Определение по дело №100/2021 на Административен съд - Видин

Номер на акта: 165
Дата: 13 май 2021 г.
Съдия: Нели Стефанова Дончева
Дело: 20217070700100
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 7 май 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВИДИН

ОПРЕДЕЛЕНИЕ165-РЗ

гр. Видин, 13.05.2021 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

      Административен съд – Видин,

втори административен състав

в закрито заседание на

тринадесети май

през две хиляди двадесет и първа година в състав:

Председател:

Нели Дончева

при секретаря

 

и в присъствието

на прокурора

 

като разгледа докладваното

от съдия

Нели Дончева

 

Административно дело №

100

по описа за

2021

година

и за да се произнесе, съобрази следното:

Делото е образувано по искова молба, подадена от процесуалния представител на Б.М.И. *** – адв.П.А. от САК, против Комисия за противодействие на корупцията и за отнемане на незаконно придобитото имущество /КПКОНПИ/ гр.София, с правно основание чл.4 във връзка с вр. чл.2а от ЗОДОВ за присъждане на обезщетение за причинени неимуществени вреди в размер на 10 000 /десет хиляди/ лева, в резултат на отменен незаконосъобразен административен акт – Решение № РС-898-19-032/08.04.2020г. на КПКОНПИ.

Настоящият състав, като се запозна с постъпилата искова молба, намира че производството не му е подсъдно по следните съображения:

Съгласно чл. 7, ал. 2 от Закона за противодействие на корупцията и за отнемане на незаконно придобитото имущество Комисията за противодействие на корупцията и за отнемане на незаконно придобитото имущество е независим специализиран постоянно действащ държавен орган за осъществяване на политиката по противодействие на корупцията и отнемане на незаконно придобитото имущество. В чл. 82, ал. 1 от Закона за противодействие на корупцията и за отнемане на незаконно придобитото имущество е предвидено, че комисията извършва дейности за противодействие на корупцията чрез събиране, анализиране и проверки на сведения при и по повод информация за прояви на корупция на лица, заемащи висши публични длъжности. Дейностите се извършват от органите по чл. 16, ал. 2, които планират, организират, ръководят, контролират и отговарят за изпълнението на задачи, възложени им със заповед на председателя на Комисията; управляват информационни фондове; изясняват постъпила в Комисията информация; извършват оперативно-издирвателна дейност; осъществяват взаимодействие с другите административни звена в Комисията; осъществяват взаимодействие с органите на държавната власт и местното самоуправление; проверяват сигналите по чл. 47, ал. 1 и 2; извършват проверки, възложени от прокуратурата по реда на Закона за съдебната власт

Възложените на комисията функции във връзка с осъществяване на политиката по противодействие на корупцията дават основание за определяне на дейността й в тази област като правоохранителна.

Отговорността за вреди от дейността на Комисията за противодействие на корупцията и за отнемане на незаконно придобитото имущество е уредена изрично с приемането на нова разпоредба в Закона за отговорността на държавата и общините за вреди - чл. 2а (нов - ДВ, бр. 38 от 2012 г., в сила от 19.11.2012 г., изм. - ДВ, бр. 7 от 2018 г.), според който държавата отговаря за вредите, причинени на граждани и юридически лица от незаконосъобразни актове, действия или бездействия на органите и на длъжностните лица по Закона за противодействие на корупцията и за отнемане на незаконно придобитото имущество, извършени при или по повод изпълнение на правомощията или службата им. Характеристиката за изпълняваната от комисията дейност, както и систематичното място на чл.2а ЗОДОВ, дават основание да се приеме, че споровете за обезщетяване на вреди, причинени от дейността на Комисията за противодействие на корупцията и за отнемане на незаконно придобитото имущество, следва да се разглеждат от гражданския съд по общия исков ред.

Предвид изложеното настоящият съдебен състав приема, че в случая е неприложима разпоредбата на чл. 1, ал. 2 от ЗОДОВ и така предявеният иск не може и не следва да се разглежда по АПК във връзка с чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ, поради което и Административен съд-Видин не е компетентен да разгледа спора.

В този смисъл е и установената съдебна практика (Определение № 52 от 27.07.2016 г. по адм. д. № 43/2016 г., смесен 5 чл. с-в и Определение № 65 от 25.10.2017 г. по адм. д. № 49/2017 г., смесен 5 чл. с-в).

Предвид горното производството по делото следва да бъде прекратено и същото изпратено по подсъдност на надлежния съд, в случая Районен съд-Белоградчик, съгласно разпоредбата на чл.7, ал.1 от ЗОДОВ.

Воден от горното и на основание чл. 135, ал. 2 от АПК, Административен съд Видин

 

О П Р Е Д Е Л И:

 

ПРЕКРАТЯВА производството по адм. дело № 100/2021 г. по описа на Административен съд-Видин.

ИЗПРАЩА ПО ПОДСЪДНОСТ адм. дело № 100/2021 г. по описа на Административен съд-Видин на Районен съд-Белоградчик.

Определението не подлежи на обжалване, на основание чл. 135, ал. 7 от АПК.

На основание чл. 138 от АПК на страните да се изпрати препис от настоящото определение.

 

 

СЪДИЯ: