АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВИДИН |
|||||||||||
ОПРЕДЕЛЕНИЕ № 165-РЗ |
|||||||||||
гр.
Видин, 13.05.2021 г. |
|||||||||||
В ИМЕТО НА НАРОДА |
|||||||||||
Административен съд – Видин, |
втори административен състав |
||||||||||
в закрито заседание
на |
тринадесети май |
||||||||||
през две хиляди двадесет и първа година в
състав: |
|||||||||||
Председател: |
Нели Дончева |
||||||||||
при секретаря |
|
и в присъствието |
|||||||||
на прокурора |
|
като разгледа докладваното |
|||||||||
от съдия |
Нели Дончева |
|
|||||||||
Административно дело № |
100 |
по описа за |
2021 |
година |
|||||||
и за да се
произнесе, съобрази следното: Делото
е образувано по искова молба, подадена от процесуалния представител на Б.М.И.
*** – адв.П.А. от САК, против Комисия за противодействие на корупцията и за
отнемане на незаконно придобитото имущество /КПКОНПИ/ гр.София, с правно
основание чл.4 във връзка с вр. чл.2а от ЗОДОВ за присъждане на обезщетение за причинени
неимуществени вреди в размер на 10 000 /десет хиляди/ лева, в резултат
на отменен незаконосъобразен административен акт – Решение №
РС-898-19-032/08.04.2020г. на КПКОНПИ. Настоящият състав, като се запозна с постъпилата
искова молба, намира че производството не му е подсъдно по следните
съображения: Съгласно
чл.
7, ал. 2 от Закона за противодействие на корупцията и за отнемане на
незаконно придобитото имущество Комисията за противодействие на
корупцията и за отнемане на незаконно придобитото имущество е независим
специализиран постоянно действащ държавен орган за осъществяване на
политиката по противодействие на корупцията и отнемане на незаконно
придобитото имущество. В чл.
82, ал. 1 от Закона за противодействие на корупцията и за отнемане на
незаконно придобитото имущество е предвидено, че комисията извършва
дейности за противодействие на корупцията чрез събиране, анализиране и
проверки на сведения при и по повод информация за прояви на корупция на лица,
заемащи висши публични длъжности. Дейностите се извършват от органите по чл.
16, ал. 2, които планират, организират, ръководят, контролират и
отговарят за изпълнението на задачи, възложени им със заповед на председателя
на Комисията; управляват информационни фондове; изясняват постъпила в
Комисията информация; извършват оперативно-издирвателна дейност; осъществяват
взаимодействие с другите административни звена в Комисията; осъществяват
взаимодействие с органите на държавната власт и местното самоуправление;
проверяват сигналите по чл.
47, ал. 1 и 2;
извършват проверки, възложени от прокуратурата по реда на Закона за съдебната
власт Възложените
на комисията функции във връзка с осъществяване на политиката по
противодействие на корупцията дават основание за определяне на дейността й в
тази област като правоохранителна. Отговорността
за вреди от дейността на Комисията за противодействие на корупцията и за
отнемане на незаконно придобитото имущество е уредена изрично с приемането на
нова разпоредба в Закона
за отговорността на държавата и общините за вреди - чл. 2а (нов - ДВ, бр.
38 от 2012 г., в сила от 19.11.2012 г., изм. - ДВ, бр. 7 от 2018 г.), според
който държавата отговаря за вредите, причинени на граждани и юридически лица
от незаконосъобразни актове, действия или бездействия на органите и на
длъжностните лица по Закона
за противодействие на корупцията и за отнемане на незаконно придобитото
имущество, извършени при или по повод изпълнение на правомощията или
службата им. Характеристиката за изпълняваната от комисията дейност, както и
систематичното място на чл.2а
ЗОДОВ, дават основание да се приеме, че споровете за обезщетяване на вреди,
причинени от дейността на Комисията за противодействие на корупцията и за
отнемане на незаконно придобитото имущество, следва да се разглеждат от
гражданския съд по общия исков ред. Предвид
изложеното настоящият съдебен състав приема, че в случая е неприложима
разпоредбата на чл. 1, ал. 2 от ЗОДОВ и така предявеният иск не може и не следва да се
разглежда по АПК във връзка с чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ, поради което и Административен съд-Видин не е
компетентен да разгледа спора. В
този смисъл е и установената съдебна практика (Определение № 52 от 27.07.2016
г. по адм. д. № 43/2016 г., смесен 5 чл. с-в и Определение № 65 от 25.10.2017
г. по адм. д. № 49/2017 г., смесен 5 чл. с-в). Предвид
горното производството по делото следва да бъде прекратено и същото изпратено
по подсъдност на надлежния съд, в случая Районен съд-Белоградчик, съгласно
разпоредбата на чл.7, ал.1 от ЗОДОВ. Воден от горното и на основание чл. 135, ал. 2 от
АПК, Административен съд Видин О П Р Е Д Е Л И: ПРЕКРАТЯВА
производството по адм. дело № 100/2021 г. по описа на Административен
съд-Видин. ИЗПРАЩА
ПО ПОДСЪДНОСТ адм. дело № 100/2021 г. по описа на Административен съд-Видин
на Районен съд-Белоградчик. Определението
не подлежи на обжалване, на основание чл. 135, ал. 7 от АПК. На
основание чл. 138 от АПК на страните да се изпрати препис от настоящото определение. СЪДИЯ: |
|||||||||||
|
|||||||||||
|
|||||||||||
Определение по дело №100/2021 на Административен съд - Видин
Номер на акта: | 165 |
Дата: | 13 май 2021 г. |
Съдия: | Нели Стефанова Дончева |
Дело: | 20217070700100 |
Тип на делото: | Административно дело |
Дата на образуване: | 7 май 2021 г. |