№ 270
гр. Перник, 23.07.2020
г.
В И М Е Т О
Н А Н А Р О Д А
АДМИНИСТРАТИВЕН
СЪД – ПЕРНИК, в открито съдебно заседание на тридесети юни две хиляди и
двадесета година, в състав:
СЪДИЯ: СИЛВИЯ ДИМИТРОВА
при
секретаря Е.В., като разгледа административно дело № 270/2020 г. по описа на
съда, за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството
е по реда на чл. 145 – чл. 178 от АПК, във вр. с чл.
33а, ал. 6 от ЗПЗП.
Образувано
е по Жалба вх. № 1021/09.04.2020 г. на В.С.М. с ЕГН ********** и адрес: ***,
против Заповед № РД 09-228/28.02.2020 г. на министъра на земеделието, храните и
горите, с която е одобрен окончателния специализиран слой „Площи, допустими за
подпомагане“ за кампания 2019 г., в частта, в която е приет като недопустим за
подпомагане стопанисван от нея имот, находящ се в землището на с. Милославци:
имот с № 48252.210.21 и идентификатор на парцела: 48252-35-1-1.
Изложени
са оплаквания за незаконосъобразност на обжалваната част от административния
акт, поради противоречие с материалноправните разпоредби. Твърди се, че
заключението на административния орган е направено единствено на база ортофото
снимка, която е неясна и на която не е откроен стопанисвания от
жалбоподателката имот /имот с № 48252.210.21 и идентификатор на парцела:
48252-35-1-1, находящ се в землището на с. Милославци/, в който на 30.10.2018
г. са засадени трайни насаждения – касис, сорт „Рубен“, което може да се
установи от надлежно издадени документи, приложени към жалбата. С оглед на тези
данни се иска от съда да отмени заповедта на министъра на земеделието, храните
и горите в обжалваната част.
Конкретно
наведените доводи на жалбоподателката са, че:
-
наличието на засадените растения е надлежно отбелязано от дипломиран агроном
след проверка на място в Дневник за растителна защита, заверен след направена
проверка на място от страна на отдел РЗ – ОДБХ – Перник,
- след
сключване на Договор за контрол и сертификация на биологично производство с
контролиращото лице: „***“ ООД и извършената проверка на място на 23.11.2018
г., последното е констатирало и потвърдило в издаден от него документ наличието
на касисовите насаждения в процесния парцел и отглеждането им в съответствие с
правилата и нормите на биологичното земеделие;
- на
27.11.2018 г. от Държавен фонд „Земеделие“ РА, Дирекция ДПМРСР, отдел
ПСМП/ПСМП-РА/ПСМП-ДП е направено посещение на място по подмярка 6.1 „Стартова
помощ за млади земеделски стопани“. В контролния лист е отбелязано, че
кандидатът е отглеждал на посочените имоти, в това число и описания спорен имот
през текущата стопанска година заявените в бизнес плана към подаденото проектно
предложение култури, като е отбелязано, че „към датата на посещението на място,
кандидатът е засадил 28,400 дка касис, спазвайки бизнес плана си за стопанската
година 2018/2019, което включва и засаждането с касис на имот 48252.210.21;
- на
07.12.2018 г. комисия на ОСЗ Трън, в присъствието на представител на СД „***“ –
правоспособно лице за извършване на дейности по кадастъра № 1240, е извършила
проверка на място на имотите, посочени в Заявление за смяна начина на трайно
ползване вх. № 850/23.11.2018 г., съгласувано и с приложено към него Решение на
РИОСВ – Перник. При проверката е установено, че имотите, в това число и
процесният са засадени с трайни насаждения – касис през пролетта и есента на
2018 г. Във връзка с направените констатации подаденото заявление е одобрено и
НТП е променено от „ниви“ в „друг вид трайно насаждение“ с код 2660;
- на
06.06.2019 г. е направена втора проверка на място от „***“ ООД, която отново
установява, че на заявените имоти, включително и в процесния се отглеждат млади
насаждения от касис в преход първа година.
В съдебно
заседание, жалбоподателката се явява лично. Поддържа жалбата по съображенията,
подробно изложени в нея и допълнително направените такива. Потвърждава искането
си за отмяна на оспорения административен акт. Моли за присъждане на
направените по делото разноски и представя списък на същите по чл.80 от ГПК /л.
61/.
Ответникът:
министърът на земеделието, храните и горите, е представил административната
преписка и в съпроводително писмо към нея е изложил становището си по касуса.
Посочил е, че процесният парцел 48252-35-1-1, който е заявен за подпомагане за
кампания 2019 г. от жалбоподателката В.С.М. с УРН 706392, е оценен като негоден
за подпомагане съгласно чл.9 от Наредба № 2 от 26 март 2018 г., тъй като липсва
насадена култура и поради това - изключен от обхвата на слой „Площи, допустими
за подпомагане“. Преценката е направена след дешифрация на актуална /релевантна
за кампанията/ цифрова ортофото карта /ЦОФК/.
В съдебно
заседание, упълномощеният представител на ответника Л.Л. – директор на дирекция
„Административно-правна, финансово-стопанска дейност и човешки ресурси“ в
Областна дирекция „Земеделие“ – гр. Перник, изразява становище за
законосъобразност на административния акт в процесната му част, оспорва жалбата
и счита, че същата следва да бъде отхвърлена.
Административен
съд – Перник, като прецени процесуалните предпоставки за допустимост, взе
предвид становищата на страните и на основание чл. 168, ал. 1 от АПК
въз основа на събраните по делото доказателства провери законосъобразността на
оспорения акт на всички основания по чл. 146 от АПК, намери следното:
Жалбата е
подадена от лице по чл. 147, ал. 1 от АПК,
чиито права и законни интереси са засегнати от административния акт, в срока по
чл. 149, ал. 1 от АПК
против заповед, подлежаща на съдебен контрол на основание чл.
33а, ал. 6 от ЗПЗП, поради което е процесуално допустима.
Разгледана
по същество е основателна. Съображенията са следните:
Не е
спорно между страните, че жалбоподателката е земеделски стопанин по смисъла на § 1, т. 23 от ДР на
ЗПЗП, с УРН 706392. За кампания 2019 г. тя заявила за подпомагане
по схемите и мерките за плащания на площ пет парцела, сред които парцел
48252-35-1-1.
Със
Заповед № РД 46-485/27.11.2019 г. министърът на земеделието, храните и горите,
в съответствие с чл.16б от Наредба № 105/24.02.2006 г. за условията и реда за
създаване, поддържане, достъп и ползване на интегрирана система за
администриране и контрол /обн. ДВ бр. 82 от 2006 г./ е одобрил проект на
специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане“ за кампания 2019 г., като
част от Системата за идентификация на земеделските парцели, обновен за 2019 г.
чрез дешифрация /разчитане/ на нова цифрова ортофотокарта на страната по
самолетно и сателитно заснемане от 2019 г. и чрез отразяване на резултатите от
теренни проверки, проведени през годината от областните и общинските структури
на Министерството на земеделието, храните и горите /МЗХГ/, съгласно чл.15 от Наредба №
105/2006
г. Със същата заповед е наредено публикуването й на интернет страниците на МЗХГ
и на Държавен фонд „Земеделие“ на 02.12.2019 г., както и на съобщение за
уведомяване на кандидатите за подпомагане по схемите и мерките за плащания на
площ през 2019 г. за възможността да се запознаят с актуализирания
специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане“ за кампания 2019 г. и да
подадат възражение срещу конкретни части от него. Наредено е да се създаде
необходимата организация заинтересованите земеделски стопани да се запознаят с
обхвата на специализирания слой „Площи, допустими за подпомагане“ за кампания
2019 г. и начините, по които да се направи това. Определен е срок – до
13.12.2019 г. вкл., в който земеделските стопани да могат да подадат възражение
по образец относно непопадането на конкретни заявени за подпомагане земеделски
парцели или части от тях в проекта за специализиран слой „Площи, допустими за
подпомагане“. Разяснен е реда, начина и органа, пред който може да бъде направено
това.
В писмото,
с което административната преписка е изпратена в съда, административният орган
е посочил, че процесният парцел 48252-35-1-1, заявен за подпомагане за кампания
2019 г. от жалбоподателката В.С.М. попада в частта от територията на страната,
покрита със самолетни снимки от 14.08.2019 г. За тези територии е извършена
дешифрация на актуална /релевантна за кампанията/ цифрова ортофотокарта /ЦОФК/,
в резултат на което целият парцел, заявен с площ от 0,17 ха и с култура „касис“
попада извън обхвата на слой „Площи, допустими за подпомагане“, тъй като е
оценен като негоден за подпомагане съгласно чл.9 от Наредба № 2 от 26 март 2018
г. - липсва насадена култура. След извършена допълнителна, трета проверка – на
екран, по снимки, директорът на дирекция ИЗП е потвърдил коректността на
извършената дешифрация и на специализирания слой „Площи, допустими за
подпомагане“ за кампания 2019 по отношение на конкретния парцел. За да
докаже изложеното, административният орган е представил извадка от цифрова
ортофото карта в *.pdf формат, изготвена по самолетни снимки
от 2019 г. /л.35/. Протоколи за извършени специализирани теренни проверки на
място на процесния физически блок не са представени.
В подкрепа
на твърденията си в жалбата, В.С.М. представя съответни доказателства:
-
твърдението, че наличието на засадените растения е надлежно отбелязано от
дипломиран агроном след проверка на място в Дневник за растителна защита,
заверен от страна на отдел РЗ – ОДБХ – Перник, жалбоподателката доказва с
представен Дневник за растителна защита /л.12 – 15 вкл./. За имот с кадастрален
№ 48252.210.21, находящ се в с. Милославци, местност Селище, на 30.10.2018 г. е
констатирана култура: касис, сорт/хибрид: Рубен, засята площ 1,655 дка,
предшественик: магданоз. Отбелязването е направено от Маргарита Милчова С. –
агроном – растителна защита /включена в списъка на вещите лица за съдебния
район на Окръжен съд – Перник и Административен съд – Перник, притежаваща
сертификат от КНОБ за оценка на земеделски земи и трайни насаждения/.
- след
сключване на Договор за контрол и сертификация на биологично производство с
контролиращото лице: „***“ ООД и извършената проверка на място на 23.11.2018
г., последното е констатирало и потвърдило в издаден от него документ наличието
на касисовите насаждения в процесния парцел и отглеждането им в съответствие с
правилата и нормите на биологичното земеделие. Това се установява от приет и
приложен като доказателство Договор за контрол и сертификация на биологично
производство, преработка, означаване и търговия с биологични продукти №
4081/31.10.2018 г., сключен между „***“ ООД и В.С.М. /л.17 – л.19 вкл./,
Приложение № 1 към т.1 от същия договор /л.16/ и Доклад от контрол –
растениевъдство /л.20 – 23 вкл./. Последният документ касае проверка, извършена
на 23.11.2018 г. В таблица на стр. 2 от него е отбелязано, че към същата дата
имот – поле № по КВС 48252.210.21 с площ 0,1655 ха е засят с касис. Докладът е
изготвен и подписан както от жалбоподателката, в качеството й на клиент, така и
от инспектор Иван Хаджиев.
- на
27.11.2018 г. от Държавен фонд „Земеделие“ РА, Дирекция ДПМРСР, отдел
ПСМП/ПСМП-РА/ПСМП-ДП е направено посещение на място по подмярка 6.1 „Стартова
помощ за млади земеделски стопани“. В контролния лист е отбелязано, че през
текущата стопанска година, в посочените имоти, в това число и описания спорен
имот 48252.210.21 кандидатът е отглеждал културите, заявени в бизнес плана към
подаденото проектно предложение. Изрично е вписано, че „към датата на
посещението на място, кандидатът е засадил 28,400 дка касис, спазвайки бизнес
плана си за стопанската година 2018/2019“.
- на
07.12.2018 г., след извършена проверка на място на пет имота, сред които и имот
№ 48252.210.21 – 1,655 дка, ползвани от жалоподателката В.С.М., комисия от ОСЗ
Трън, в присъствието на М. и Павел Веселинов Павлов – представител на СД „***“
– правоспособно лице за извършване на дейности по кадастъра № 1240, установила
че площите са засадени с трайни насаждения – касис, през пролетта и есента на
2018 г. – общо: 28,400 дка, с 9860 фиданки при гъстота от 280 бр. до 350 бр.
растения на декар, при междуредие за различните имоти: 1,80 м, 2,00 м и 2,50 м
и растояние между растенията 1,10 м. Констатациите са обективирани в
Констативен протокол от 07.12.2018 г., одобрен от началника на ОСЗ – гр. Трън
М. П./л.30/. В документа е отбелязано също, че имотите не попадат в слоя
„постоянно затревени площи“ и че „Във връзка с направените констатации,
комисията предлага да се промени НТП от „ниви“ в НТП „друг вид трайно
насаждение“ с код 2660“.
- на
06.06.2019 г. е направена втора проверка на място от „***“ ООД. В Доклад от
контрол – растениевъдство /л.31 – 34 вкл./ инспектор Л. Л. отразил в таблица на
стр.2, че имот 48252.210.21 с площ 0,17 ха е засаден с касис - „В преход 1-ва
година, начало на преход: 31.10.2018 г.“
В хода на
съдебното производство е назначена и приета съдебно-агрономическа експертиза, изготвена
от вещото лице Б.Б.Й.. От заключението на експерта, което съдът възприема
изцяло като компетентно, пълно и обосновано и кредитира като изготвено с
необходимите професионални знания и опит се установява, че процесният имот
48252.210.21 и идентификатор № 48252-35-1-1, намиращ се в землището на с.
Милославци, общ. Трън, обл. Перник, с площ 1,655 дка, е засаден с касис, който
по време на огледа е в добро агротехническо състояние. Според вещото лице,
земеделското стопанство на жалбоподателката е грижливо поддържано, засадено е с
касис, който към датата на проверката – 07.06.2020 г., е на възраст около 2
години. На места имало попълнения с незначителен брой по-нови растения, но
вероятно направено за да се попълнят измръзнали растения. Касисовите насаждения
заемали цялата площ на процесния парцел - растенията били подредени в три реда,
с разстояние между редовете от около 1,5 м, а между растенията вътре в реда
/т.е. междуредово разстояние/ - 1,0 – 1,2 м. Вещото лице е приложило и снимков
материал, който онагледява констатациите и изводите му.
При така
установените факти, настоящият съдебен състав на Административен съд - Перник
намира следното от правна страна:
Оспорената
заповед е издадена от компетентния, съгласно чл.33а, ал.2 от
ЗПЗП, административен орган – министърът на земеделието, храните и
горите. Изпълнени са и законовите изисквания за форма на акта, тъй като
заповедта е постановена в предвидената в закона писмена форма и с изискуемото
съдържание относно посочване на фактически и правни основания за издаването й.
Процесната
заповед е издадена при спазване на административнопроизводствените правила:
Съгласно чл.30 от ЗПЗП, за изпълнение на
функциите на Разплащателната агенция се създава Интегрирана система за
администриране и контрол /ИСАК/, която се състои от отделни системи, определени
в ал.2. Една от тях е системата за идентификация на земеделските парцели /чл.30, ал.2, т.2 от
ЗПЗП/.
Задължението за създаване и поддържане на системата за идентификация на
земеделските парцели, по силата на чл.30, ал.4, т.2 от
ЗПЗП
е Министерството на земеделието, храните и горите. Редът и условията за
създаване, поддържане, достъп и ползване на системата са уредени в издадената
от министъра на земеделието, храните и горите Наредба № 105/22.08.2006 г. за
условията и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на Интегрираната
система за администриране и контрол.
В чл.33а, ал.1 от
ЗПЗП
е разписано правомощието на Министерството на земеделието, храните и горите да
създава в системата за идентификация на земеделски парцели специализиран слой
„Площи, допустими за подпомагане“, в който се включват площите от всеки
физически блок, отговарящи на критериите, определени в наредбата по чл.40 от ЗПЗП - Наредба № 2/26.03.2018 г. за
критериите за допустимост на земеделските площи за подпомагане по схеми и мерки
за плащане на площ. В ал.2 на същата норма е посочено, че данните в системата
за идентификация на земеделските парцели, които се отнасят до физическите
блокове и специализирания слой „Площи, допустими за подпомагане“, се обновяват
ежегодно чрез дешифриране /компютърно разчитане/ на актуална цифрова ортофото
карта, чрез извършване на специализирани теренни проверки на референтни парцели
и чрез отразяване на резултатите от проверките на място по чл.37 с цел отразяване
на реалното състояние и ползване на площите. Обхватът на специализирания слой
се одобрява със заповед на министъра на земеделието, храните и горите по ред,
определен в наредбата по чл.30, ал.6.
От
гореизложеното и от цитираните разпоредби следва извода, че процесната Заповед
№ РД 09-228/28.02.2020 г. на министъра на земеделието и храните е издадена от
компетентен орган, в предвидената от закона форма и при спазване
административнопроизводствените правила, регламентирани в ЗПЗП и чл.16а и чл.16б от Наредба №
105/22.08.2006 г. Следователно: не са
налице пороци и основания по чл.146, т.1, т.2 и т.3 от АПК, които да налагат
отмяна на същата като незаконосъобразна.
Настоящият
съдебен състав обаче намира, че оспорваната заповед е издадена при неправилно
приложение на материалния закон. Съображенията са следните:
От
представените и приети по делото писмени доказателства, както и от
съдебно-агрономическата експертиза, която съдът възприема изцяло като
професионално и компетентно изготвена, се установява, че процесният имот
48252.210.21 и идентификатор № 48252-35-1-1, намиращ се в землището на с.
Милославци, общ. Трън, обл. Перник, с площ 1,655 дка, е засаден с касис още
през 2018 г., а в момента на огледа от вещото лице, направен на 07.06.2020 г. е
констатирано, че насажденията са грижливо поддържани, в добро агротехническо
състояние, с направени попълнения на незначителен брой по-нови растения за
попълване на измръзнали такива. Според вещото лице, касисовите насаждения
заемат цялата площ на процесния парцел като растенията са подредени в три реда,
с разстояние между редовете от около 1,5 м, а между растенията вътре в реда /т.е.
междуредово разстояние/ - 1,0 – 1,2 м. Посочените и анализирани по-горе писмени
документи и заключението на експерта оборват възприетото от административния
орган становище, че в имота липсва насадена култура, което е послужило като
основание за оценяване на парцела като негоден за подпомагане и изключването му
от обхвата на слой „Площи, допустими за подпомагане“.
Анализът
на събраните доказателства дава основание на съда да направи обоснован извод,
че невключването в допустимия почвен слой за подпомагане за кампания 2019 г. на
заявения от жалбоподателката имот 48252.210.21 и идентификатор № 48252-35-1-1,
в землището на с. Милославци, общ. Трън, прави оспорената Заповед Заповед № РД
09-228/28.02.2020 г. на министъра на земеделието и храните незаконосъобразна
като постановена с приложимия материален закон, поради което следва да бъде
отменена. Налице е отменително основание по смисъла на чл.146, т.4 от АПК, което налага
отмяната й в тази част и връщане на преписката на административния орган за
ново произнасяне при съобразяване на релевантните факти и обстоятелства, а
именно - че изключената площ от 0,17 ха, попадаща в имот 48252.210.21, може да
бъде включена в обхвата на допустимия почвен слой за подпомагане за кампания
2019 г., тъй като липсват каквито и да било признаци, че не се обработва и не
отговаря на нормативноустановените критерии за допустими за подпомагане площи.
Заявеният за подпомагане за кампания 2019 г. парцел с идентификатор №
48252-35-1-1 в землището на с. Милославци, общ. Трън представлява допустим
такъв за подпомагане с цялата заявена от земеделския производител площ от 0,1
ха.
Предвид
формирания извод за основателност на жалбата, съдът намира за основателно и
искането на жалбоподателката за присъждане на направените по делото разноски,
които са в размер на 393,00 лв. /триста деветдесет и три лева/, от които: 10,00
лв. /десет лева/ – внесена държавна такса, и 383,00 лв. /триста осемдесет и три
лева/ – възнаграждение за изготвена съдебно-агрономическа експертиза.
Водим от
горното и на основание чл.173, ал.2 от АПК, Административен
съд – Перник
Р Е Ш И :
ОТМЕНЯ по
жалба на В.С.М. с ЕГН ********** и адрес: ***, Заповед № РД 09-228/28.02.2020
г. на министъра на земеделието, храните и горите, с която е одобрен
окончателния специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане“ за кампания 2019
г., в частта, в която е приет като недопустим за подпомагане стопанисван от В.С.М.
имот, находящ се в землището на с. Милославци: имот с № 48252.210.21 и
идентификатор на парцела: 48252-35-1-1, с площ 0,17 ха.
ВРЪЩА
преписката на министъра на земеделието, храните и горите за ново произнасяне в
горепосочената част при спазване на указанията по тълкуване и прилагане на
закона, дадени в мотивите на настоящото решение, като определя 30-дневен срок
за това, считано от влизането му в сила.
ОСЪЖДА министъра
на земеделието, храните и горите ДА ЗАПЛАТИ на В.С.М. с ЕГН ********** и адрес:
***, направените по делото разноски в размер на 393,00 лв. /триста деветдесет и
три лева/, от които: 10,00 лв. /десет лева/ – внесена държавна такса, и 383,00
лв. /триста осемдесет и три лева/ – възнаграждение за изготвена
съдебно-агрономическа експертиза.
РЕШЕНИЕТО
подлежи на обжалване с касационна жалба в 14-дневен срок от съобщаването му на
страните, пред Върховния административен съд.
СЪДИЯ:
/п/