Определение по дело №393/2018 на Окръжен съд - Бургас

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 13 февруари 2019 г.
Съдия: Дарина Ангелова Костова
Дело: 20182100900393
Тип на делото: Търговско дело
Дата на образуване: 26 юли 2018 г.

Съдържание на акта Свали акта

ОПРЕДЕЛЕНИЕ

 

182                                                            13.02.2019 г.                                     гр.Бургас

 

Бургаският окръжен съд                             Първо гражданско  и търговско отделение

Тринадесети февруари две хиляди и деветнадесета година

В закрито заседание в следния състав:

 

                                                           Председател:ДАРИНА  КОСТОВА

 

като разгледа докладваното от съдията Костова т.д.№ 393 по описа за 2018 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е образувано по повод искова молба, подадена от МБАЛ,,ЛАЙФ ХОСПИТАЛ“ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление:гр.Бургас, ж.к.,,Изгрев“, бул.,,Димитър Димов“/Панорамен път/, представлявано от д-р С. С. И., чрез пълномощника си адв. Мария Милева- Желева- БАК, против НАЦИОНАЛНА ЗДРАВНООСИГУРИТЕЛНА КАСА, Булстат *********, със седалище и адрес на управление: гр.София 1407, ул.,,Кричим“№1, представлявана от управителя д-р Дечо Дечев, с която се иска да бъде осъден  ответника да заплати на лечебното заведение сумата от 834915лв.(осемстотин тридесет и четири  хиляди деветстотин и петнадесет лева), представляваща стойността на договорена, извършена, отчетена в ежедневните отчети медицинска дейност по оказана болнична медицинска помощ по Договор №020623/19.02.2015г., за периода от 01.06.2015г. до 31.12.2015г. вкл, ведно със законната лихва от датата на предявяване на исковата молба- 25.07.2018г.до окончателното й изплащане.

При проверка на допустимостта на предявените искове съгласно предл. 2 на ал. 1 на чл. 374 от ГПК съдът е приел, че предявените искове са допустими и следва да бъдат разгледани от сезирания съд, като е изложил аргументи в тази насока в определението, с което е изготвен предварителния доклад по делото и в определение по хода на делото от открито съдебно заседание.

Против определението, с което е оставено без уважение е постъпила частна жалба с допълнително изложени мотиви.

При извършена проверка за практиката на въззивния съд по спорове с идентично правно основание и ответник, но различен ищец и фактически основания на иска, съдът констатира, че трайната практика на Апелативен съд – Бургас е, че повдигнатите спорове във връзка с неизпълнение на договорите между Националната здравноосигурителна каса и изпълнителите на медицинска помощ следва да се разглеждат от административните съдилища.

Изтъква се, че съгласно разпоредбите на чл. 6, вр.с чл.22 – 32 Закона за здравното осигуряване, Националната здравноосигурителна каса е специализиран орган, осъществяващ задължителното здравно осигуряване. Посочва се, че договорите между Националната здравноосигурителна каса и лечебните заведения, каквото е ищцовото дружество, в качеството му на изпълнител на медицинска помощ, са особен вид договори, чиито основни правила, принципи и условия, при които се сключват са изрично регламентирани в специален закон, а именно – Раздел VIII на Закон за здравното осигуряване, в съответствие с Националния рамков договор за конкретната година. Националният рамков договор е нормативен административен акт, който има действие на територията на цялата страна за определен срок и е задължителен за Националната здравноосигурителна каса, нейните поделения – РЗОК, изпълнителите на медицинска помощ, осигурените лица и осигурителите.

Следователно, независимо че отношенията между страните се регулират от договор, безспорно не е налице равнопоставеност на субектите по тях, а взаимоотношенията между страните по договора, предвид значимия обществен интерес, който засягат, са уредени въз основата на метода на власт и подчинение. Сключването на договорите и условията по тях са подчинени на специфичен ред, и са уредени в специални разпоредби, които съществено се отличават от общите правила на равнопоставеност на страните в гражданското и търговското право, поради което са уредени в специален закон - Закон за здравното осигуряване.

Приема се, че въпреки липсата на законова дефиниция и въведено в закона понятие „административен договор“ до приемането на нормата на чл.19а от АПК / след периода, за който се води процесния спор/, по същество институтът на административния договор е бил въведен и преди това, и уреден чрез специални закони. Приема се също, че договорите по чл.20, ал.1, т.4 ЗЗО не са променили качеството и характеристиката си на административни едва с приемането през 2016 год. на общите разпоредби за административния договор в АПК, а са имали това качество и преди тях, поради което и на основание чл. 128, ал.1, т.3 АПК, приложима към случаите, когато за разглеждане са поставени спорове във връзка с административни по същността си договори, делото подлежи на разглеждане от административния съд.

Съдът, като съобрази, че основанието на предявената претенция е неизпълнение на договорът  за оказване на болнична помощ по клинични пътеки, който е  сключен на основание чл.59 от ЗЗО и Националния рамков договор за 2015г. и цитираната по-горе съдебна практике, като следва задължението си да постанови допустим съдебен акт, намира, че следва да прекрати производството пред Окръжен съд – Бургас, като недопустимо и да изпрати делото на компетентния според правилата на местната подсъдност Административен съд - Бургас.  

По изложените съображения, Бургаският окръжен съд,

              

           О  П  Р  Е  Д  Е  Л  И  :

 

ПРЕКРАТЯВА производството по т.д.№393/2018 год. по описа на Окръжен съд – Бургас.

            ИЗПРАЩА делото на компетентния Административен съд - Бургас за разрешаване на повдигнатия спор по същество.

 

            Определението  може да се обжалва пред Апелативен съд - Бургас в 7-дневен срок от връчването му.

 

                                                                       Съдия :