Решение по дело №156/2021 на Административен съд - Търговище

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 4 февруари 2022 г.
Съдия: Красимира Тодорова Тодорова
Дело: 20217250700156
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 22 декември 2021 г.

Съдържание на акта

 

Р Е Ш Е Н И Е

 

Номер  4                        04. 02. 2022 година                                        град Търговище

 

В   И М Е Т О  НА   Н А Р О Д А

Административен  съд                                                                                  Търговище

на       първи декември                                                                                2022 година

В публично заседание в следния състав:   

                                                            ПРЕДСЕДАТЕЛ:   КРАСИМИРА ТОДОРОВА   

                                                                      ЧЛЕНОВЕ:   АЛБЕНА СТЕФАНОВА

                                                                                             ИВАНКА ИВАНОВА

                                                                                              

Секретар: ГЕРГАНА БАЧЕВА

Прокурор: МАРТИН АЛЕКСАНДРОВ

Като разгледа докладваното от Председателя

КНАХД № 156 по описа за 2021 г., за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на Глава ХІІ от АПК във вр. с чл. 63, ал.2  от ЗАНН.

Постъпила е касационна жалба от   Министерство на земеделието, храните и горите, представлявано от В.Ненков – гл.юрисконсулт  на министъра на Земеделието, храните и горите против Решение   № 287/ 27.10.2021 г. постановено по АНД  № 20213530200326 по описа за ТРС  за 2021 година , с което е   било  изменено  наказателно постановление № НЯСС-40/18.03.2021г. на Зам.Председателят на ДАМТН гр.София с което за нарушение на чл.190а, ал.2 от Закона за водите и на основание чл.200, ал.1, т.39 от Закона за водите, на Министерство на земеделието, храните и горите ЕИК/БУЛСТАТ831909905   е наложена „имуществена санкция“ в размер на 5000 лева, като намален размера на санкцията - на 1000 лева.

В касационната жалба се поддържа, че решението е неправилно поради противоречието му с материалния закон и процесуалните правила, съставляващи касационни основания по чл.348, ал.1, т.1 и т.2 НПК приложим на осн. чл.63, ал.1 ЗАНН.  Твърди се липса на задължителни реквизити в АУАН и НП, а именно – дата на извършване на нарушението, неправилно тълкуване на специалния закон  - ЗВ.  Моли за отмяна на атакувания акт. В с.з. не взема становище. Представя писмена защита. Претендира разноски.

Ответната страна не се представлява и не взема становище.

Представителят на Окръжна прокуратура гр. Търговище  дава заключение за неоснователност на касационната жалба, предвид   законосъобразността на въззивното решение.

Съдът намира касационната жалба за процесуално допустима, като подадена  в преклузивния 14-дневен срок, от страна с правен интерес, за която решението е неблагоприятно, срещу подлежащ на касационно оспорване съдебен акт.

Разгледана по същество на основанията, посочени в нея и след проверка на решението за валидност, допустимост и съответствие с материалния закон, съгласно чл. 218, ал. 2 от АПК, касационната жалба е  неоснователна.

При извършване преценка по прилагането на материалния закон въз основа на фактите, установени от въззивната инстанция в обжалваното решение, в съответствие с чл. 220 АПК, касационният състав приема от правна страна следното:

Предмет на съдебен контрол пред въззивната инстанция е било   наказателно постановление № НЯСС-40/18.03.2021г. на Зам.Председателят на ДАМТН гр.София, с което за нарушение на чл.190а, ал.2 от Закона за водите и на основание чл.200, ал.1, т.39 от Закона за водите, на Министерство на земеделието, храните и горите ЕИК/БУЛСТАТ831909905   е наложена „имуществена санкция“ в размер на 5000 лева.   

След анализ на съвкупния доказателствен материал е прието,   че     на 10.07.2020г. на основание чл.190, ал.4, т.2 от Закона за водите е извършена проверка от служители на Държавната агенция за метрологичен и технически надзор на язовир „Съединение“,  който е с предоставени права за управление на Министерство на земеделието, храните и горите. За извършената проверка е съставен констативен протокол № 05-04-31/13.07.2020 г .

В следствие на проверката, чрез обход и оглед на голяма язовирна стена и съоръженията към нея и преглед на документацията от експлоатацията е установено, че по бетоновата конструкция на енергогасителната шахта се наблюдават обрушени участъци и пропуквания, особено изразени по лява и дясна крилна стена, по конструкцията на отвеждащият канал непосредствено след енергогасителя също се наблюдавани нарушения – сериозни пропуквания и изровени участъци по бетоновата конструкция, особено изразени по лявата му стена. По този начин било установено, че не е изпълнено от собственика на язовира  задължителното предписание дадено в констативен протокол №05-04-6/21.01.2020 г. на Главна дирекция „Надзор на язовирните стени и съоръженията към тях“, а именно: „Да се извърши укрепване на конструкцията на енергогасителната шахта и отвеждащия канал непосредствено след нея“ със срок за изпълнение 30.04.2020год. Въз онова на констатираното нарушение е съставен АУАН №05-074/02.10.2020г.   Въз основа на АУАН на 18.03.2021г. Заместник-председателя на ДАМТН гр.София издал  наказателно постановление под №НЯСС-40, с което за нарушение на чл.190а, ал.2 от Закона за водите и на основание чл.200, ал.1, т.39 от Закона за водите наложил на жалбоподател имуществена санкция в размер на 5000лева. В наказателното постановление е прието, че нарушението е извършено на 01.05.2020год. като  касаторът е осъществил фактическият състав на нарушение на чл.190а, ал.2 от Закона за водите, който задължава собствениците на язовирни стени и съоръженията към тях да изпълняват предписанията по чл. 190а, ал.1, т.3 от Закона за водите.

Съотнасяйки установената фактическа обстановка към релевантната правна уредба, въззивната инстанция правилно приела, че     административно наказателното производство е протекло при липса на съществени нарушения на административно производствените правила. Актът за установяване на административно нарушение и наказателното постановление са издадени от оправомощени за това длъжностни лица, в рамките на определената им компетентност и са били надлежно предявени и връчени на касационния жалбоподател, като същите притежават необходимото съдържание по чл. 42 и чл. 57 от ЗАНН. Нарушението е описано подробно с посочване на всички елементи от фактическия му състав и обстоятелствата, при които е извършено. Нарушението е извършено чрез бездействие и правилно е отнесено като дата към датата на извършване на проверката. Описаните в акта за установяване на административното нарушение факти са възпроизведени изцяло в издаденото въз основа на него наказателно постановление, като са подведени под правилната правна квалификация.

При реализираната проверка за съответствие на решението с материалния закон, съобразно възведеното касационно основание, настоящият състав намира, че въз основа на установената по делото фактическа обстановка, въззивнната инстанция е направила правилни и законосъобразни изводи, които напълно се споделят от касационната инстанция. В унисон с приложимите правни норми е направеният от съда извод, че административнонаказващият орган е приложил правилно материалния закон, като е квалифицирал констатираното деяние като нарушение по чл. 200, ал. 1, т. 39, вр.  чл. 190а, ал. 1, т. 3 от ЗВ. Разпоредбата на  чл. 190а, ал. 1, т. 3 от ЗВ   урежда правомощието на председателя на ДАМТН или оправомощени от него лица да дават задължителни предписания на собствениците на язовирни стени и / или съоръжения към тях. Със същите се цели да се предприемат мерки и действия за изясняване на техническото състояние на контролираните обекти, както и условията за експлоатацията им. Тези предписания имат задължителен характер за адресатите си, като последните са длъжни да ги изпълняват в посочените срокове. При неизпълнение на дадените предписания субектите носят административно наказателна отговорност съгласно разпоредбата на чл. 200, ал. 1, т. 39 от ЗВ.   В конкретния случай административно наказващият орган е реализирал точно това свое правомощие – да санкционира адресата на задължително предписание за това, че не е изпълнил същото. Нормата на чл. 200, ал. 1, т. 39 от ЗВ освен санкционна е и материална и с посочването `и в атакуваното наказателно постановление, вмененото   нарушение се явява надлежно мотивирано и подведено под правилната правна квалификация.  

На следващо място, от събраните по делото доказателства се установява по безспорен начин, че  не е изпълнено дадено   задължително предписание в указания срок. Това бездействие правилно е квалифицирано като административно нарушение по чл. 200, ал. 1, т. 39 от ЗВ. В АУАН и в НП подробно са описани всички елементи от състава на нормата, проявлението на които сочат на съставомерност на деянието по приложения от административнонаказващия орган санкционен състав.  

            След влизане в сила на административния акт, същият подлежи на изпълнение и като не е изпълнен, касаторът е осъществил  административно наказателния състав на чл. 200, ал. 1, т. 39 от ЗВ, за което правилно и законосъобразно е санкционирана с потвърденото от районния съд наказателно постановление.  

 Касационният състав приема, че атакуваният съдебен акт се основава на правилна преценка на събраните доказателства, издаден е в съответствие с приложимите за казуса материалноправни разпоредби, като е постановен при стриктно спазване на съдопроизводствените правила. При постановяването на същия са взети предвид относимите за спора обстоятелства и факти и изразените от  страните становища по тях, и е отговорено  на всички относими инвокирани възражения.

Видно от  разпоредбата на чл.190а, ал.1, т.3 ЗВ  се дават предписания от посочените лица имащи компетентност по ал.1 на собствениците на язовирни стени и/или на съоръженията към тях съобразно правомощията си по този закон и наредбата по чл. 141, ал. 2, включително за извършване на мерки и действия за изясняване на техническото състояние и на условията за експлоатация на контролираните обекти, с изключение на язовирите по приложение № 1 към чл. 13, т. 1, за намаляване на водните обеми, за което уведомява съответната басейнова дирекция, както и да определят срок за тяхното изпълнение. В случая предписанието не касае намаляване на воден обем, за да се приложи изключението на нормата.

Въззивната инстанция е обсъдила всички относими за правилното решаване на спора доказателства, надлежно и аргументирано е анализирала всички релевантни факти от значение за спорното право, като е направила верни изводи, които се споделят от касационната. Решението е постановено в съответствие с точното тълкуване и прилагане на материалния закон и като законосъобразно и обосновано следва да бъде оставено в сила.

Касационното производство е средство за отстраняване на грешките на съда при прилагане на закона. Нарушение на материалния закон е налице, ако той е приложен неправилно, т.е. не е приложена съответната правна норма на закона, допусната е неправилна квалификация на деянието или не е приложен законът, който е трябвало да бъде приложен. Нарушението на процесуалните правила е съществено, когато са налице хипотезите, посочени в чл.348, ал.3 от НПК, както и когато се създава вероятност фактите да са се осъществили по различен  на приетия от съда начин. В настоящето производство не са налице доказателства съдът да е допуснал такива нарушения.

Не е допуснато нарушение на процесуалните  правила. Съдебният акт е подробно и обстойно мотивиран. Обсъдени са всички събрани по делото доказателства. Материалния закон е приложен правилно.   

При извършената служебна проверка на основание чл. 218, ал. 2 не се констатираха нарушения на материалния закон. Оспореното съдебно решение е правилно, валидно и допустимо.

 

Водим от горното и на основание чл. 221, ал.2 от АПК във връзка с чл. 63 от ЗАНН,  Административен съд – Търговище,

             

Р Е Ш И :

 

ОСТАВЯ В СИЛА  Решение   № 287/ 27.10.2021 г. постановено по АНД  № 20213530200326 по описа за ТРС  за 2021 година.

            Решението е окончателно и не подлежи на обжалване или протест.

 

            ПРЕДСЕДАТЕЛ:                       ЧЛЕНОВЕ: 1.                         

 

 

                               2.