Разпореждане по дело №87/2015 на Административен съд - Велико Търново

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 24 февруари 2015 г.
Съдия: Диана Николова Костова
Дело: 20157060700087
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 6 февруари 2015 г.

Съдържание на акта

Р А З П О Р Е Ж Д А Н Е

гр. Велико Търново, 24.02.2015г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

Административен съд – гр. Велико Търново, VІІІ- ми състав, в закрито съдебно заседание на двадесет и четвърти февруари две хиляди и петнадесета година  в състав :

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ:  Диана Костова

 

като разгледа докладваното от съдия Костова  адм. д. № 87/2015г. по описа на Административен съд – гр. Велико Търново, за да се произнесе взе предвид следното:

 

 

Производство по реда на чл.171, ал 1 от Закон за отбраната и въоръжените сили (ЗОВС) във вр.с чл. 145, ал.1 от Административнопроцесуалния кодекс (АПК).

Образувано е по жалба на Р.П.Я. *** против Заповед № ЛС -01-4/9.1.2015г. на Началник на Национален военен университет „Васил Левски” относно прекратяване на договор за военна служба, освобождаване от длъжност и от военна служба и зачисляване в запаса на военнослужещ от НВУ”Васил Левски” на основание чл.161, т3 и чл.162, т.3 от ЗОВС поради настъпила негодност за военна служба, установена от военно медицинските органи. В същата се съдържа и искане за възстановяване на срок по реда на чл.161, ал 1 от АПК поради настъпили внезапно и трудноотстраними причини, както и поради заблуждаващ поведение от страна на административния орган. Съдържа се и искане за удължаване на срока по реда на чл.140 от АПК. Изложени са подробни съображения за незаконосъобразност на оспорвания административен акт.

 

Ответник по жалба Началник на Национален военен университет „Васил Левски” заема становище за недопустимост на жалбата на основание чл. 149, ал 1 т.5 от АПК като просрочена. На следващо място намира, че не е налице твърдяното от жалбоподателя заблуждаващо поведение на администрацията, изразяващо се в невръчване на първата страница от заповедта. Излага съображения и по отношение законосъобразността на акта.

С оглед преценка допустимостта на жалбата съдът взе предвид следното:  със Заповед № ЛС -01-4/9.1.2015г. на Началник на Национален военен университет „Васил Левски” относно прекратяване на договор за военна служба, освобождаване от длъжност и от военна служба и зачисляване в запаса на военнослужещ от НВУ”Васил Левски” на основание чл.161, т3 и чл.162, т.3 от ЗОВС поради настъпила негодност за военна служба, установена от военно медицинските органи(Приложено в административната преписка експертно решение на ЦВКМ №167/29.12.2014г. ). Същата е била връчена на жалбоподателя на 12.1.2015г, а на 15.1.2015г. е удостоверено от него получаване на екземпляр от същата. Отчисляването от списъчния състав е станало с нарочна заповед с № ЛС-01-6/15.1.2015г, връчена на същата дата, като видно от препис от тетрадка за  отразяване движение на материалите за раздаване копия на заповеди на Началника през 2014/15г. под №3 за двете заповеди се е подписал жалбаподателя. С оглед на горното настоящият състав намира, че заповедта е редовно връчена на посочената дата 15.1.2015г. Жалбата срещу нея е постъпила пред Административен съд Велико Търново на 5.2.1015г, вх.№ 696.  От посочената дата 15.1.2015г.  дата на уведомяване, започва да тече законоустановеният срок за обжалване на административния акт, тъй като това е първото редовно съобщаване на акта на жалбоподателя в този смисъл Тълкувателно постановление №4/7.6.2007г. по т. д. № 5/2007 г. на ОС на съдиите на ВАС.

 

Твърдението на жалбоподателя, че същият е бил временно нетрудоспособен в посочения период от 15.1.2015г. до 5.2.2015г. не е подкрепено с доказателства.

Твърдението, че е налице заблуждаващо поведение на администрацията  при връчване на заповедта, също не е доказано.

Въпреки, че с оглед редовното връчване на заповедта на 15.1.2015г. с оглед разпоредбата на чл.171, ал 1 от ЗОВС във вр с чл.149, ал 1 от АПК 14 дневният срок за обжалване е изтекъл на 29.1.2015г.

             Правилото по 161, ал.1 от АПК разпорежда , че на възстановяване подлежат сроковете за обжалване на административните актове. Основанията за пропускане срока за обжалване по този текст са разделени на две групи. В първата група се включват случаите когато пропускането на срока се дължи на особени непредвидени обстоятелства. Става въпрос за събитие, действие или обстоятелство, което обективно е възпрепятствало страната да подаде жалбата си в законовоустановения срок. Касае се за препятствие, която страната не е могла да предвиди, или ако го е предвиждала, обективно не е била в състояние да го предотврати. В тези случаи пропускането на срока за обжалване се дължи на обстоятелства, стоящи извън волята на оспорващия а не са резултат от неговото бездействие.

              Втората група основания чл.161, ал1 от АПК за пропускане на срока за оспорване са тези предизвикани от поведението на администрацията, вследствие на което жалбоподателя е бил въведен в заблуждение. Заблуждението по смисъла на закона е налице, когато действията на администрацията са създават у оспорващия невярна представа за срока на обжалване. В тези случаи пропускането на срока се дължи на поведението на администрацията, което е пряка в причинна връзка с пропускането срок за оспорване, т. е. ако не беше поведението на администрацията, оспорващият не би пропуснал срока. Поведението с което администрацията може да стане причина оспорващия да пропусне срока може да бъде най-различно. Във всеки конкретен случай това следва да бъде установено, както и да се установи причинната връзка между поведението на администрацията и пропуснатият срока за оспорване. В горните случаи обществения интерес налага да се предостави на оспорващият възможност да установи особените непредвидени обстоятелства или поведение на администрацията, въвело го в заблуждение, вследствие на което се е стигнало до пропускане срока за оспорване на административния акт.В този смисъл Определение № 2029 от 13.02.2009 г. на ВАС по адм. д. № 11546/2008 Определение № 5524 от 23.04.2014 г. на ВАС по адм. д. № 4208/2014

             Преди обаче да се произнесе по този въпрос, съдът следва да установи, че жалбата е просрочена. Доколкото обаче в оспорвания административен акт не е посочено пред кой орган и в какъв срок същата следва да бъде обжалвана, то настоящата инстанция намира, че следва да бъде приложено правилото на чл.140 от АПК. В този смисъл Определение № 16035 от 15.12.2012 г. на ВАС по адм. д. № 14698/2012 г., Съгласно разпоредбата на чл.140, ал.1 от АПК, когато в административния акт не е посочено пред кой орган и в какъв срок може да се обжалва, срокът за обжалване се удължава на два месеца. В случая оспорената заповед не съдържа указания относно органа и срока за обжалване, а само указания за реда, по който може да се обжалва, поради което неправилно е преценено от административния орган,  че срокът за оспорване е пропуснат. Срокът следва да бъде удължен при условията на цитирания текст, поради което жалбата, като подадена на 5.2.2015 се явява такава в срок.

Предвид гореизложеното и на основание чл. 154, ал. 1, чл. 157, ал. 1, чл. 163, ал. 2 от АПК, съдът

 

 

Р А З П О Р Е Д И:

 

КОНСТИТУИРА като ЖАЛБОПОДАТЕЛ Р.П.Я. ***

КОНСТИТУИРА като ОТВЕТНИК Началник на Национален военен университет „Васил Левски

УКАЗВА на  ответник жалба, че следва да докаже наличието на материални и процесуални предпоставки за издаване на процесната заповед.

 

НАСРОЧВА делото в открито съдебно заседание на 19.3.2015 г. от 9,30 ч., за която дата да се призоват жалбоподателя и ответника като в призовката за ОТВЕТНИКА му се укаже, че в 14-дневен срок от получаването й може да представи писмен отговор и да посочи други доказателства. Писмените доказателства се представят с отговора.

ИЗИСКВА от ответник жалба цялото кадрово досие на жалбоподателя, както и Заповед №ОХ 771/5.11.2013г- на министър на отбраната на РБългария.

ДА СЕ УВЕДОМИ ОКРЪЖНА ПРОКУРАТУРА – ВЕЛИКО ТЪРНОВО за датата на съдебното заседание.

 

 

 

 

СЪДИЯ - ДОКЛАДЧИК: