Решение по дело №547/2022 на Районен съд - Благоевград

Номер на акта: 379
Дата: 18 юли 2022 г.
Съдия: Екатерина Петрова Николова
Дело: 20221210200547
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 18 април 2022 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 379
гр. **, 18.07.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – **, I НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в публично
заседание на шестнадесети юни през две хиляди двадесет и втора година в
следния състав:
Председател:Екатерина П. Николова
при участието на секретаря Македонка Ст. Стоянова
като разгледа докладваното от Екатерина П. Николова Административно
наказателно дело № 20221210200547 по описа за 2022 година
Производството е по реда на чл.63 от ЗАНН.
Образувано е по жалба на ** А. от **, против Наказателно
постановление № 244а-122/25.02.2022г. , издадено от Директора на ОДМВР-
**, с което на жалбоподателя е наложено административно наказание
„Глоба“ в размер на 300.00лв. по чл.209а, ал.1 от Закона за здравето, във
връзка с административно нарушение по т.15 от Заповед №РД-01-
748/02.09.2021г. на министъра на здравеопазването, във вр. с чл.63, ал.4 от
Закона за здравето.
С жалбата се поддържа, че обжалваното НП е незаконосъобразно, тъй
като е издадено в нарушение на процесуалните правила. Алтернативно се
застъпва становището, че жалбоподателката не е извършила вмененото й
нарушение. Иска се отмяна на обжалваният акт .
Административно-наказващият орган надлежно призован не ангажира
представител по делото. В писмено становище процесуалният представител
на Директора на ОДМВР-** изразява позиция за неоснователност на жалбата
и законосъобразност на НП.
За РП-**, редовно и своевременно призована, не се явява представител
и не се ангажира становище по жалбата.
След като съобрази становищата на страните, събраният по делото
доказателствен материал и приложимото право, съдът приема за установено
от фактическа и правна страна следното:
Жалбата е процесуално допустима, тъй като е подадена от лице с право
да обжалва НП и то е сторило това в срока по ЗАНН.
1
Разгледана по същество, жалбата е основателна по слените аргументи:
Между страните не е спорно и се установи с ангажираните гласни и
писмени доказателства, че на 18.09.2021г., длъжностно лице при РУ на
ОДМВР-**-св.Б.Б., е съставил срещу жалбоподателя и в присъствието на
колегата си –св.Л.М., АУАН №1899а-811, за това, че на 18.09.2021г. , около
02.50 часа, в **, в дискотека “Ърдърграунд“, находяща се на ул.“**“№5,
същият е посетил като клиент този развлекателен обект след 23.00 часа, в
нарушение на т.15 от Заповед №РД-01-748/02.09.2021г. на министъра на
здравеопазването, въведена за периода от 07.09.2021г. до 31.10.2021г. на
територията на РБългария. АУАН е съставен на място и връчен на
жалбоподателя лично на датата на съставянето му.
Въз основа на този акт, на 25.02.2022г., Директора на ОДМВР-** е
издал срещу жалбоподателя обжалваното НП№244а-122, с което за описаното
в акта нарушение, на основание м.209а, ал.1 вр. с чл.209а, ал.4, предл.2 от
Закона за здравето, е наложил на същия административно наказание „Глоба“
в размер на 300.00лв./триста лева/. НП е връчено на жалбоподателя лично на
29.03.2022г. и срещу подпис, а в законният срок срещу него е постъпила и
жалбата по настоящото дело /06.04.2022г./
При разпита на свидетелите по акта Б. и М., двамата установяват, че на
процесната дата е извършвана специализирана полицейска акция в ** за
спазване на противоепидемичните мерки по време на обявената пандемична
обстановка в страната, заради опасност от зараза с covid-19. Акцията била
съвместна на полицейски органи и други държавни органи, които
проверявали за работещи обекти /заведения/ след 23.00 часа, във връзка с
такава противоепидемична мярка и забрана с нарочна заповед на министъра
на здравеопазването. По този повод посетили и дискотека “Ъвдърграунд“ в **
след 23.00 часа, където установили посетители на заведението, между които и
жалбоподателя, който идентифицирали с представен от него документ за
самоличност . След това му бил съставен на място и АУАН, който му бил
връчен лично.
По делото е приложена Заповед № 244з-843 от 24.03.2020г. на Директор
ОДМВР – **, която удостоверява материалната компетентност на
съставителя на акта за установяване на административно нарушение.
Изведената фактическа обстановка се базира на посочените гласни и
писмени доказателства .
При тези фактически дадености, съдът приема, че обжалваното НП е
съставено в срока по чл.34 от ЗАНН. АУАН и НП са надлежно връчени на
жалбоподателя /лично и срещу негов подпис/. Двата акта са съставени и от
компетентни за това органи /АУАН е съставен от надлежно упълномощено на
основание чл.209а, ал.3 от Закона за здравето лице вино от Заповед № 244з-
843, издадена на 24.03.2020г. от Директора на ОДМВР - **, а атакуваното НП
е издадено в съответствие с разпоредбата на чл.209а, ал.4 от Закона за
здравето, от Директора на съответната областна дирекция на МВР./ В двата
2
документа се съдържат и всички изискуеми се за това реквизити по чл.42 и
чл.57 от ЗАНН, както следва: дата и място на констатиране на нарушението,
дата на извършването му, фактическо описание на вменяваното нарушение,
правна квалификация на същото, доказателства, с които се установява, дата и
място на съставяне и връчване на АУАН и НП. Ето защо съдът приема, че
атакуваното НП е процесуално законосъобразно и възраженията на
защитата в обратна насока са неоснователни.
От друга страна обаче с ангажираните по делото писмени и гласни
доказателства не се доказа по несъмнен и категоричен начин, че
жалбоподателя е извършил от обективна и субективна страна вмененото
му нарушение по т.15 от Заповед №РД-01-748/02.09.2021г. на министъра
на здравеопазването, във вр. с чл.63, ал.4 от Закона за здравето.
Съгласно цитираното в НП и АУАН, правило на т.15 от Заповед № РД-
01-748/02.09.2021г. на министъра на здравеопазването, в сила към процесната
дата /18.09.2021г./, посещенията в заведенията за хранене и развлечения по
смисъла на чл.124 от Закона за туризма, игралните зали и казина, се допускат
само в часовия интервал от 07.00 ч. до 23.00 часа, при спазване на отстояние
от 1,5 метра между облегалките на столовете на съседните маси, допускане на
не повече от 6 /шест/ души на една маса и носене на защитни маски за лице от
персонала. В този контекст между страните не е спорно, че процесният
проверен обект / клуб „Ъндърграунд“, находящ се в **/, представлява именно
„заведение за развлечение„ по смисъла на Закона за туризма, поради което за
същото е била приложима противоепидемичната уредба и правила на т.15 на
Заповед № РД-01-748/02.09.2021г., издадена от министъра на
здравеопазването, заедно с всички изброени в този текст
противоепидемични мерки за ограничаване разпространението и риска от
зараза с covid-19. Спорно е дали жалбоподателя е нарушил цитираното
правило на процесната дата и при идване на контролните органи за проверка.
Изхождайки от елементите на фактическият състав на вменяваното
нарушение и съдържанието и целта на въведената противоепидемична мярка
с правилото по т. 15 на Заповед № РД-01-748/02.09.2021г., издадена от
министъра на здравеопазването, адресат на това правило е именно
развлекателното заведение по смисъла на Закона за туризма /клуб-
дискотека „Ъндърграунд“/, комуто се вменява да обезпечи специални условия
за посетителите в това число и отстояние между облегалките на столовете на
съседни маси, носене на предпазни маски за лица от персонала и
ограничителен режим за посетителите след 23.00 часа с допускане в обекта на
до 6 души на една маса. Посетителите на заведенията не се явяват
адресати на въпросната противоепидемична мярка, защото те обективно
не могат да обезпечат изискуемите се условия по заповедта на министъра
за посетителите в даден обект, който те не притежават, не стопанисват и
не управляват. (В този смисъл е и съдебната рпактика: Решение № 272 от
8.09.2021 г. на АдмС - Смолян по КНАХД № 106/2021 г., Решение № 302 от
30.09.2021 г. на АдмС - Смолян по КНАХД № 107/2021 г., Решение № 879 от
3
30.11.2021 г. на РС - Бургас по НАХД № 4212/2021 г., Решение № 1969 от
11.11.2021 г. на РС - Пловдив по НАХД № 3649/2021 г.)
Като не е съобразил изложеното и е издал обжалваното НП срещу
жалбоподателя А. за нарушение по т.15 на Заповед № РД-01-
748/02.09.2021г., издадена от министъра на здравеопазването,
квалифицирайки жалбоподателя като посетител /клиен/ на обекта към
момента на проверката, санкционният орган е издал материално
незаконосъобразен акт, който като такъв следва да се отмени.
/Свидетелите по акта са категорични, че жалбоподателя е санкциониран в
случая именно като посетител на заведението, а не като представител на
стопанисващата го фирма./
Мотивиран от горното основание чл.63, ал.2, т.1 във връзка с чл.58д
от ЗАНН и като отчете материалната незаконосъобразност на обжалваният
акт, **ски районен съд
РЕШИ:
ОТМЕНЯ като НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНО Наказателно
постановление № 244а-122/25.02.2022г., издадено от Директора на ОДМВР-
**, с което на В. В. АНДР. с ЕГН ********** и с адрес: с.Полена , Община-
Симитли, обл.**, е наложено административно наказание „Глоба“ в размер
на 300.00лв./триста лева/ по чл. 209а, ал.1 от Закона за здравето, във връзка с
административно нарушение по чл.по т.15 от Заповед №РД-01-
748/02.09.2021г. на министъра на здравеопазването, във вр. с чл.63, ал.4 от
Закона за здравето.
Решението може да се обжалва пред Административен съд-** в 14 -
дневен срок, считано от съобщаването му на всяка от страните.
Съдия при Районен съд – **: _______________________
4