Решение по дело №10128/2023 на Административен съд - Велико Търново

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 1 август 2023 г.
Съдия: Евтим Станчев Банев
Дело: 20237060710128
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 15 май 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

№ 125

гр. Велико Търново, 01.08.2023 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

Административен съд – Велико Търново, касационен състав в публично заседание на шестнадесети юни през две хиляди двадесет и трета година в състав:

 

                                                                        ПРЕДСЕДАТЕЛ:      КОНСТАНТИН КАЛЧЕВ

                                                                                    ЧЛЕНОВЕ:   ДИАНА КОСТОВА                                                                                                                            ЕВТИМ БАНЕВ

                       

при секретаря С.Ф. и на прокурора от Великотърновска окръжна прокуратура Весела Кърчева, разгледа докладваното от съдия Банев касационно НАХД № 10128/ 2023 г., и за да се произнесе взе предвид следното:

           

 

Производството е по реда на чл. 208 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/, вр. с чл. 63в от Закона за административните нарушения и наказания /ЗАНН/.

 

Делото е образувано по касационна жалба, подадена от „Формула 2014“ ООД с ЕИК *********, седалище и адрес на управление гр. Велико Търново, ул. „Деньо Чоканов” № 5, вх. „Б“, срещу Решение № 156/ 23.03.2023 г. по АНД № 20224110201235/ 2022 г. по описа на Районен съд – Велико Търново. С обжалваното решение е потвърдено Наказателно постановление № РД-05-13/ 04.07.2022 г., издадено от директора на Регионална здравна инспекция /РЗИ/ - Велико Търново, с което на „Формула 2014“ ООД, за извършено във връзка с дейността му нарушение на чл. 56, ал. 1 от Закона за здравето /ЗЗ/ и на основание чл. 218, ал. 2, предл. трето, вр. с чл. 231, ал. 2 от ЗЗ, е наложено наказание „имуществена санкция” в размер на 3 000,00 лв., и дружеството е осъдено да заплати на РЗИ – Велико Търново разноски по делото на ВТРС, в размер на 500,00 лева.

В касационната жалба се навеждат оплаквания за неправилност на решението на ВТРС, като постановено в противоречие със събраните в производството пред въззивната инстанция доказателства. Касаторът твърди липса на компетентност на актосъставителя и останалите служители, участвали в проверката да извършват действия извън официално утвърденото работно време, а от там и цялостно опорочаване на развилото се производство. Счита, че при издаването на АУАН и НП не са спазени изискванията на чл. 42, ал. 1, т. 4 от ЗАНН, респ. на чл. 57, ал. 1 т. 5 от ЗАНН, тъй като словесното описание в тях е бланкетно и наконкретизирано, а предвид това, че е ангажирана отговорността на юридическото лице, стопанисващо обекта, не става ясно и какво неправомерно действие или бездействие е извършило същото, като по този начин е ограничено и правото на защита на санкционираното лице. Навежда твърдения, че издаденото от директора на РЗИ – Велико Търново не му е съобщавано и връчвано по реда, предвиден в ЗАНН. По същество намира за недоказано санкционираното от АНО  нарушение, тъй като АУАН няма обвързваща доказателствена сила, а в хода на съдебното дирене не е било доказано дали е пушено във вътрешно помещение на заведението или на мястото, определено като „тераса“. Изтъква и че не е установено по несъмнен начин, дали заварените на въпросното място лица са пушели именно тютюневи цигари, а не такива, съдържащи друга субстанция – напр. билкови цигари или електронни такива. На последно място касаторът твърди и приложимост на чл. 28 от ЗАНН, като преценка в тази насока не е направена в наказателното постановление. Предвид съдържанието й, съдът квалифицира наведените в жалбата оплаквания като такива за неправилност на обжалвания съдебен акт, поради постановяване му в нарушение на закона, касационно основание по чл. 348, ал. 1, т. 1 от НПК. От настоящата инстанция се иска да отмени решението на районния съд и да се произнесе по съществото на спора, като отмени наказателното постановление, издадено от директора на РЗИ – Велико Търново. В съдебно заседание касаторът, редовно призован, не изпраща представител. В депозирана писмена молба заявява, че поддържа жалбата по съображенията изложени в нея и тези развити в молбата. Претендира присъждане на разноските, извършени в производството пред въззивния съд, прави възражение за прекомерност на претендираните от ответника разноски.

Ответникът по касационната жалба - директора на Регионална здравна инспекция - Велико Търново, чрез пълномощника си по делото *** А.Д. от ВТАК, оспорва жалбата като неоснователна. Намира за неоснователни всички развити от касатора оплаквания за незаконосъобразност на обжалваното съдебно решение и потвърденото с него наказателно постановление, като аргументи в подкрепа на това си становище, вкл. относно компетентността на актосъставителя и останалите служители на РЗИ, извършили проверката, и правилното определяне на субекта на нарушението, развива в хода на устните състезания.  Моли касационната жалба да бъде отхвърлена, претендира присъждане на разноски за настоящото производство, съгласно представен списък по чл. 80 от ГПК. 

Представителят на Окръжна прокуратура – Велико Търново дава становище за неоснователност на жалбата. Счита, че обжалваното решение на РС – В. Търново е правилно, постановено въз основа на задълбчен анализ, при изцяло изяснена фактическа обстановка и правилно приложение на материалния закон. Предлага същото да бъде оставено в сила.

 

Съдът, след като се запозна с подадената касационна жалба, представените по делото доказателства и извърши проверка на обжалваното решение, прие за установено следното:

 

Касационната жалба е подадена в срока по чл. 211, ал. 1 от АПК и от надлежна страна, съгласно чл. 210, ал. 1 от АПК. От външна страна същата отговаря на изискванията на чл. 212 и чл. 213 от АПК, приложими на основание чл. 63в от ЗАНН и като такава е процесуално допустима за разглеждане в настоящото производство. Разгледана по същество жалбата е неоснователна.

 

При извършената на основание чл. 218, ал. 2 от АПК, вр. с чл. 63в от ЗАНН проверка, съдът не установи наличието на пороци, засягащи валидността и допустимостта на обжалвания съдебен акт.

 

Въз основа на събраните в хода на административно-наказателното и съдебното производство доказателства, районният съд е възприел следната фактическа обстановка: На дата 21.03.2022 г., около 18:50 часа от служители на РЗИ – В. Търново, със съдействието на служители в РУ – Велико Търново при ОД на МВР – Велико Търново, е била извършена проверка в коктей-бар „Famous намиращ се на административен адрес гр. Велико Търново, ул. „Константин Паница“ № 4. Не е спорно, че въпросният  обект към него момент е бил стопанисван от „Формула 2014“ ООД – гр. Велико Търново, като проверката е извършена в присъствието на Т.М.– представител на дружеството. В хода на същата е било констатирано, че заведението е с капацитет 80 места на закрито и 20 места на открито. Местата на закрито били разпределени в две зали - едната закрита зала с 5 маси за 20 души и една голяма зала за консумация с 9 маси с по 4 или 6 места, която според данните от представителя, присъствал по време на проверката, по строителни книжа била определена като „тераса“. Въпросната зала, определена като „тераса“ имала 3 стъклени стени, отваряеми в летния сезон, една масивна стена и покрив от метална конструкция - неотваряем. В момента на проверката стъклените стени на тази зала не са били отворени и същата е представлявала затворено помещение, отоплено с климатична инсталация. В нея от контролните органи били установини трима души, пушещи тютюневи цигари - С.Ц.С., пушещ тютюневи цигари „Davidoff gold 80 мм, пред когото се намирал стъклен пепелник с три фаса, А.С.А., пушеща тютюневи цигари „Karelia - синя, 100 мм и А.Ф.Х., пушеща тютюневи цигари „Dunhill – лилав, 80 милиметра. Други двама клиенти в същата зала пушерли електронни цигари. Самоличността на лицата, пушещи тютюневи цигари била снета със съдействието на служителите на МВР. Така констатираните обстоятелства са били отразени от проверяващите в протокол от извършена инспекция на обект от 21.03.2022 г., в който са вписали и задължение на управителя на обекта да се яви на 28.03.2022 г. в сградата на РЗИ, за изясняване на установеното. На дата 30.03.2022 г. от участващ в проверката гл. инспектор в РЗИ – В. Търново е бил съставен АУАН на „Формула 2014“ ООД за това, че е допуснало тютюнопушене в закритата част на обекта, като в акта е възпроизведена описаната по-горе фактология и е посочено, че е нарушена разпоредбата на чл. 56, ал. 1 от Закона за здравето, регламентираща забрана за тютюнопушене в закрити обществени места. Актът е връчен на датата на съставянето му на Д.С.Н. - управител на дружеството, който не е вписал възражения. В писмени възражения, подадени по реда на 44, ал. 1 от ЗАНН същият е навел аргументи за незаконосъобразност на провежданата процедура, идентични с тези, поддържани при съдебното обжалване на НП пред въззивната и настоящата инстанции. Въз основа на констатациите в АУАН, от директора на РЗИ – Велико Търново е издадено НП № РД-05-13/ 04.07.2022 г., с което за извършено нарушение на чл. 56, ал. 1 от Закона за здравето и на основание чл. 218, ал. 2, предл. трето от същия закон, на „Формула 2014“ ООД – гр. Велико Търново е наложено посочената по-горе имуществена санкция. Извън фактическите констатации, възпроизведени от АУАН, в наказателното постановление е отразено и че проверяваният обект представлява обществено място по смисъла на § 1а, б. „г“ от Допълнителните разпоредби на Закона за здравето (заведение за хранене и развлечение), като са изложени и мотиви относно размера на определената санкция.

Дружеството е оспорило наказателното постановление с жалба, подадена чрез АНО, до ВТРС, на дата 29.09.2022 г., като при липсата на безспорни доказателства за надлежното му връчване на санкционираното лице, съдът е приел, че жалбата е подадена в срока по чл. 59, ал. 2 от ЗАНН. Без на практика да оспорва фактическите констатации на актосъставителя и АНО, пред районния съд санкционираното лице е навело доводи за допуснати съществени нарушения на процесуални правила в административната фаза на производството и такива на материалния закон, идентични с тези в касационната жалба. В хода на съдебното следствие районният съд е изслушал показанията на актосъставителя Ц.Н.Ц.-Е. и свидетелите Н.Г.Г., Л.Й.Б., М.А.Н. и П.М.П., които като цяло са преповторили отразеното в протокола при проверката. Във връзка с наведените възражения относно компетентността на проверяващите, от ответника са били представени и писмени доказателства – трудови договори, заповеди за назначаване и преназначаване, длъжностни характеристики, схем на йерархична подчиненост, писък на длъжноститена ненормиран работен ден, утвърден от директора на РЗИ – Велико Търново и Заподе № РД-01-138/ 09.006.2021 г., издадена от същия, с която е определена продължителността на допълнителния годишен отпуск по чл. 156, ал. 1, т. 2 от КТ и чл. 50, ал. 3 от ЗДСл, за работещите по трудови, съответно служебни правоотношения на ненормирано работно време. Въз основа на обстоятелствата, установяващи се от изброените доказателства и след извършване на проверка по отношение формалната законосъобразност на АУАН и НП, районният съд е формирал краен извод за неоснователност на разглежданата от него жалба. Съдът е приел, че деянието извършено от санкционирания субект осъществява от обективна страна признаците на административно нарушение по съответната хипотеза на ЗЗ като такова е наказуемо по административен ред. Формирал е извод за законосъобразност на проведената процедура по издаването на АУАН и на НП, съответствие на същите с установените в ЗАНН формални изисквания, и правилност на дадената от административно-наказващия орган квалификация на извършеното нарушение. Въззивният съд е преценил като правилен и размера на наложената санкция, определена в минималния такъв измежду предвидените в чл. чл. 218, ал. 2 от ЗЗ както и че липсват на основания за прилагане на чл. 28 от ЗАНН, за което е изложил мотиви.

 

Постановеното от Великотърновския районен съд потвърдително решение е правилно. Касационната жалба, с оплакванията, така както са формулирани в нея, е неоснователна.

 

При постановяване на обжалваното решение не са допуснати съществени нарушения на процесуални правила. Решаващият състав на РС – Велико Търново е формирал изводите си въз основа на изяснената от него фактическа обстановка, след като е обсъдил обстоятелствата по делото, установяващи се от събраните гласни и писмени доказателства, както и наведените от страните доводи и възражения. Делото пред въззивната инстанция е било приключено и решението е било постановено от законен състав и в границите на вменената му компетентност, като за заседанието на първата инстанция е съставен протокол. Не се установява при постановяването на обжалваното решение да е била нарушена тайната на съвещанието.

 

Решението на въззивния съд не е постановено в нарушение на закона.

Както правилно е преценил ВТРС, актът за установяване на административно нарушение и наказателното постановление са издадени от оправомощени за това длъжностни лица, в рамките на компетентността им, определена с чл. 231, ал. 2 от ЗЗ. Неоснователни са възраженията, поддържани от санкцинираното дружество относно възможността служителите на РЗИ да извършват проверки в извънработно време /формулирани като липса на повременна компетентност/. Видно от заповедите за назначаване на извършилите проверката лица /заемащи длъжност „Главен инспектор в отдел „Държавен здравен контрол“, дирекция „Обществено здраве“ в РЗИ - Велико Търново/, работното време на същите не е фиксирано почасово, а в длъжностните им характеристики /т. 7.14/ изрично е отбелязано, че същите изпълняват служебните си задължения при условията на ненормирано работно време, като при необходимост участват в проверки в извънработно време, през нощта и в почивни дни. Тоест, според посочените документи, възможността на конкретните държавни служители да изпълняват служебните си задължения, не е ограничена в рамките на предварително установеното работно време. Съответно изпълнението на тези задължения извън това работно време, не обуславя невалидност или процесуална незаконосъобразност на извършените от тях действия, в какъвто смисъл е и константно установената съдебна практика. АУАН и НП отговарят на изискванията относно формата и съдържанието им, установени в разпоредбите на чл. 40, ал. 1 и чл. 42, съответно чл. 57 от ЗАНН, а отразената в акта фактическа обстановка е намерила съответното изражение и в издаденото наказателно постановление. Неоснователни са оплакванията за липсата на коректно словесно описание в на извършените нарушения в АУАН и НП, ограничаващо правото на защита на санкционираното лице. И в двата акта описанието на нарушенията е подробно и коректно, позволяващо на лицето, подведено под административнонаказателна отговорност, да разбере в какво се изразява неправомерното деяние и съответно да упражни адекватно правото си на защита във всяка от фазите на производството. Необсъждането от АНО на подадените в срок възражения срещу АУАН, в случая не представлява съществено нарушение на процесуални правила. Видно от цитираното им по-горе съдържание, въпросните възражения не биха могли да променят фактическите констатации или правните изводи на АНО в насока липсата на противоправно поведение или неговата маловажност, съответно да обусловят различен краен резултат от административнонаказателното производство. На последно място, неоснователни са и оплакванията, че наказателното постановление не е било надлежно връчено на санкционираното дружество. Последното обстоятелство се установява по безспорен начин от наличните в делото доказателства, но то има отношение единстено към упражняването правото на съдебна защита на субекта на наказанието, което в случая е реализирано в пълнота.

 

По същество решението на ВТРС е постановено при правилно прилагане на разпоредбите на Закона за здравето. Разпоредбата на чл. 56, ал. 1 от ЗЗ, въвежда забрана за тютюнопушене в закрити обществени места. В случая при проверката на 21.03.2022 г. е установено пушенето на цигари в помещение, което независимо от наименованието му, е представлявало пространство, затворено между под, покрив и четири плътни стени /три от които стъклени, но неотворени и една масивна/ т.е. в закрито помещение – част от търговската площ на коктейл-бар „Famous“ в гр. Велико Търново. От своя страна самият коктейл-бар представлява „обществено място“ по смисъла на § 1а, б. „г“ от ДР към ЗЗ - място, което е обществено достъпно и/или предназначено за обществено ползване, без оглед на собствеността или правото на достъп, включително и места за настаняване, заведения за хранене и развлечения, заведения за хранене, прилежащи към туристически хижи по смисъла на чл. 3, ал. 2, т. 1, 2 и 3 от Закона за туризма. В слючая от контролните органи е установено извършването на тютюнопушене именно на такова място, като от съда правино се преценени за неоснователни доводите за недоказаност на деянието. Фактът на извършването му е обективиран в протокол от извършена инспекция на обект с обществено предназначение от 21.03.2022 г., който има характеристиките на официален документ както по смисъла на чл. 93, т. 5 от НК, така и по смисъла на чл. 179, ал. 1 от ГПК и истинността на съдържанието на този протокол не е оборена от санкционираното лице в административната или съдебната фаза на производството. Посредством посочването във въпросния документ на всички относими към установеното нарушение факти, вкл. видовете употребявани тютюневи изделия и самоличността на лицата, които пушат, деянието се явява безспорно установено от обективна страна. Тези фактически констатации не са били оборени от касатора, а доводите му че е възможно да се касае за билкови цигари или електронни такива, се явяват голословни. Ноторно известен и фактът, че посочените в протокола марки и вид цигари /„Davidoff gold“, 80 мм „Karelia - синя, 100 мм и „Dunhill – лилав, 80 мм/, представляват тютюневи изделия, както и че въпросните наименования не се носят от билкови цигари, предлагани в аптеките, а електронните цигари нямат отбелязана дължина в милиметри. Съобразно горното, правилни са изводите на районния съд за доказано тютюнопушене в закрито обществено място, като съставомерен елемент на нарушението, визирано в санкционната норма на чл. 218, ал. 2, предл. второ от ЗЗ. С последно посоччената норма, допускането на такова тютюнопушене в управляван от него обект, изрично е въздигнато в основание за санкциониране на съответното юридическо лице по административнонаказателен ред, не намират опора в закона и възраженията на касатора, че той не е надлежния субект на наложената санкция. Касаторът е извършил от обективна страна административно нарушение по смисъла на чл. 218, ал. 2, предл. второ от ЗЗ, които са основание за реализирането на административно-наказателната отговорност, установена в същата разпоредба, а доколкото собственикът на обекта е юридическо лице, тази отговорност е безвиновна.

Районният съд е изложил и обстойни мотиви, обосноваващи извода му, че при индивидуализирането на наказанието не са нарушени разпоредбите на чл. 27 от ЗАНН, които се споделят от настоящата инстанция.. Видно от изложените в НП съображения, от АНО е отчетена обществената опасност на деянието, предвид вида на експлоатирания обект, както и характера на нарушението, свързан с възможно поставяне в риск здравето на лица, неупотребяващи тютюнви изделия. Определеният в наказателното постановление размер на имуществената санкция е в предвидения от закона минимум за нарушения от този вид и се явява адекватна санкционна мярка, съобразена с обществената опасност на деянието. Не е налице и основание за прилагане на чл. 28 от ЗАНН, като обратно на твърденията в касационната жалба, последното обстоятелство е обсъдено от районния съд в обжалваното решение. Процесното нарушение е типично за вида си и не разкрива по-ниска степен на опасност за установения ред на държавно управление, в сравнение с други нарушения от същия вид. Като се е произнесъл в този смисъл и е потвърдил обжалваното пред него наказателно постановление, ВТРС правилно е приложил закона.

 

Предвид изложеното касационната инстанция намира, че обжалваното съдебно решение не страда от визираните в жалбата на „Формула 2014“ ООД – гр. Велико Търново пороци, представляващи касационни основания за отмяната му. Същото е правилно и законосъобразно постановено, поради което следва да бъде оставено в сила.

                                   

При този изход на делото основателно е искането на касатора за присъждане на разноски. На основание чл. 63д, ал. 4 от ЗАНН и съобразно представените доказателства за извършването им /договор за правна защита и съдействие и банково платежно нареждане /л. 17 и л. 19 от делото/, „Формула 2014“ ООД – гр. Велико Търново следва да бъде осъдено да заплати на Регионална здравна инспекция – Велико Търново, разноски за производството пред настоящата инстанция, в размер на 500,00 лв., представляващи адвокатско възнаграждение за един адвокат. Неоснователни са възраженията на касатора за прекомерност на заплатеното от ответника адвокатско възнаграждение, доколкото то е под минимума, определен в чл. 7, ал. 2, т. 2, вр. с чл. 18, ал. 2 от Наредба № 1/ 09.07.2004 г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения. 

 

 

Водим от горното и на основание чл. 221, ал. 2, предл. първо от АПК, вр. с чл. 63в от ЗАНН, съдът

 

Р   Е   Ш   И   :

 

Оставя в сила Решение № 156 от 23.03.2023 г., постановено по АНД № 20224110201235 г. от 2022 г. по описа на Районен съд – Велико Търново. 

 

 Осъжда „Формула 2014“ ООД с ЕИК *********, седалище и адрес на управление гр. Велико Търново, ул. „Деньо Чоканов” № 5, вх. „Б“, да заплати на Регионална здравна инспекция – Велико Търново с ЕИК **********, адрес гр. Велико Търново, ул. „Никола Габровски“ № 23, разноски по делото пред настоящата инстанция, в размер на 500,00 лв. /петстотин лева/.

 

 

 

Решението не подлежи на обжалване.                             

 

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ :

           

                                                                                             ЧЛЕНОВЕ :  1.

 

                                                                                                        2.