№ 222
гр. Монтана, 06.12.2024 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – МОНТАНА, ВТОРИ СЪСТАВ, в публично заседание
на пети декември през две хиляди двадесет и четвърта година в следния
състав:
Председател:КРАСИМИР СЕМОВ
при участието на секретаря НИКОЛИНКА Г. АЛЕКСАНДРОВА
като разгледа докладваното от КРАСИМИР СЕМОВ Административно
наказателно дело № 20241630201420 по описа за 2024 година
Производството е по чл.59, ал.1 и сл. от ЗАНН (изм., бр.109 от 2020г., в
сила от 23.12.2021г.).
С Наказателно постановление № 23-0996-002315/17.11.2023г. на Началник
Група при Сектор ПП към ОДМВР - Монтана са наложени на Д. С. Д., с
посочен съдебен адрес в гр.Враца, административни наказания - глоба в
размер на 200 (двеста) лева и лишаване от право да управлява мпс за срок от 6
(шест) месеца на основание чл.175, ал.3, пр.1 от ЗДвП, за административно
нарушение по чл.140, ал.1 от ЗДвП. Спрямо водача Д. са отнети 10 (десет)
контролни точки на основание чл.6, ал.1, т.5 от Наредба № Із – 2539/2012г. на
МВР.
Недоволен от наказателното постановление жалбоподателя Д., в т.ч. и
чрез адв.Ц. М. от АК - Враца, моли да бъде отменено. Надлежно призовани за
съдебно заседание, Д. и пълномощника му адв.М. от АК – Враца не се явяват.
Чрез молба се поддържа жалбата с искане за отмяна на НП. Не се претендират
разноски.
Въззиваемата страна, като АНО – Началник Група при Сектор ПП към ОД
МВР – Монтана, не изпраща представител и не взема становище по жалбата.
Доказателствата по делото са писмени и гласни. Съдът като ги обсъди
поотделно и в тяхната съвкупност, намира жалбата за допустима, но
неоснователна.
Жалбата е допустима, тъй като е подадена в законния срок.
Разгледана по същество жалбата е неоснователна по следните
съображения:
1
На 20.03.2023г., 12:20 часа в гр.Монтана, по бул.Трети март с посока на
движение от бул.Парта към ул.Д. Ерийски, св.З. Ц. З. и колегата му З. Д. З., и
двамата мл. автоконтрольори към Сектор ПП на ОДМВР - Монтана,
изпълнявали служебните си задължения, на смяна от 08:00 часа до 20:00 часа,
като спрели за проверка водача на л.а. „ОПЕЛ АСТРА“, с рег. № ВР хххх АР. В
хода на извършената полицейска проверка било установено, че МПС е със
служебно прекратена регистрация по чл.143, ал.15 от ЗДвП на 31.01.2023г.
Това било установено първоначално чрез РСОД (таблет), а след това и чрез
справка с дежурен по ОДЧ при ОДМВР – Монтана.
За констатираното административно нарушение по чл.140, ал.1 от ЗДвП
св.З. Ц. З. съставил спрямо жалбоподателя, водача Д. С. Д., АУАН серия GA №
, бл. № 826933/20.03.2023г.
По случая били образувани преписка № 1898/23г. по описа на РП –
Монтана, респ. ДП № 344/23г. по описа на РУ - Монтана. РП – Монтана чрез
постановление от 08.11.2023г. приела, че деянието не съставлява
престъпление, а следва да се реализира административнонаказателна
отговорност спрямо жалбоподателя, поради което прекратила наказателното
производство по ДП № 344/23г. по описа на РУ – Монтана, респ. преписка №
1898/23г. по описа на РП - Монтана.
Въз основа на разпореждането на РП – Монтана, Началник Група при
Сектор ПП към ОДМВР – Монтана, като административнонаказващ орган
(АНО), оправомощен със Заповед № 8121з-1632/21г. на МВР издал
обжалваното НП, с приложение на чл.175, ал.3, пр.1 от ЗДвП.
В рамките на разследването по ДП № 344/23г. по описа на РУ – Монтана
(служебно изискано от съда от РП - Монтана, тъй като липсваше приложен от
АНО препис от постановлението на РП – Монтана от 08.11.2023г.), е
установено, че на 29.11.2022г. лицето И Д. Г от гр.Враца е продал л.а. „ОПЕЛ
АСТРА“ с рег. № ВР хххх АР на жалбоподателя Д. С. Д. от с.Д, област Враца
(по АНП е приложено заверено копие на договор за покупко-продажба на
МПС от 29.11.2022г., нотариално заверен – л.9 от делото). В двумесечен срок
от продажбата Д. не пререгистрирал МПС, поради което на 31.01.2023г.
регистрацията на л.а. била служебно прекратена на основание чл.413, ал.15 от
ЗДвП. На 20.03.2023г. Д. бил спрян за полицейска проверка в гр.Монтана и му
бил съставен процесния АУАН за административно нарушение по чл.140, ал.1
от ЗДвП. В хода на разследване по ДП Д. посочил, че знаел, че трябва за
пререгистрира л.а. след закупуването му, но не разполагал със средства и
затова не го сторил.
В рамките на съдебното следствие актосъставителя – св.З. Д. З., поддържа
посочените обстоятелства в АУАН, посочвайки начина на извършване на
проверката. Свидетеля по АУАН З. Д. З. не се явява, редовно призован. Съдът
считайки делото за изяснено от фактическа и правна страна, заличи като
свидетел З. З..
Видно от писмо № 967000-15731/13.11.2024г., ведно с приложение, на
2
Началник Сектор ПП към ОДМВР – Враца, е че след направена справка в АИС
“КАТ” „Регистрация и отчет на ППС и собствениците им“ се установило, че
лек автомобил „ОПЕЛ АСТРА“ с рег. № ВР хххх АР към датата на справката е
собственост на Д. С. Д., ЕГН **********, но с рег. № ВР ХХХХХ СМ от
04.04.2023г. Към 20.03.2023г. МПС е било с прекратена регистрация по
чл.143, ал.15 от ЗДВП. Преди служебната промяна-„Регистриране на договор
за покупко-продажба“, собственик по СРМПС е бил И Д. Г, ЕГН **********.
След съвкупен анализ на събраните по делото доказателства, според
настоящия съд е установено, че на 20.03.2023г. Д. С. Д. е управлявал
собствения си л.а. „ОПЕЛ АСТРА” с рег. № ВР хххх АР, чиято регистрация е
била служебно прекратена на основание чл.143, ал.15 от ЗДвП на 31.01.2023г.
Съгласно чл.143, ал.15 от ЗДвП (Нова – ДВ, бр.77 от 2017г., в сила от
27.12.2017г.) Служебно, с отбелязване в автоматизираната информационна
система, се прекратява регистрацията на регистрирано пътно превозно
средство на собственик, който в двумесечен срок от придобИето не изпълни
задължението си да регистрира превозното средство“.
Съгласно разпоредба на чл.175, ал.3 от ЗДвП наказва се с лишаване от
право да управлява моторно превозно средство за срок от 6 до 12 месеца и с
глоба от 200 до 500 лв. водач, който управлява моторно превозно средство,
което не е регистрирано по надлежния ред или е регистрирано, но е без табели
с регистрационен номер. Санкционната норма съдържа в себе си и
материалноправните разпоредби, нарушението на които обуславя налагането
на визираното в същата наказание и въвежда, две хипотези при които е
възможно налагане на административно наказание на виновно лице – при
управление на МПС което не е регистрирано по надлежния ред или при
управление на МПС, което е регистрирано, но е без табели с регистрационен
номер. Всяка една от тези две хипотези съдържа в себе си отделно правило за
поведение насочено към водачите на превозни средства, неизпълнението на
което води до осъществяване на отделно административно нарушение.
Текстът на разпоредбата на чл.140, ал.1 от ЗДвП гласи „По пътищата,
отворени за обществено ползване, се допускат само моторни превозни
средства и ремаркета, които са регистрирани и са с табели с регистрационен
номер, поставени на определените за това места. По пътищата, включени в
обхвата на платената пътна мрежа, се допускат само пътни превозни средства,
за които са изпълнени задълженията по установяване на размера и заплащане
на пътните такси по чл.10, ал.1 от Закона за пътищата.“
Незнанието на закона не е освобождаващо от отговорност обстоятелство.
Цитираното в жалбата ТП № 2/05.04.2023г. по т.д. № 3/22г. на ОССНК на ВКС
и І и ІІ колегии на ВАС, не касае хипотезата на чл.143, ал.15 от ЗДвП, а се
отнася до случаите на чл.143, ал.10 от ЗДвП. Жалбоподателят видно от
данните по делото е собственик – преобритател и е бил длъжен да следва
изискванията на чл.145, ал.2 от ЗДвП, респ. чл.3, ал.1 от Наредба № І – 45 от
24.03.2000г. на МВР. Като не е сторил това, Д. е извършил от обективна и
3
субективна страна процесното нарушение и няма основание за отпадане на
административнонаказателната му отговорност.
Според настоящия съд не са допуснати съществени процесуални
нарушения по смисъла на чл.42, чл.52, ал.4 и чл.57 от ЗДвП, а изложените
доводи в жалбата са бланкетни, недоказани и необосновани.
Вината, т.е. съзнаването на водача на управляваното от него МПС,
произтича именно от неизпълнение на вменено му императивно задължение,
поради което и деянието се явява доказано, както от обективна, така и от
субективна страна.
Служебното прекратяване регистрацията на МПС действително е
обективно обстоятелство, което обаче е резултат от определено неправомерно
поведение на дадено лице, в случая на административнонаказаното в
качеството му на собственик и водач на МПС, а за последния е недопустимо
да черпи права от собственото си виновно поведение. С оглед на това и след
като прекратяването на регистрация на МПС следва по силата на закона в
следствие на такова неправомерно поведение, което е във волята на самия
административнонаказан, то тази законова последица се явява предвидима за
него или когато дадено МПС не е регистрирано от своя собственик в
съответния законов срок, това имплицитно обуславя знание в това лице за
този обективен факт, т.е. деецът е съзнавал общественоопасния характер на
деянието, предвиждал е неговите общественоопасни последици и е искал или
допускал настъпването на тези последици, което прави деянието виновно при
наличието на умисъл (В този смисъл е Решение № 1191/18.09.2024г. по КАНД
№ 324/24г. по описа на АС – Монтана).
Прекратяването на регистрацията има за последица липсата на
административно разрешение за превозното средство да участва в пътното
движение. За разлика от други случаи на прекратяване на регистрацията,
предвидени в Наредба № I-45 от 24.03.2000г., при служебно прекратяване на
регистрацията в хипотезата на чл.143, ал.15 от ЗДвП, администрацията не
дължи уведомяване, тъй като прекратяването на регистрацията е вследствие
на виновно неизпълненото задължение. Всеки правоспособен водач на МПС
преди да предприеме управление на МПС по пътищата, отворени за
обществено ползване, е длъжен да се увери, че няма законоустановени пречки
да извърши това, вкл. че управляваното от него МПС е регистрирано по
надлежен ред, че е преминало технически преглед, че за него има сключен
договор за задължителна застраховка „Гражданска отговорност“ и др.
Към момента на постановяване на настоящето решение,
административнонаказателната отговорност не е погасена по давност, респ. не
са изминали 4г. и 6м. считано от 20.03.2023г.
Съдът установява, без да са налице данни за приложение на чл.28 от
ЗАНН заради все още действащата забрана по чл.189з от ЗДвП (Нов – ДВ, бр.
109 от 2020г., в сила от 23.12.2021г.), че не са налице и условия за изменение
на НП, тъй като са наложени минимално предвидените административни
4
наказания по вид и размер. С потвърждаване на НП, остават в сила
посочените за отнети 10 (десет) контролни точки отнети на основание чл.6,
ал.1, т.5 от Наредба № Із-2539/17.12.2012г. на МВР (в редакция след изм. ДВ,
бр.27/24.03.2023г.). Видно от приложената към делото справка за
нарушител/водач касаеща жалбоподателя, последния е допускал и други
административни нарушения по ЗДвП, по повод на които са издадени 3 бр. НП
и 9 бр. фишове, което е още едно основание за неприложение на чл.28 от
ЗАНН.
След влизане в сила на настоящето решение, следва да се върне на РП –
Монтана изисканото и приложено по настоящето дело ДП № 344/23г. по
описа на РУ – Монтана, тъй като нуждата от послужването е отпаднала.
Не се претендират разноски и поради това съдът не се произнася в тази
насока.
На основание горното и чл.63, ал.2, т.5 вр. с ал.9 от ЗАНН (изм., бр.109 от
2020г., в сила от 23.12.2021г.), съдът
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № 23-0996-
002315/17.11.2023г. на Началник Група при Сектор ПП към ОДМВР-Монтана,
с което на Д. С. Д., с посочен съдебен адрес в гр.Враца, са наложени
административни наказания – ГЛОБА в размер на 200 (двеста) лева и
лишаване от право да управлява МПС за срок от 6 (шест) месеца на основание
чл.175, ал.3, пр.1 от ЗДвП и са отнети 10 (десет) контролни точни на основание
Наредба № Із-2539/12г. на МВР.
След влизане в сила на настоящето решение, да се върне на РП – Монтана
ДП № 344/23г. по описа на РУ – Монтана, тъй като нуждата от послужването е
отпаднала.
Решението може да се обжалва пред АС - Монтана в 14 (четиринадесет)
дневен срок от съобщаването му на страните, че е изготвено, на основанията
предвидени в НПК, и по реда на Глава дванадесета от АПК.
Съдия при Районен съд – Монтана: _______________________
5