Решение по дело №173/2021 на Административен съд - Перник

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 25 юни 2021 г. (в сила от 7 юни 2022 г.)
Съдия: Лора Рангелова Стефанова
Дело: 20217160700173
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 26 март 2021 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

№ 143

Гр. Перник, 25.06.2021 г.

 

В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

         АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ПЕРНИК, в открито съдебно заседание на седемнадесети юни две хиляди двадесет и първа година, в състав:

 

                                                        СЪДИЯ: ЛОРА СТЕФАНОВА

 

         При секретаря НАТАЛИЯ СИМЕОНОВА, като разгледа административно дело № 173/2021 г. по описа на съда, за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 145 – чл. 178 от АПК, във вр. с чл. 54, ал. 6, във вр. с ал. 4 от ЗКИР, във вр. с § 4, ал. 1, т. 2 от ПЗР на ЗКИР.

         Образувано е по жалба, подадена от Ж.Т.Б., ЕГН ********** *** против заповед № 1165/21.08.2020 г., издадена от кмета на община Перник, с която е одобрена поправка на кадастралния план на имоти с *** и ***, в ***по плана на с. К., общ. Перник по кафявите линии и цифри на скица-проект.

         Жалбоподателят е навел оплаквания за незаконосъобразност на оспорения административен акт. Посочил е, че с него се засяга правото му на собственост, тъй като част от имота му, с ***, се нанася в друг имот. Твърди, че действителната граница между двата имота към улицата и към дъното, минава по външните стени на намиращите се в тях къща и стопански постройки. Моли съда да отмени заповедта на кмета на община Перник. Заявява претенция за присъждане на направените съдебни разноски.

         В съдебно заседание жалбоподателят, чрез адв. Б. поддържа жалбата. Излага подробни съображения за основателността и. Моли съда да отмени оспорения акт. Претендира разноски.

         В съдебно заседание ответникът – кмет на община Перник, чрез пълномощника си – юрисконсулт Е., оспорва жалбата. Счита оспорената заповед за законосъобразна. Моли съда да отхвърли оспорването. Претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

         В съдебно заседание заинтересованите страни – В.С.Б., Л.И. Д. и И.И.Я., чрез процесуалния си представител - адвокат А., оспорват жалбата. По подробно развити съображения молят съда да я отхвърли като неоснователна. Претендират присъждане на направените съдебни разноски.

Административен съд – Перник, в настоящия съдебен състав, след като обсъди доводите на страните и прецени по реда на чл. 235, ал. 2 от ГПК, във връзка с чл. 144 от АПК, приетите по делото писмени доказателства, намери от фактическа страна следното:

         Административното производство е проведено по реда на чл. 54, ал. 1 – ал. 6 от ЗКИР, във вр. с § 4, ал. 1, т. 2 от ПЗР на ЗКИР.

         Започнало е по заявление с вх. № 19/ТР4709/23.10.2019 г., подадена от В.С.Б. *** за изменение на кадастралния план на с. К., община Перник досежно границите на УПИ ІІІ, ****, с административен адрес: с. К., ул. ****.

         Към заявлението е представен нотариален акт ****г. и удостоверение за наследници изх. ****г., от които е видно, че заинтересованите страни са собственици по наследствено правоотношение, възникнало със смъртта на И.Я.Б., починал на 10.10.2007 г., на недвижим имот, представляващ дворно урегулирано място от 387 кв. м. с неуредени регулационни сметки от 13 кв. м., представляващо УПИ ХVІ-586, ***по плана на с. К..

         От приложения проект за изменение на кадастралния план досежно поземлен ****е видно, че целта му е промяна на границите на имота по действащия кадастрален план по изградените на място огради и сгради, като северната му граница бъде приведена в съответствие с границата на поземлен ****по отменения план на с. К., на място материализирана с останки от каменен зид.

         За заявеното изменение на кадастралната карта на гр. Перник, чрез връчване на уведомление, за което са приложени обратни разписки, е съобщено на Ж.Т.Б., И.И.Я. и Л.И.Д.. На заинтересованите страни не е разяснено правото по чл. 70, ал. 1 от Наредба № РД-02-20-5/15.12.2016 г. за съдържанието, създаването и поддържането на кадастралната карта и кадастралните регистри, за подаване на възражение в 7-дневен срок от уведомяването. Възражения не са постъпили.

         На 21.08.2021 г. кметът на община Перник е издал заповед № 1165/21.08.2020 г., с която е одобрил поправка на кадастралния план на имоти с *** и ***, в ***по плана на с. К., общ. Перник по кафявите линии и цифри на скица-проект.

         Заповедта е връчена на всички заинтересовани страни, за което са представени обратни разписки. В срока по чл. 149, ал. 1 от АПК, във вр. с чл. 54, ал. 6 от ЗКИР е постъпила жалба срещу нея с вх. № 19/ТР-4709-1/12.03.2021 г., която е предмет на разглеждане в настоящото съдебно производство.

         В хода на съдебното оспорване страните са ангажирали писмени доказателства и гласни доказателства и е изслушана основна и допълнителна съдебно-технически експертизи, изготвени от вещото лице М.Д..

         От представения с жалбата нотариален акт ****г. се установява, че жалбоподателят е собственик на недвижим имот, представляващ дворно урегулирано място от 475 кв. м., представляващо ****, в ***по плана на с. К., общ. Перник.

         Съдът кредитира изцяло приетите основно и допълнително заключение, тъй като са основани на всички събрани по делото доказателства, както и на допълнително проверени такива, запознаването, с които е необходимо за отговор на поставените въпроси. Отговорите на вещото лице са ясни и обосновани, дадени са с необходимите знания и професионален опит. Онагледени са със съответните комбинирани скици.

         От тях се установява, че имотите на жалбоподателя и заинтересованите страни са включени в регулационния план на с. К., одобрен със заповед ІІІ-103/26.02.1974 г., с номера съответно *** и ***. Съгласно сега действащия регулационен план, одобрен със заповед № 231/21.02.1989 г. имотите са съответно с ***, с площ от 477 кв. м. и ****, с площ от 412 кв. м. За имот *** е отреден парцел ****, с площ от 489 кв. м., а за имот **** е отреден парцел ****, ***с площ от 445 кв. м. От приложената комбинирана скица е видно, че дворищно-регулационната граница между двата парцела по регулационните планове от 1974 г. от 1989 г. не съвпада. Тази по сега действащия план от към улица навлиза в УПИ **** и тангира по стената на сградата, а към дъното на парцелите – навлиза в ****и по нея са разположени стопански сгради в двата имота.

         На място е материализирана ограда, която откъм улицата, представлява остатъци от разрушен зид, разположен по букви А Б от комбинираната скица и след сградата, построена в ****, продължава към дъното на парцела по букви В Б Г Д Е от същата скица, изградена от телена мрежа и бетонни колове.

         Видно от комбинираните скици на вещото лице регулационната и кадастралната граница между двата имота по сега действащите кадастрален и регулационен план от 1989 г. съвпадат. Материализираната ограда не е разположена върху тях и навлиза в ****. Тя не съвпада и с дворищно – регулационната граница по плана от 1974 г. Планираното изменение на кадастралния план е за съвпадане на границата между двата имота с кадастралната и регулационна граница по плана от 1974 г., като по този начин откъм улица тя навлиза в имот ***, а към дъното – навлиза в имот с ****.

         По делото са събрани гласни доказателства за пространството, което жалбоподателя и заинтересованите страни са ползвали във времето. От тях се изяснява, че между страните е налице спор относно правото на собственост върху пространството, намиращо се между стената на построената в имот **** жилищна сграда, по която минава кадастралната граница по сега действащия план и остатъците от разрушен зид на място, по който минава кадастралната граница съгласното изменението, одобрено с оспорената заповед.

         При така установеното от фактическа страна, Административен съд – Перник, като прецени процесуалните предпоставки за допустимост, взе предвид становищата на страните и на основание чл. 168, ал. 1 от АПК въз основа на събраните по делото доказателства провери законосъобразността на оспорения акт на всички основания по чл. 146 от АПК, намери следното:

         Жалбата е подадена в срока по чл. 149, ал. 1 от АПК, от заинтересовано лице по смисъла на § 1, т. 13 от ДР на ЗКИР против административен акт, подлежащ на пряк съдебен контрол по силата на чл. 54, ал. 6 от ЗКИР, поради което е процесуално допустима.

         Разгледана по същество е основателна по следните съображения: 

Административното производство е образувано на основание чл. 51, ал. 1, т. 2 от ЗКИР, във вр. с § 4, ал. 1, т. 2 от ПЗР на ЗКИР – за изменение на кадастрален план, одобрен по реда на ЗТСУ /отменен/, поради установени непълноти или грешки. Проведено е по реда на чл. 54 от ЗКИР, във вр. с § 4, ал. 1, т. 2 от ПЗР на ЗКИР и е приключило с издаването на заповед от кмета на община Перник на основание § 4, ал. 1, т. 2 от ПЗР на ЗКИР, във вр. с чл. 54, ал. 4 от ЗКИР.

Съгласно § 4, ал. 1, т. 2 от ПЗР на ЗКИР кадастралните планове и регистрите /разписните списъци/ към тях, одобрени по реда на отменените Закон за единния кадастър на Народна република България и Закон за териториално и селищно устройство и по реда на § 40 от преходните и заключителните разпоредби на Закона за изменение и допълнение на Закона за кадастъра и имотния регистър /ДВ, бр. 36 от 2004 г./, се поддържат от общинската администрация, като в тях се отразяват всички настъпили изменения в недвижимите имоти, по ред, определен с наредбата по чл. 31; измененията се одобряват със заповед на кмета на общината, а за градовете с районно деление - на кмета на района.

С процесната заповед е одобрено изменение на кадастралния  план на с. К., общ. Перник, одобрен със заповед  № 231/21.02.1989 г. по реда на отменения Закон за териториалното и селищно устройство. Затова компетентен да я издаде е кмета на община Перник. Това е издателя на оспорената заповед, поради което тя отговаря на изискването за материална и териториална компетентност на издателя и.

Спазено е изискването на чл. 54, ал. 4 от ЗКИР за изрично писмено обективиране на волята му чрез издаване на заповед, придружена със скица-проект. Съдържа реквизитите, посочени в чл. 59, ал. 2 от АПК. Означен е органът, който я издал. Отразени са направените от него фактически и правни изводи. Формулиран е ясен диспозитив. Съдържа информация за реда, срока и органа, пред който подлежи на обжалване. Датирана и подписана е.

Административното производство е започнало с надлежно сезиране на компетентния орган със заявление вх. № 19/ТР 4709/23.10.2019 г. за изменение на кадастралния план на с. К., общ. Перник досежно ****.

В съответствие с изискването на чл. 26, ал. 1 от АПК за образуваното административно производство са уведомени всички заинтересувани лица. Кръгът им е определен при спазване разпоредбата на § 1, т. 13 от ДР на ЗКИР и като такива са конституирани собствениците на имотите, чиито граници се засягат с планираното изменение. Видно от приложените уведомления административният орган не е разяснил правото им по чл. 70, ал. 1 от Наредба № РД-02-20-5/15.12.2016 г. за съдържанието, създаването и поддържането на кадастралната карта и кадастралните регистри за подаване на възражение в 7-дневен срок от уведомяването. Това нарушение на процесуалните правила по принцип не е съществено, тъй като пълна защита на правата си, страните могат да реализират в съдебната фаза по оспорване на административния акт. В случая, обаче то е довело до издаването на материално незаконосъобразен административен акт. Решаващият административен орган не е установил наличието на възражение срещу заявеното изменение и не е изследвал свързаните с него обстоятелства. Без да изясни действителното фактическо положение е направил извод за наличие на изискуемите предпоставки за издаване на заявения акт.

Настоящият съдебен състав на Административен съд – Перник намира, че тази констатация, обективирана в оспорената заповед, противоречи на установените в хода на съдебното производство обстоятелства и обуславя материалната и незаконосъобразност.

От събраните писмени доказателства и приетата съдебно техническа експертиза е видно, че по отношение на площта, заключена между границата между двата имота по сега действащия кадастрален план и буквите АБВ на комбинираната скица, съвместяваща регулационния и кадастралния план на с. К., утвърден със заповед № 231/21.02.1989 г. и геодезическото заснемане на поземлен имот ****, с. К., общ. Перник, е налице спор за право на собственост между жалбоподателя – Ж.Т.Б. и заинтересованите страни – В.С.Б., Л.И.Д. и И.И.Я.. Първият основава претендираните от него права на нотариален акт ****г., който обективира договор за покупко-продажба на недвижим имот – урегулирано дворно място от 475 кв. м., представляващо парцел ****, ***по плана на с. К., утвърден със заповед № ІІІ-103/26.02.1974 г., по сега действащия план, представляващо УПИ ****. Заинтересованите страни, в качеството си на наследници на Иван Я.Б., се легитимират като собственици на недвижим имот – урегулирано дворно място от 387 кв. м., с неуредени регулационни сметки от 13 кв. м., представляващо парцел ХVІ-586, ***по плана на с. К., утвърден  със заповед № ІІІ-103/26.02.1974 г., по сега действащия план, представляващо УПИ ****, ****.

 Следователно, са налице титули за собственост, от които се извеждат противопоставящи се права на различни лица по отношение на един и същи обект – площ, заключена между кадастралната граница на двата имота по сега действащия регулационен план и буквите АБВ на комбинираната скица, съвместяваща регулационния и кадастралния план на с. К., утвърден със заповед № 231/21.02.1989 г. и геодезическото заснемане на поземлен имот ****, с. К., общ. Перник, заснета по сега действащия кадастрален план към ****и приобщена с оспорената заповед към ****.

Съгласно легалното определение на § 1, т. 16 от ДР на Наредба № РД-02-20-5/15.12.2016 г. за съдържанието, създаването и поддържането на кадастралната карта и кадастралните регистриспор за материално право" е налице, когато в проекта за изменение на кадастралната карта местоположението и границите на имотите не съответстват на правата на собственост на всички заинтересовани лица съгласно представените и събрани писмени доказателства. Такъв е и настоящият случай, поради което настоящият състав намира, че е налице спор за материално право между жалбоподателя и заинтересованите страни.

Той не може да бъде разрешен в административното производство за изменение на кадастралния план, тъй като е от компетентността на общите съдилища. Нито административния орган – кмет на община Перник, нито Административният съд разполагат с компетентност да извършат преценка за обема на правото на собственост на спорещите страни и да разрешат спора между тях. Съгласно императивната разпоредба на чл. 54, ал. 2 от ЗКИР този спор се разглежда и решава от гражданския съд. По аргумент от същата законова норма до разрешаването му с влязло в сила съдебно решение, заявеното изменение на кадастралния план, поради непълноти и грешки, не може да бъде одобрено. Като го е одобрил с оспорената заповед, кмета на община Перник е постановил материално незаконосъбразен административен акт, който на основание чл. 172, ал. 2 от АПК следва да бъде отменен.

С оглед изхода от спора и на основание чл. 143, ал. 1 от АПК в полза на жалбоподателя следва да се присъдят направените от него разноски в размер на 10 лв. – платена държавна такса, 600 лв. –заплатено адвокатско възнаграждение и 400 лв. – възнаграждение за вещо лица.

Мотивиран от изложеното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, Административен съд – Перник

 

Р  Е  Ш  И

 

         ОТМЕНЯ по жалба, подадена от Ж.Т.Б., ЕГН ********** ***/21.08.2020 г., издадена от кмета на община Перник, с която на основание § 4, ал. 1, т. 2 от ПЗР на ЗКИР и Наредба № РД-02-20-5/15.12.2016 г. на МРРБ е одобрена поправка на кадастралния план на имоти с *** и ***, в ***по плана на с. К., общ. Перник по кафявите линии и цифри на скица-проект, като незаконосъобразна.

         ОСЪЖДА община Перник, със седалище: гр. Перник, пл. Св. Иван Рилски № 1А, представлявана от кмета да заплати на Ж.Т.Б., ЕГН ********** *** сумата от общо 1010 лв. /хиляда и десет лева/, представляваща направени по делото разноски.

         РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

                                                        СЪДИЯ:/п/