Решение по дело №3410/2023 на Районен съд - Бургас

Номер на акта: 1123
Дата: 14 ноември 2023 г.
Съдия: Станимира Ангелова Иванова
Дело: 20232120203410
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 24 август 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ
№ 1123
гр. Бургас, 14.11.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – БУРГАС, XX НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в
публично заседание на осемнадесети октомври през две хиляди двадесет и
трета година в следния състав:
Председател:СТАНИМИРА АНГ. ИВАНОВА
при участието на секретаря ГЕРГАНА В. СТЕФАНОВА
като разгледа докладваното от СТАНИМИРА АНГ. ИВАНОВА
Административно наказателно дело № 20232120203410 по описа за 2023
година
Производството е по реда на чл. 58д-63д ЗАНН.
Образувано е по жалба, подадена от инж. Г. Й. Т. с ЕГН **********, с адрес: *****
срещу Наказателно постановление № 11-01-121/12.07.2023 г., издадено от Директора на
Агенцията за държавна финансова инспекция в гр. София, за нарушение на чл. 79, ал.1, т.4
във връзка с чл. 138, ал.1, вр. с чл. 18, ал.1, т.9 от Закона за обществените поръчки (ЗОП), на
основание чл. 250 от ЗОП му е наложено административно наказание „глоба” в размер на 10
000 (десет хиляди) лева.
С жалбата се иска отмяна на обжалваното наказателно постановление като се счита, че
е незаконосъобразно, постановено в противоречие с материалния и процесуалния закон.
Посочват се причините, поради които е проведена процедурата по този ред, както и тези
довели до невъзможност от възлагане на същата чрез открита, ограничена процедура,
договаряне с предварителна покана за участие или състезателен диалог при спазване на
сроковете, предвидени в ЗОП, вкл. съкратените. Счита се, че нарушението представлява
маловажен случай. Претендират се разноски.
В открито съдебно заседание жалбоподателят, редовно призован, не се явява. Не се
представлява надлежно, доколкото пълномощното за адв.Попова, приложено по делото, я
легитимира да извършва процесуални действия по друго дело.
Административнонаказващият орган-Директор на Агенция за държавна финансова
инспекция в гр. София, редовно уведомен, се представлява от юк. К., който моли за
потвърждаване на НП.
1
Жалбата е депозирана в рамките на срока за обжалване по чл. 59, ал. 2 от ЗАНН,
подадена е от легитимирано да обжалва лице срещу подлежащ на обжалване акт, поради
което следва да се приеме, че същата се явява процесуално допустима. Разгледана по
същество жалбата е неоснователна по следните съображения:
Със заповеди №ФК-10-987/28.11.2022г. и №ФК-10-22/06.01.2023г. Директора на
Агенцията за държавна финансова инспекция е възложил извършването на финансова
инспекция на ,,В.“ ЕАД гр. Бургас, на основание чл. 10, ал.1, т.3 и чл. 5, ал.2 от ЗДФИ във
връзка с утвърден годишен план за 2022 година.
Дружеството „В.” ЕАД, гр. Бургас („В.” ЕАД) попадало в обхвата на държавната
финансова инспекция, като търговско дружество, в чийто капитал участва с блокираща
квота търговско дружество, с блокираща квота държавно участие в капитала по смисъла на
чл. 4, т. 4 от Закона за държавната финансова инспекция. Регистрирано е в търговския
регистър на Бургаски окръжен съд на 10.07.2000 година с капитал на дружеството 2 227 800
лв., внесен изцяло от държавата, разпределен в 222 780 броя поименни акции с номинална
стойност 10 лева всяка една. „В.” ЕАД е с адрес на управление г***. Изцяло собственост на
капитала е „Б.“ ЕАД, В.: ****8. Еднолично акционерно холдингово дружество с държавно
участие в капитала „Б.“ е учредено въз основа и в изпълнение на Разпореждане № 1 на
Министерски съвет от 22.01.2020 г., с едноличен собственик на капитала Българската
Държава чрез Министъра на регионалното развитие и благоустройството.
За проверявания период и към момента на извършване на финансовата инспекция,
дружеството се е представлявало от инж. Г. Й. Т. - изпълнителен директор.
Дейността на дружеството била да извършва сделки по В., напояване, хидроенергетика,
отводняване, изграждане, поддържане и използване на водостопански системи или отделни
водохранилища, рибни стопанства и други, проучване и проектиране в сферата на
водоснабдяването и канализацията, експлоатация на язовири и др.
Като изпълнителен директор на „В.“ ЕАД Г. Т. е и секторен възложител на обществени
поръчки по смисъла на чл. 5, ал. 4, т. 1, във връзка с § 2 т. 42 от ДР на ЗОП. За проверявания
период не са били делегирали правомощията му на друго лице. Дружеството имало и
регистрация в Агенция по обществените поръчки, с номер на партида на възложителя в
Регистъра на обществените поръчки № 00571. Профилът на купувача на „В.” ЕАД през
проверявания период се поддържал от централизирана електронна платформа по чл. 39а от
ЗОП (https;//app.eop.bg/buyer/1166).
С Решение изх. № ОП-14-1 от 12.02.2021 г. изпълнителният директор па „В.“ ЕАД, гр.
Бургас, на основание чл. 138, ал. 1 във вр. с чл. 79, ал. 1, т. 4 от ЗОП, открил процедура за
възлагане на обществена поръчка за услуги - договаряне без предварителна покана за
участие, с предмет: „Разработване на специфични и подробни природозащитни цели за
защитените зони от Натура 2000, засегнати от „И“. Основният CPV код от общия
терминологичен речник на услугите е 71620000 - „Услуги, свързани с анализи“. Прогнозната
стойност на поръчката е 800 000 лева без ДДС. Продължителността на обществената
2
поръчка е 12 месеца.
Предметът на поръчката включвал пилотно разработване на специфични и подробни
природозащитни цели на ниво защитена зона за защитените зони от екологична мрежа
Натура 2000, засегнати от проектните дейности при изпълнението на „И“, в съответствие с
изискванията на Европейската комисия, включващо следните основни дейности: преглед на
налични данни и анализи за територията на защитените зони от екологична мрежа Натура
2000, предмет на настоящата обществена поръчка, в съответствие с изискванията на
Европейската комисия; анализ на резултатите и разработване на специфични и подробни
природозащитни цели на ниво защитена зона за защитените зони от екологична мрежа
Натура 2000, засегнати от проектните дейности при изпълнението на „И“. Финансирането
на поръчката било със собствени средства на Възложителя. Мястото на изпълнение било
Област Бургас.
Решението за откриване на процедура било изпратено за публикуване в РОП по
електронен път на 12.02.2021 г. и публикувано в платформата но чл. 39а от ЗОП па същата
дата със системен № F90i75. Уникалният номер на процедурата в РОП е 00571-2021-0008. В
раздел V.1) и VII. 1) на решението са посочени подробни мотиви за откриване на
процедурата, като възложителят е мотивирал приложимото основание за избора на
процедурата за договаряне без предварителна покана за участие.
В хода на финансовата проверка били установени следните факти и обстоятелства:
На 16.06.2020 г. бил сключен Административен договор № Д-34-58/17.06.2020 г.,
между Министъра на околната среда и водите, в качеството му на Ръководител на
Управляващия орган на Оперативна програма „Околна среда 2014-2020г.“ и „В.“ ЕАД, гр.
Бургас - бенефициент, за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по оперативна
програма „Околна среда 2014-2020 г.“, съфинансирана от Европейския фонд за регионално
развитие и Кохезионния фонд на ЕС по процедура чрез директно предоставяне
BG16М1ОР002-1.016 „Изграждане на В. инфраструктура“, за изпълнение на проект ИСУН
№ BG16М1ОР002-1.016-0011 „И“. Срокът за изпълнение па Проекта бил 48 месеца, считано
от датата на влизане в сила на договора (в 14-дневен срок от подписването му);
Изготвена била и извадка от водния баланс на язовирите „к“ (към 09.12.2020 г.) и „Я“
(към 31.12.2020 г.), видно от която полезният воден обем на двата язовира е по-малък от
общото годишно потребление на вода, в т.ч. и загуби, и близо до санитарния воден обем на
язовирите.
На 14.01.2021 г. бил подписан Меморандум за сътрудничество и съвместна дейност №
Д-33-3/14.01.2021 г. между МОСВ, представлявано от министъра на околната среда и водите
и „В.“ ЕАД, гр. Бургас, с който се договаря съвместната дейност и сътрудническо във връзка
с разработване на специфични и подробни природозащитни цели па ниво защитена зона за
20 защитени зони от екологична мрежа Магура 2000, посочени в Приложение 1, в
съответствие с изискванията на Европейската комисия. Тази съвместна дейност имала за цел
създаване на предпоставки за реализация на проект „И“, одобрен за финансиране на
3
национално ниво но приоритетна ос 1 на Оперативна програма „Околна среда 2014-2020 г.“,
процедура за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ № BG16M10P002- 1.016
„Изграждане на В. инфраструктура“. Меморандумът бил сключен за срок от 13 месеца и
влиза в сила от датата на подписването му от страните.
След обявяване на Решението с изх. № ОП-14-1 от 12.02.2021 г. на изпълнителния
директор на „В.“ ЕАД-Бургас, за откриване на процедура за възлагане на обществена
поръчка за услуги- договаряне без предварителна покана за участие, с посочения по-горе
предмет, Агенцията по обществени поръчки изпратила на „В.“ ЕАД становище по чл. 233 от
ЗОП, с което били направени изводи, че е спорна тезата на възложителя по откриване на
тази процедура, както и че липсата на одобрение на проекта до момента не се дължи на
действие или бездействие на възложителя.
На 15.07.2021 г., от „В.“ ЕАД, гр. Бургас, в резултат на проведената процедура
„договаряне без предварителна покана, за участие“ бил сключен договор № ЗОГ1-
68/02.08.2021 г. с „Умвелтбундесамт” ООД (Федерална агенция по околната среда),
Република Австрия, на стойност 800 000 лв. без ДДС (409 033,50 евро без ДДС). Съгласно
справка с изх. № К-З345- 16/12.01.2023 г., изпълнението на договора не е приключило.
Видно от същата, при начисляване на ДДС по договора се прилага механизма за обратно
начисляване на ДДС, в съответствие с чл. 82, ал. 2, т. 3 от ЗДДС.
Изискано било с писмо, вх. № К-3345-6/09.12.2022 г. - инж. Г. Т. да представи
становище относно въпроси, касаещи причините за невъзможност възлагането на поръчката
да бъде осъществено чрез Открита, ограничена процедура, договаряне с предварителна
покана за участие или състезателен диалог, при спазване на сроковете предвидени в ЗОП,
включително и съкратените, влиянието на реализацията на проект „И“ за разрешаването на
критичната ситуация, свързана с драстичното намаляване на полезните обеми за
водоснабдяване на яз. „к“ и яз. „Я“, както и действия от страна на „В.“ ЕАД, гр. Бургас, по
поемане на ангажимент за разработване на специфични и подробни природозащитни цели за
защитените зони от Натура 2000, засегнати от „И“, на по-ранен етап. С представено
становище, изх. № К-3345-10/16.12.2022 г., инж. Г. Т. посочил причините за неотложност и
невъзможност за възлагане на процедурата по предвидените в ЗОП начини и срокове,
предоставени са и писма от службите на Комисията, Ref. Ares (2020)3268195-23/06/2020 и
Ref. Ares (2020)5585758-16/10/2020, преведени на български език. По отношение на
посочения проект в представеното становище, възложителят посочил, че в периода 2016-
2020 г. са разработени Регионални прединвестиционни проучвания по проект „И“. Част от
тези дейности, били предвидени по Проекта, и реконструкция на 58,83 км от деривация „к“
и „Я“, обслужващи цялата ОТ Бургас и част от ОТ Варна. Предвидените за реконструкция
участъци от деривации „к“ и „Я“ имали за цел подобряване на качеството на предлаганите
услуги за 43 населени места. Загубите на вода в резултат на недобро състояние на мрежата
се изчислявали в размер на 48%. С реализацията на Проекта се очаквало намаляване на
загубите до 33% през 2023 г. и съществен принос за по-устойчиво и ефективно управление
на наличните водни ресурси. За да гарантира навременната реализация на „И“, с което ще се
4
защити в изключителна степен обществения интерес, като се намалят загубите на вода,
което от своя страна ще доведе до поддържане на полезните обеми на яз. „к“ и яз. „Я“ на
необходимите нива, с проведена и разглежданата обществена поръчка се целяло
постигането на тези резултати.
По отношение действията на „В.“ НАД, гр. Бургас, по поемане на ангажимент за
разработване на специфични и подробни природозащитни цели за защитените зони от
Натура 2000, засегнати от „И“, в становището още било посочено, че при постъпване на
първите коментари на ЕК, представени от УО на ОПОС с писмо изх. №. 1- 016-0011-1-247 от
25.06.2020 г., дружеството е отговорило на забележките с подробни обяснения за
проведените екологични процедури. Не бил поставян и обсъждан въпросът за поемане на
ангажимент от страна на „В.“ ЕАД, гр. Бургас, за разработването на специфични подробни
природозащитни цели, още повече, че това е ангажимент на Държавата, в лицето на МОСВ.
При повторни бележки и въпроси е преценено, че дадените обяснения са неприемливи за
Комисията и за да се гарантира навременната реализация на „И“, както и получаването на
финансиране в рамките на срока за изпълнение на 0Г10С 2014-2020, а именно - декември
2023 г., е решено „В.“ ЕАД, гр. Бургас, да финансира и да възложи разработването на
специфични за защитените зони, засегнати от проекта, подробни природозащитни цели, а
МОСВ да съдейства за разработване на техническо задание и да предостави на избрания
изпълнител цялата налична информация и данни за целевите видове и природните
местообитания, предмет на опазване в защитените зони. От изложеното в становището става
ясно, че резултатът от сключения договор № 3011- 68/02.08.2021 г. с „Умвелтбундесамт”
ООД, с предмет „Разработване на специфични и подробни природозащитни цели на ниво
защитена зона за 21 защитени зони от екологичната мрежа Натура 2000“, е бил необходим за
изпълнението на проект „И“.
В Одобреният голям проект „И“ (приложение № 1 към Административен договор № Д-
34-58/17.06.2020 г., сключен между Министъра на околната среда и водите и „В.“ ЕАД, гр.
Бургас) са подробно описани целите, които се е очаквало да допринесат за изпълнение
целите залегнали в Стратегията за развитие и управление на водоснабдяването и
канализацията на Република България за периода 2014-2023 г.
На база констатациите от проверката контролният орган - финансовата инспекция е
приела, че не са налице аргументи и доказателства, обосноваващи неотложност и
невъзможност да бъде реализирана услугата чрез конкурентна процедура, включително и
при хипотезите на съкратените срокове предвидени в ЗОП.
Актосъставителят съставил АУАН с №11-01-121/23.01.2023г., като квалифицирал
нарушението по чл. 79, ал.1, т.4 във връзка с чл. 138, ал.1, вр. с чл. 18, ал.1, т.9 от Закона за
обществените поръчки (ЗОП). Препис от акта бил връчен лично на жалбоподателя, който
вписал, че ще представи възражения по акта. В срока по чл. 44, ал.1 от ЗАНН възражения по
акта били представени.
Административнонаказващият орган, сезиран с преписката по акта, пристъпил към
издаване на НП, като също счел фактическите констатации за безспорно установени,
5
обсъдил направените възражения по акта, като на 12.07.2023 г. издал обжалваното
постановление, с което за нарушение на чл. 79, ал.1, т.4 във връзка с чл. 138, ал.1, вр. с чл.
18, ал.1, т.9 от Закона за обществените поръчки (ЗОП), на основание чл. 250 от ЗОП
наложил на жалбоподателя административно наказание „глоба” в размер на 10 000 (десет
хиляди лв.)
Изложената фактическа обстановка съдът прие за установена въз основа на събраните
по делото доказателства, обективирани в гласните и в писмените доказателства и
доказателствени средства, които са непротиворечиви и допълващи се. По делото не се събра
доказателствен материал, който да поставя под съмнение така установените факти.
При така установената фактическа обстановка съдът достигна до следните правни
изводи:
Съдът констатира, че съставеният АУАН и издаденото въз основа на него НП изхождат
от съответните длъжностни лица, в пределите на тяхната материална и териториална
компетентност по смисъла на чл. 261, ал. 1 и ал. 2 от ЗОП.
Въз основа на извършената служебна проверка съдът счита, че при съставяне на АУАН
и при издаване на атакуваното НП е спазена изискуемата писмена форма и реквизити.
Атакуваното НП съдържа реквизитите по чл. 57 от ЗАНН и в него не съществуват
съществени пороци, водещи до накърняване правото на защита на жалбоподателя. Съдът не
споделя доводите на жалбоподателя за процесуални нарушения, които да са основание за
отмяна на НП. Спазени са специалните срокове по чл. 261 от ЗОП за съставяне на АУАН,
които са шест месеца от установяване на нарушението и три години от извършването му.
Проверката по случая е започнала на 28.11.2022 г., видно от заповедта за възлагането й. На
09.12.2022г. финансовата инспекция е изискала информация и документи от жалбоподателя,
който на 16.12.2022 г., е предоставил изисканата информация, като от този момент органите
са могли да направят извод кой е извършител на нарушението, т.е. същият е бил установен.
С оглед на това актът е издаден в рамките на шест месеца след това- на 23.01.2023г , като
същевременно не са били изтекли и три години от 12.02.2021 г. В НП е посочена датата на
извършване на нарушението, мястото на нарушението, обстоятелствата по извършването му
и нарушените законови разпоредби, поради което нарушението е описано съгласно
изискванията на чл. 57, ал. 1, т. 5 ЗАНН.
При така установеното съдът намира, че е осъществен съставът на административното
нарушение, за което е ангажирана отговорността на жалбоподателя.
По делото няма спор между страните, че жалбоподателят Г. Т. е секторен възложител
на обществени поръчки по смисъла на чл. 5, ал. 4, т. 1, във връзка с § 2 т, 42 от ДР на Закона
за обществените поръчки (ЗОП, в сила от 15.04.2016 г. обн. ДВ. бр. 13 от 16.02.2016 г.).
Съдът намира, че с обявяването на обществена поръчка - договаряне без предварителна
покана за участие на основание чл. 138, ал. 1 от ЗОП с Решение № ОП-14-1 от 12.02.2021 г.
за услуги с предмет: „Разработване на специфични и подробни природозащитни цели за
защитените зони от Натура 2000, засегнати от „И“, за период от 12 месеца, с прогнозна
6
стойност на поръчката - е 800 000 лева без ДДС, жалбоподателят е допуснал нарушение на
чл. 18, ал. 1, т. 9 от ЗОП, тъй като не са били налице предпоставките на чл. 79, ал. 1, т. 4 от
ЗОП за провеждане на тази процедура.
Съгласно чл. 138, ал. 1 от ЗОП секторните възложители могат да прилагат процедура на
договаряне без предварителна покана за участие на основанията по чл. 79, ал. 1, т. 1 - 4 и т. 6
– 10. Съгласно чл. 79, ал. 1, т. 4 пък процедура на договаряне без предварително обявление
може да се приложи, когато е необходимо неотложно възлагане на поръчката поради
изключителни обстоятелства и не е възможно да бъдат спазени сроковете, включително
съкратените, за открита, ограничена процедура или състезателна процедура с договаряне,
като обстоятелствата, с които се обосновава наличието на неотложност, не трябва да се
дължат на възложителя.
В случая следва да се прецени дали е налице изключително обстоятелство
обосноваващо приложението на чл. 79, ал. 1, т. 4, във вр. с чл. 138, ал.1 във връзка с чл. 18,
ал.1, т.9 от ЗОП. Жалбоподателят е посочил като такова обстоятелство драстичното
намаляване на полезните обеми за водоснабдяване на двата основни язовира, осигурявайки
питейна вода за преобладаващата част от населението на обособената територия на В.
оператора, както и значителният риск от бъдещи продължителни периоди на засушаване,
които събития биха могли да доведат до последващо възникване на опасност за живота и
здравето на гражданите и за околната среда.
Действително, намаляването на полезните обеми за водоснабдяване на двата основани
язовира, които осигуряват питейна вода за голяма част от населението може да доведе до
засягане на важни обществени интереси. За да се прецени обаче дали едно обстоятелство е
изключително по смисъла на чл. 79, ал. 1, т. 4 от ЗОП следва да се изхожда от комплексната
оценка на всички релевантни факти, както и от приложимата нормативна уредба. Видно от
тълкуването на ЗОП, приложената процедура, и то на конкретното основание е изключение
от общото правило, т. е. прилагането на същата е, може да се каже, в условията на
безалтернативност при избора на начин за действие от страна на възложителя.
В конкретния случай обаче, разглежданото договаряне не може да доведе до спешно
преодоляване на преките и непосредствени последици от кризата с нарушения воден баланс
на яз. „к“ и яз. „Я“, тъй като с реализацията на проект „И“ се очаква да се постигне
намаляване на загубите на вода едва през 2023 г. Още повече, че за изпълнението на
Проекта е предвиден срок от 48 месеца, като одобрението му от Европейската комисия е
обвързано с разработване на специфични природозащитни цели за защитените зони в
Натура 2000, засегнати от него, предмет на разглежданата Обществена поръчка, за която е
определен срок за изпълнение до 12 месеца от датата на сключване на договор.
С решението за откриване на обществената поръчка „договаряне без предварителна
покана за участие“ и с представените в хода на инспекцията становища, става ясно, че
прединвестиционните проучвания по проекта са започнали през 2016 г., т.е. преди да е
започнало драстичното намаляване на полезните обеми за водоснабдяване на яз. „к“ и яз.
„Я“ . С реализацията на Проекта се очаквало намаляване на загубите на вода, в резултат на
7
лошо състояние на мрежата, от 48% на 33% през 2023 г. Видно от гореизложеното
изпълнението на проекта не целял своевременно разрешаване на критичната ситуация,
свързана със засушаването на двата язовира.
От друга страна с цел да гарантира навременната реализация на „И“ и приключване в
рамките на общия период за изпълнение на проекта - декември 2023 г. и предвид изказаните
от Комисията и ОУ на ОПОС препоръки да се ангажират международно доказани и познати
на Комисията експерти, чието ниво на експертиза не подлежи на съмнение, на 14.01.2021 г.
между „ В.“ ЕАД Бургас и Министерство на околната среда и водите (МОСВ) е бил
подписан Меморандум за сътрудничество и съвместна дейност, като „В.“ ЕАД, гр. Бургас се
ангажирала да финансира и да възложи па Австрийската агенция по околна среда
разработването па специфични за защитените зони, засегнати от проекта, подробни
природозащитни цели, а МОСВ да съдейства за разработване на техническото задание и да
предостави на избрания изпълнител цялата налична информация и данни за целевите видове
и природните местообитапия, предмет на опазване в защитените зони. Така жалбоподателят
мотивирал действията си по сключване на договора предмет на обществената поръчка,
поради настъпване на рискове от финансиране на Етап 2 във времевия график за изпълнение
на проекта, службите на ЕК държали да се заложи сключване на договор за изпълнение в
рамките месеци февруари-март 2021 г. Действително обаче се установи, че нито с писмо Ref.
Ares (2020)3268195-23/06/2020, нито с писмо Ref. Ares (2020)5585758-16/10/2020 от
Европейската комисия се поставят изрични срокове за разрешаване па поставените въпроси,
касаещи одобрението на Проекта и свързани с разработване на специфични и подробни
природозащитни цели за защитените зони от Натура 2000, засегнати от „И“, предмет на
разглежданата обществена поръчка, които биха могли да обосновават за възложителя
неотложността и невъзможността да бъдат спазени сроковете, включително съкратените, за
открита, ограничена процедура или състезателна процедура с договаряне предвидени в ЗОП.
Следва да се отбележи, че в глава Седемнадесета от ЗОП „Процедури, прилагани от
секторни възложители“ са разписани сроковете за получаване на оферти и заявления за
участие, включително съкратените срокове за възлагане на обществени поръчки чрез
открита процедура, ограничена процедура, договаряне с предварителна покана за участие
или състезателен диалог, в случаите, когато е възникнала нужда за неотложно възлагане.
При възникване на обстоятелства, които изискват спешно възлагане на обществена поръчка,
в ЗОП са предвидени достатъчно кратки срокове от 15 дни за получаване на оферти и
заявления за участие, и провеждане на конкурентна процедура за избор на изпълнител. С
оглед на което настоящият състав е на мнение, че с една от предвидените процедури в ЗОП
също щяха да бъдат постигнати целите на жалбоподателя, но без да прилага процедура,
която не е изисквала необходимост от неотложното й възлагане.
С оглед изложеното, настоящият състав намира, че в случая не е налице изключително
обстоятелство по смисъла на чл. 79, ал. 1, т. 4 от ЗОП, тъй като съобразно събрания
доказателствен не може да се направи категоричен извод, че са били налице предпоставките
от ЗОП за прилагане на специалната процедура по чл. 18, ал. 1, т. 9 от закона. Поради това и
8
със своите действия жалбоподателят е нарушил законовите изисквания, като е провел
процедурата без да са били налице предпоставките за това.
С това свое поведение жалбоподателят виновно е осъществил състава на
административно нарушение по за нарушение на чл. 79, ал.1, т.4 във връзка с чл. 138, ал.1,
вр. с чл. 18, ал.1, т.9 от Закона за обществените поръчки.
При определяне на санкцията правилно е приложена нормата на чл. 250, ал. 1 от ЗОП,
съгласно която възложител, който проведе процедура по чл. 18, ал. 1, т. 3 – 10 или т. 13, без
да са налице условията, посочени в закона, се наказва с глоба в размер 5 на сто от
стойността на сключения договор с включен ДДС, но не повече от 10 000 лв. В случая
наложеното наказание глоба е определено с 5 на сто от стойността на сключения договор с
ДДС в размер на 48000 лв., поради което е законосъобразно е определена от наказващия
орган в размер на 10 000 лева.
Нарушението не представлява маловажен случай по чл. 28 от ЗАНН, с оглед обекта на
защитените обществени отношения. В случая преценката на наказващия орган, направена
по законосъобразност, че спецификата на конкретния случай не позволява деянието да се
квалифицира като "маловажен" случай на административно нарушение, следва да бъде
изцяло споделена, доколкото, въпреки липсата на посочени допълнителни вредни
последици, настоящият случай не разкрива незначителна или значително по – ниска степен
на обществена опасност в сравнение с други случаи на допуснати нарушения по за
нарушение на чл. 79, ал.1, т.4 във връзка с чл. 138, ал.1, вр. с чл. 18, ал.1, т.9 от Закона за
обществените поръчки.
Предвид всичко горепосочено, съдът счита, че законосъобразно е била ангажирана
административнонаказателната отговорност на жалбоподателя като наложеното наказания е
правилно и законосъобразно индивидуализирано, поради което и атакуваното наказателно
постановление следва да се потвърди.
На основание чл. 63д, ал.4 ЗАНН съдът дължи произнасяне по разноските. В случая
това право има наказващият орган, но такива не се претендират, поради което съдът не
дължи произнасяне.
Така мотивиран, съдът
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № 11-01-121/12.07.2023 г., издадено от
Директора на Агенцията за държавна финансова инспекция в гр. София, с което на Г. Й. Т. с
ЕГН **********, за нарушение на чл. 79, ал.1, т.4 във връзка с чл. 138, ал.1, вр. с чл. 18,
ал.1, т.9 от Закона за обществените поръчки (ЗОП), на основание чл. 250 от ЗОП му е
наложено административно наказание „глоба” в размер на 10 000 (десет хиляди) лева.
Решението може да бъде обжалвано пред Административен съд - Бургас в 14дневен
срок от датата на получаване на съобщението.
9
Съдия при Районен съд – Бургас: _______________________
10