Р Е Ш Е Н И Е
№ 71
гр. Враца, 16.02.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВРАЦА, АДМИНИСТРАТИВНОНАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в
публично заседание на 18.01.2022 г. /осемнадесети януари две хиляди двадесет и
втора година/ в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: МИГЛЕНА
РАДЕНКОВА
ЧЛЕНОВЕ:
ТАТЯНА КОЦЕВА
ГАЛИНА
ГЕРАСИМОВА
при секретаря ДАНИЕЛА ВАНЧИКОВА и с участието на прокурора ВЕСЕЛИН
ВЪТОВ като разгледа докладваното от съдия ГЕРАСИМОВА КАН дело № 648 по описа на АдмС – Враца за 2021 г.
и за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 208 и сл. АПК във връзка с чл. 63, ал. 1 ЗАНН.
Образувано е по
касационна жалба на „В.“ ООД, ЕИК *********, със
седалище и адрес на управление ***, офис *, представлявано от * Ц.В.Д., чрез
пълномощника * В.Д., против Решение № 31 от 12.10.2021
г., постановено по АНД № 307/2021 г. по описа на Районен съд - Мездра. С
оспореното решение е потвърдено като законосъобразно НП № 562406-F588279/22.02.2021
г., издадено от Директора на ТД на НАП –
Велико Търново, с което на касатора са наложени
административни наказания „имуществена санкция“, както следва: в размер
на 9463,09 (девет хиляди четиристотин шестдесет и три лева и девет ст.) лева на основание чл. 5, ал. 1 от Закона за ограничаване на
плащанията в брой (ЗОПБ) за нарушение на чл.
3, ал. 1, т. 2 от ЗОПБ, извършено на 06.11.2019 г.; в
размер на 9360,00 (девет хиляди триста и шестдесет) лева на основание
чл. 5, ал. 1 от ЗОПБ за нарушение на чл. 3, ал. 1, т. 2 от ЗОПБ, извършено на 07.11.2019 г.; в
размер на 9360,00 (девет хиляди триста и шестдесет) лева на основание чл. 5, ал. 1 от ЗОПБ за нарушение на чл. 3, ал. 1, т. 2 от ЗОПБ, извършено на 13.12.2019 г.
Ответникът – ТД на НАП – Велико Търново, чрез процесуалния
представител ** В. А., в депозиран писмен отговор по касационната жалба развива
доводи за неоснователност на жалбата и правилност на съдебния акт.
Участващият по делото
прокурор от ОП – Враца дава мотивирано заключение за неоснователност на
касационната жалба и предлага оспореното решение да бъде оставено в сила.
В настоящото
производство не са представени нови писмени доказателства.
Настоящият съдебен състав, като взе предвид наведените в
жалбата оплаквания, изразените от страните доводи и съображения и след
извършване на служебна проверка на обжалваното решение, съгласно чл. 218, ал. 2 от АПК, приема следното:
Касационната жалба е подадена от надлежна страна в установения срок по
чл. 211, ал. 1 от АПК и същата е процесуално допустима. Разгледана по същество
е НЕОСНОВАТЕЛНА.
С
обжалваното в настоящото производство решение Районен съд - Мездра е потвърдил НП № 562406-F588279/22.02.2021
г., издадено от Директора на ТД на НАП –
Велико Търново, с което на касатора са наложени
административни наказания „имуществена санкция“, както следва: в размер
на 9463,09 (девет хиляди четиристотин шестдесет и три лева и девет ст.) лева на основание чл. 5, ал. 1 от Закона за ограничаване на
плащанията в брой (ЗОПБ) за нарушение на чл.
3, ал. 1, т. 2 от ЗОПБ, извършено на 06.11.2019 г.; в
размер на 9360,00 (девет хиляди триста и шестдесет) лева на основание
чл. 5, ал. 1 от ЗОПБ за нарушение на чл. 3, ал. 1, т. 2 от ЗОПБ, извършено на 07.11.2019 г.; в
размер на 9360,00 (девет хиляди триста и шестдесет) лева на основание чл. 5, ал. 1 от ЗОПБ за нарушение на чл. 3, ал. 1, т. 2 от ЗОПБ, извършено на 13.12.2019 г.
Решението е правилно.
Решаващият състав е
формирал своите изводи по фактите в процесуално законосъобразно съдебно
производство, основано в проведено в пълнота и относимо към спора съдебно
следствие, в което са събрани всички необходими за изясняване на обективната
истина доказателства. Съдебното решение е съобразено с материалния закон и
процесуалните правила. При постановяването му, съдът подробно е изследвал
фактическата обстановка, като изложените от него мотиви за законосъобразност на
НП, се споделят от касационната съдебна инстанция, която на основание чл. 221,
ал. 2 от АПК препраща към тях.
Следва да се
отбележи, че направените възражения пред касационната инстанция са били предмет
на въззивното производство и по тях решаващият съд е изложил мотиви, които се
споделят напълно от касационния състав. В оспореното решение правилно и
обосновано е прието, че при съставяне на АУАН и издаване на НП не са допуснати
съществени нарушения на административнопроизводствените правила, които да са
довели до нарушаване правото на защита на наказаното лице и да са го лишили от
възможността адекватно да я организира. Издаденото НП съдържа задължителните
реквизити по чл. 57, ал. 1 от ЗАНН, включително описание на нарушението, датата
и мястото, където е извършено, обстоятелствата, при които е извършено, както и
на доказателствата, които го потвърждават. Посочена е датата на извършване на
всяко от отделните деяния, както и мястото – офис на „Е.“ АД в гр. ***, ул. ***
№ **, ет. *, офис *. Съдът не споделя изложените от жалбоподателя доводи за
неясно описание на изпълнителното деяние на нарушението. В НП от фактическа
страна е описана една от двете форми на изпълнително деяние - извършителство, като
е посочено, че от дружеството са „извършени плащания“. Непосочването в правната
квалификация на предложението на конкретната правна норма на чл. 5, ал. 1 от
ЗОПБ, което АНО приема за основание за налагане на санкцията, не представлява нарушение на административнопроизводствените правила, тъй
като съобразно разпоредбите на Указ № 883 за прилагане на Закона за
нормативните актове това посочване не е задължително. Описанието на санкционираното нарушение в АУАН и НП е
достатъчно пълно и ясно, за да разбере
извършителят в какво се обвинява, респективно да организира защитата си в пълен
обем. Правилно в съответствие с чл. 18 от ЗАНН
АНО е приел всяко плащане, извършено в нарушение на разпоредбата на чл.
3 от ЗОПБ, за отделно административно нарушение по чл. 5, ал. 1 от ЗОПБ и е
определил и наложил отделно административно наказание.
Настоящата инстанция
приема, че извършените административни нарушения не представляват маловажен
случай по смисъла на чл. 28
от ЗАНН - такъв, при който извършеното административно нарушение, с оглед
на липсата или незначителността на вредните последици или с оглед на други
смекчаващи обстоятелства, представлява по-ниска степен на обществена опасност в
сравнение с обикновените случаи на административно нарушение от съответния вид.
В мотивите към проекта на ЗОПБ е посочено, че целта на приемането на нормативния
акт е преодоляването на основен проблем в стопанския оборот, какъвто е
съществуването на постоянен паричен поток, който не се отразява в първични
счетоводни документи. Цел на закона е и да обхване всички възможни
случаи, при които се предават парични суми над определен размер, за да може да
бъде проследен произхода на тези средства. В конкретния случай извършените
деяния са застрашили обществените отношения, предмет на защита, с достатъчна
интензивност, за да се приеме, че същите са административни нарушения, подлежащи
на санкциониране. Административнонаказателната отговорност на касатора е
ангажирана за три еднотипни административни нарушения, т.е. не се касае за
инцидентен и изолиран случай. Затова санкционираното лице не следва да бъде
освободено от административнонаказателна отговорност.
При извършената на
основание чл.
218, ал. 2 от АПК служебна проверка, касационната инстанция не констатира
пороци, извън сочените в касационната жалба, водещи до недопустимост или
нищожност на обжалваното решение. Същото е постановено от законен състав, в
рамките на заявения спор, при правилно прилагане на материалния закон, поради
което следва да бъде оставено в сила. Касационната жалба е неоснователна и следва да се остави без уважение.
Водим от
гореизложеното и на основание чл. 221, ал. 2 от АПК, Административен съд –
Враца
РЕШИ:
ОСТАВЯ В СИЛА Решение №
31 от 12.10.2021 г., постановено по АНД № 307/2021 г. по описа на Районен съд –
Мездра.
Решението е
окончателно и не подлежи на обжалване и протест.
ЧЛЕНОВЕ: 1.
2.