Определение по дело №93/2020 на Административен съд - Добрич

Номер на акта: 33
Дата: 10 февруари 2020 г.
Съдия: Нели Иванова Каменска
Дело: 20207100700093
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 10 февруари 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

 

 

                                      № ……../10.02.2020 г., град Добрич

                                                                                     

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ДОБРИЧ в закрито заседание на десети февруари, две хиляди и двадесета година, ІІІ състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: НЕЛИ КАМЕНСКА

 

разгледа докладваното от председателя АДМИНИСТРАТИВНО ДЕЛО93 по описа за 2020 г. на Административен съд - Добрич и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е образувано по жалба на В.Г.В., подадена в качеството й на общински съветник на Община Добричка, срещу Решение № 198-МИ от 07.02.2020 г. на Общинска избирателна комисия (ОИК) – Добричка.

І. В жалбата е обективирано искане за спиране изпълнението на Решение № 198-МИ от 07.02.2020 г. на ОИК – Добричка, по което съдът следва да се произнесе по реда на чл. 459, ал.4 от Изборния кодекс (ИК) и във връзка, с което съобрази следното:

Решение № 198-МИ от 07.02.2020 г. на ОИК – Добричка е публикувано на интернет-страницата на комисията на 07.02.2020 г. в 18,22 часа, както е отбелязано върху същото. С него ОИК –Добричка е приела на основание чл.30, ал.7 от Закона за местното самоуправление и местната администрация (ЗМСМА) решение да обяви за избран за общински съветник следващия в листата на КП БСП, а именно Ярослава Желязкова В.. В мотивите на решението от фактическа страна се сочи, че жалбоподателят, В.Г.В., е избрана за общински съветник с Решение № 158-МИ/28.10.2019 г. на ОИК Добричка. На 02.12.2019 г. г-жа В. е подала декларация по чл.35, ал.1, т.1 от ЗКОНПИ, в която не била декларирала несъвместимост. Към момента на подаване на декларацията и към момента на постановяване на оспорената решение, г-жа В. изпълнявала длъжността АФО (???) към кметство с.Ловчанци, община Добричка –щатна длъжност в общинската администрация. От правна страна в мотивите на решението се сочи наличието на  обстоятелства по чл.30, ал.4, т.4 от ЗМСМА. Диспозитивът на решението е постановен на основание чл.30, ал.7 от ЗМСМА.

Искането за спиране предварителното изпълнение на решението жалбоподателят обосновава с настъпване на вреди, изразяващи се в лишаването й от възможност да изпълнява вменените й задължения на общински съветник. Изтъква накърняване и на обществения интерес, тъй като изборът й бил отчетен с най-много действителни преференции в Община Добричка. Излага и съображения за нарушаване на принципа за съразмерност по чл.6 от АПК, понеже предварителното изпълнение на решението я възпрепятствало на участва в заседание на Добричкия общински съвет, вкл. и на насроченото за 11.02.2020г. заседание за приемане бюджет 2020 г. на общината.

Съдът приема, че жалбата е допустима. Подадена е в законоустановения 7 - дневен срок по чл.459, ал.1 от ИК от надлежна страна.

Разгледано по същество, искането е неоснователно и следва да се отхвърли.

Със специалната норма на чл. 459, ал. 4 от ИК е предвидено, че жалбата не спира изпълнението на решението на ОИК, освен ако съдът постанови друго, т. е. специалният закон е оправомощил съда да прецени и да спре изпълнението само при наличие на законовите предпоставки.

Изборният кодекс не регламентира основанията, при които съдът може да спре изпълнението на административния акт, поради което е приложима нормата на чл. 166, ал. 4 от АПК, във вр. с чл. 166, ал. 2 от АПК. Според цитираните разпоредби, за да се уважи искането за спиране, следва да се  установи, че предварителното изпълнение на решението би могло да причини на оспорващия значителна или трудно поправима вреда, която да е противопоставима по степен на значимост на обществените отношения, в защита на които законодателят е допуснал предварително изпълнение на административния акт. В тежест на молителя е да посочи вредите и да представи доказателства за вида им и за вероятността те да настъпят, ако обжалваният административен акт бъде изпълнен преди съдът да се произнесе по неговата законосъобразност.

Изложените в жалбата твърдения за настъпването на неблагоприятни последици, вследствие от лишаването на жалбоподателя от възможност да изпълнява задълженията на общински съветник, както и да участва, обсъжда и гласува при приемането на бюджета на общината, не могат да се квалифицират като вреди от вида на визираните в чл.166, ал.2 във вр. с ал.4 от АПК. Вредите следва да са конкретни, ясни и реални, а не да са хипотетични и абстрактни. Опасенията на жалбоподателя за засягане на обществения интерес не представляват правнорелевантни факти, които да доказват наличието на значителни или трудно поправими вреди, т.е. да установяват наличието на предпоставките по чл. 166, ал. 2 във вр. с ал.4 от АПК, пораждащи необходимостта от спиране изпълнението на решението на ОИК –Добричка.

С оглед изложеното направеното искане за спиране на изпълнението на решението на ОИК - Добрич е неоснователно и следва да се отхвърли.

 

ІІ. Оспорването е редовно от външна страна, поради което следва да се изпрати препис от жалбата на ответника и да се изиска преписката.

Водим от горното и на основание чл. 459, ал. 4 от ИК, във вр. чл. 166, ал. 2 и, ал. 4 от АПК и чл.459, ал.5 от ИК, Добричкият административен съд

 

О П Р Е Д Е Л И :

 

ОТХВЪРЛЯ искането на В.Г.В., направено в качеството й на общински съветник на Община Добричка, за спиране изпълнението на Решение № 198-МИ от 07.02.2020 г. на Общинска избирателна комисия – Добричка, с което е обявен за избран за общински съветник следващия в листата на КП БСП, а именно Ярослава Желязкова В..

 КОНСТИТУИРА като заинтересовани страни по делото, избраният с оспореното решение за общински съветник, Ярослава Желязкова В. и Политическа партия БСП ЗА БЪЛГАРИЯ.

НАСРОЧВА административно дело № 93/2020 г. за разглеждане в открито съдебно заседание на 17.02.2020 г. от 11.00 часа,  за която дата и час да се призоват:

- жалбоподателят, В.Г.В.;

- ответникът, Общинска избирателна комисия – Добричка;

- заинтересованите страни;

ПРИЗОВАВАНЕТО да се извърши на адресите на страните, вкл. и по  телефон, факс, ел.поща.  

ПРИЗОВАВАНЕТО на заинтересованите лица - общински съветници да се извърши чрез политическите партии и коалиции, които са ги издигнали.

ПРЕПИС от жалбата да се връчи на заинтересованите страни, чрез политическите партии и коалиции, получили мандати в Общински съвет Добрич като им се укаже правото в еднодневен срок от получаване на съобщението да представят писмени становища.

ПРЕПИС от жалбата да се изпрати на ОИК – Добричка.

ЗАДЪЛЖАВА ОИК – Добричка, в двудневен срок  от събщаване на настоящото определение, да представи в деловодството на съда цялата административна преписка по издаване на оспореното решение, вкл. и протоколът от заседанието на ОИК, трудовият договор на жалбоподателя с общинската администрация, друг вид договор, данни длъжността АФО в общинската администрация, поименно щатно разписание за с.Ловчанци, респ. за Община Добричка към датата на провеждане на изборите зца общинси съветници и към 07 февруари 2020 г.

 ОПРЕДЕЛЕНИЕТО да се съобщи на страните по телефон, ел.поща или чрез връчване, оформено с разписка.

ОПРЕДЕЛЕНИЕТО в частта, с която е отказано спиране изпълнението на оспореното решение на ОИК- Добрич, може да бъде обжалвано с частна жалба пред Върховния административен съд на Република България в 7-дневен срок от съобщаването му на страните.

ОПРЕДЕЛЕНИЕТО в останалата му част, не подлежи на обжалване.

           

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: