Протокол по дело №11/2021 на Окръжен съд - Перник

Номер на акта: 350
Дата: 18 юни 2021 г. (в сила от 18 юни 2021 г.)
Съдия: Кристиан Божидаров Петров
Дело: 20211700500011
Тип на делото: Въззивно гражданско дело
Дата на образуване: 8 януари 2021 г.

Съдържание на акта

ПРОТОКОЛ
№ 350
гр. Перник , 16.06.2021 г.
ОКРЪЖЕН СЪД – ПЕРНИК, ТРЕТИ ГРАЖДАНСКИ СЪСТАВ в
публично засеД.е на шестнадесети юни, през две хиляди двадесет и първа
годИ. в следния състав:
Председател:МИЛЕНА Р. ДАСКАЛОВА
Членове:КРИСТИАН Б. ПЕТРОВ

РОМАН Т. НИКОЛОВ
при участието на секретаря ЕМИЛИЯ Г. ПАВЛОВА
Сложи за разглеждане докладваното от КРИСТИАН Б. ПЕТРОВ Въззивно
гражданско дело № 20211700500011 по описа за 2021 годИ..
На именното повикване в 10:40 часа се явиха:
Жалбоподателката И.П. се явява лично и с адв. А. и с адв. Е.
Жалбоподателят Е.Е. се явява лично.
За „Дирекция социално подпомагане“ гр. Перник се явява социалният работник
П..
Съдът
ОПРЕДЕЛИ:
ДАВА ХОД НА ДЕЛОТО
Пристъпи към изслушване на социалния работник.
Социалният работник Р.П. – поддържам доклада който е изготвен. Работила съм
по случая. Изготвила съм доклад за друго производство на Районния съд, а този доклад
е изготвен от колежка. Имахме отворен случай за М.им до пролетта на тази годИ.. В
продължение на една годИ., от 2020 г. започна да се изпълнява режима - 15 дни на 15
дни, който е съгласно привременните мерки. Докато работехме по случая и го
наблюдавахме, този режим се спазваше, посещавахме детето, контактувахме с него и
решихме, че няма какво да работим и затворихме случая. ПричИ.та да приключим да
работим е, че риска, който беше констатиран от колежката, родителско отчуждение
решихме, че е преодолян, детето възстанови контакта с бащата и се чувства добре.
1
В този момент за жалбоподателя Е.Е. се явява адв. Б..
Социалният работник Р.П. – преодоляно е родителското отчуждение, т.е.
настъпиха изменения в ситуацията при която е отворен случая и то в положителна
посока. Тъй като по много дела се явявахме между тези страни, ние за нуждите на това
производство сме изготвили доклад през м. март. Последно виждах детето през втората
половИ. на месец април. Впечатленията за детето е, че то прие този режим - 15 на 15 и
се чувства добре и при единия и на другия родител. Впечатлението ми от поведението
на двамата родители е такова, че се стараят да спазват и не нарушават режима. Прави
ми впечатление и което не е добре за детето е, че няма комуникация между тях и никой
от тях не знае, какво се случва през другите 15 дни, освен това, което се научава от
детето.
Съдът
ОПРЕДЕЛИ:
Прилага представения по делото социален доклад.
Съдът пристъпи към изслужване на жалбоподателката ИН. В. П..
Жалбоподателката ИН. В. П. – аз съм майката на М.Е.М.. Съвсем скоро той ще
стане на 10 години. Исках да ви кажа, че това да бъда майка е била моята мечта и вИ.ги
е било най голямото ми желание. Когато ходеше на градИ. и когато беше малък, аз
поемах основно да го водя, и да го вземам, присъствала съм на всички тържества, на
всички първи и последни дни. Учене на стихчета и подготвяне за представления. Той
не е ходил на ясла, защото исках да сме постоянно заедно. Когато беше в детска градИ.
имаше проблеми с едно дете от неговата група. Казваше се Д. и ми сподели и
разчиташе на мене за помощ. Тогава трябваше да говоря с една от неговите учителки
госпожа П., а и с директорката. Говорих и с майката на детето и в общи линии се
справихме и разрешихме сблъска между децата. Той вИ.ги в мое лице е намирал
доверие, да разчита за помощ и за подкрепа. От както той учи в България, отново ми
сподели, че има проблеми с друго дете, което се казва И.. Отново се наложи да
прибегнем до разговори с директорката и класната учителка. Този път не съм се
виждала с родителите. Учителите ми казаха, че то е проблемно дете и не трябва да се
намесвам по различен начин, от този, който вече съм предприела като ход. Радвам се и
съм благодарна, че съм получила доверието отстрана на М., както и позволението от
страна на баща му аз да отговарям за възпитанието му и за отглеждането му. Познавам
детето си прекрасно и знам какво обича да прави. Знам вкусовете му и какви цветове
обича. Ние с него имаме много, много близки и топли отношения. Ние с него много се
обичаме. Познавам приятелския му кръг и той ме включва в заниманията си с тях,
както и със срещите с приятелите си. Обичаме да правим много неща заедно. Обичаме
2
да правим мартеници, обичаме да правим картички и да рисуваме заедно. Всички
негови рисунки от съвсем ранна детската му възраст съм запазила, защото се гордея с
детето си. Отглеждането и възпитаването на М., дори и след раздялата с баща му е
била основна моя грижа и отговорност. Простичките неща, като например да го водя
или взимам от училище, да му приготвя храна, да учим уроците. Той много обича да
плува и заради това много често ходим с него заедно на басейн. Аз имам мой собствен
апартамент в К. и там много обичаме да ходим заедно. Там ходим заедно на басейн.
Обича да ходи на пикник, заедно с мен и съпруга ми, защото много обича да тича.
Обича да прави скулптори от парчета дърво и листа. Една от мечтите му е да обиколи
света, за което смятам че до момента сме допринесли аз и съпругът ми, защото до
момента сме били в Париж, във Франция, Мадрид, в Испания както, и в Нидерландия.
Били сме на море във Франция и Испания, както и посетихме няколко пъти Германия
по различни поводи. От бебе аз съм отговаряла за това той да бъде здрав и да го водя
на лекар, когато е необходимо. ВИ.ги съм поставяла неговото здраве на първо място
той да бъде добре, пред своето собствено. Явно, че М. вИ.ги е намирал, в моето лице,
разбиране. Обичаме да си играем заедно, както и да си играе с пластилин. В тези си
занимания намира много удовлетворение. ВИ.ги съм присъствала и съм подкрепвала
неговите страсти и желания, особено тези двете, защото считам, че по този начин се
развива въображението и фантазията, както и креативното мислене. Когато М. беше с
мен, той имаше установен режим и знаеше кога е време за учене, кога е време за
забавление. Имаше време, определен час, в което трябва да си легне и да заспи, както и
определени часове за сън и знаеше, че когато се прибере от училище е момента в който
трябва да започне да решава задачите си и да учи уроците, заедно с мен. Той имаше и
други задължения, като това да изхвърля боклука, или да почисти стаята, да нахрани
котето, да подреди масата за вечерята, както и да прибере в хладилника хранителните
продукти, които сме купили от пазара, защото ние вИ.ги ходим заедно на пазар. От
както изпълняваме мерките за споделено родителство всичко това се промени.
Желанието, с което преди това пишеше и учеше, вече го няма и полагам неимоверни
усилия, за да го принудя да си напише домашните. Обикновено се оправдава, че когато
е в режим с баща си, на него му е по лесно, защото пише домашните заедно с баба си и
тя не е строга колкото мене. В М. се старая да възпитавам чувство за отговорност и
толерантност към другите. Когато беше в Б., в класа си имаше няколко деца, които
бяха тъмнокожи, както и сега в България в училището има няколко деца от ромски
произход, той никога не се е държал зле с тях. Възпитавала съм, че когато някой човек
има нужда от помощ, той веднага да се отзове, затова обича да помага на малките деца
в парка. Ако са си загубили играчката или са паднали на земята, той отиваше при тях и
започваше да ги успокоява. ВИ.ги съм му казвала, че не трябва да бъде агресивен, а да
бъде толерантен и, че е по добре да се постави на мястото на другия и да не реагира
прибързано, както и това, че понякога хората правят грешки и е важно да си признаеш
3
грешката и да се опиташ да я поправиш. ВИ.ги съм го учила да бъде грижовен към
другите и особено към възрастните хора и към жИ.тните. Той заради това обича
всякакви жИ.тинки, включително и тези, които на повечето хора са им неприятни. От
известно време забелязвам, че уважението което преди това беше, вече просто го няма,
или започва да променя отношението си към тях, като например към класния
ръководител в училището в Св. Св. К.М.". Много се радвам, че успя да запази
кавалерските си отношения, като например, когато влизаме в магазин да отваря и
задържа вратата, когато човек иска да мине. За мен е важно, от моя гледна точка, да
имам семейство и сключен брак, защото вярвам, че по този начин създавам една
пълноценна здрава семейна среда за детето си. Много се радвам, че моят съпруг
споделя тази моя ценност. През целия си жИ.т аз съм насърчавала всяка негова страст и
много се радвам, че ние със съпруга ми сме изпълнили една от най големите мечти,
това беше да посети увеселителен парк на „Лего“ в Германия. Това беше подаръкът му
от нас за осмият му рожден ден. Много се интересува от готвене и споделя, че има идея
и желание, като порасне да отворим своя собствена сладкарница или ресторант, в
които да работим тримата със съпруга ми. В момента аз работя при свекърва ми, която
има собствен магазин за сладолед - сладоледена къща. Работя там в Б., а когато ми е
възможно, бих искала и имам огромно желание да започна добре платена и сериозна
работа. За момента това е невъзможно, защото трябва да пътувам на всеки две
седмици. Работата която извършвам в момента при свекърва ми, заплащането ми е от
300 до 500 лв. на седмица. Бих искала да бъда пълноценна майка, което не означава, че
и бащата не може да бъде пълноценен родител. По стечение на обстоятелствата с него
сме разделени, не по мое желание, а причИ.та е в това, че и аз, както и синът ми е
ставал жертва на домашно насилие и е бил свидетел на такова. Сега ми споделя за това,
колко много му липсвам, когато е там и баща му в много ситуации не се е държал
добре с него и го е наранявал физически или психически. Обижда го затова че е дебел,
даваше му пари, за да отслабва. Когато отслабва той получаваше заплата в кавички,
заради това, че е отслабнал. Каза ми че се е уплашил, когато баща му е побеснял и се е
замерил с ролка тиксо по него, по главата му и го е заболяло. Разказа ми за случай
преди време, когато баща му го е водил с друг приятел и детето му до язовир С. на
разходка и понеже децата са се закачали с родителите, другия баща се е ядосал и е
ударил шамар на собствения си син, а пък Евгени е хванал М. и го е сдрусал и му е
казал „сега ако не бяха тези дела, щеше да са изпати много по-лошо, отколкото другото
дете“. Каза ми, че когато играе на плейстейшън прекалено дълго време, баща му
започва да крещи и да беснее и да хвърля по него неща, включително му удрял шамари
в такива случай. В подобни ситуации, в които М. не се държи спрямо моите очаквания,
предпочитам да разговарям с него, или му обяснявам колкото пъти е необходимо едно
и също нещо, докато накрая не ме разбере и ме послуша и като крайна мярка започвам
да повишавам тон, но никога не съм си позволявала да го удрям. Едно от най лошите
4
неща в сегашния режим 15 на 15 е това, че баща му изрично му е забранил, да ми вдига
телефона, или да ми пише или той самия да ми звъни. Заплашил го е, че ако той ми е
звънял зад гърба му, лошо му се пише. Когато мИ.лата годИ. имах рожден ден, тогава
той му е взел телефона, после когато моят съпруг имаше рожден ден, М. отново се
опитал да му звънне, а баща му отново му го е прибрал и скрил. Аз нямам никаква
връзка с него докато е в режим при баща си. Дори не мога да чуя гласа му, за да
разбера, че той е добре.
Адв. Б. – в предвид казаното пред Вас, моят доверител въпреки, че беше
изслушан в предходното засеД.е, моли да направи някакво отбелязване, защото нищо
от това, което чухме, не е вярно и не се е случило, просто да го имате предвид
предстоящото изслушване на детето. За нас е важно да чуете и неговата гледна точка.
Адв. А. – моля да оставите без уважение това искане. Ответникът е бил
изслушан от предходния съдебен състав и независимо от това, че състава е различен
няма обстоятелства по закон, които да налагат повторното му изслушване.
Изслушването на родителите вИ.ги са еднократни, защото ако тръгнем да си разменяме
пинг – понг, сега той ще бъде изслушан, след това ние пак ще поискаме за да
допълним. Страните достатъчно ясно са изразили всички позиции в депозираните
писмени документи, във въззивни жалби, имаме социален доклад. Така, че
изслушването не е доуточняване позицията на всеки един от тях, защото това може да
продължи до безкрайност.
Съдът намира, че доколкото в закона няма въведена забрана, родителите да
бъдат изслушани повече от веднъж, то направеното от пълномощника на
жалбоподателя Е.Е. искане следва да бъде уважено, предвид на което и
ОПРЕДЕЛИ:
Допуска изслушване на ЕВГ. ЕМ. ЕВГ.
Жалбоподателят ЕВГ. ЕМ. ЕВГ. – изслушах подробно разказа, който чухме. Тъй
като аз съм живял с И.П. и имаме общо дете М.им. Искам да кажа, че нещата, които се
казаха не са истИ., тъй като аз съм живял с нея през това време. Тя започна с един
разказ, за градИ.та, който не е истИ.. Искам да ви кажа, че заради И., тъй като се
успиваше за градИ. и госпожа П. въведе час и градИ.та се заключваше в 8.30 ч., защото
тя вИ.ги ходеше в 8.50 ч., а тогава децата трябваше да получават закуски, а за нашето
дете нямаше да има закуска. Те чакаха до последно, децата стояха гладни и затова се
въведе час в градИ.та, който дойде след 8.30 ч. изобщо да не влиза. Госпожа П. ми се
оплака и аз започнах да водя детето на градИ.. Също така има случаи, в които е
забравяла да взима детето, пак госпожа П. ми се обаждаше, аз да го взимам.
Свидетелката Госпожа П. е най-важния, който може да каже. Другото нещо, което И.
5
каза, че не е била детето, виждала съм да му се кара, а не да го бие. Но една комшийка
срещу мен, която я видях преди месец-два, която също може да бъде призована. Тя ми
разказа, че е видяла И. да бие детето пред блока и го заключвала пред вратата отвън, то
да пищи. Аз бях направо шашнат, че е възможно това нещо. Това ми разказа жената и
мислеше, че съм знаел тези работи. Съседката се казва Ани, живее срещу нас и също
може да бъде свидетел, която също може да бъде призована. Тя е възпитател, както и
аз, нормално е да му се скара от време на време, но до там да се стигне, аз просто бях
стъписан.Тя като му съсне, детето се стресира. Госпожа Лечева, която е учителка в
момента на М. е добра учителка, добре се държи, наблюдава М., постоянно ми звъни.
Каза, че детето е напред с материала, умно дете, оценките са му доста високи. Оплака
се, че когато е при майка си не си пише домашните, което е записано също под всяка
страница която не е подпълнил, по български, по математика и по другите предмети.
Това показва, че детето може да си пише домашните, но трябва някой да го накара. При
мен си ги пише вИ.ги. Според мен детето се справя много добре и има желание да
пише. Също така той ходи на карате. Купих му и колан – бяло жълт. Много му харесва
този спорт. Когато е при нас ходи, а когато е при майка му незнам. Има проблеми със
зъбите и в момента носи апаратче нощно време, защото му е по-малко ченето, а зъбите
по-големи и трябва да се разместят и затова носи апаратче. Майка му не го е водила, не
знам защо. За мен е хубаво да се гледат тези работи, защото това е здравето на детето
ни. Има проблеми с краката, има дюстабан. Купих му да може да ходи по едни
неравности с които да си оправи краката, защото като го водя на разходка вИ.ги ми
казва, че го болят краката и не му се ходи. Той за една годИ. много напълня и съм
говорил със специалисти, които ми казаха, че е по-добре да се движи, защото неговите
приятели са по 25 кг. - 30 кг., а той е 50 - 53 кг. За мен 50 килограма за дете, което е на
9 годинки са доста. Аз не го обиждам, че е дебел, но му обяснявам, че трябва да
отслабне. За мен е важно детето ми да е здраво, а той ако стане 60-70 кг. на 10 години,
ще е проблем. Трябва да се внимава. Той яде много. Гледаме да го ограничаваме,
корема му се е надул. Внимавам с тези работи, гледам да го карам да яде храни, които
са зеленчуци. Той много обича месо и гледаме да го ограничаваме, да не яде толкова
много и да може да спортува. Ние затова го водим на спорт и го разхождаме, но е
много сложно, когато от другата страна не го водят никъде, защото когато и да го
питам вИ.ги си е в къщи. Питам го дали играе с приятели, а той ми отговаря – не. Само
с майка си. Затова той може би е привързан към нея също, но за мен не е правилно,
едно дете на 10 години да няма среда с приятели, а да общува само с майка си. Да си
ходи на К. само с майка си и постоянно да е само с нея. За мен той трябва да има
детска среда, с която да общува, за да се чувства пълноценен човек. Другото нещо е за
контактите, които тя каза, че не позволявам. Това са пълни лъжи и то е явно и ясно, тъй
като аз му купих нов телефон. Имаше телефон когато замИ. за Б., той там се счупи и
той нямаше телефон. Като се прибра при мен аз му купих нов телефон и имаше вече
6
контакти. Това дето казва, че не позволявам да звъни, това не е вярно, защото аз го
пускам в училище с телефона, а когато той е в училище няма как да го видя дали
разговаря, или не. Аз му казвам, че когато поиска може да звънне на майка му. Просто
така се случиха обстоятелствата, че когато звънне телефона му и го потърси майка му,
или някой от другата страна баба му или дядо му от майчИ. страна, той се притеснява
да вдигне телефона, все едно някой ще му се кара, той се притеснява. Това може би е
според ситуацията в която сме. Когато е при тях не звъни, когато е при нас не звъни.
Петнадесет дни е изолиран, но никой не го изолира, аз му обяснявам, че телефона си е
постоянно в него и може да звъни. Аз съм позволил детето ми да пътува в Европа, само
и само да имаме разбирателство, да се разберем с нея и детето да се чувства добре. Аз
също исках да си водя детето на екскурзия, но не можах да видя детето си, защото те
ми го отвлякоха и една годИ. не го видях. Аз също исках да го водя на море в Гърция,
но няма как. Аз нямам против да го водят, но те ме излъгаха, че ще го водят на
екскурзии, нямам против. Аз ще го водя и те ще го водят. Само, че това отвличане дето
стана и една годИ. не си видях детето, вече няма как. Аз си обичам детето.
Съдът пристъпи към изслушване на детето, като преди това отстрани страните и
техните пълномощници от съдебната зала.
М.им Е. – като седнах ми е по-добре, че тичах по стълбите. Тичах за да не
закъснея. Аз съм в трети клас. Ние ще учим до 24 юни. Преди бяхме дистанционно, а
сега си ходим. На мен по ми харесва дистанционното. Децата там се карат в
междучасието. Аз си имам приятели в училище. С приятелите ми е все едно. Има един
И. от моя клас, с който имам проблеми. Той понякога ме рита. За проблема с И.
говорих с майка ми и с класната ми. Мисля, че решихме проблема. С тате не съм
говорил за И., защото не искам. Никой не ме изслушва, като му казвам за И.. Той вИ.ги
си говори с някой негов приятел или на телефона. Аз имам телефон. Нося го и на
училище. Той ми трябва по компютърно моделиране и по изобразително изкуство.
През междучасията не се обаждам на мама или на тате. И те също не ми се обаждат,
когато съм в междучасие. Като се прибера в къщи ползвам понякога телефона. Играя
на нещо, да гледам нещо. Преди си говорих с един мой съученик, но вече не сме
приятели, защото се държеше гадно с един мой съученик. Аз не харесвах той как се
държи. Когато бях при майка ми се обаждах на баща ми, но той не вдига. Когато бях
при тате, не съм се обаждал на мама, защото тя има някаква работа. Мама не се сърди
като се обаждам на тате. Тате не се сърди като се обаждам на мама. Аз уча в шесто
училище. Карат ме с кола. Кара ме дядо ми В. или баща ми. Дядо В. е бащата на мама.
От училище ме взимат майка ми, баща ми или дядо ми В.. Преди да започна в шесто
училище учих в Б.. Там беше хубаво. По ми харесваше в Б.. Там децата бяха по мили и
учителите. Аз сега ходя на карате. Харесва ми да ходя на карате. Харесва ми не, не
хипер много. Извън училище най-често рисувам. Любимото ми е да рисувам. Казвал
7
съм на мама и тате за рисуването. Мама каза, че е добра идея. Рисувам когато съм с
нея. И тате също каза, че не е лоша идеята. Рисувам и когато съм с него. Много
харесвам баскетбол. Споделил съм с мама и тате, че харесвам баскетбол. Поисках да ме
запишат баскетбол, мислех това да направя, но после ми хрумна да отида на карате -
никой не ме е карал да отида на карате. Обичам да ходя на разходки, не точно, но
понякога не ми се ходи на разходка. На разходки ходя с майка ми. С татко ми не ходя
често на разходки. По-често ходя с баба ми и дядо ми – неговите родители. Говоря за
разходки като ходим пеша. Повече харесвам с кола да ходим до някъде. Ходили сме до
Испания до Франция. С мама в България сме ходили на К., на П.. С тате също сме
ходили на П. и на едно друго място, не му помня името. На море също съм ходил с
майка ми, тате, с бабите и дядовците. С тате се разхождаме в парка. Ходили сме и
извън града – до С.. Ние като се разхождаме сме с баба ми и дядо ми. Понякога ходим
на разходка и с един мой приятел Мишо. Имало е случай да се разхождам с мама, с
нейна приятелка и детето на приятелката й. Имало е такива случаи да се разхождаме с
тате, негов приятел и детето на приятеля му. Принципно ходим на С.. Сред природата
сме ходили на язовир С.. Разходката мИ. добре. Всичко беше спокойно. Хареса ми
това, че си играхме с детето. Нямаше нещо, което да не ми хареса. Сега две седмици
съм с тате, две с мама. По щеше да ми харесва, ако може аз да си определя кога да съм
с мама и кога с тате. Не ми е хрумвало как бих искал да го определя. Не знам дали ми
харесва да съм две седмици с тате и две с мама. Ако сега трябваше да избера за
днешния ден къде да отида, незнам какво бих избрал. С тате ми харесва, че ме води на
разходка. Не ми харесва това, че когато иска да ми купува дрехи само дънки ми купува,
а аз не харесвам дънки. Друго при тате не се сещам дали ми харесва. Тате ми се кара, за
това, че аз харесвам някой цвят, ама на него този цвят не му харесва. Той ми се кара за
уроците. Иска да напиша домашното, когато той ми каже. Аз като му кажа, че искам да
напиша по-късно, той ми се кара. Взима ми телефона. Той не ми помага за уроците.
Помага ми баба.
При мама ми харесва това, че тя се държи мило с мене. Обича да ми дава
почивки, когато пиша. А това, което не ми харесва при нея, е че тя ме кара често да си
пиша нещата, дори когато не са за същия ден. Също не ми харесва че ме кара да си
лягам рано. Тя ме кара да си лягам най-късно в 22.00 ч. Аз съм на училище само първа
смяна. Не се сещам друго да не ми харесва при мама. Мама ми купува панталони,
каквито аз харесвам. Цветовете пак аз си ги избирам. Аз много пъти съм казвал на тате,
че не обичам дънки. Той ми казва – не ми пука, ще ги носиш. За цветовете като спорим
той ми казва, че този цвят не става.
С бабите и дядовците се разбирам по-добре, отколкото с мама и тате. Бабите и
дядовците не се карат. Нямам друго какво да кажа. Аз уча само в шестото училище.
Дистанционно не уча. Още съм записан в училището в Б.. Там сега няма онлайн уроци,
8
мИ.лата годИ. имаше онлайн уроци. Малко ми липсва това училище. Това лято ще
ходя на море, а мисля, че с мама на Б.. Искам да ходя на море и на Б.. Но по добре на
басейн. Където и да е, само да е на басейн. И мама и тате отдавна знаят, че харесвам
повече басейна, а не морето. Много ми е солена водата на морето и не харесвам
медузите и раците. Аз водораслите ги харесвам. Аз плувам. Мама и тате ме водят на
басейн. Майка ми ме води по-често. Малко съм напрегнат.
След изслушването страните и пълномощниците им влязоха в съдебната зала.
Социалният работник – детето беше спокойно, все пак е наясно, че съда е
сериозна институция. Съда не е задавал въпроси на детето, които да го притесняват.
Съдът прочете на страните протокола в частта му касаеща изслушването на
детето.
На 15.06.2021 г. е постъпила молба от адв. Б., като пълномощник на Е.Е., с която
е поискано допускането, на свидетели за установяване обстоятелства, настъпили след
постановяване на първоинстанционното решение.
Адв. А. – ние също имаме искания за събиране на гласни доказателства, чрез
разпита на равен брой свидетели с ответната страна, относно обстоятелствата свързани
с отношенията между майката и детето и споделеното от детето по време на престоя
при бащата. Това са обстоятелствата, които са настъпили след постановяване на
решението на Пернишки районен съд. Предвид обърканото състояние, което
констатирахте при детето, считам, че събиране на гласни доказателства е необходимо
в конкретния случай. По отношение искането разпит на трима свидетели, аз ще Ви
моля да допуснете по един свидетел на всяка една от страните. Доколкото виждам в
молбата се визират едни и същи обстоятелства, голяма част от тях, ако имат някаква
разлика, то те се припокриват в другата си част. Но ако прецените да допуснете трима
свидетели на другата страна, то също ще ви моля и на нас да допуснете трима
свидетели. Ние днес не водим свидетели. Също така имам искане за допускане на
съдебно психологична експертиза. Както е отбелязано при изслушването от
предходния съдебен състав на социалният работник Наумова, която се е занимавала
най-обстойно със случая, тази обърканост на детето и емоционалното му състояние,
доколко то е откровено, когато изразява мнение може да бъде установено само от
психолог. Считам, че за да добием по ясна представа за емоционалното и психическо
състояние на детето, с оглед взимане на решение в негов най добър интерес, защото
знаем, че децата в голямата си част манипулират и двамата родители, т.е. опитват се и с
единия да са добре, после отиват при другия, казват нещо лошо за другия, т.е. те умеят
в една ситуация да се нагаждат, без да си дават ясна сметка какво въздействие има това
в тяхната емоция.
9
Съдебно психологичната експертиза да бъде със следните задачи:
Каква е емоционалната привързаност на детето към бащата, респективно към
майката.
- Какво е отношението на детето към всеки един от тях.
- Какво и емоционалното състояние на детето и доколко е налице откритост, при
изразяване на мнение.
- Да изследва родителския капацитет на двамата родители, включително
способността на всеки един от тях да се грижи сам, без чужда помощ от родители за
детето.
- Кой е модела на поведение у детето и подходящ ли е, с оглед емоционалното и
психическо състояние на детето при действащите изпълнявани привременни мерки
определените родителски права. В смисъл 15 дни при единия родител – 15 дни при
другия.
- Би ли навредило на емоционалното и психическо състояние на детето,
местоживеенето му с майката в Б., където детето е учило.
Ще Ви моля вещото лице да извърши експертизата, както след запознаване с
материалите по делото и наблюдаване на контактите на детето и бащата, на детето и
майката, самото дете, както и тримата заедно.
Адв. Е. - поддържам направените доказателствени искания, като молбата ми е
при определяне на вещото лице, същото да има специализация за детски психолог и да
е извън списъка на вещите лице от Окръжен съд гр. Перник, доколкото вече е работено
по някои от делата са правени експертизи от експерти от окръжен съд Перник.
Адв. Б. – по отношение на така направеното искане за експертиза, аз не
възразявам да бъде допусната, но моля да ми даде срок и аз да поставя допълнителни
задачи към вещото лице, с оглед на това, което нас ни интересува, а имено дали
наистИ. е преодоляно напълно отчуждението и каква е причИ.та да имат този
конфликт на лоялност към детето, който казвате, че и Вие сте констатирали, че не знае
какво да отговори. Каква е причИ.та да чувства тази несигурност. Моля срок да
поставя допълнителни въпроси. Нямам против и по отношение на това, вещото лице да
бъде детски психолог. По отношение на свидетелите, при условие с оглед
равнопоставеността, не възразявам да бъдат допуснати по един свидетел за двете
страни. Към молбата съм представила и влязлото в сила решение за контактите между
детето с бабата и дядото по бащИ. линия и изпълнителния лист, защото има определен
режим, а не го докладвахте, че са пристигнали.
10
По направените искания,
Съдът
ОПРЕДЕЛИ:
Допуска изслушването на експертиза от вещо лице психолог, със задачи
формулирани от пълномощника на жалбоподателката И.П., като дава възможност на
жалбоподателя Е.Е. в едноседмичен срок, с писмена молба, с препис за другата страна,
да формулира задачи по допусната експертиза.
По допуснатата задача на вещото лице определя възнаграждение в размер на 300
лв., вносими от жалбоподателката И.П. в едноседмичен срок, считано от днес.
Поименното назначаване на вещото лице ще бъде извършено от съда в закрито
засеД.е.
Допуска по един свидетел при довеждане за всяка една от страните, като
постановява разпита на свидетелите да се извърши едновременно в следващото
съдебно засеД.е.
Отлага и насрочва делото за 13.10.2021 г. 10.30 ч., за която дата и час страните
по делото се уведомиха и призовки няма да получават.
Протоколът се изготви в съдебно засеД.е, което приключи в 12.15 ч.

Председател: _______________________
Секретар: _______________________
11