Решение по дело №560/2022 на Районен съд - Монтана

Номер на акта: 121
Дата: 14 юли 2022 г.
Съдия: Красимир Семов
Дело: 20221630200560
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 30 май 2022 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 121
гр. Монтана, 14.07.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – МОНТАНА, ВТОРИ СЪСТАВ, в публично
заседание на седми юли през две хиляди двадесет и втора година в следния
състав:
Председател:КРАСИМИР СЕМОВ
при участието на секретаря ТОДОРА ВЛ. ЙОРДАНОВА
като разгледа докладваното от КРАСИМИР СЕМОВ Административно
наказателно дело № 20221630200560 по описа за 2022 година
Производството е по чл.59, ал.1 и сл. от ЗАНН (изм., бр.109 от 2020г., в
сила от 23.12.2021г.) вр. с чл.189, ал.8 от ЗДвП.
С Електронен фиш (ЕФ) за налагане на глоба Серия К № 4561904 на
ОДМВР - Монтана е наложено на Г. Т. ИВ. с посочен адрес в гр.Б.
административно наказание - глоба в размер на 50 (петдесет) лева за
административно нарушение по чл.21, ал.2 вр. с ал.1 от ЗДвП, на основание
чл.182, ал.2, т.2 от ЗДвП.
Недоволен от наложената глоба И. оспорва издадения фиш,
посочвайки, че отразеното в него „не е вярно”. Редовно призован, И. се явява
лично, поддържа жалбата си, представя заверено копие на ЕР и писмено
възражение, съдържащо доводи за отмяна на обжалвания ЕФ.
Въззиваемата страна ОДМВР - Монтана не изпраща представител и не
взема становище по жалбата.
Доказателствата по делото са писмени. Съдът като ги обсъди във връзка
с изложените доводи, намира жалбата за допустима, но неоснователна.
Съдът намира жалбата за допустима, приемайки, че жалбата е подадена
в законния 14-сет дневен срок. Налице са надлежни данни, от които е видно,
че обжалвания ЕФ е връчен чрез длъжностните лица на определените от
1
министъра на вътрешните работи служби за контрол, при осъществяване на
функциите и правомощията им. Съдът изиска оформена по надлежния ред
обратна разписка за връчване на ЕФ, но видно от данните по делото, такава не
е представена от ОДМВР - Монтана. Съгласно писмо рег. № 301000-
8118/26.05.2022г. на ОД МВР – Монтана, обжалвания ЕФ съгласно разпечатка
от АИС АНД е бил връчен на 15.07.2021г. чрез длъжностно лице на
определените от министъра на вътрешните работи служби за контрол, при
осъществяване на функциите и правомощията им. Считано от 16.07.2021г.,
към датата на завеждане на жалбата на И. – 21.07.2021г., не е бил изтекъл
законния 14 (четиринадесет) дневен срок за обжалване.
Разгледана по същество жалбата е неоснователна по следните
съображения:
На 05.03.2021г. в 10:02 часа в област Монтана РП ІІ-81 км 93 +000 с
посока на движение от гр.Берковица към гр.Монтана, извън населено място,
при наличието на пътен знак В - 26 – „Забранено е движение със скорост, по-
висока от означената" – 40 км/ч и в зоната му на действие, е установено и
заснето с техническо средство АТСС АRН САМ Ѕ1 № 11743СЕ (преносима
система за контрол на скоростта на МПС с вградено разпознаване на номера и
комуникации тип АRН САМ Ѕ1 № 11743СЕ), че мпс – во - л.а. “Ф.П.” с рег.
№ ХХХХХ се е движил с превишена скорост от 11 км/ч, като действително
отчетената била 54 км/ч при приспаднати 3 км/ч толеранс – 51 км/ч, при
разрешена скорост 40 км/ч. За нарушение по чл.21, ал.2 от ЗДвП е наложено
административно наказание на основание чл.189, ал.4 вр. с чл.182, ал.2, т.2 от
ЗДвП вр. с чл.188, ал.1 от ЗДвП – глоба в размер на 50 (петдесет) лева на
жалбоподателя И., като собственик по регистрация на процесния л.а.,
съгласно справка от централна база КАТ за регистрация (л.8 от делото).
Превишението на максимално допустимата скорост е установено чрез
преносима система за контрол на скоростта на МПС с вградено разпознаване
на номера и комуникации тип АRН САМ Ѕ1 № 11743СЕ, като видно от
приложения и приет Протокол № 72-С-ИСИС/15.10.2020г. автоматизираното
техническо средство е било годно за работа, преминало последваща проверка.
Въз основа на събраните в производството доказателства, правилно
административнонаказващият орган е издал електронен фиш, като правилно е
ангажирана административно наказателната отговорност на жалбоподателя.
2
При безспорно установено нарушение, нарушител и неговата вина, правилно
и законосъобразно е издаден електронен фиш. Наложеното наказание
съответства на тежестта на извършеното деяние и на личността на
нарушителя. Доказателствата по делото навеждат данни за поставен пътен
знак В – 26 с ограничение максималната скорост до 40 км/ч в извън населено
място, при което общо законовото задължение по чл.21, ал.1 от ЗДвП за
движение до 90 км/ч извън населено място в случая не важи. Изцяло
необосновано и недоказано е възражението на И., че отразеното в процесния
ЕФ „не било вярно”, тъй като видно от писмените доказателства по делото,
административното нарушение е доказано чрез препосимата система, която е
била годна да установява превишение на скорост. При установяване на
административното нарушение са спазени разпоредбите на Наредба №
8121з-532/12.05.2015г., като са приспаднати и 3 км/ч.
След издаване на Тълкувателно решение № 1 от 26.02.2014г. по т.д. №
1/2013г. на ОСС на I и II колегии на ВАС, с ЗИД на ЗДвП – ДВ бр.19 от
13.03.2015г., в т.65 от § 6 изрично законодателят е дал определение на
„автоматизирани технически средства и системи”. Предвид изложеното
посоченото в електронния фиш кореспондира с представените писмени
доказателства, няма данни същите да са оборени в производството, поради
което ЕФ е в съответствие с разпоредбите на материалния закон.
Електронният фиш не е издаден в нарушение на разпоредбата на чл.189, ал.4
от ЗДвП, предвид изричната разпоредба на §6, т.65 от ДР на ЗДвП.
Видно от писмо изх. № 11 – 00 – 45/13.06.2022г. на ОПУ – Монтана,
към 05.03.2021г. пътния участък на РП ІІ-81 при км 93+000 е попадал в
строителен обект: Проект ROBG - 375,, Основен ремонт на път ІІ-81
Костинброд - Берковица - Монтана, участък от км 86+289 до км 94+000,
Област Монтана“, като изпълнението на ремонта е започнал през м. юли
2020г. Предвид реализирането на строителните дейности е въведена временна
организация и безопасност на движението (ВОБД) със Заповед № РД-11-
84/26.08.2020г. на Директор ОПУ-Монтана, с която е указано, че в участъка
се изпълняват ремонтни дейности и се ограничава скоростта на преминаване
на МПС. Пътният знак В-26 (40) на РП ІІ-81 посока гр.Берковица-гр.Монтана
е бил част от ВОБД.
Обект: Проект ROBG - 375,, Основен ремонт на път ІІ-81 Костинброд –
3
Берковица - Монтана, участък от км 86+289 до км 94+000, Област Монтана“ е
въведен в експлоатация от м. януари 2022г. и пътният знак В-26 (40) на РП ІІ-
81 посока гр.Берковица-гр. Монтана е премахнат.
Като приложение са приложени: Заповед № РД-11-84/26.08.2020г. на
Директор ОПУ - Монтана-заверено копие; Протокол за приемане на ВОДБ - 1
бр. - заверено копие; Временна организация на движението - 2 бр. схеми -
заверени копия;
Имайки предвид посоченото в писмо изх. № 11 – 00 – 45/13.06.2022г. на
ОПУ – Монтана, ведно с приложения, изложените възражения от
жалбоподателя в тази насока, са недоказани и затова не се споделят от
настоящия съд. Видно е от цитираните по - горе доказателства, че към
05.03.2021г. в 10:02 часа на процесния пътен участък, където е бил заснет
водача на л.а. Ф.П. с рег. № ХХХХХХ, е бил поставен пътен знак В - 26 (40) и
е било налице ограничение на скоростта до 40 км/ч.
Съдът имайки предвид чл.189, ал.4 от ЗДвП, определящ минималното
законово съдържание на електронния фиш, намира, че в случая процесния ЕФ
съдържа точни данни за мястото на нарушението и описанието му, а при
санкциониране на процесното нарушение не са допуснати съществени
нарушения на процесуалните правила, в т.ч. и по отношение на субект, тъй
като е наложено съответното административно наказание по чл.182, ал.2, т.2
от ЗДвП.
Съдът намира, че процесния ЕФ е издаден съгласно утвърдения образец
при условията на чл.189, ал.4, изр. последно от ЗДвП и при спазване
изискванията на чл.189, ал.5 от ЗДвП. Според настоящия съд забавеното
изпращане на административнонаказателната преписка на МРС, образувана
по повод издадения процесен обжалван ЕФ, не се отразява на
законосъобразността му и не може да бъде основание за отмяна. Същото важи
и относно възражението за ненадлежното връчване на обжалвания ЕФ, като
съдът приема, че е била налице хипотезата на връчване на обжалвания ЕФ
чрез длъжностно лице, определено от МВР служби по контрол, изрично и
законно оправомощено с разпоредбата на чл.189, ал.5, изр.1, пр.1 от ЗДвП,
като това се удостоверява с посоченото в писмо рег. № 301000-
8118/26.05.2022г. на ОД МВР – Монтана, а също и от приложената на л.11 от
делото разпечатка от АИС АНД. Според настоящия съд не е допуснато
4
нарушение при връчване на процесния ЕФ, което да бъде основание за
отмяната му.
Според настоящият съд ирелевантни за законосъобразността на
обжалвания ЕФ са изложените доводи от жалбоподателя относно влошеното
здравословно състояние на баща му, в подкрепа на което е и представеното
заверено копие на ЕР № 4454/169/01.12.2020г., както и това, че вероятно бил
допуснал нарушението транспортирайки баща си до болница в гр.Монтана.
Тези доводи са житейски обясними, но не могат да бъдат основание за отмяна
на ЕФ, който е законосъобразно съставен, правилно издаден спрямо
жалбоподателя, надлежно връчен и безспорно доказан, видно от приложения
клип на л.7 от делото.
На основание гореизложеното и чл.63, ал.2, т.5 от ЗАНН (изм., бр.109 от
2020г., в сила от 23.12.2021г.), съдът
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА Електронен фиш за налагане на глоба Серия К №
4561904 на ОД МВР - Монтана, с който на Г. Т. ИВ. с посочен адрес в гр.Б. е
наложено административно наказание - ГЛОБА в размер на 50 (петдесет) лева
на основание чл.189, ал.4 вр. с чл.182, ал.2, т.2 от ЗДвП.
Решението може да се обжалва пред АС – Монтана в 14
(четиринадесет) дневен срок от съобщаването му на страните, че е изготвено,
на основанията предвидени в НПК, и по реда на Глава дванадесета от АПК.
Съдия при Районен съд – Монтана: _______________________
5