Решение по дело №523/2023 на Административен съд - Добрич

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 12 януари 2024 г.
Съдия: Нели Иванова Каменска
Дело: 20237100700523
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 4 септември 2023 г.

Съдържание на акта

 

Р Е Ш Е Н И Е

 

                                                          № 85

 

   12.01.2024 г., град Добрич

 

                                     В    И М Е Т О    Н А    Н А Р О Д А

 

Административен съд - Добрич, в публично заседание на дванадесети декември, две хиляди двадесет и трета година, V състав:

 

                                                        ПРЕДСЕДАТЕЛ: Нели Каменска                                              

при участието на секретаря, Стойка Колева, разгледа докладваното от съдия Н.Каменска адм. дело № 523 по описа на съда за 2023 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 145 и следващите от Административнопроцесуалния кодекс (АПК) във вр. с чл. 18д от Закона за рибарството и аквакултурите (ЗРА) и чл. 14 от Наредба № 3/19.02.2013 г. за прилагане на точкова система за извършени тежки нарушения по смисъла на Регламент (ЕО) № 1005/2008 на Съвета от 29.09.2008 г. за създаване на система на Общността за предотвратяване, възпиране и премахване на незаконния, недеклариран и неурегулиран риболов за изменение на Регламенти (ЕИО) № 2847/93, (ЕО) № 1936/2001 и (ЕО) № 601/2004 и за отмяна на Регламенти (ЕО) № 1093/94 и (ЕО) № 1447/1999, наричана за краткост Наредба № 3/19.02.2013 г.

 Образувано е по жалба на Л.С.А. с адрес ***, подадена чрез адв.Д.Д., САК, срещу Заповед № РД-282/18.08.2023 г. на изпълнителния директор на Изпълнителна агенция по рибарство и аквакултури, в частта й по т.2, с която на основание чл. 18д от ЗРА във вр. с чл. чл. 13, ал. 1 и чл. 14 от Наредба № 3/19.02.2013 г. са присъдени 6 точки на жалбоподателя в качеството му на капитан на риболовен кораб с външна маркировка ВН 440 и имехххххза извършване на риболов в крайбрежната зона с отдалеченост под една морска миля от бреговата ивица между нас Сиврибурун и нос Калиакра в нарушение на т.1.1.1 и т.1.2.1 от Заповед № 09-69/01.02.2019 г. на министъра на земеделието, храните и горите, издадена на основание чл. 30, ал. 3, т. 1 от ЗРА.

Жалбоподателят счита, че заповедта е издадена при грубо нарушаване на закона, изразяващо се в неспазване на установената форма, съществено нарушение на административнопроизводствените правила и противоречие с материалноправните разпоредби на закона. Жалбоподателят, в качеството си на капитан на риболовния кораб, бил лишен от правото на защита срещу наказателното постановление, което било издадено срещу дружеството, собственик на плавателното средство. Изразява становище, че присъждането на наказателни точки на капитана на кораба е възможно, само ако срещу същия има издадено наказателно постановление за извършено нарушение. В случая подобно наказателно постановление нямало. Затова счита, че заповедта е издадена в противоречие в приложимите регламенти и че издателят на заповедта не е извършил необходимата преценка на всяко едно нарушение, като посочи ясни критерии. Подробно излага съображенията си в жалбата и моли заповедта да бъде отменена, като му се присъдят направените разноски.

Ответникът, изпълнителният директора на Изпълнителна агенция по рибарство и аквакултури (ИАРА), чрез старши юрисконсулт М. Ц. представя подборно писмено становище  с вх.№ 3432 от 03.10.2023 г., с което оспорва жалбата като неоснователна и излага съображения за законосъобразност на издадената заповед. Моли жалбата да бъде отхвърлена и в полза на ИАРА да се присъдят разноски за юрисконсултско възнаграждение.

Съдът, след като обсъди събраните по делото доказателства, приема за установено от фактическа страна следното:

По делото не е спорно, че жалбоподателят, Л.С.А., е  правоспособен рибар и капитан на риболовен кораб с външна маркировка хххххи че същият извършва риболов от името и за сметка на собственика на риболовния кораб, „Делта 2009“ ЕООД. Собственикът на рибарския кораб, „ Делта 2009“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление в гр.ххххх, представлявано от собственика и управител Динчер Сафетов Ханджиев, притежава разрешително за стопански риболов в Черно море с № 03108198/23.07.2013 г. и Специално разрешително за извършване на стопански риболов на калкан в Черно море през 2023 г. № 03108198-023К/22.02.2021 г.

С Наказателно постановление № Ц03-04/22.12.2021 г. началникът на отдел „Център за наблюдение на риболова“ към ГД „Рибарство и контрол“ към ИАРА е наложил на  „Делта 2009“ ЕООД имуществена санкция от 2 000 лв., на основание чл. 70, ал. 2 от Закон за рибарството и аквакултурите за това, че в качеството му на собственик на риболовен корабхххххс външна маркировка ВН 440, с капитан и правоспособен рибар Л.С.А., на 27.07.2021 г. извършва стопански риболов от 04,40 ч. до 16,15 ч. между нос Сиврибурун и нос Калиакра в точка с координати N 43.365957 Е 28.486786 и пред Русалка с N 43.407343 Е 28.537298 на разстояние по – малко от една морска миля от брега, като при проверката е установен улов на 408 кг. черноморска барбуня и 21 кг. сафрид. Деянието е определено като нарушение на чл. 30, ал. 3, т. 1 от Закон за рибарството и аквакултурите, във връзка с т. 1.1.1 и т. 1.2.1 от Заповед № РД-09-69/01.02.2019 г. на министъра на земеделието, храните и горите.  

Наказателното постановление е било обжалвано пред Районен съд Каварна и потвърдено с Решение № 69/16.11.2022 г., постановено по АНХД № 56/2022 г. Решението на районния съд, съответно и наказателното постановление, са влезли в сила на 29.05.2023 г., когато е оставено в сила с Решение № 234/29.05.2023 г. по канхд № 172/2023 г. по описа на Административен съд Добрич.

Административното производство по издаване на оспорената заповед е открито с Докладна записка № Z - 3874/21.06.2023 г. на началника на отдел „Център за наблюдение на риболова“ към ИАРА, в която е посочено, че с оглед влязлото в сила наказателно постановление е необходимо да се присъдят точки на риболовен корабхххххс външна маркировка ВН 440 за прилагане на Регламент 404/2011 на Комисията, във вр. чл. 3 от Наредба № 3/19.02.2013 г.

Въз основа на докладната записка е издадена обжалваната Заповед № 282/18.08.2023 г., с чиято първа точка изпълнителният директор на ИАРА на основание чл. 3, ал. 1 и, ал. 2, чл. 13, ал. 1 и чл. 14 от Наредба № 3/19.02.2013 г. и чл. 18д, във вр. чл. 18, ал. 1, т. 2 от ЗРА е присъдил на "Делта 2009“ ЕООД - титуляр на разрешителното за извършване на стопански риболов - 6 точки за риболовен кораб "Ирина" с външна маркировка ВН 440 за извършването на стопански риболов в забранена за риболов зона, която представлява закрит район - тежко нарушение по смисъла на чл. 3, § 1, б. "в" от Регламент (ЕО) № 1005/2008 на Съвета.

При извършване на служебна справка се установи, че "Делта 2009“ ЕООД, чрез своя законен представител, е оспорило заповедта по т.1 като по жалбата е образувано адм.дело № 524/2023 г. по описа на Административен съд Добрич, към настоящия момент висящо.

С втората точка от заповедта, оспорена в настоящото производство, са присъдени 6 точки и на капитана на риболовния кораб, жалбоподателя Л.С.А., поради наличието на установено с влязло в сила наказателно постановление тежко нарушение по смисъла на чл. 42, § 1, б. "а", във връзка с чл. 3, § 2 и § 1, б. "в " от Регламент (ЕО) № 1005/2008 на Съвета – извършване на стопански риболов в забранена за риболов зона, която представлява закрит район. В мотивите на заповедта е посочено, че риболовът е извършван крайбрежната зона с отдалеченост под една морска миля от бреговата ивица между нос Сиврибурун и нос Калиакра в нарушение на т.1.1.1 и т.1.2.1 от Заповед № 09-69/01.02.2019 г. на министъра на земеделието, храните и горите, издадена на основание чл.30, ал.3, т.1 от Закона за рибарството и аквакултурите. С цитираната Заповед № 09-69/01.02.2019 г. на министъра на земеделието, храните и горите са въведени временни ограничения за стопански риболов в акваторията на пристанищата с отдалеченост една морска миля от бреговата ивица.

По делото не е спорно, че към датата на извършване на нарушението капитан на риболовния кораб е жалбоподателя, Л.С.А..

Заповедта е връчена на жалбоподателя на 21.08.2023 г., а жалбата му е постъпила в съда на 04.09.2023 г., т.е. в установения в чл.149, ал. 1 от АПК, 14-дневен срок за оспорване на административните актове.

При така установената фактическа обстановка съдът приема от правна страна следното:

Жалбата е допустима, като подадена от надлежна страна, в законоустановения срок срещу акт, подлежащ на съдебен контрол за законосъобразност.

Разгледана по същество, жалбата е неоснователна.

Обжалваната заповед е издадена от компетентен административен орган, в предвидената от закона форма, при липса на допуснати съществени процесуални нарушения, в съответствие с материалноправните разпоредби и целта на закона. Съображенията за това са следните:

 Нормата на чл. 18д, ал. 1 от ЗРА определя, че  при извършено тежко нарушение по смисъла на чл. 42, параграф 1, буква "а" от Регламент (ЕО) № 1005/2008 се прилага точкова система за нарушенията, въз основа на която титулярят на разрешителното за извършване на стопански риболов получава определен брой точки за съответния риболовен кораб, съгласно чл. 92 от Регламент (ЕО) № 1224/2009.

Според чл. 42, параграф 1, буква а) от Регламент (ЕО) № 1005/2008 за целите на този регламент тежки нарушения означава: дейностите, за които се смята, че представляват незаконен, недеклариран и нерегулиран риболов (ННН), съгласно посочените в член 3 критерии. Относимата към спора е хипотезата на чл. 3, параграф 2 и параграф 1, буква в) от Регламент (ЕО) № 1005/2008, а именно за риболовен кораб се смята, че извършва ННН (незаконен, недеклариран и нерегулиран) риболов, ако се докаже, че в нарушение на мерките за опазване и управление, приложими за района, в който са извършени дейностите, риболовният кораб е извършвал риболов в закрит район, по време на закрит сезон, или без квота или след изчерпването ѝ.

Според 18д, ал. 3 от ЗРА, начинът на прилагане на точковата система се определя с наредба на министъра на земеделието и храните.

Въз основа на законовата норма е приета Наредба № 3/19.02.2013 г., с която се определят реда и условията за прилагане на точкова система за извършени тежки нарушения по смисъла на чл. 42, параграф 1, буква "а" от Регламент (ЕО) № 1005/2008 на Съвета от 29 септември 2008 година за създаване на система на Общността за предотвратяване, възпиране и премахване на незаконния, недеклариран и нерегулиран риболов, за изменение на регламенти (ЕИО) № 2847/93, (ЕО) № 1936/2001 и (ЕО) № 601/2004 и за отмяна на регламенти (ЕО) № 1093/94 и (ЕО) № 1447/1999 (OB, L 286/1 от 29 октомври 2008 г.), наричан по-нататък Регламент (ЕО) № 1005/2008.

Съгласно чл. 13 от Наредба № 3/19.02.2013 г. на капитана на риболовния кораб се определят същия брой точки, определени на притежателя на разрешителното за стопански риболов. Разпоредбата на чл.14 от Наредба № 3/19.02.2013 г. предвижда точките на капитана на риболовния кораб (физическо лице) да се определят със заповед на изпълнителния директор на ИАРА или оправомощено от него длъжностно лице от деня на влизане в сила на наказателното постановление за съответното нарушение.

В случая заповедта е издадена от изпълнителния директор на ИАРА,  д-р Николай Красимиров Г., съобразно предоставената му с нормативен акт материална компетентност, поради което съдът приема, че заповедта в оспорената й част е издадена от компетентен орган.

Неоснователно е възражението на жалбоподателя, че за да му се присъдят точки по горепосочения ред е необходимо срещу него, в качеството му на капитан на риболовния кораб, да има издадено наказателно постановление.

Това становище е в противоречие с чл. 13 от Наредба № 3/19.02.2013 г., който определя, че на капитана на риболовния кораб се определя същия брой точки, определени на притежателя на разрешителното за стопански риболов. Разпоредбата на чл.13 от Наредба № 3/19.02.2013 г. е въведена за прилагане на чл. 92, ал. 2 от Регламент (ЕО) № 1224/2009.

В настоящия случай физически извършител на деянието, което е определено като ННН, е капитанът на кораба, който видно от влязлото в сила наказателно постановление № Ц03-04/22.12.2021 г. на 27.07.2021 г., в качеството си на капитан на риболовен корабхххххВН 440, на 27.07.2021 г. е извършвал стопански улов на риба във временно забранена за това зона. Отговорността на юридическото лице, както и на физическите лица, които са извършители, подбудители или съучастници в извършването на съответните нарушения е паралелна, като според чл. 92, ал. 2 от Регламент (ЕО) № 1224/2009,  когато е извършено тежко нарушение на правилата на общата политика в областта на рибарството от физическо лице или отговорността за това пада върху юридическо лице, притежателят на лицензия за риболов получава съответния брой точки за това нарушение, както в случая е постановено с първата точка от заповедта, която не е предмет на производството.

Националното законодателство следва да се тълкува и прилага едновременно с пряко приложимите правила на цитираните регламенти, включително, съдържащите се в чл. 47 от Регламент (ЕО) № 1005/2008 и чл. 92, ал. 2 от Регламент (ЕО) № 1224/2009, които имат примат спрямо него. Според първата от цитираните разпоредби юридически лица се подвеждат под отговорност за тежки нарушения, когато нарушенията са извършени в тяхна полза от физическо лице, което е действало индивидуално или като част от орган на юридическото лице, и което заема решаваща позиция в юридическото лице по силата на: а) правомощия да представлява юридическото лице; или б) право да взема решения от името на юридическото лице; или в) право да упражнява контрол в рамките на юридическото лице. Юридическо лице може да бъде подведено под отговорност, когато липсата на надзор или контрол от страна на физическото лице, посочено в параграф 1, е създала възможност за извършване на тежко нарушение, в полза на това юридическо лице, от физическо лице, което му е подчинено. Правилата на чл. 13 и чл. 14 от Наредба № 13/2013 г. са в синхрон с пряко приложимата норма на чл. 92, ал. 2 от Регламент (ЕО) № 1224/2009,  като по отношение държавите-членки е дадено право националния правен ред да установи точкова система и за капитаните на кораби, въз основа на която капитанът на кораба да получава същия брой точки, ако извърши нарушение на правилата на общата политика в областта на рибарството.

По делото не се твърди и не се представят доказателства, че друго физическо лице е бил капитан на кораба на установеното дата на нарушението. Затова съдът приема, че адресатът на заповедта в оспорената й част по т.2 е определен правилно, в съответствие с чл.13 от подзаконовия нормативен акт и Общностното право. В този смисъл е еднопосочната съдебна практика (Решение № 9631/31.10.2022 г. по адм.д. № 4007/2022 г., V отд. на ВАС, Решение № 2206/09.03.2022 г. по адм.д. № 7257/2021 г., V отд. на ВАС, Решение № 11899/23.11.2021 г. по адм.д.№ 6014/2021 г., V отд. на ВАС, Решение № 11905/23.11.2021 г. по адм.д.№ 6814/2021 г., V отд. на ВАС и др.)

Установяването на административното нарушение с влязъл в сила акт (наказателно постановление) е предпоставка за издаване на настоящата заповед за присъждане на точки на лицето, отговорно за дейността на риболовния кораб по реда на чл.13 от Наредба № 3/2013 г.

Спецификата на производството по приложение на точковата система за тежки нарушения изключва задължението на органа по чл. 26, ал. 1 от АПК за уведомяване на заинтересованите лица за започване на административното производство, аргумент за което е и разпоредбата на чл. 3, ал. 5 от Наредба № 3/19.02.2013 г. Съдът приема, че не са допуснати съществени процесуални нарушения.

Заповедта е подробно мотивирана, именно с установеното нарушение, чийто пряк извършител е физическото лице, капитан на риболовния кораб.

Разпоредбата на чл. 3, ал. 1 от Наредба № 3/19.02.2013 г. предвижда, че за всяко от нарушенията по смисъла на чл. 42, § 1, б ." а " от Регламент (ЕО) № 1005/2008 на Съвета притежателят на разрешителното за стопански риболов получава съответен брой точки съгласно приложението. В приложението към тази разпоредба са изброени общо 12 вида тежки нарушения и съответният брой точки, които се присъждат за всяко едно от тях. Точка 8 от Приложение към чл.3, ал.1 от Наредба № 3/19.02.2013 г. определя отнемане на 6 точки за извършване на риболов в закрит район или по време на закрит сезон, без квота или след изчерпването или отвъд ограничената дълбочина. Броят на отнетите точки е определен съобразно предвиденото в наредбата за конкретното нарушение.

По изложените съображения настоящият съдебен състав намира, че жалбата е неоснователна и следва да се отхвърли.

Разноски

С оглед разпоредбата на чл.143, ал.3 от АПК, съдът следва да присъди своевременно заявените от процесуалния представител на ответника разноски за юрисконсултско възнаграждение, които определя в минимално предвидения в чл.24 от Наредбата за заплащане на правата помощ размер от 100  лева.

Водим от горното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, Административен съд Добрич, V състав

 

Р Е Ш И :

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на Л.С.А. срещу Заповед № РД-282/18.08.2023 г. на изпълнителния директор на Изпълнителна агенция по рибарство и аквакултури, в частта й по т.2.

ОСЪЖДА Л.С.А. с ЕГН ********** и с адрес *** да заплати на Изпълнителна агенция по рибарство и аквакултури сумата от 100 (сто) лева, представляваща разноски по делото за юрисконсултско възнаграждение.

РЕШЕНИЕТО може да се обжалва с касационна жалба пред Върховен административен съд на РБ, подадена чрез настоящия съд, в 14 (четиринадесет) дневен срок от съобщаването му на страните.

                                                       

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ:                           

 

                                                                        Н.Каменска