюстендил за недопустимост на въззивната жалба на К.. Приетите в касационното производство известие за доставяне на писмо №04-15-13 (9)/19.01.2010г. на управителя до К. с приложено копие от оспорената заповед, самото писмо, напомнителната жалба на Боцева и К. рег.индекс 04-15-13(9)/19.12.2009г., писмо №04-15-13(20)/26.-05.2010г. на управителя и копие от страница от Дневника за регистрация на изходящата поща на областната администрация не оборват извода на съда за срочност на въззивното оспорване, т.к. адресатът на писмото не е заинтересованото лице К., а друго лице, което не е субект на реституционното производство. Макар и съпруг на К., К. няма собствено право на участие в административния процес. Писмото не е адресирано до него в качеството на пълномощник на правоимащата, а в лично качество. Само на това основание предприетото уведомяване на заповедта е нередовно, независимо от оформянето на известието за доставяне. Извън горното, съобщаването на оспорената заповед се осъществява по общото правило на чл.61 от АПК, поради липса на изрична процедура в ЗСПЗЗ и ППЗСПЗЗ, а правилата за връчване на пощенските пратки изискват връчването да се удостовери освен с дата, подпис, качеството на получилото лице и неговото име, което в случая липсва. Изложеното налага извод за липса на валидно връчване на оспорената заповед на действителния й адресат, поради което правилно районния съд е приел, че правото на жалба във връзка с незаконосъобразността на акта /извън претендираната нищожност/ е упражнено в срок. Неоснователно е възражението на адв.Г. за неотносимост на приетите в касационното производство писмени доказателства, т.к. същите са във връзка с касационното основание за недопустимост на съдебното решение по см. на чл.219, ал.1 от АПК. За допустимостта на решението съдът следи и служебно на основание чл.218, ал.2 от АПК. Липсата на релевираната от Областния управител недопустимост на съдебното решение води до неоснователност на искането на адв.Г. за възобновяване на съдебното производство.

Неоснователно е искането на К. и пълномощникът й К. за конституиране на допълнителни страни в касационното производство. По аргумент от императивните процесуални правила на чл.210 и чл.217, ал.2 от АПК страни по касация са участвалите такива по делото пред районния съд и прокурора. Визираните в множеството подадени жалби началник на ОСЗГ-Кюстендил офис Кюстендил, кмет на Община Кюстендил и МС чрез правния отдел не са легитимирани субекти в процеса. В производството пред районния съд правилата за конституиране на страните се определят от нормата на чл.153, ал.1 от АПК, в който смисъл районния съд правилно е установил и призовал като жалбоподател, подателката на жалбата К., като ответник органът - издал оспореното решение, т.е. областния управител на Област Кюстендил и като единствена заинтересована страна ОСЗ-Кюстендил с офиси Трекляно и Невестино. С §2, т.1 на ПМС №204/18.08.2008г. за изменение и допълнение на нормативни актове на МС, обн. ДВ, бр.76/29.08.2008г., в сила от 01.09.2008г. са приети промени в Устройствения правилник на МЗХ /обн. ДВ, бр.48/2006г., отм. ДВ, бр.90/2009г./ като наименованието на ОСЗГ е променено на ОСЗ /Общинска служба по земеделие/. ОСЗ са част от административните структури на Областните дирекции “Земеделие” /ОДЗ/. Понастоящем в структурата на ОДЗ-Кюстендил влизат 5 ОЗС, една от които е ОЗС-Кюстендил с офиси Трекляно и Невестино. По см. на чл.33, ал.2 от ЗСПЗЗ и чл.60, ал.6, т.2 от ППЗСПЗЗ ОЗС обезщетяват собствениците със земи от ОПФ в предвидените  от закона случаи, което правомощие определя заинтересоваността на Службата от участие по делото. Решенията за обезщетяване се взимат от ОЗС като колективен орган по см. на чл.60а от ППЗСПЗЗ, а не от нейния началник, поради което същият няма установено от закона самостоятелно процесуално право на участие в съдебното производство. В обезщетителното производство по чл.10б от ЗСПЗЗ и чл.19, ал.8-20, респ. чл.27а от ППЗСПЗЗ кметът на Общината не издава административни актове, поради което няма правен интерес от участие в съдебния процес. Контролът върху изпълнението на ЗСПЗЗ не се осъществява от МС, а от Министерство на земеделието и храните /вж. чл.57 и 58 от ППЗСПЗЗ/, но конкретните дейности по обезщетяване със земеделски земи, в каквато насока е предмета на делото пред районния съд, не са в компетенциите на посоченото ведомство, а на ОСЗ. 

Решението на районния съд е постановено при правилно прилагане на материалния закон. Оспорената част от заповедта е издадена при липса на материалноправните предпоставки за това. Съгласно правното основание за издаване на заповедта и разпоредените с нея права /в израза “поправям”/ е видно, че административният орган е издал акта при условията на чл.62, ал.2 от АПК, т.е. в хипотезата на поправка на очевидна фактическа грешка. Тази грешка, както правилно е посочил съда, не е налице, т.к. издавайки заповедта, Областният управител е формирал воля, различна от формираната такава в предходната негова заповед №490/20.11.2007г. и практически е пререшил разрешения правен въпрос в нарушение на процедурата по чл.99-105 от АПК. Дължимият съдебен акт е отмяна на оспорената част от заповедта, в каквато насока е съдебното решение.

Предмет на спора пред районния съд е административен акт, постановен в обезщетителното производство по чл.10б, ал.1 в ред., обн. ДВ, бр.99/2002г. във вр. с правилото на §46 от ПЗР на ППЗСПЗЗ, обн. ДВ, бр.39/2011г., поради което съдът няма правомощия да се произнася по други актове, постановени в други административни процедури, каквато е твърдяната от К. продажба на имота чрез търг от Община Кюстендил. Съгласно правилото на чл.126 от АПК предметът на делото се определя от искането на жалбоподателката. В настоящия случай, предметът на делото е определен още с определение №13/15.02.2013г. по адм.д.№9/2013г. по описа на ВАС и касае единствено оспорването на т.1 от заповедта на Областния управител. Произнасянето на съда в повече би било недопустимо. Правният  интерес от оспорване на търга за имота жалбоподателката може да защити само в рамките на специалната тръжна процедура по предвидения за това ред, а не инцидентно по делото.

Поради зачетеното от съда валидно действие на заповед №490/20.11.2007г. на Областния управител в частта на определения за обезщетяване имот 050215 от ОПФ, обезщетителната процедура за имота следва да се довърши от ОСЗ-Кюстендил по реда на чл.27а от ППЗСПЗЗ във вр. с §27, ал.1 и ал.2, т.3 от ПЗР към ЗИД на ЗСПЗЗ, обн. ДВ, бр.62/2010г. Процедурата за замяна по чл.36 от ППЗСПЗЗ е различна от обезщетителната, т.к. подлежат на замяна само реално възстановените, респ. дадените в обезщетение имоти, собственост на граждани и юридически лица с конкретно посочени граници и съседи с имоти – частна държавна или частна общинска собственост. Решение №071-ОЗ/14.12.2010г. на ОСЗ-Кюстендил може да се отмени, респ. обяви за нищожно само по съдебен ред в отделно административно производство по см. на чл.27а, ал.5 от ППЗСПЗЗ. При наличие на конкуренция на материалните права, придобити от търга и от обезщетителната процедура по ЗСПЗЗ редът за защита е общият исков пред гражданския съд. В административното производство не се разрешават спорове за собственост.

По посочените правни доводи решението на районния съд е допустимо и правилно и ще се остави в сила.

            Поради изхода от спора и по арг. от чл.143, ал.3 и 4 от АПК К. няма право на деловодни разноски.

            Мотивиран от горното и на основание чл.221, ал.2, пр.1 от АПК, съдът

 

Р Е Ш И:

 

            ОСТАВЯ В СИЛА решение №345/04.07.2014г. по адм.д.№409/2013г. по описа на КРС.

Решението е окончателно.

            Решението да се съобщи на страните чрез изпращане на преписи от същото.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

 

                                                                             ЧЛЕНОВЕ:1.

                                                                                                

 

      2.