Р
Е Ш Е Н И Е
№195/4.11.2021г.
04.11.2021г. гр.
Ямбол
В ИМЕТО НА НАРОДА
Ямболският АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД трети административен състав
На двадесети октомври
2021 година
В открито съдебно заседание в следния състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ВЪЛКО ДРАГАНОВ
Секретар
Велина Митева
Прокурор
като разгледа докладваното от съдия В. Драганов
Административно дело № 144 по описа на 2021 година.
За да се произнесе, взе предвид
следното:
Производството е по реда на чл.
145 и сл. от АПК, вр. чл. 93, ал. 10 от Закона за
опазване на околната среда/ЗООС/.
Адм. д. №
144/2021 г. по описа на
Административен съд – Ямбол е образувано въз основа на Определение № 2966 от
23.04.2021 г. по адм. д. № 2566/2021 г. по описа на
АССГ, към което е присъединено адм. дело № 2838/2021 г. по описа на същия съд. Двете дела пред АССГ
са образувани по жалби от община Ямбол, представлявана от кмета В. Р.,
и от А.П.Ц. ***, против Решение № СЗ-6-ПР/2021 г. на Директора на РИОСВ-Стара
Загора да не се извършва оценка на въздействието върху околната среда и оценка
на съвместимост с предмета и целите на опазване в защитените зони за
инвестиционно предложение „Извършване на дейности по съхранение, кондициониране, възстановяване/регенериране на разтворители
и други отпадъчни химични органични вещества с висока степен на чистота в
недвижим имот със застроена в него сграда с идентификационен номер
87374.515.20.15, по кадастралната карта на гр. Ямбол, находящ
се в северозападната част на УПИ I, кв. 333 по плана на Промишлена зона, гр.
Ямбол“, което няма вероятност да окаже значително отрицателно въздействие върху
природни местообитания, популации и местообитания на видове-предмет на опазване
в защитени зони, с възложител „ХИМИНДЪСТРИЙС“ ООД, гр. София, п. код 1000, ул. ***
С посочения съдебен
акт на АССГ образуваното пред него дело е прекратено и е изпратено по
подсъдност на компетентния Административен съд-Ямбол, пред който е образувано
настоящото производство. Предвид обстоятелството, че в кориците на делото са
налични данни за изпратени в АССГ с Писмо от 25.03.2021 г. на Министъра на
околната среда и водите Възражение вх. № 26-00-421/19.03.2021 г. от „ГЕОГРУП“
АД, чрез Изпълнителния директор М.Т., и Възражение вх. № 26-00-443/23.03.2021
г. от „СИНТЕР“ АД, чрез прокурист Д.М. против същия административен акт, като
страни в производството пред ЯАС са конституирани както община Ямбол,
представлявана от кмета В. Р., и А.П.Ц. ***, така и „ГЕОГРУП“ АД,
представлявано от Изпълнителния директор М.Т.и „СИНТЕР“ АД, представлявано от прокуриста Д.М., а като заинтересована страна е
конституиран адресата на процесния акт -
„ХИМИНДЪСТРИЙС” ООД, гр. София. С влязло в сила на 13.07.2021 г. Определение,
(постановено в проведеното на 30.06.2021 г. по делото о.с.з.) жалбите на
„ГЕОГРУП“ АД и на „СИНТЕР“ АД са оставени без разглеждане по съображения за
тяхната недопустимост поради подаването им след законоустановения
преклузивен срок за обжалване, а производството по
делото по отношение на тези страни е прекратено и е продължило по жалбите на
община Ямбол и на А.Ц..
С подробно развити в жалбите доводи за незаконосъобразност на оспореното
решение се иска отмяната му като произнесено при допуснати съществени нарушения
на административнопроизводствените правила и в разрез
с материалноправните разпоредби.
В съдебно заседание оспорващият община Ямбол чрез редовно упълномощените
процесуални представители З.В.-Х., юрисконсулт в община Ямбол и М.К. на
длъжност Началник отдел „Правни дейности“ в община Ямбол, поддържат жалбата на посочените
в нея основания и отправят искане съдът да отмени процесния
акт като постановен в нарушение на административнопроизводствените
правила, материалноправните разпоредби на ЗООС и
подзаконовите нормативни актове за прилагането му по подробно аргументирани в
представена по делото писмена защита съображения. Претендират се разноски по
делото.
Оспорващият А.П.Ц. се явява лично и се представлява в процеса от редовно
упълномощен адвокат - М.Б. ***. Жалбата се поддържа на посочените в нея
основания, като се претендира отмяната на спорния акт като незаконосъобразен по
съображения, доразвити в представена по делото в срок писмена защита, както и
присъждане на сторените в производството разноски.
Ответникът по делото - Директорът на Регионална инспекция по околната среда
и водите – Стара Загора, застъпва становище за неоснователност на жалбите по
съображения, че оспореният административен акт е законосъобразно произнесен от
компетентен орган, при спазване на административнопроизводствените
правила и установената форма, в съответствие с материалния закон и неговата
цел. В представена по делото писмена защита излага подробни съображения по
съществото на спора, като не е заявена претенция за присъждане на разноски.
Заинтересованата страна „ХИМИНДЪСТРИЙС“ ООД, гр. София чрез редовно
упълномощен процесуален представител адвокат А.М. от САК оспорва жалбите като
неоснователни и иска съдът да ги отхвърли с присъждане в полза на дружеството
на сторените в производството разноски. В представена по делото в срок писмена
защита доразвива съображенията в подкрепа на застъпената теза за
законосъобразност на спорния акт.
По делото са събрани писмени доказателства, приобщена в цялост е
административната преписка по издаване на оспореното решение. По искане на
жалбоподателя община Ямбол е допуснато изготвянето на съдебно-химическа
експертиза от вещо лице със специални знания в областта на физико-химичните
процеси, което след запознаване с приетите по делото доказателства, след посещение
на съответните администрации и след извършване на оглед на поземления
имот-предмет на инвестиционното намерение, е дало отговор на поставените от
оспорващия община Ямбол в жалбата въпроси, относими
към повдигнатия правен спор. С оглед извършеното от страна на двамата
жалбоподатели оспорване на изготвеното експертно заключение, (изслушано в
проведеното по делото на 15.09.2021 г. открито съдебно заседание), със свое
Определение № 426 от 20.09.2021 г. съдът е разпоредил вещото лице да изготви
допълнително заключение по назначената съдебно-химическа експертиза, като
отговори на въпроса на оспорващия община Ямбол, конкретизиран с Молба вх. №
2106 от 17.09.2021 г. по описа на ЯАС. Изготвеното допълнително заключение е
изслушано в открито съдебно заседание, проведено на 20.10.2021 г., като
експертизата е приобщена към доказателствения
материал по делото.
След цялостна преценка на събраните
по делото доказателства съдът приема за установено следното от
фактическа страна:
Административното
производство е инициирано с депозиране пред компетентния орган от страна на „ХИМИНДЪСТРИЙС“
ООД, гр. София на Уведомление за инвестиционно предложение вх. № КОС-01-4222 от
28.08.2020 г. по описа на РИОСВ-Стара Загора Видно от съдържанието на постъпилото уведомление,
дружеството е заявило инвестиционно намерение „Извършване на дейности по
съхранение, кондициониране,
възстановяване/регенериране на разтворители и други отпадъчни химични органични
вещества с висока степен на чистота в недвижим имот със застроена в
него сграда с идентификационен номер 87374.515.20.15 по кадастралната карта на
гр. Ямбол, находящ се в северозападната част на УПИ
I, кв. 333 по плана на Промишлена зона, гр. Ямбол“. Уведомлението е попълнено съобразно утвърдения
образец – Приложение № 5 към чл. 4, ал. 1 от Наредбата за условията
и реда за извършване на оценка
на въздействието върху околната среда (НУРИОВОС) и към него са приложени съответни документи (л. 88-96). В пункт
I от уведомлението е отправено
искане към компетентния орган за уведомяване относно предприемане на
необходимите действия от страна на дружеството-възложител по реда на Глава
шеста от ЗООС, като изрично е поискано на основание чл. 93, ал. 9, т. 1 от ЗООС
да се проведе задължителна ОВОС, без да се извършва преценка.
След изготвяне на
становища от експерти в РИОСВ-Стара Загора във връзка с депозираното
уведомление с Писмо изх. № КОС-01-4222 (1) от 24.09.2020 г. (л. 85-87), поради
констатирана непълнота и неяснота в представената от възложителя информация за
инвестиционното предложение, на основание чл. 5, ал. 4 от НУРИОВОС
„ХИМИНДЪСТРИЙС” ООД, гр. София е уведомено, че в срок до 30.10.2020 г. следва
да представи изисканата с писмото информация. Съобразно отразеното в документа,
за определяне на приложимата процедура по реда на Глава 7, Раздел I от ЗООС и съгласно чл. 6, ал. 1
от Наредбата за предотвратяване на големи аварии с опасни вещества и
ограничаване на последствията от тях е необходимо да се извърши класификация на
обекта в съответствие с критериите на Приложение № 3 към ЗООС и доклад от нея да
се представи в РИОСВ-Стара Загора; изискано е също и уточняване на количествата
опасни отпадъци в тон, които ще се съхраняват временно на площадката до
извършване на опасните дейности. Указано е в писмото, че при непредставяне на
изисканата информация в определения срок процедурата по разглеждане на
уведомлението ще бъде прекратена. С Писмо вх. № КОС-01-4222 (2) от 14.10.2020
г. по описа на РИОСВ управителят на „ХИМИНДЪСТРИЙС” ООД е предоставил
изисканата допълнителна информация във връзка с инвестиционното предложение на
дружеството, като към писмото са приложени и съответни документи, в т.ч. и
Доклад за извършената класификация съгласно изискванията на чл. 103 от ЗООС (л.
67-84), видно от който заключението е, че на площадката на предприятието ще са
налични опасни вещества и отпадъци в обхвата на Приложение № 3 на ЗООС, но под
прага за рисков потенциал (т. 18 от Доклада – л. 79, гръб). Отново са изготвени
становища от експертите в РИОСВ-Стара Загора, във връзка с които впоследствие
по електронен път от възложителя „ХИМИНДЪСТРИЙС” ООД е направено уточнение към
внесената с Писмо вх. № КОС-01-4222 (2) от 14.10.2020 г. допълнителна
информация досежно количеството опасни отпадъци,
които ще се приемат на процесната площадка в тон/24
часа, заведено във входящия регистър на РИОСВ-Стара Загора под вх. №
КОС-01-4222 (3) от 18.11.2020 г. (л. 65). В уточнението е посочено, както
следва: съобразно внесеното уведомление за инвестиционно предложение, дружеството възнамерява да оползотворява общо до 9 тона
в денонощие отпадъци с кодове 07 05 08*, 07 05 10*, 08 01 11*, 08 03 12*, 08 03
14*, като количеството на опасните отпадъци,
съхранявани на процесната производствена площадка в нито един момент няма
да надвишават 50 тона; доставките на производствената площадка на подлежащите на оползотворяване посочени опасни отпадъци с кодове 07 05 08*, 07 05 10*, 08 01 11*, 08 03 12*, 08 03
14* ще бъдат осъществявани ежедневно, ще бъдат съобразени
както с технологичните възможности на инсталацията за оползотворяване общо до 9 тона отпадъци
в денонощие, така и със заявеното, че съхраняваните на процесната производствена площадка опасни отпадъци в нито един момент няма да надвишават 50 тона, като общото
количество на всички приемани за денонощие опасни отпадъци, подлежащи на оползотворяване, няма да надвишава
10 тона. По така внесеното допълнение са изготвени съответни
становища от експерти на РИОСВ-Стара Загора, заключенията по които са, че
внесеното инвестиционно предложение е извън обхвата на Приложение № 4 от ЗООС
от една страна (л. 64), а от друга – че същото може да се реализира при
определени условия, а именно: да се изготви информационен лист за безопасност
на регенерираните разтворители, които ще се предлагат като стоков продукт,
отговарящ на изискванията на Регламент (ЕС) 2015/830 от 28,05.2015 г, и да се
предоставя на професионалните потребители, съгласно чл.31 от Регламент REACH;
да се извърши оценка на безопасността на съхранението, съгласно чл. 9, ал. 1 от
Наредба за реда и начина на съхранение на опасни химични вещества и смеси преди
въвеждане на обекта в експлоатация (л. 62).
С Писмо изх. №
КОС-01-4222 (4) от 26.11.2020 г. по описа на РИОСВ-Стара Загора (л. 61) кметът
на община Ямбол е уведомен за постъпилото от „ХИМИНДЪСТРИЙС” ООД уведомление за
инвестиционно предложение, като същото е изпратено за обявяване по надлежния
ред съобразно разписаното в чл. 95, ал. 1 от ЗООС и чл. 4, ал. 2 от НУРИОВОС,
за което е посочено, че следва да бъде предоставена информация на РИОСВ-Стара
Загора. От съдържащите се в административната преписка документи се установява,
че писмото е постъпило в общинската администрация и е заведено под вх. №
ЕО-Я-2006 от 26.11.2020 г., като компетентният орган е информиран, че
уведомлението за инвестиционно предложение е публично обявено на страницата на
община Ямбол с посочване на интернет адреса на публикацията (л. 59).
С Писмо изх. №
КОС-01-4222 (5) от 26.11.2020 г. по описа на РИОСВ-Стара Загора (л. 60) на основание чл. 93, ал. 1 от ЗООС и на чл. 5, ал. 1 от НУРИОВОС
„ХИМИНДЪСТРИЙС“ ООД и кметът на община Ямбол са уведомени, че инвестиционното
предложение на възложителя е включено в Приложение № 2 към чл. 81, ал. 1, т. 2
от ЗООС - т. 11 „Други инвестиционни предложения“, б. „б“ - „Инсталации и депа
за обезвреждане и/или оползотворяване на отпадъци (невключени в Приложение 1)“,
за което следва да бъде извършена преценка на необходимостта от извършване на
ОВОС, като компетентен орган за вземане на решение е Директорът на РИОСВ,
съгласно чл. 93, ал. 3 от ЗООС. Посочено е в писмото, че за преценяване
необходимостта от извършване на оценка на въздействието върху околната среда на
заявеното инвестиционно предложение, съгласно изискванията на чл. 6 от
Наредбата, е необходимо възложителят да внесе в РИОСВ - Стара Загора писмено
искане до Директора, придружено с информацията по Приложение № 2 от НУРИОВОС в
един екземпляр на хартиен и електронен носител, доказателства за изпълнение на
задълженията по чл. 4, ал. 1 от НУРИОВОС, а именно че възложителят е обявил
своето предложение на интернет страницата си, ако има такава, и чрез средствата
за масово осведомяване и/или по друг подходящ начин, както и документ за
платена такса. Изрично е посочено в писмото още, че въз основа на представената
информация и на основание чл. 31 от Закона за биологичното разнообразие и чл.
2, ал. 1, т. 1 от Наредбата за условията и реда за извършване на оценка за
съвместимостта на планове, програми, проекти и инвестиционни предложения с
предмета и целите на опазване на защитените зони (Наредба за ОС), в хода на
процедурата по ОВОС ще бъде извършена и преценка за вероятната степен на
въздействие на инвестиционното предложение върху предмета и целите на защита в
най-близката защитена зона от Европейската екологична мрежа Натура 2000.
На 07.01.2021 г.
под вх. № КОС-01-4222 (7) във входящия регистър на РИОСВ-Стара Загора е
заведено Искане за преценяване на необходимостта от извършване на ОВОС (л. 36),
с което от „ХИМИНДЪСТРИЙС” ООД е заявено желание за издаване на решение за
преценяване на необходимостта от извършване на ОВОС за инвестиционно предложение
„Извършване на дейности по съхранение, кондициониране, възстановяване/регенериране на разтворители
и др. отпадъчни химични органични вещества с висока на чистота в недвижим имот
със застроена в него сграда, идентификационен номер 87374.515.20.15, по кадастралната
карта на гр. Ямбол, находящ се в северозападната част
на УПИ I, кв. 333, по плана на промишлена зона гр. Ямбол“, към което са
приложени изброените в искането документи, а именно: информацията по Приложение
№ 2 към чл. 6 от НУРИОВОС, доказателства за изпълнение на задълженията по чл.
4, ал. 1 от Наредбата (обява във в-к „Делник“ – Ямбол) и информация за датата и
начина на заплащане на дължимата такса по Тарифата.
От представената обява във вестник „Делник“ (л. 58) се
установява, че обявление за инвестиционното предложение на „ХИМИНДЪСТРИЙС” ООД е
публикувано на интернет страницата на местния ежедневник на
07.12.2020 г., като изрично е посочено, че писмени становища и мнения се
приемат на посочения адрес на РИОСВ-Стара Загора (публикацията е достъпна на
интернет адрес:
https://delnik.net/%d0%b8%d0%bd%d0%b2%d0%b5%d1%81%d1%82%d0%b8%d1%86%d0%b8%d0%be%d0%bd%d0%bd%d0%be-%d0%bf%d1%80%d0%b5%d0%b4%d0%bb%d0%be%d0%b6%d0%b5%d0%bd%d0%b8%d0%b5-%d0%bd%d0%b0-%d1%85%d0%b8%d0%bc%d0%b8%d0%bd/). Видно от отразеното в Раздел V от информацията по Приложение № 2
към чл. 6 от НУРИОВОС към момента на представянето ѝ пред компетентния
орган на административния адрес на дружеството не са постъпили мнения,
становища и други относно реализацията на инвестиционното предложение.
За така постъпилата
информация по Приложение № 2 към чл. 6 от НУРИОВОС на 08.01.2021 г. е поставено
съобщение на интернет страницата (л. 31) и на информационното табло в сградата
на РИОСВ-Стара Загора за достъп до информацията и за изразяване на становища от
заинтересованите лица - информацията е оповестена за периода от 08.01.2021 г.
до 22.01.2021 г. включително, като в резултат от така осигурения 14-дневен
обществен достъп до информацията не са получени становища от заинтересовани
лица. Тези обстоятелства са отразени в нарочно съставен на 25.01.2021 г.
Констативен протокол (л. 30).
С Писмо изх. №
КОС-01-4222 (8) от 15.01.2021 г. на и.д. Директор на РИОСВ-Стара Загора (л. 35)
до кмета на община Ямбол, на основание чл. 6, ал. 9, т. 2 от НУРИОВОС е
предоставено копие на искането по чл. 6, ал. 1 и информацията по Приложение № 2
на електронен носител за инвестиционно предложение за „Извършване на дейности
по съхранение, кондициониране,
възстановяване/регенериране на разтворители и други отпадъчни химични органични
вещества с висока степен на чистота в недвижим имот със застроена в него
сграда, идентификационен номер 87374.515.20.15, по кадастралната карта на гр.
Ямбол, находящ се в северозападната част на УПИI, кв.
333, по плана на промишлена зона гр. Ямбол“. В писмото е указано, че в срок до
3 дни след получаване на информацията по Приложение № 2 съответната община
следва да осигури обществен достъп за най-малко 14 дни, като постави съобщение
на интернет страницата си, (ако има такава), и на обществено достъпно място за
достъп до информацията и за изразяване на становища от заинтересованите лица; в
срок до 3 дни след изтичане на 14-дневния срок според изискванията на чл. 6,
ал. 10, т. 2 от НУРИОВОС съответната община изпраща на съответния компетентен
орган (РИОСВ) резултатите от обществения достъп, в т.ч. по начина на
осигуряването му по образец съгласно Приложение № 7 от Наредбата. Писмото е
постъпило в общинска администрация на 18.01.2021 г. под вх. № ЕО-Я-094, а с
Писмо рег. № ЕО-Я-128 от 20.01.2021 г., постъпило при компетентния орган
РИОСВ-Стара Загора под вх. № КОС-01-4222 (10) от 20.01.2021 г., същият е
уведомен, че информацията за преценяване необходимостта от извършване на ОВОС
на инвестиционното предложение е публично обявено на интернет страницата на община
Ямбол на 19.10.2021 г. с посочване на съответния линк на обявлението (л. 33).
С Писмо изх. №
КОС-01-4222 (9) от 15.01.2021 г. (л. 34) информацията за преценяване
необходимостта от извършване на ОВОС на инвестиционното предложение на
„ХИМИНДЪСТРИЙС“ ООД е изпратена в РЗИ-Ямбол, като на основание чл. 7, ал. 2, т.
2, б. „б“ от НУРИОВОС е изискано становище и мотивирано заключение по отношение
степента на значимост на въздействието и риска за човешкото здраве в резултат
на реализацията на инвестиционното предложение. Указано е в писмото, че при
непредставяне на становище в указания в нормата 14-дневен срок от постъпване на
искането се счита, че няма бележки и предложения към представената
документация. В отговор с Писмо изх. № 10-1-1 от 22.01.2021 г., заведено във
входящия регистър на РИОСВ-Стара Загора под вх. № КОС-01-4222 (11) от
22.01.2021 г. (л. 32), е дадено заключение, че реализацията
на инвестиционното предложение няма да доведе до значителни отрицателни
въздействия върху човешкото здраве и здравно-хигиенните аспекти на околната
среда при спазване на приложимото законодателство по Закона за устройство на
територията и здравните, екологични и противопожарни норми.
На 17.02.2021 г. от жалбоподателя
в настоящото производство А.П.Ц. е подадено възражение срещу инвестиционното
предложение на „ХИМИНДЪСТРИЙС“ ООД, заведено във входящия регистър на
РИОСВ-Стара Загора под вх. № КОС-01-4222 (12) - л. 32 от кориците на делото.
С Писмо рег. № ЕО-Я-348 от
18.02.2021 г., постъпило в РИОСВ-Стара Загора под вх. № КОС-01-4222 (13) от
18.02.2021 г. (л. 26-27) кметът на община Ямбол е уведомил компетентния орган
за публичното оповестяване по надлежния ред на информацията за преценяване
необходимостта от извършване на ОВОС на инвестиционното предложение на „ХИМИНДЪСТРИЙС“
ООД, като е посочено, че същото е публикувано на интернет страницата на
общината на 19.01.2021 г. и до момента не са постъпили становища от
заинтересованите лица. В писмото изрично е посочено още, че за продължаване на
процедурата е необходимо да бъде взето предвид, че според Общия устройствен план на гр. Ямбол, одобрен с Решение Х-6 от
30.06.2016 г., територията, в която се намира площадката, е отредена устройствена зона за предимно производствени дейности (Пп).
Съгласно чл. 25, ал. 1, т. 1, т. 2 и т. З от Наредба № 7 от 22 декември 2003 г.
за правила и нормативи за устройство на отделните видове територии и устройствени зони - територии от разновидност „предимно
производствена зона“ (Пп) се застрояват предимно с производствени; складови,
административни, търговски и обслужващи сгради и съоръжения. В тях не се
допускат производства с вредни отделяния; като предприятия на химическата и
каучуковата промишленост с отпадъчни технологични продукти, варо-бетонови
центрове и асфалтови бази, всякакъв вид леярни за черни и цветни метали.
Дейностите по съхранение, кондициониране,
възстановяване/регенериране на разтворители и други отпадъчни химични органични
вещества с висока степен на чистота се извършват в специално обособени за целта
сгради. Помещението, което е избрано за инвестиционното предложение е било
склад към цех „Диметил терефталат“
и не функционира като такова повече от 20 години – преустройството му следва да
се извърши при условията на ЗУТ (чл. 137, ал. 1, т. 1) и на подзаконовите
нормативни актове (чл. 2, ал. 4, т. 1 от Наредба № 1 за номенклатурата на
видовете строежи), според които разпоредби строежът се класифицира като такъв
от първа категория и въвеждането му в експлоатация следва да бъде осъществено
по реда на чл. 177, ал. 2 от ЗУТ.
На 24.02.2021 г. Директорът на
РИОСВ-Стара Загора издал Решение № С3-6-ПР/2021 за преценяване на
необходимостта от извършване на оценка на въздействието върху околната среда
(л. 22), оповестено на таблото за обяви и на уебсайта на РИОСВ-Стара Загора на
26.02.2021 г., което обстоятелство е удостоверено с Протокол № 7 от 26.02.2021
г. (л. 20). Решението е изпратено с писмо с обратна разписка както до
възложителя, така и до кмета на община Ямбол (л 21). От представената с Писмо
изх. № ПО-03-4222 от 23.06.2021 г. Официална справка от Системата за електронен
обмен на документи относно регистрацията на Решение № С3-6-ПР/2021 на Директора
на РИОСВ-Стара Загора (л. 285-287), приобщена към доказателствата по делото, се
установява, че актът е регистриран в системата на 24.02.2021 г. под № ЕО-Я-392,
т.е. решението е надлежно връчено именно на тази дата.
Жалба с рег. № 2801-05174 от
10.03.2021 г. по описа на община Ямбол до административния орган против Решение
№ С3-6-ПР/2021 на Директора на РИОСВ-Стара Загора е подадена чрез пощенски
оператор на 10.03.2021 г. (л. 284), като същата е заведена във входящия
регистър на РИОСВ-Стара Загора под вх. № КОС-01-4222 (16) от 11.03.2021 г.
Жалба с вх. № КОС-01-4222 (15) от 10.03.2021 г. против същото решение е
подадена и от другия оспорващ – А.П.Ц. ***. По двете жалби са образувани адм. д. № 2566/2021 г. и адм.
дело № 2838/2021 г. по описа на АССГ, последното присъединено към първоначално
образуваното адм. д. № 2566/2021 г. по описа на АССГ за съвместно разглеждане, производството по което е
прекратено с Определение № 2966 от 23.04.2021 г. по адм.
д. № 2566/2021 г. на АССГ и е изпратено по подсъдност на компетентния
Административен съд-Ямбол, въз основа на което е образувано и настоящото
производство.
При тази фактическа установеност
съдът прави следните правни изводи:
Решение № С3-6-ПР/2021 на
Директора на РИОСВ-Стара Загора е издадено на основание чл. 81, ал. 1, т. 2 и
чл. 93, ал. 1, т. 1 и т. 2, ал. 3 и ал. 5 от ЗООС, чл. 7, ал. 1, чл. 8, ал. 1
от НУРИОВОС, същото съставлява решение по смисъла на чл. 93, ал. 3, вр. ал. 6 от ЗООС и по аргумент от ал. 10 на същия текст
подлежи на самостоятелно обжалване в преклузивния
14-дневен срок от съобщаването му по надлежния ред, визиран в разпоредбата на
чл. 149, ал. 1 от АПК. При това положение и с оглед обстоятелствата по делото,
посочени по-горе, съдът намира, че жалбите, с които е сезиран, са подадени от
надлежни страни, с право и интерес от обжалването по аргумент от § 1, т. 24 и
т. 25 от ДР на ЗООС и чл. 9, т. 2, вр. чл. 2, т. 4 и
т. 5 от Конвенция за достъпа до информация, участието на обществеността в
процеса на вземането на решения и достъпа до правосъдие по въпроси на околната
среда, в преклузивния срок за оспорване и срещу акт,
подлежащ на съдебен контрол за законосъобразност. В този смисъл жалбите са процесуално допустими, а разгледани по
същество, съдът ги преценя и като основателни
по следните съображения:
В чл. 92 от ЗООС са
регламентирани случаите, в които извършването на оценка на въздействието върху
околната среда е задължително - извън обхвата на тази задължителна оценка
попадат инвестиционните предложения по чл. 93, ал. 1, т. 1-5 от ЗООС, за които
законодателят е предвидил, че се извършва преценка относно необходимостта от
извършване на ОВОС – преценката е за всеки конкретен случай и съобразно
критериите по ал. 4 от компетентен орган, определен по правилата на чл. 93, ал.
2 и ал. 3 от ЗООС (Министърът на околната среда и водите или Директорът на
съответната РИОСВ), който се произнася с мотивирано решение в едномесечен срок
от внасяне на искането от възложителя на предложението по чл. 81, ал. 1, т. 2,
като публичното обявяване на мотивите за преценката е задължително (чл. 93, ал.
6 от ЗООС).
Доколкото в спорното решение е
възприето, че инвестиционното предложение на възложителя „ХИМИНДЪСТРИЙС“ ООД
попада в обхвата на Приложение № 2, т. 11, б. „б“ от ЗООС „Инсталации и депа за
обезвреждане и/или оползотворяване на отпадъци, (невключени в Приложение № 1)“,
с оглед на което подлежи на преценка относно необходимостта от извършване на
ОВОС по смисъла на чл. 93, ал. 1, т. 1 и т. 2 от ЗООС, по аргумент от чл. 93,
ал. 3 от ЗООС компетентен да се произнесе е Директорът на съответната РИОСВ, в
случая – РИОСВ-Стара Загора, предвид обстоятелството, че процесното
инвестиционно предложение касае имот, находящ се на
територията на община Ямбол, която е включена в териториалния обхват на
инспекцията съобразно Приложение към чл. 1, ал. 2 от Правилника за устройството и дейността на регионалните инспекции по околната среда и водите. В този смисъл атакуваното
решение е издадено от материално и териториално компетентен орган.
Независимо от посоченото обаче
съдът счита, че спорният акт е незаконосъобразен като произнесен в противоречие
с разписаното в чл. 93, ал. 9, т. 1 от ЗООС, в която изрично е предвидена възможност да се провежда задължителна ОВОС, без да се извършва преценка, по искане на
възложителя на инвестиционното предложение. Съобразно относимата
нормативна уредба (чл. 95, ал. 1 от ЗООС, вр. чл. 4,
ал. 1 от НУРИОВОС), конкретното административно производство се инициира от
възложителя на инвестиционно предложение, който е задължен да информира писмено
компетентния орган с подаване на уведомление по образец. За това какъв е
предметът на едно административно производство се извежда от конкретното искане
на заинтересованото лице, поискало издаването на административния акт. В
случая, видно от съдържанието на постъпилото в РИОСВ-Стара Загора Уведомление
за инвестиционно предложение вх. № КОС-01-4222 от 28.08.2020 г., възложителят
„ХИМИНДЪСТРИЙС“ ООД изрично е заявил, че
желае на основание чл. 93, ал. 9, т. 1 от ЗООС да се проведе задължителна ОВОС,
без да се извършва преценка. След като е сезиран с конкретно искане, както
е в случая – да се проведе задължителна ОВОС, без да се извършва преценка,
административният орган е бил длъжен да започне, проведе и приключи
административното производство с издаването на административен акт съгласно
направеното искане или да откаже неговото издаване, когато то е неоснователно.
В разрез с горните правила Директорът на РИОСВ-Стара Загора вместо да проведе
поисканата по смисъла на чл. 92 от ЗООС от възложителя процедура, т.е. да
извърши задължителна ОВОС за инвестиционното предложение, той е предприел
действия за осъществяването на другата предвидена в закона процедура, като с
произнесеното решение след преценка относно необходимостта от извършване на
ОВОС в крайна сметка е приел, че такава не следва да се извършва, но без да е
имало искане от заявителя в тази насока. По този начин органът се е произнесъл
с акт, чийто диспозитив е различен от заявеното с
уведомлението, т.е. извън предмета на инициираното с искането административно
производство, което съставлява съществено нарушение на административнопроиводствените
правила, предпоставящо отмяната на акта на това
основание.
Произнасянето на акт от
категорията на процесния следва да бъде извършено и
при спазване на регламентираната за това процедура, в случая разписаните в
Директива 2011/92/ЕС на Европейския парламент и на Съвета относно оценката на
въздействието на някои публични и частни проекти върху околната среда, в чл. 93
и следващите от ЗООС и в Наредбата за условията и реда за извършване на ОВОС
правила.
Съгласно чл. 6 от цитираната
Директива с цел да се гарантира ефективното участие на заинтересованата
общественост в процедурите за вземане на решение, обществеността се информира
по някои от посочените в текста начини относно изчерпателно изброените там
въпроси, свързани с вземането на решения в областта на околната среда, като
държавите членки са задължени да гарантират, че това ще бъде извършено в
разумни срокове. На заинтересованата общественост следва да се предоставят
навременни и ефективни възможности да участва в процедурите по вземане на
решения за околната среда, посочени в член 2, параграф 2, като за тази цел има
право да изразява мнения и коментари, когато всички възможности са допустими,
пред компетентния орган или органи преди да бъде взето решението по искането за
разрешение за осъществяване. Подробните условия за информирането на
обществеността се определят от държавите членки, които предприемат необходимите
мерки, за да гарантират, че съответната информация е достъпна по електронен път
за обществеността, най-малко чрез централен портал или лесно достъпни точки за
достъп, на подходящото административно равнище. Определят се и разумни срокове
за различните етапи, които осигуряват достатъчно време за информиране на
органите, посочени в параграф 1, и на обществеността, за да могат съответните
органи и заинтересованата общественост да се подготвят и да участват ефективно
във вземането на решения за околната среда, предмет на разпоредбите на чл. 6 от
Директивата.
В националното законодателство
такива срокове са определени в Наредбата за условията и реда за извършване на
ОВОС, издадена на основание чл. 101 от ЗООС. Според чл. 1 от същата с нея се
определят условията и редът за извършване на оценка на въздействието върху
околната среда на инвестиционните предложения по чл. 81, ал. 1, т. 2 от ЗООС,
какъвто е и настоящият случай. Съгласно чл. 2, ал. 1 от Наредбата, оценка на
въздействието върху околната среда се извършва в следната последователност:
уведомяване на компетентните органи и засегнатото население; преценяване на
необходимостта от ОВОС; извършване на консултации; определяне на обхвата,
съдържанието и формата на доклада за ОВОС; оценяване качеството на доклада за
ОВОС; организиране на обществено обсъждане на доклада за ОВОС; вземане на
решение по ОВОС; осъществяване на контрол по изпълнението на условията и
мерките от решението по ОВОС или решението за преценяване на необходимостта от
ОВОС.
Редът за уведомяване и преценяване на необходимостта от извършване на
ОВОС е подробно
разписан в Глава втора от Наредбата, в чл. 4, ал. 1 от
която е предвидено задължение за възложителя да информира писмено компетентните органи – МОСВ/РИОСВ, в най-ранния
етап за своето
инвестиционно предложение, като внася уведомление
по образец. Едновременно с уведомяването на компетентните органи текстът задължава възложителя да обяви
своето предложение на интернет страницата
си, ако има
такава, и чрез средствата за масово
осведомяване и/или по друг подходящ
начин. Ал. 2 на чл. 4 от Наредбата пък изисква компетентният
орган да обяви предложението на интернет страницата си, както и да уведоми
писмено кмета на съответната община в срок до 3 дни от получаването на
уведомлението. Кметът на съответната община от своя страна е задължен да обяви
инвестиционното предложение на интернет страницата си, ако има такава, или на общественодостъпно място също в срок до 3 дни от
получаването на уведомлението, за което предоставя информация на компетентния
орган. В синхрон с тези разпоредби е и текстът на чл. 95, ал. 1 от ЗООС. В ал.
3 на чл. 4 от Наредбата изчерпателно са изброени реквизитите на информацията,
която следва да бъде оповестена на този етап от процедурата, като видно от
депозираното пред компетентния орган уведомление по образец същото съдържа
изискуемите реквизити. Тези разпоредби от националното законодателство
отразяват предвидените в чл. 6 от Директива 2011/92/ЕС изисквания, съобразно
който текст от европейското законодателство, както се посочи, за да се
гарантира участието на обществеността в процеса на вземането на решения от
компетентните органи, е необходимо да се осигури навременен и ефективен достъп до информация. Съдебната практика, обективирана в Решение на Европейския съд С-280/18,
параграф 31 и 32, изисква от компетентните органи да осигурят адекватна
възможност за получаване на информация относно предложените дейности и за
процеса по приемане на решения за околната среда.
В конкретния случай
доказателствата по делото недвусмислено сочат, че в нарушение на горните
правила възложителят е извършил публичното оповестяване на инвестиционното си
предложение на един много по-късен етап от подаване на уведомлението с вх. №
КОС-01-4222 от 28.08.2020 г. до компетентния орган РИОСВ-Стара Загора чрез
публикуване на обявление в местен ежедневник (вестник „Делник“) едва на
07.12.2020 г., в което обаче не се съдържа информацията по чл. 4, ал. 3 от
НУРИОВОС (л. 58). Доказателствата по делото също сочат на неспазване от страна
на административния орган на предвидения в чл. 4, ал. 2 от НУРИОВОС тридневен
срок за уведомяване на кмета на засегнатата община, в случая община Ямбол, за
постъпилото инвестиционно предложение на „ХИМИНДЪСТРИЙС“ ООД. При така
наличните доказателства не може да бъде направен обоснован извод, че
предложението за инвестиционно намерение е било навременно съобщено на
засегнатото население на община Ямбол в определените с цел осигуряване на
навременен и ефективен достъп до информацията във връзка с инвестиционното
предложение от законодателя срокове, каквито са твърденията на ответника и на
заинтересованата страна – дружеството-възложител. Действително, в хода на
административното производство е извършено публично оповестяване и уведомяване
съобразно цитираните разпоредби, но това е осъществено на един много по-късен
етап от стартиране на процедурата с депозиране на Уведомлението за
инвестиционно предложение вх. № КОС-01-4222 от 28.08.2020 г. до компетентния
орган РИОСВ-Стара Загора, каквото обаче не е изискването на закона. С
неспазване на определените в националното законодателство разумни срокове за
информиране на засегнатата общественост във възможно най-ранния етап за
инвестиционното предложение не е осигурено достатъчно време за подготовката и
ефективното ѝ участие във вземането на конкретното решение чрез
изразяване на мнения и коментари, както изисква чл. 6 от Директивата. На
практика достъп до цялата информация
относно инвестиционното предложение е осигурен единствено в рамките на
14-дневния срок по чл. 6 от Наредбата, който очевидно е крайно недостатъчен и в
разрез с разписаните и на европейско, и на национално ниво в тази връзка
правила. Това според съда съставлява допуснато от органа съществено нарушение
на административнопроизводствените правила, тъй като
с неосигуряването на навременен и ефективен достъп до цялата информация във
връзка с процесното инвестиционно предложение не е
изпълнено изискването на засегнатата общественост да бъде осигурена навременна
възможност за получаване на информация за предложените дейности, което според
съда е лишило засегнатото население, в частност оспорващите, от възможността адекватно да участва в проведената
процедура, тъй като с нарушението не е гарантирано своевременно участието
ѝ в процеса на вземането на решението от компетентния орган.
По изложените съображения ЯАС в
настоящия си състав намира, че процесното решение е
произнесено при неспазване на нормативно установените правила за провеждане на
процедурата за преценка на необходимостта от извършване на ОВОС, както и в
разрез с изискванията за публичност и участие на засегнатата общественост в
това производство, което съставлява нарушение на нормативно разписаните
изисквания, предпоставящо отмяната на оспорения акт и
на това основание.
В допълнение съдът намира за
необходимо да отбележи и обстоятелството, че към настоящия момент договорът (л.
92), въз основа на който се ползва сградата, където ще бъдат осъществявани
дейностите по инвестиционното предложение, е с изтекъл срок. Същият е бил
сключен за срок само от една година,
считано от 03.08.2020г. и до приключване на съдебното дирене, не са представени
доказателства за сключен анекс между собственика на сградата „ ЯМБОЛЕН“ АД и „ХИМИНДЪСТРИЙС“
ООД. По делото липсват доказателства и за стартиране на процедура по ЗУТ за
изменение на ОУП на гр.Ямбол и изработване на ПУП за имота в който е
разположена процесната
сграда, каквото условие е поставено от самия адм.
орган в раздел V.т.4 от оспорения административен
акт.
С оглед констатираните до тук
нарушения съдът приема, че оспореното Решение № СЗ-6-ПР/2021 г. на Директора на
РИОСВ-Стара Загора е незаконосъобразно, като постановено при наличие на отменително основание по чл. 146, т. 3 от АПК. При това
положение актът следва да бъде отменен, а преписката върната за ново
произнасяне при спазване изискванията на Раздел III „Оценка на въздействието
върху околната среда на инвестиционни предложения“ от Глава VІ от ЗООС във
връзка с изложените мотиви от съда.
При този изход на спора, предвид
своевременно заявените претенции и на основание чл. 143, ал. 1 и ал. 4 от АПК,
разноски следва да бъдат присъдени само на оспорващите, които следва да бъдат
възложени в тежест на РИОСВ - Стара Загора, като за жалбоподателя община Ямбол
те възлизат на общо 1 400 лева, (от тях 50 лева са за внесена държавна
такса, 1 150 лева са за изплатено възнаграждение на вещото лице и 200 лева - за
юрисконсултско възнаграждение, а за жалбоподателя А.П.Ц.
*** общ размер на 910 лева, от който 10 лева - за внесена държавна такса, и 900
лева - за изплатено адвокатско възнаграждение. С оглед
изхода на делото и на основание чл. 143, ал. 4 от АПК претенцията за разноски,
заявена от процесуалния представител на заинтересованата страна, се явява
неоснователна.
Водим от
горното и на основание чл. 172, ал.
2 от АПК, ЯАС, втори административен състав
Р
Е Ш И:
ОТМЕНЯ Решение № СЗ-6-ПР/2021 г. на
Директора на РИОСВ-Стара Загора да не се извършва оценка на въздействието върху
околната среда и оценка на съвместимост с предмета и целите на опазване в
защитените зони за инвестиционно предложение „Извършване на дейности по
съхранение, кондициониране,
възстановяване/регенериране на разтворители и други отпадъчни химични органични
вещества с висока степен на чистота в недвижим имот със застроена в него сграда
с идентификационен номер 87374.515.20.15, по кадастралната карта на гр. Ямбол, находящ се в северозападната част на УПИ I, кв. 333 по
плана на Промишлена зона, гр. Ямбол“, което няма вероятност да окаже значително
отрицателно въздействие върху природни местообитания, популации и местообитания
на видове-предмет на опазване в защитени зони, с възложител „ХИМИНДЪСТРИЙС“
ООД, гр. София, п. код 1000, ул. ***
ВРЪЩА преписката на РИОСВ – Стара Загора за
ново произнасяне при спазване на
задължителните указания по тълкуването и прилагането на закона.
ОСЪЖДА РЕГИОНАЛНА ИНСПЕКЦИЯ ПО ОКОЛНАТА СРЕДА И ВОДИТЕ – СТАРА ЗАГОРА да заплати на ОБЩИНА ЯМБОЛ сумата от общо 1 400
(хиляда и четиристотин) лева, съставляваща направени по делото разноски.
ОСЪЖДА
РЕГИОНАЛНА ИНСПЕКЦИЯ ПО ОКОЛНАТА СРЕДА И ВОДИТЕ – СТАРА ЗАГОРА да заплати на А.П.Ц. ***, със съдебен
адрес:***, офис № 11, адвокат М.Б. ***, сумата от общо 910 (деветстотин и десет) лева, представляваща направени в
производството разноски.
Решението може
да се обжалва
пред Върховния административен съд на Република България
в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ:/п/не се чете