Решение по дело №271/2020 на Районен съд - Нова Загора

Номер на акта: 260014
Дата: 21 септември 2020 г. (в сила от 7 октомври 2020 г.)
Съдия: Георги Любенов Йорданов
Дело: 20202220200271
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 16 юли 2020 г.

Съдържание на акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е    № ….

 

гр.Нова Загора, 21.09.2020 г.

 

В  ИМЕТО    НА   НАРОДА

 

Новозагорският районен съд в публично заседание на двадесет и първи септември през две хиляди и двадесета година в състав:

                                                              ПРЕДСЕДАТЕЛ: ГЕОРГИ ЙОРДАНОВ

      Съдебни заседатели:                                                                               Членове:      

при секретаря: Радка Чолакова

и в присъствието на прокурора: Пламен С.  разгледа докладваното от СЪДИЯ ЙОРДАНОВ  АНХ дело № 271 по описа за 2020 год., за да се произнесе съобрази следното:

Р  Е  Ш   И:

 

         ПРИЗНАВА обвиняемия Р.Д.С. роден на *** ***, български гражданин, с висше образование, женен, работи, неосъждан, с ЕГН ********** за ВИНОВЕН в това, че:

- на 18.12.2019 г. в гр. Нова Загора, общ. Нова Загора, на кръстовище образувано от ул. „Константин Фотинов“ и от ул. „Кирил и Методий“ при управляване на моторно превозно средство /лек автомобил марка „Фолксваген Кади“ с рег. № СП 1603 АТ/, нарушил правилата за движение по пътищата, а именно:

„ – Чл. 5 от ЗДвП

1./ Всеки участник в движението по пътищата:

1. с поведението си не трябва да създава опасности и пречки за движението, не трябва да поставя в опасност живота и здравето на хората и да причинява имуществени вреди;

2. Водачът на пътно превозно средство е длъжен:

1. да бъде внимателен и предпазлив към уязвимите участници в движението, каквито са пешходците и водачите на двуколесни пътни превозни средства;

- чл. 20 от ЗДвП /изм. – ДВ, бр. 43 от 2002 г., в сила от 26.04.2002 г./

1./ водачите са длъжни да контролират непрекъснато пътните превозни средства, които управляват.

2./ /изм. – ДВ, бр. 51 от 2007 г.– Водачите на пътни превозни средства са длъжни при избиране скоростта на движението да се съобразяват с атмосферните условия с релефа на местността, със състоянието на пътя и на превозното средство, с превозвания товар, с характера и интензивността на движението с конкретните условия на видимост, за да бъдат в състояние да спрат пред всяко предвидимо препятствие. Водачите са длъжни да намалят скоростта и в случай на необходимост да спрат, когато възникне опасност за движението.,

- чл. 50 от ЗДвП /1./ на кръстовище, на което единият от пътищата е сигнализиран като път с предимство, водачите на пътни превозни средства от другите пътища са длъжни да пропуснат пътните превозни средства, които се движат по пътя с предимство…“

И по непредпазливост, причинил средна телесна повреда на Н.С.К., изразяваща се в закрито счупване на слепоочната черепна кост и сътресение на мозъка, протекло със загуба на съзнанието и довело до „разстройство на здравето, временно опасно за живота“– престъпление по чл. 343, ал. 1, б.”б”, предл. 2, вр. с чл.342 ал. 1, предл. 3 от НК, като на основание чл. 78а от НК го ОСВОБОЖДАВА от наказателна отговорност и му НАЛАГА АДМИНИСТРАТИВНО НАКАЗАНИЕ – „ГЛОБА” В РАЗМЕР НА 1000.00/ХИЛЯДА/ ЛЕВА

         ОСЪЖДА Р.Д.С. със снета по делото самоличност да заплати направените по делото разноски за експертизи в размер на 512.20/петстотин и дванадесет лева и двадесет стотинкие/ лева по сметка на ОД на МВР град Сливен.

         РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване и протестиране в петнадесетдневен срок от днес пред СлОС.

 

 

                                                                                               

           РАЙОНЕН СЪДИЯ:  

Съдържание на мотивите

                                         МОТИВИ ПО АНХД № 271/2020 год. по описа на РС – Нова Загора, изготвени на 05.10.2020 година.

 

Производството се развива на основание Постановление на Районна прокуратура град  Сливен за освобождаване от наказателна отговорност на обвиняемия с налагане на административно наказание по чл.78 а от НК и по реда на чл.378 от НПК.

Представителят на Районна прокуратура град Сливен поддържа постановлението и предлага на обвиняемия да бъде наложено административно наказание по вид „глоба” в размер на 1000.00 лева, както и да заплати направените разноски. Счита, че не следва да му бъде налагано наказание „лишаване от право да управлява МПС, предвид обстоятелството, че пострадалото лице също има вина за настъпилото ПТП,обстоятелство, което било отразено и в изготвената автотехническа експертиза. Счита, че едно такова наказание ще бъде явно несправедливо по отношение на обвиняемия.

Обвиняемият, редовно призован, се явява и заедно със своя упълномощен защитник адв. С. се признава за виновен и моли за минимално наказание, както и да не бъде лишаван от право да управлява МПС.

От събраните по делото доказателства съдът установи следната ФАКТИЧЕСКА ОБСТАНОВКА:

Обвиняемият Р.Д.С. е роден на *** ***, български гражданин, с висше образование, женен, работи, неосъждан, с ЕГН **********.

Досъдебното производство е водено за престъпление по чл. 343, ал.1, б.

„б", във вр. с чл.342, ал.1 от НК. Като обвиняем е привлечен Р.Д.С. - за престъпление по чл. 343, ал.1, б. „б", предл. 2-ро, във вр. с чл.342,

ал. 1, предл. 3-то от НК.

В хода на разследването е установена следната фактическа обстановка: Обвиняемият Р.С. е притежавал свидетелство за управление на моторно превозно средство за категории „С", „В", „АМ" и „ТКТ", валидно до

26.03.2023г.

На 18.12.2019 г.  обвиняемият С. ***, около 17.40 часа се движел с управляван от него лек автомобил „Фолксваген Кади" с рег.№ СН 1603 АТ по ул. „Константин Фотинов", в посока от юг на север. По този начин той стигнал до кръстовището с ул. „Кирил и Методий", където спрял. Движещите се по ул. „Кирил и Методий" били с предимство, като за движещите се по ул.  „Константин Фотинов" това било сигнализирано чрез наличен пътен знак „STOP" (знак Б2 по чл.45, ал.2 от ППЗДвП). Времето било студено, имало действащо улично осветление, но и мъгла ограничаваща видимостта до около 10 метра. Движещите се автомобили били с включени светлини, предвид и на това, че била настъпила и тъмната част от денонощието.

По същото време, по ул. „Кирил и Методий" в посока от изток на запад се движел с управляван от него велосипед свидетеля Н.С.К. (пострадал по настоящото наказателно производство). Колев бил облечен с тъмни дрехи, не носел светло отразителна жилетка, а на велосипеда му нямало действащи фар или друго устройство излъчващо светлина, включително и напред по посоката му на движение.

Движейки   се   по  ул.   „Кирил   и  Методий"   свидетеля Н.К.   приближил кръстовището с ул. „К.Фотинов" и навлязъл в него. В това време обвиняемият С. потеглил и също навлязъл в кръстовището, за да продължи по ул. „Константин Фотинов“, движейки се със скорост от около 13 км/час. След като вече бил навлязъл самото кръстовище, обвиняемият забелязал движещия се с велосипед Н.К., задействал спирачната система на управлявания от него автомобил, но не успял да спре своевременно. Последвал удар между предната част на автомобила и лявата странична повърхност на велосипеда. В резултат на това свидетеля Н.К. бил изтласкан, като паднал върху платното за движение. Непосредствено след самия удар, обвиняемия С. спрял управлявания от него автомобил и отишъл до падналия велосипедист. Случилото се било видяно и от свидетеля К. А., който с управляван от него автомобил се движел по ул. „Константин Фотинов" и бил спрял непосредствено   след   автомобила,  управляван   от  обвиняемия. Видно показанията   на  А.,   самия  той   е  забелязал  движещия велосипедист, докато е изчаквал зад автомобила, управляван от обвиняемия, след това е видял непосредствено и описания по-горе удар. Същевременно имало интензивно движение на МПС в района на кръстовището, както и мъгла, ограничаваща видимостта. В това време по ул. „Кирил и Методий" преминавал автомобил на филиала на ЦСМП в гр.Нова Загора със съответен медицински екип. Именно този екип на ЦСМП, в който бил и свидетеля В.В., откарал пострадалия във филиала на центъра в гр. Нова Загора.  От там свидетеля Н.К. бил откаран в МБАЛ „Д-р Иван Селимински" АД - гр. Сливен, където останал за лечение.

Междувременно бил извършен оглед на местопроизшествието, с което действие и при условията на чл.212, ал.2 от НПК било започнато настоящото досъдебно производство.

При разследването по делото е назначена авто-техническа експертиза, чрез която да се изяснят причините, поради които е настъпило описаното по-горе ПТП. Видно от експертизата, скоростта на движение на автомобила преди въпросното ПТП е била около 13 км/час, при която опасната му зона за спиране е била около 5 метра. Мястото на удара между автомобила и велосипеда на свидетеля Н.К. е било в лентата за движение на последния. Обвиняемият е имал техническа възможност да възприеме своевременно велосипедиста движещ се по пътя с предимство и след неговото преминаване да навлезе в кръстовището. В тази връзка, обосновават се две причини довели до настъпване на пътно-транспортното произшествие. Първата от тези техническите причини е била навлизането на автомобила управляван от обвиняемия С. в кръстовището без да изчака преминаването на велосипедиста движещ се по пътя с предимство, което поведение е било обусловено от несъобразяване с наличието на мъгла ограничаваща видимостта и същевременно - на интензивно движение на МПС. Втората техническа причина, поради която е настъпило въпросното пътно транспортно произшествие е поведението на самия пострадал. Както вече бе посочено, в тъмната част от денонощието и при наличие на мъгла, свидетеля Н.К. се е движел без светло отразителна жилетка, а на велосипеда му не е имало действащ фар или друго устройство излъчващо светлина, включително и напред по посоката му на движение.

В хода на разследването е назначена съдебно-медицинска експертиза за определяне характера на телесните увреждания, причинени на свидетеля Н.К. при описаното по-горе ПТП. От същата е видно, че Н.К. е получил закрито счупване на слепоочната черепна кост и сътресения на мозъка, протекло със загуба на съзнание, макар и за сравнително кратък период от време. Така описаното увреждане е довело до разстройство на здравето, временно опасно за живота и има характер на средна телесна повреда по смисъла на чл.129, ал.2 от НК. Отделно от това, той е получил и увреждания довели до временно разстройство на здравето, неопасно за живота и имащи характер на лека телесна повреда по смисъла на чл.130, ал.1 от НК, които са несъставомерни по настоящото наказателно производство.

От гореизложеното е видно, че на 18.12.2019 г. в гр. Нова Загора, общ. Нова Загора, на кръстовище образувано от ул. "Константин Фотинов" и от ул. "Кирил и Методий" при управляване на моторно превозно средство (лек автомобил марка "Фолксваген  Кади" с рег. № СН 1603 АТ), нарушил правилата за движение по пътищата, а именно: „ - Чл. 5. от ЗДвП

(1)     Всеки участник в движението по пътищата:

1. с поведението си не трябва да създава опасности и пречки за движението, не трябва да поставя в опасност живота и здравето на хората и да причинява имуществени вреди;

(2)     Водачът на пътно превозно средство е длъжен:

1. да бъде внимателен и предпазлив към уязвимите участници в движението, каквито са пешеходците и водачите на двуколесни пътни превозни средства;

-        Чл. 20 от ЗДвП. (Изм. - ДВ, бр. 43 от 2002 г., в сила от 26.04.2002 г.)

(1)     Водачите са длъжни да контролират непрекъснато пътните превозни средства, които управляват.

(2)     (Изм. - ДВ, бр. 51 от 2007 г.) Водачите на пътни превозни средства са длъжни при избиране скоростта на движението да се съобразяват с атмосферните условия, с релефа на местността, със състоянието на пътя и на превозното средство, с превозвания товар, с характера и интензивността на движението, с конкретните условия на видимост, за да бъдат в състояние да спрат пред всяко предвидимо препятствие. Водачите са длъжни да намалят скоростта и в случай на необходимост да спрат, когато възникне опасност за движението.,

-        Чл. 50. От ЗДвП (1) На кръстовище, на което единият от пътищата е сигнализиран като път с предимство, водачите на пътни превозни средства от другите пътища са длъжни да пропуснат пътните превозни средства, които се движат по пътя с предимство... "

и по непредпазливост, причинил средна телесна повреда на Н.С.К., изразяваща се в закрито счупване на слепоочната черепна кост и сътресение на мозъка, протекло със загуба на съзнанието и довело до "разстройство на здравето, временно опасно за живота".

Горното е безспорно  установено от приложените по ДП № 580/2019г. на РУ МВР-Нова Загора, вх. № 1577/2019 г. по описа на ТО – Нова Загора при Районна прокуратура – Сливен писмени доказателства.

От така установеното съдът счита, че с деянието си обвиняемият Р.Д.С. е осъществил от ОБЕКТИВНА СТРАНА състава на престъплението по чл. 343, ал. 1, б.”б”, предл. 2, вр. с чл.342 ал. 1, предл. 3 от НК, т.к. на  18.12.2019 г. в гр. Нова Загора, общ. Нова Загора, на кръстовище образувано от ул. „Константин Фотинов“ и от ул. „Кирил и Методий“ при управляване на моторно превозно средство /лек автомобил марка „Фолксваген Кади“ с рег. № СП 1603 АТ/, нарушил правилата за движение по пътищата, а именно:

„ – Чл. 5 от ЗДвП

1./ Всеки участник в движението по пътищата:

1. с поведението си не трябва да създава опасности и пречки за движението, не трябва да поставя в опасност живота и здравето на хората и да причинява имуществени вреди;

2. Водачът на пътно превозно средство е длъжен:

1. да бъде внимателен и предпазлив към уязвимите участници в движението, каквито са пешходците и водачите на двуколесни пътни превозни средства;

- чл. 20 от ЗДвП /изм. – ДВ, бр. 43 от 2002 г., в сила от 26.04.2002 г./

1./ водачите са длъжни да контролират непрекъснато пътните превозни средства, които управляват.

2./ /изм. – ДВ, бр. 51 от 2007 г.– Водачите на пътни превозни средства са длъжни при избиране скоростта на движението да се съобразяват с атмосферните условия с релефа на местността, със състоянието на пътя и на превозното средство, с превозвания товар, с характера и интензивността на движението с конкретните условия на видимост, за да бъдат в състояние да спрат пред всяко предвидимо препятствие. Водачите са длъжни да намалят скоростта и в случай на необходимост да спрат, когато възникне опасност за движението.,

- чл. 50 от ЗДвП /1./ на кръстовище, на което единият от пътищата е сигнализиран като път с предимство, водачите на пътни превозни средства от другите пътища са длъжни да пропуснат пътните превозни средства, които се движат по пътя с предимство…“

И по непредпазливост, причинил средна телесна повреда на н.С.К., изразяваща се в закрито счупване на слепоочната черепна кост и сътресение на мозъка, протекло със загуба на съзнанието и довело до „разстройство на здравето, временно опасно за живота“.

 

 

ОТ СУБЕКТИВНА СТРАНА деянието е извършено от обвиняемия с пряк умисъл, тъй като е съзнавал общественоопасния му характер, предвиждал е общественоопасните му последици и е искал настъпването им.

СМЕКЧАВАЩИ отговорността обстоятелства – самопризнания, чисто съдебно минало.

ОТЕГЧАВАЩИ отговорността обстоятелства – няма.

Съдът счита, че правилно прокурорът е прекратил наказателното производство и е внесъл постановление за налагане на административно наказание по чл.78а от НК, тъй като са налице всички основания за това – за престъплението е предвидено наказание „Лишаване от свобода“ до 3 години или „Пробация“. Със същото не са били причинени имуществени вреди, т.е. налице е предпоставката на чл. 78а, ал. 1 б. „а“ от НК. Обвиняемият не е осъждан за престъпление и не е освобождаван от наказателна отговорност.

С оглед данните по делото, обвиняемият е пенсионер и получава 350 лева пенсия и с оглед разпоредбата на чл. 47 ал.1 от НК, че глобата се съобразява с имотното състояние, с доходите и семейните задължения на дееца, последната следва да бъде определена около минималния размер, а именно „глоба” в размер на хиляда лева.

Съдът счита, че не следва да налага на обвиняемия предвиденото наказание „лишаване от право да управлява МПС“, предвид обстоятелството, че пострадалото лице също има вина за настъпилото ПТП, обстоятелство, което е отразено и в изготвената автотехническа експертиза. Счита, че едно такова наказание ще бъде явно несправедливо по отношение на обвиняемия, а освен това, се установи, че той е единственото лице, което е оторизирано да върши поправка на всички гаранционни уреди  в града и автомобилът му трябва да обслужва клиентите си.

Следва, обвиняемият да бъде осъден да заплати и направените по делото разноски за експертизи в размер на 512.20 лева по сметка на ОД на МВР град Сливен.

На основание тези мотиви, съдът постанови решението си.

 

                        

                                                          РАЙОНЕН СЪДИЯ: