Определение по дело №488/2022 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 1325
Дата: 27 април 2022 г. (в сила от 7 юли 2022 г.)
Съдия: Борислав Георгиев Милачков
Дело: 20227050700488
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 1 март 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

ОПРЕДЕЛЕНИЕ

 

Номер………………….       Година 2022                                                 град Варна

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Варненският административен съд                                                            

девети касационен състав  

на двадесет и шести април                               година две хиляди двадесет и втора

в закрито заседание в следния състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: Борислав Милачков

            ЧЛЕНОВЕ: Мария Даскалова

Станислава Стоева

 

като разгледа докладваното от съдия Милачков дело № 488 по описа на Варненския административен съд за 2022 г., за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл.73, вр.чл.72 ал.1 т.4 от ЗАНН.

Образувано е по искане от Директора на ТД Митница Варна за възобновяване на административнонаказателното производство по КНАХД № 2798/2019 г. на АдмС – Варна, по което е постановено Решение № 2318/02.12.2019г., с което е оставено в сила Решение № 1691/24.09.2019 г. по НАХД № 2769/2019 г. на Районен съд – Варна, а с последното е отменено Наказателно постановление № 385/2018/2019 г., издадено от заместник-директора на ТД Северна морска /сега ТД Митница Варна/.

В искането се сочи, че с писмо вх.№ 32-45044/09.02.2022г. в ТД Митница Варна е получен Окончателен доклад на Европейската служба за борба с измамите OLAF по случай ОС/2018/0052/В1, ведно с Препоръка за предприемане на действия, според който заключенията от разследването установяват наличието на нередности, засягащи финансовите интереси на Европейския съюз. Разследванията установили системно занижаване на стойността при внос на малайзийско палмово масло в България от „Милки Груп Био“ ЕАД и че митата подлежат на възстановяване съгласно Регламент (ЕС) № 952/2013г. на Европейския парламент и на Съвета от 9 октомври 2013г. за създаване на Митнически кодекс на Съюза. Твърди се, че Докладът, ведно с Препоръката на OLAF по случай ОС/2018/0052/В1, представляват нови обстоятелства и нови доказателства от съществено значение за разкриване на обективната истина, които не са били известни на наказващия орган и на съда при постановяване на съдебните решения. С оглед изложеното се прави искане да бъде възобновено административнонаказателното производство по КНАХД № 2798/2019 г. на АдмС – Варна, по което е постановено Решение № 2318/02.12.2019г., с което е оставено в сила Решение № 1691/24.09.2019 г. по НАХД № 2769/2019 г. на Районен съд – Варна, а с последното е отменено Наказателно постановление № 385/2018/2019 г., издадено от заместник-директора на ТД Северна морска /сега ТД Митница Варна/.

            Настоящият състав на Административен съд - Варна преценява, че искането за възобновяване на административнонаказателното производство е подадено от ненадлежна страна и извън срока, поради което е недопустимо.

 

С измененията в ЗАНН с ДВ, бр.109 от 2020г., в сила от 23.12.2021г., се предвиди възможност в чл. 72 ал. 1 т. 4 наказващият орган също да може да прави искане за възобновяване на административнонаказателното производство, в случай че основанието за това е възникнало в хода на съдебното производство по упражняване на редовен съдебен контрол върху окончателния правоохранителен акт по чл. 70 ал. 1 т. 1 т. 3 и т. 4 от ЗАНН.

Така, разпоредбата на чл. 72 ал. 3 от ЗАНН предвижда, че наказващият орган може да прави искане за възобновяване в случаите, когато актът по чл.70 ал.1 е отменен или изменен от съда. Има се предвид обаче не всеки наказващ орган, а този, който е постановил акта по чл.70 ал.1 т.1 т.3 и 4 от ЗАНН, тъй като само той има правен интерес да се възползва от предоставения от закона процесуален инструмент за защита от незаконосъобразни актове на съдилищата, постановени в производството по редовен съдебен контрол върху окончателния правоохранителен акт на администрацията.

            В случая от документите по преписката безспорно се установява, че
НП № 385/2018/2019г. е издадено от зам. директора на Териториална дирекция Северна морска, по силата на делегация съгласно Заповед № ЗАМ-42/32-8717/07.01.2019г. на директора на Агенция „Митници“, с която на основание чл.231 от Закона за митниците, директорите и заместник-директорите на териториалните дирекции, са упълномощени да издават наказателни постановления. С идентично съдържание е и Заповед ЗАМ-1091/32-246841/02.08.2021г. на директора на Агенция „Митници“, на която се позовава подателят на искането за възобновяване. Тоест, както към датата на издаване на наказателното постановление, така и към настоящия момент, както зам. директорите, така и директорите на териториални дирекции са разполагали и разполагат, с делегирани правомощия по чл. 231 от ЗМ да издават наказателни постановления.

Искането за възобновяване в случая е направено от директора на ТД Митница - Варна, а не от административнонаказващият орган, издал процесното наказателно постановление, поради което се явява недопустимо.

Вярно е, че както директорът на ТД Митница - Варна, така и зам. директорът на ТД Митница Варна разполагат с делегирани правомощия да издават наказателни постановления и се намират в една структура /учреждението, участвало като страна в производството пред ВРС и АдмС - Варна, съгласно чл.61 от ЗАНН/, но законът признава правен интерес да иска преглед по реда на възобновяването само на органа, който вече е упражнил делегираните правомощия и е издал конкретното наказателно постановление. Противното тълкуване би довело до извод, че и директора на Агенция Митници би имал право да сезира съд с искане за възобновяване на административнонаказателни производства с предмет наказателни постановления издадени от териториалните звена. Ако се приеме това тълкуване обаче, ще трябва да се приеме и, че искането за възобновяване е направено след изтичане на срока посочен в чл.71, ал.1 т.2 от ЗАНН, тъй като доклада на OLAF е станал известен на директора на Агенция Митници още на 15.12.2021 г., а искането за възобновяване е направено едва на 25.02.2022 г., тоест след изтичане на едномесечния срок от узнаване на обстоятелствата по чл.70, ал.2 т.3 от ЗАНН.

 

Съдът установи и друго основание за недопустимост на искането за възобновяване. Настоящият състав намира, че възможността за възобновяване на  административнонаказателното производство по КНАХД № 2798/2019 г. на АдмС – Варна е преклудирана още на 02.12.2021 г. Мотивите на съда в тази насока са следните: Съобразно действащата към 02.12.2019 г. - момента на влизане в сила на решението по КАНД № 2798/2019 г., уредба на ЗАНН /ДВ бр. 63/2017г./, срокът за възобновяване на административнонаказателното производство е двугодишен от влизане в сила на решението съгл. чл.70 б.“в“ от ЗАНН, а процесуално легитимирани да правят предложения за възобновяване на АНП са окръжният, съответно – наблюдаващият прокурор съгл. чл. 72 ал. 1 от ЗАНН. Този срок е изтекъл безрезултатно на 02.12.2021 г., докогато пред компетентния АдмС – Варна не е постъпило предложение за възобновяване на АНП от съответния прокурор.

На 23.12.2021 г., влезе в сила изменението на ЗАНН с ДВ бр. 109/2020 г. Чл. 71 ал. 1, въвежда нови основания за възобновяване, а с чл. 70 ал. 2 се разширява кръгът от легитимирани да правят такова искане субекти. Сред тях е и АНО, който съгласно чл. 72 ал. 3 от ЗАНН може да прави искане само в случай, че актът по чл.70 ал.1 е отменен или изменен от съда. В конкретния случай няма спор, че с измененията на ЗАНН, АНО има право да подаде искане за възобновяване, но новият срок, ред и правомощия са неприложими за приключилото преди 23.12.2019 г. производство. Този извод се налага с оглед спазването на принципа на действие на процесуалноправните норми ex nunc /действа занапред/, възпроизведен в чл. 3 от НПК, приложим по изричното препращане на чл. 84 от ЗАНН, според който процесуалните норми се прилагат от влизането им в сила и по неприключилите дела за всички предстоящи действия. В преходните и заключителни разпоредби на ЗАНН не е предвидено обратно действие на правилата за възобновяване на административнонаказателните производства, приети с ДВ бр. 109/2020г, поради което следва да се приеме, че приключилите до 23.12.2021г производства не подлежат на възобновяване на основанията и по реда на изменените норми.

При тези констатации постъпилото на 25.02.2022г искане за възобновяване на АНП, приключило на 02.12.2019 г. е процесуално недопустимо, което заедно с това, че е подадено от ненадлежна страна, налага оставянето му без разглеждане и прекратяване на образуваното по него производство.

 

Водим от горното, Варненският административен съд, ІХ-ти тричленен състав

 

ОПРЕДЕЛИ:

 

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ искане вх. № 3290/28.02.2022г. на директора на ТД Митница Варна за възобновяване на административнонаказателното производство по КНАХД № 2798/2019 г. на Административен съд – Варна.

 

ПРЕКРАТЯВА производството по КНАХД № 488/2022г. по описа на Административен съд - Варна.

 

Определението подлежи на обжалване с частна жалба пред Върховния административен съд на РБ в 7-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

 

 

   Председател:                      Членове: 1.                            2.