РЕПУБЛИКА
БЪЛГАРИЯ
АДМИНИСТРАТИВЕН
СЪД ПЛОВДИВ
О П Р Е Д Е Л Е Н И Е
№ 1923
гр. Пловдив, 16 ноември 2020 год.
В ИМЕТО НА НАРОДА
ПЛОВДИВСКИ АДМИНИСТРАТИВЕН
СЪД, ІІ отделение, ХVІІ състав, в закрито заседание на шестнадесети
ноември през две хиляди и двадесета година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ТАТЯНА ПЕТРОВА
като разгледа докладваното от председателя ТАТЯНА ПЕТРОВА административно дело № 1253 по описа за 2020
год. на Пловдивския административен съд, за да се произнесе взе предвид
следното:
Производството е по реда на чл. 161 от Административнопроцесуалния кодекс АПК/.
Образувано е по „Молба за възстановяване на срок“ вх. № 17621/02.11.2020 г.
по описа на съда, подадена от Б.Я.С., ЕГН **********, с адрес ***, чрез адвокат
Н.А., с която се иска възстановяване на срока за обжалване на Решение № Ц
2153-15-16/13.05.2020 г. на Директора на ТП на НОИ Пловдив.
В искането е посочено, че пропускането на срока за подаване на жалбата е
промяната на работното време на Български пощи, с оглед извънредното положение,
което обстоятелство не било обявено нито на сайта на Български пощи, нито в
приложението му за работно време на всички клонове. Конкретно в тази насока се
твърди, че адв. А. е посетил Централна поща в 18,15 ч на 29.05.2020 г., за да
пусне жалбата, но тя не работела. Към този момент той установил, че няма
отворени нито други клонове, нито оператори на неуниверсални пощенски услуги. Всички
били затворени поради пандемията. Съдът също бил затворен. С тези
обстоятелствата е обоснована невъзможността на адв. А. за реакция, поради което
той пуснал жалбата на следващия ден (събота) сутринта. Сочи се, че същият (адв. А.) е пуснал молба (лист 141 по делото), за да се снабди
с информация за работното време на Централна поща за 29.05.2020 г. и съответно
дали това е било отразено в официалния сайт, във връзка с което получил
писмо/удостоверение, според което работното време на Български пощи за периода
14.05.2020 г. – 30.05.2020 г. включително, е от 7,30 часа до 18,00 часа,
регламентирано със Заповед № РД-69-125 от 13.05.2020 г. Посочено е, че тази
заповед не е оповестена и не е качена на сайта на Български пощи, нито е била
нанесена промяна в таблиците за работно време на клоновете по градове.
Пловдивският административен съд, в настоящия съдебен състав, като обсъди
доводите в молба и доказателствата по делото, намира за установено следното:
Молбата е подадена в срока по чл. 161, ал. 1 от АПК, от надлежна страна и
при наличието на правен интерес, поради което се явява допустима за разглеждане.
С разпореждане на съда от 18.06.2020 г., "Български
пощи" ЕАД е задължено да представи удостоверение за работното време на
Пощенска станция Пловдив център към ОПС Пловдив (Централна поща –
Пловдив) за 29.05.2020 г., както и данни (ако е имало промяна на работното време за посочената дата) дали тази информация е била отразена на сайта на "Български
пощи" ЕАД към 29.05.2020 г. и къде точно на самия сайт.
В тази връзка по делото е постъпило писмо вх. № 9164 от 23.06.2020 г. по
описа на съда от "Български пощи" ЕАД, в което е посочено, че работното
време на пощенска станция ПС 400 Пловдив Ц на 29.05.2020 г. е от 7,30 часа до
18,00 часа и е регламентирано със Заповед № РД-69-125 от 13.05.2020 г. на
Директора на Регионално управление „Южен централен регион“ "Български
пощи" ЕАД, която е със срок на действие от 14.05.2020 г. до 30.05.2020 г.
Посочено е също, че временното работно време е обявено на официалния сайт на "Български
пощи" ЕАД https://www.bgpost.bg/, на
начален екран, сектор „ИНФОРМАЦИЯ ЗА КОРОНАВИРУС COVID-19“, а също и чрез информационни табели позиционирани на
входните врати на пощенската станция и на вътрешните врати на салоните. Считано
от 01.06.2020 г. е възстановено официалното работно време на пощенската
станция.
При извършена служебна проверка на официалния сайт на "Български
пощи" ЕАД (https://www.bgpost.bg/bg/messages/2404), настоящият съдебен състав установи, че на 07.05.2020 г. е публикувано
съобщение за промяна на работното време със следното съдържание: „Във връзка с разпространението на COVID –
19 и с цел предприемане на мерки за превенция - до отмяна на извънредното
положение, са направени следните промени в работното време на пощенските
станции. Във връзка с извънредното положение има промяна в работното време на
пощенските станции, информация може да намерите тук“, като думичката
„тук“
е активна и препраща към временното работно време, което за пощенска станция ПС 400 Пловдив Ц от понеделник до петък е от 7,30 часа до
18,00 часа.
Установява се още, че на 11.06.2020 г. на сайта на "Български
пощи" ЕАД (https://www.bgpost.bg/bg/messages/2494), е публикувано и съобщение, че „считано
от 01.06.2020 г. са възстановени работните времена на пощенските станции.
Информация за същите е налична в раздел “Контакти“, рубрика „Работно време на
пощенските станции“.“
По същество, молбата за възстановяване на срока за обжалване на Решение № Ц 2153-15-16/13.05.2020 г. на Директора на ТП на НОИ Пловдив, се явява
неоснователна.
Разпоредбата на чл. 161, ал. 1 от АПК предвижда възможност за
възстановяване на пропуснат от страната срок за извършване на определено
процесуално действие, ако пропускането му се дължи на особени непредвидени
обстоятелства или на поведение на администрацията, въвело жалбоподателя в
заблуждение. Следователно, за да се приеме, че искането е основателно е
необходимо да бъдат ангажирани доказателства за наличието на една от двете
алтернативно предвидени хипотези на чл. 161, ал. 1 от АПК.
От данните по делото не се установява нито една от посочените хипотези. В
случая категорично липсват доказателства за наличие на особени и непредвидени
обстоятелства, попречили на жалбоподателя да сезира в нормативноустановения
преклузивен срок компетентния съд, нито се установява поведение на
администрацията на ответника, въвело жалбоподателя в заблуждение. За пълнота
относно втората хипотеза, следва да се посочи, че за да се приеме, че е налице
заблуждение от страна на администрацията на ответника, то следва в акта да е
създадена невярна представа у адресата относно някой от елементите на срока за
обжалване – нещо, което не е налице в процесния случай. Напротив, видно от
Решение № Ц 2153-15-16/13.05.2020 г. на Директора на ТП на НОИ Пловдив, в
разпоредителната част ясно и недвусмислено е указано, че същото може да бъде
обжалвано в 14-дневен срок от връчването му пред Административния съд. С оглед
твърденията на молителя, съществено в случая е, че не е налице първата
хипотеза, предвидена в нормата на чл. 161, ал. 1 от АПК - наличие на особени
непредвидени обстоятелства. В тази насока следва да се посочи, че законът не
съдържа дефиниция на понятието "особени непредвидени обстоятелства",
но с оглед трайно възприетата съдебна практика, такива могат да бъдат действия
или обстоятелства, които са настъпили извънредно, и които обективно са
възпрепятствали страната да извърши съответното процесуално действие, в случая,
да подаде жалбата си в законоустановения срок. Тоест, касае се за такова
събитие, или действие на трето лице, което страната не е могла да предвиди или
ако го е предвиждала, обективно не е била в състояние да го предотврати. В
случая от събраните по делото доказателства, не се установяват внезапно
възникнали, обективни, непредвидени и непреодолими обстоятелства, настъпили в
срока за обжалване на административния акт, които да са възпрепятствали
молителя да упражни правото си на оспорване.
В тази насока следва да се посочи, че дори и да се приеме, че промяната на
работното време на пощенските станции (конкретно за дата
29.05.2020 г.) не е било обявено на сайта на „Български пощи“ ЕАД,
макар описаните по-горе доказателства и данни да сочат обратното, то това
обстоятелство не може да обоснове извод за наличие на особени и непредвидени
обстоятелства, настъпили в срока за обжалване на административния акт по
смисъла, вложен от законодателя в разпоредбата на чл. 161, ал. 1 от АПК. Това е
така, тъй като в случая липсват данни за реално, обективно възпрепятстване на
жалбоподателя за подготовка и депозиране на жалбата в рамките на целия
14-дневен срок.
В непротиворечивата съдебна практика, както на ВАС, така и на ВКС е прието,
че препятствието трябва да бъде внезапно, изненадващо и непреодолимо, да не е
краткотрайно и да бъде единствената причина за пропускане на срока.
В тежест на страната е да докаже тези обстоятелства. Особени непредвидени
обстоятелства са такива факти от обективната действителност, които стоят извън
волята на страната, върху чието възникване тя не може да повлияе и които
обичайно не могат да бъдат предвидени.
Посочената по-горе промяна на работното време на Български пощи ЕАД в
условията на извънредна епидемична обстановка, която освен това дори не е била
и инцидентна (само на 29.05.2020 г.), а за
продължителен период от време, не е нито внезапно, нито непредвидено
обстоятелство, а сочи на извод за това, че молителят сам се е поставил в
положение (подаване на жалбата в последния ден от общо 14-дневния
срок за оспорване, и то в 18.15 часа), което е
попречило да извърши обсъжданото процесуално действие - подаване на жалба до
съда в законоустановения срок. Ето защо сочените обстоятелства не водят до извода,
че препятствието е внезапно и изненадващо, а налагат да се приеме, че
пропускането на срока за обжалване се дължи изцяло на неговото (на молителя) виновно поведение.
При това положение, настоящият съдебен състав счита, че не са налице
основанията по чл. 161 АПК за възстановяване срока за обжалване на Решение № Ц
2153-15-16/13.05.2020 г. на Директора на ТП на НОИ Пловдив. Това има за
последица отхвърляне на подадената в тази връзка молба на Б.Я.С..
Мотивиран от горното, Пловдивският административен
съд, ХVІІ състав,
О П
Р Е Д
Е Л И :
ОТХВЪРЛЯ молбата на Б.Я.С., ЕГН **********, с
адрес ***, подадена чрез адвокат Н.А., за възстановяване срока за обжалване на
Решение № Ц 2153-15-16/13.05.2020 г. на Директора на ТП на НОИ Пловдив.
Определението подлежи на обжалване пред Върховния
административен съд в 7-дневен срок от съобщаването на страните за неговото
изготвяне.
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: