Решение по дело №630/2018 на Районен съд - Добрич

Номер на акта: 291
Дата: 18 юли 2018 г. (в сила от 2 октомври 2018 г.)
Съдия: Галя Иванова Митева
Дело: 20183230200630
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 25 май 2018 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

гр. Добрич, 18.07.2018 г.

 

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

 

ДОБРИЧКИЯТ РАЙОНЕН СЪД, ТРЕТИ СЪДЕБЕН СЪСТАВ, НАКАЗАТЕЛНА КОЛЕГИЯ, в публично съдебно заседание на трети юли две хиляди и осемнадесета година, в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ГАЛЯ МИТЕВА

 

При участието на секретаря Стоянка Петрова, разгледа докладваното от съдията АНД № 630 по описа на Добричкия районен съд за 2018 г. и за да се произнесе, взе следното предвид:

Производството е по реда на чл. 59 и сл. от ЗАНН.

Образувано е по жалба от М.П.М. ЕГН ********** ***, „***”, Трети път № *, депозирана чрез пълномощник – адв. В. Г. – ДАК, срещу Наказателно постановление № *, издадено на 20.03.2018 г. от Началника на Сектор „Пътна полиция” към ОД на МВР гр. Добрич, с което на жалбоподателя за нарушения по:

- чл. 103 от Закона за движение по пътищата /ЗДвП/, на основание чл. 175, ал. 1, т. 4 от ЗДвП му било наложено административно наказание „глоба” в размер на 200 лв. и лишаване от право да управлява МПС за срок от 6 месеца и по

- чл. 5, ал. 1, т. 1 от Закона за движение по пътищата /ЗДвП/, на основание чл. 185 от ЗДвП му било наложено административно наказание „глоба” в размер на 20 лв.

С жалбата се иска наказателното постановление като незаконосъобразно, неправилно и необосновано да бъде отменено.

В съдебно заседание жалбата се поддържа изцяло.

Въззиваемата страна, редовно уведомена - не се представлява и не изразява становище по жалбата.

Добричкият районен съд, като обсъди събраните по делото доказателства, както и доводите на жалбоподателя, изложени в жалбата и изразеното чрез процесуалния му представител становище, в съдебно заседание, намира за установено следното:

Жалбата е процесуално допустима като депозирана в законоустановения 7-дневен срок от лице притежаващо активна процесуална легитимация.

Независимо от основанията, посочени от въззивника, съдът подложи на цялостна преценка обжалваното наказателното постановление, какъвто е обхватът на въззивната проверка и констатира, че в административно-наказателното производство не са допуснати съществени процесуални нарушения. АУАН е съставен от компетентен орган, в присъствието на жалбоподателя, след което му е надлежно връчен, като съдържа задължителните реквизити по чл. 42 от ЗАНН, съставен е в присъствие на двама свидетели, посочени като очевидци на нарушението и при съставяне на акта. При запознаване със съдържанието на АУАН нарушителят е посочил, че ще представи обяснения/възражения в срок. В законоустановения тридневен срок обаче нарушителят не е депозирал писмени възражения срещу съставения АУАН. НП е издадено в рамките на срока по чл. 34, ал. 3 от ЗАНН от компетентен административно-наказващ орган.

С оглед изложеното съдът намира, че обжалваното наказателно постановление е законосъобразно в процесуален аспект.

От фактическа страна се установи следното:

На *** г. около * ч. св. М.Л.Ц. и св. Д.З.Д. – служители на Първо РУ на МВР – Добрич, забелязали жалбоподателя М.П. М* да потегля с управлявания от него автомобил марка „*** от паркинга пред клуб „*” в гр. Д*. У свидетелите възникнало съмнение, че водачът е употребил алкохол и непосредствено след като Маринов потеглил, полицейските служители му подали светлинен сигнал да спре. В хода на последвалата проверка М* бил спокоен и предоставил на служителите документите си за проверка. На място бил повикан св. Г.Л.Д. – дежурен по КАТ в Сектор ПП при ОД на МВР – Добрич, който трябвало да изпробва водача с техническо средство за употреба на алкохол. Докато подготвял техническото средство св. Д. казал на св. З. да покани водача до автомобила на КАТ, за да започне процедурата по изпробването му с техническо средство. Св. З. уведомил водача, че следва да слезе от автомобила и да отиде до патрулния автомобил на св. Д., където ще му бъде извършена проба с техническо средство за употреба на алкохол. В този момент М* казал нещо на служителя, затворил си прозореца и потеглил бързо с автомобила в посока ул. „*”, като завил по ул. „*”. Полицейските служители веднага го последвали с патрулен автомобил, но не успели да го настигнат. В хода на проверката св. З. се е намирал от страната на водача в близост до автомобила, като при потеглянето на автомобила, управляван от жалбоподателя, се наложило да се изтегли назад, но опасност за живота и здравето му бе била възникнала. Документите на водача останали в контролните органи.

На другия ден водачът бил поканен в сградата на Сектор ПП при ОД на МВР – Добрич, където му бил съставен АУАН.

Въз основа на съставения АУАН, административно-наказващия орган издал процесното НП, в което описвайки установената в АУАН фактическа обстановка, квалифицирал извършените деяния и наложил съответни административни наказания.

Горната фактическа обстановка съдът приема за безспорно установена, доколкото същата се потвърждава от показанията на св. Д., Ц. и З. – полицейските служители, осъществили проверката и установили нарушенията, както и от приобщените по надлежния ред писмени доказателства, събрани в хода на производството.

При така установената фактическа обстановка, подкрепена от всички приобщени и събрани в хода на съдебното следствие доказателства, съдът намира за установено от правна страна следното:

1. С НП при установената в АУАН фактическа обстановка, възприета изцяло от АНО, водачът е наказан за нарушение на чл. 103 от ЗДвП.

Съобразно разпоредбата на чл. 103 от ЗДвП, при подаден сигнал за спиране от контролните органи водачът на пътно превозно средство е длъжен да спре плавно в най-дясната част на платното за движение или на посоченото от представителя на службата за контрол място и да изпълнява неговите указания.

Анализът на събраните доказателства сочи, че показанията на всички разпитани свидетели са непротиворечиви и едностранни и именно чрез тях и чрез писмените доказателства, се установява по безспорен и категоричен начин, че на посочените в АУАН дата, час и място жалбоподателят М* е управлявал описания в АУАН автомобил, след което при подаден ясен сигнал е спрял плавно в най-дясната част на платното за движение. Това обстоятелство се потвърждава от самите полицейски служители, които в случая са контролните органи.

В същото време обаче безспорно се доказа, че като водач на МПС жалбоподателят не е изпълнил указанията на контролния орган, като е напуснал мястото на проверката, без същата да е била приключила и без да изпълни дадените му указания да излезе от автомобила и да отиде до дежурния служител на КАТ. В тази насока са събраните в хода на производството гласни доказателства, както и АУАН, който е съставен от компетентен орган съобразно изискванията на ЗАНН и ЗДвП и се ползва с доказателствена сила до доказване на противното, съгласно чл. 189, ал. 2 от ЗДвП. Направените в акта констатации не са опровергани от събраните по делото писмени и гласни доказателства. От показанията на разпитаните по делото свидетели (актосъставителя и свидетелите по акта) се установява по безспорен и категоричен начин, че след като е бил спрян от полицейските органи и си е дал документите за проверка, М* е бил уведомен, че трябва да излезе от автомобила, за да му бъде взета проба за алкохол. Тогава Маринов демонстративно е напуснал мястото на проверката.

В производството пред районния съд жалбоподателят не ангажира годни доказателствени средства, които да обосноват извода, че отразената в акта фактическа обстановка не отговаря на действителната.

В този смисъл съдът намира, че обективираното в АУАН и в НП административно нарушение по чл. 103 от ЗДвП се явява доказано предвид горните съображения.

По отношение на наложеното наказание:

Предвидените наказания по чл. 175, ал. 1, т. 4 от ЗДвП са лишаване от право да управлява моторно превозно средство за срок от 1 до 6 месеца и глоба от 50 до 200 лева. Наложените от административнонаказващия орган наказания са глоба в размер на 200 лв. и лишаване от право да управлява МПС за срок от 6 месеца. Правилно наказващият орган е санкционирал жалбоподателя, но при определяне размера на наказанията, административнонаказващият орган е следвало да има предвид целите на наказанието, определени в чл. 12 от ЗАНН, както и изискванията на чл. 27 от ЗАНН - да отчита тежестта на конкретното нарушение, подбудите за неговото извършване и други смекчаващи или отегчаващи обстоятелства и имотното състояние на нарушителя, а също и обществената опасност на този вид административно нарушение. Административното наказание се определя за всеки конкретен случай в рамките на посочените в правната норма размери, съобразени с извършеното от нарушителя деяние. Това означава всяко наказание да бъде конкретно определено и съобразено с отделния нарушител, с неговата вина и различните смекчаващи и отегчаващи вината обстоятелства, довели до извършване на нарушението. Безспорно е установено от доказателствата по делото, че наказаният е извършил виновно действие, което по смисъла на чл. 6 от ЗАНН е административно нарушение. Административно-наказващият орган е определил размера на наказанията в техния максимум, определен в приложимата материална норма, но не е изложил мотиви как е определил именно тези размери на наказанията глоба и лишаване от право да управлява моторно превозно средство. Разпоредбата на чл. 27, ал. 2 от ЗАНН задължава наказващия орган да обоснове преценката си при определяне на наказанието за конкретното нарушение. В случая не са обсъдени смекчаващите и отегчаващите вината обстоятелства, нещо повече - не са посочени какви са те конкретно, за да може да бъде извършена проверка правилно ли е определен размерът на наказанията глоба и лишаване от право да управлява моторно превозно средство. Съдът намира, че щом наказателното постановление не съдържа мотиви кои конкретно обстоятелства налагат определянето на наказанията в размер, по-висок от предвидения в нормата минимум, то наказанията не съответстват на целите на административното наказание, визирани в чл. 12 от ЗАНН.

Ето защо съдът намира, че следва да измени размера на наложената глоба, като постанови такава в размер на минимума, предвиден в закона, а именно – 50 лв., както и да постанови лишаване от право да управлява моторно превозно средство за срок от 1 месец.

Конкретното нарушение не би могло да бъде квалифицирано по чл. 28 от ЗАНН с оглед значимостта на охраняваните с нарушената материално правна норма обществени отношения, свързани с опазване сигурността на обществения ред чрез спазване правилата за движение по пътищата и стриктно изпълнение указанията на контролните органи в тази насока.

 

2. С НП при установената в АУАН фактическа обстановка, възприета изцяло от АНО, водачът е наказан и за нарушение на чл. 5, ал. 1, т. 1 от ЗДвП.

Разпоредбата на чл. 5, ал. 1, т. 1 ЗДвП гласи, че всеки участник в движението по пътищата: 1. с поведението си не трябва да създава опасности и пречки за движението, не трябва да поставя в опасност живота и здравето на хората и да причинява имуществени вреди.

Видно от показанията на разпитаните свидетели с поведението си водачът М* не е създал опасност за живота и здравето на проверяващия го служител. Самият св. Д.З. /неправилно посочен в НП като Д. З*/ в показанията си твърди, че не се е почувствал заплашен по никакъв начин от поведението на водача.

В настоящия случай, въпреки изпълнението на задължението за обективно, всестранно и пълно изследване на обстоятелствата по делото, така както повелява разпоредбата на чл. 13, ал. 1 от НПК, съдът намира, че липсват безспорни доказателства, че жалбоподателят е извършил вменените му нарушения.

Предвид изложеното дотук, съдебният състав намира, че вмененото на М* нарушение на чл. 5, ал. 1, т. 1 ЗДвП не е доказано по несъмнен и категоричен начин в съответствие с изискването на чл. 303, ал. 2 от НПК, като са налице обстоятелства, анализирани по-горе, внасящи основателни съмнения в обвинителната теза на наказващия орган.

Липсата на безспорни доказателства води до несъставомерност на деянието, а оттам и до единствения логичен извод за незаконосъобразност на обжалваното наказателно постановление, обуславящ отмяната му в тази част /за второто вменено с НП нарушение/.

Имайки предвид основния принцип, залегнал в ЗАНН, че тежестта на доказване на нарушението се възлага на наказващия орган, в настоящия случай съдът приема, че с издаването на наказателното постановление, административнонаказващият орган е нарушил разпоредбата на чл. 53, ал. 1 от ЗАНН, като е наложил административно наказание, без да е установил по безспорен начин извършеното нарушение по п. 2 от НП.

Така мотивиран, съдът счита, че наказателното постановление следва да бъде отменено в частта относно нарушението по чл. 5, ал. 1, т. 1 ЗДвП като незаконосъобразно.

Воден от изложените фактически констатации и правни изводи, на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, съдът

 

Р  Е  Ш  И :

 

ИЗМЕНЯ Наказателно постановление № ***, издадено на *** г. от Началника на Сектор „Пътна полиция” към ОД на МВР гр. Д*, В ЧАСТТА, с която на М.П.М. ЕГН ********** ***, „*”, Трети път №* за извършено нарушение по чл. 103 от ЗДвП, на основание чл. 175, ал. 1, т. 4 от ЗДвП са наложени наказания „глоба” в размер на 200 лв. и „лишаване от право да управлява МПС” за срок от шест месеца, като НАМАЛЯВА размера на административното наказание ГЛОБА на 50 лева, както и срока на наказанието ЛИШАВАНЕ ОТ ПРАВО ДА УПРАВЛЯВА МОТОРНО ПРЕВОЗНО СРЕДСТВО на един месец.

ОТМЕНЯ Наказателно постановление № *, издадено на *** г. от Началника на Сектор „Пътна полиция” към ОД на МВР гр. Добрич, в останалата му част, с която на М.П.М. ЕГН ********** ***, „* * за нарушение по чл. 5, ал. 1, т. 1 от Закона за движение по пътищата /ЗДвП/, на основание чл. 185 от ЗДвП му било наложено административно наказание „глоба” в размер на 20 лв.

РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване по реда на АПК в 14 дневен срок от уведомяването на страните пред Административен съд гр. Добрич.

 

 

 

 

 

 

                                                               ПРЕДСЕДАТЕЛ:

                                                                                                   /Галя Митева/