Р Е Ш Е Н И Е
05.07.2019 Дупница
Номер Година Град
В ИМЕТО НА НАРОДА
Н.О. II
Районен съд – Дупница състав
02.07. 2019
на Година
Маргарита
Алексиева
В публично съдебно заседание в следния състав:
Председател
Членове
Съдебни заседатели:
1.
Ива Георгиева
2.
Секретар:
Председателя на
състава
Прокурор:
Сложи за разглеждане докладваното от
АН 298 2019
дело № по описа за година.
Производството е
по реда на чл. 59 и сл. от ЗАНН.
Делото е подновено за нова разглеждане след Решение № 85 от
27.02.2019 г. по КНАД № 326/2018 г. по описа на КнАдмС, с което е отменено
Решение на ДРС № 409/21.11.2018 г. по НАХД № 942/2018 г. по описа на същия съд
за 2018 г. и делото е върнато за ново разглеждане от друг състав на ДнРС.
Подадена е жалба от Д.З.О., ЕГН **********, с адрес: *** против
Наказателно постановление № 18-5310-000019 от 16.01.2018 г., издадено от
Началник група КПДГПА към ОДМВР Кюстендил, с което са му наложени
административни наказания, както следва:
1.
На основание чл. 179,
ал. 3, т. 4 от ЗДвП - “глоба“ в размер на 300 лв. за нарушение по чл. 139, ал. 5 от ЗДвП;
2.
На основание чл. 183,
ал. 4, т. 7, пр. 1 от ЗДвП – “глоба“ в размер на 50 лв. за нарушение по чл.
137А, ал. 1 от ЗДвП;
3.
На основание чл. 183,
ал. 1, т. 1, пр. 3 от ЗДвП – “глоба“ в размер на 10 лв. за нарушение по чл.
100, ал. 1, т. 2 от ЗДвП.
Жалбоподателят навежда доводи, че наказателното
постановление е неправилно и незаконосъобразно по съображения изложени в
жалбата и моли за неговата отмяна. В
пледоарията по същество процесуалният му представител адв. Р. моли за отмяна на
НП по т. 1.
Въззиваемата страна не изразява становище по жалбата.
Съдът, след като
обсъди събраните по делото доказателства поотделно и в тяхната съвкупност,
приема за установено следното от фактическа страна:
На 04.01.2018 г., около 16:10 ч. на ПП-1 Е-79 км. 326+810 в
посока Кулата, Д.З.О. управлявал лек автомобил джип ,,Гранд Чероки“ с английски
рег. № КS51XDG
за движение по републиканската пътна мрежа,
водачът бил без поставен обезопасителен колан, с който е оборудван и не
представил СРМПС.
За така установените нарушения е съставен акт за
установяване на административно нарушение № 19/04.01.2018 г. от А.Г. - мл.
автоконтрольор при КПДГПА ОДМВР Кюстендил в присъствието на свидетеля Г.С., в
който актосъставителят приел, че водачът е нарушил разпоредите на чл. 139, ал.
5, чл. 137А, а. 1 и чл. 100, ал. 1, т. 2 от ЗДвП. Въз основа на акта е издадено
и атакуваното наказателно постановление, в което е пресъздадена фактическата
обстановка отразена в акта, като допълнително е посочено, че управлява по
републиканските пътища пътно превозно средство за превоз на пътници с 8 или
по-малко места с мястото на водача, за което не е заплатена винетна такса по
чл. 10, ал. 1, т. 1 от Закона за пътищата, като водач на МПС от категории М1,
М2, М3 и N1 N2 и N3, когато е в движение не използва обезопасителен клан, с
който МПС е оборудвано.
Актосъставителят А.Г. разпитан в съдебно заседание потвърждава
изцяло обстоятелствата, при които са извършени нарушенията, описани, както в
АУАН, така и в издаденото въз основа на него наказателно постановление, като
дава допълнителни разяснения, че нарушенията са извършени и установени на
главния път между бензиностанция OMV и тунела, което
съответства на км 326+800 в посока Кулата.
От представената по делото справка от ОПУ – Кюстендил изх.
№ 11-00-68/22.10.2018 г. (приложена на л. 26 от АНД 942/2018 г. по описа на ДнРС) се установява, че на главен път I-1/Е79
,,Даскалово – о.п. Дупница – о.п. Благоевград“ пътен знак Д25 е поставен при км
333+117. В изпълнение указанията дадени от касационната инстанция съдът е
изискал и е представена по делото от ОПУ-Кюстендил справка, от която се
установява, че мястото на установяване на нарушението – ПП1 Е79 при км 326+810
посока Кулата попада в границите на населеното място (гр.
Дупница) и за използване на пътя не се изисква платена винетна
такса.
При така
установените факти, съдът прави следните правни изводи:
Съдът намира подадената жалба за допустима, като подадена от надлежна страна в процеса и в законоустановения срок. Разгледана по същество, жалбата е частично основателна.
Относно нарушението по
чл. 139, ал. 5 от ЗДвП:
При съставянето на АУАН и НП не са допуснати процесуални нарушения, които да водят до нарушаване на правото на защита на нарушителя. Видно от административно наказателната преписка е, че наказателното постановление е издадено без да са налице нарушения на чл. 57, ал. 1 от ЗАНН, тъй като то съдържа всички необходими реквизити, както и фактическата обстановка е ясно и точно описана, съответно в нея са описани и всички важни обстоятелства във връзка с нарушението, както и доказателствата, които го потвърждават.
Изпълнителното деяние на нарушението по чл. 139, ал. 5 от ЗДвП е управлението на МПС по републиканските пътища, без заплатена винетна такса по чл. 10, ал. 1, т. 1 ЗДвП.
Наказващият орган е приел, че е осъществен състава на 179, ал. 3, т. 4 от ЗДвП - водач, който управлява пътно превозно средство по републиканските пътища, за което не е заплатена винетна такса по чл. 10, ал. 1, т. 1 т Закона за пътищата, или на превозното средство е залепен винетен стикер с графично оформление, което е различно от одобреното, се наказва с глоба, както следва: при управление на пътно превозно средство за превоз на пътници с 8 или по-малко места с мястото на водача, пътни превозни средства, предназначени за превоз на товари, и/или пътни превозни средства, предназначени за превоз на пътници и товари, с технически допустима максимална маса не повече от 3,5 тона, както и пътните превозни средства от тази група с повишена проходимост - 300 лв.
В чл. 3, ал. 2 от Закона за пътищата /ЗП/ е указано, че републиканските пътища са автомагистралите и пътищата от І, ІІ и ІІІ клас, които осигуряват транспортните връзки от национално значение и образуват държавната пътна мрежа. Констатирано е нарушение, извършено от жалбоподателя, посочено е мястото и времето на извършване на нарушението, описани са обстоятелствата, при които е било извършено последното. В чл. 10, ал. 1, т.1 от ЗП, в който се предвижда, че за преминаване по републиканските пътища, които са включени в трансевропейската пътна мрежа, както и такива, които са извън нея или по техни участъци, Министерският съвет може да въвежда само една от следните такси: т. 1-такса за ползване на пътната инфраструктура - винетна такса; заплащането на винетната такса дава право на едно пътно превозно средство да ползва за определен срок републиканските пътища, които са включени в трансевропейската пътна мрежа, както и такива, които са извън нея или по техни участъци; размерът на винетните такси, включително административните разходи, за всички категории превозни средства се определя от Министерския съвет, така че да не е по-висок от максималните размери, посочени в приложение № 1. Заплащането на винетна такса дава право на едно ППС да използва за определен срок републиканските пътища.
Основателно жалбоподателят поддържа, че в случая не е
налице безспорно установено административно нарушение по чл.139, ал.5 от ЗДвП,
респ. незаконосъобразно му е наложено административно наказание на основание
чл.179, ал.3, т.4 от ЗДвП.
Съдът е изискал ОПУ-Кюстендил справка относно следното
релевантно обстоятелство: мястото
на установяване на нарушението – ПП1 Е79 при км. 326+810 посока Кулата, попада ли в границите на населеното
място /гр. Дупница/ и съответно попада ли в обхвата на ПЗ25 - ,,За използването
на пътя се изисква платена винетна такса“. От
представеното по делото писмо № 11-00-23/04.04.2019 г., изд. от Директора на
ОПУ-Кюстендил се установява, че мястото на установяване на нарушението – ПП1
Е79 при км 326+810 посока Кулата, попада в границите на населеното място (гр. Дупница) и за използване на
пътя не се изисква платена винетна такса.
С писмо изх. № 11-00-68/22.10.2018 г. ОПУ-Кюстендил
уведомява, че на главен път I-1/Е79 ,,Даскалово –
о.п. Дупница – о.п. Благоевград“, пътен знак Д25 е поставен при км 333+117.
С Решение № 945/2004г. на МПС е прието, че не се изисква
заплащане на винетна такса в границите на урбанизираните територии, трайно
обозначени със знаци Д 11 и Д 12. От писмо изх. № 11-00-68/22.10.2018 г., изд.
от Директора на ОПУ-Кюстендил се установява, че по направление
София-Благоевград, пътен знак Д11 (начало Дупница) е поставен при км 325+654; пътен знак Д12 (край Дупница) е поставен при км
333+097, а пътен знак Д25 - при км 333+117.
Анализът на събраните писмени и гласни доказателства налага
извода, че след като на мястото на установеното нарушение не е било изискуемо
жалбоподателят да заплаща винетна такса, то той не е извършил нарушение на
чл.139, ал. 5 от ЗДвП.
По изложените съображения съдът ще отмени наказателното постановление по т. 1, като незаконосъобразно.
Относно нарушението по чл. 137А, ал. 1
от ЗДвП:
Жалбоподателят не представи никакви доказателства, с които да обори доказателствената сила на редовно съставения АУАН относно констатираното нарушение по чл.137а, ал. 1 от ЗДвП, по силата на която правна норма е прието от законодателя, че водачите и пътниците в моторни превозни средства от категории M1, M2, M3 и N1, N2 и N3, когато са в движение, използват обезопасителните колани, с които моторните превозни средства са оборудвани. Изключение от това правило е предвидено в ал. 2 на същия член, в който е посочено, че: могат да не използват обезопасителни колани:1. бременните жени; 2. лицата, чието физическо състояние не позволява използването на обезопасителен колан; 3. водачите на таксиметрови автомобили, когато превозват пътници в рамките на населеното място; 4. инструкторите - при управление на автомобила с учебна цел.
Санкцията за това нарушение е предвидена в чл. 183, ал. 4, т. 7, предл. първо от ЗДвП, същата е фиксирана, а именно “глоба” в размер на 50.00 лв.
С оглед на така установената фактическа обстановка наказателното постановление по т. 2 следва да бъде потвърдено като правилно и законосъобразно.
Относно нарушението по чл. 100, ал. 1,
т. 1 от ЗДвП:
Съгласно чл. 100, ал. 1, т.2 от ЗДвП “Водачът на моторно превозно средство е длъжен да носи свидетелство за регистрация на моторното превозно средство, което управлява, и за тегленото от него ремарке“.
Настоящият състав
намира, че нарушението е безспорно доказан, тъй като в рамките на извършената на
водача проверка на 04.01.2018 г. водачът не е представил на компетентните
органи СРМПС, което управлява.
Поради това правилно е ангажирана
административнонаказателната му отговорност по чл. 183, ал.1, т.1, пр. 3 от ЗДвП, която предвижда наказание “глоба”
в размер на 10 лв. за водач, който не носи СРМПС, което управлява.
Воден от горните съображения
и на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН, съдът
Р Е Ш И
:
ОТМЕНЯ Наказателно
постановление № 18-5310-000019 от 16.01.2018 г., издадено от Началник група
КПДГПА към ОДМВР Кюстендил в частта, в която на Д.З.О., ЕГН **********, с
адрес: ***, на основание чл. 179, ал. 3, т. 4 от ЗДвП е наложено
административно наказание - “глоба“ в размер на 300 лв. за нарушение по чл. 139, ал. 5 от ЗДвП, като НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНО.
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно
постановление № 18-5310-000019 от 16.01.2018 г., издадено от Началник група
КПДГПА към ОДМВР Кюстендил в частта, в която на Д.З.О., ЕГН **********, с
адрес: *** са наложени административни наказания, както следва: на основание
чл. 183, ал. 4, т. 7, пр. 1 от ЗДвП – “глоба“ в размер на 50 лв. за нарушение по чл. 137А, ал. 1 от ЗДвП и на основание чл.
183, ал. 1, т. 1, пр. 3 от ЗДвП – “глоба“ в размер на 10 лв. за нарушение по чл. 100, ал. 1, т. 2 от ЗДвП, като ЗАКОНОСЪОБРАЗНО.
Решението
подлежи на обжалване в 14-дневен срок от съобщението до страните за
постановяването му пред Административен съд – Кюстендил, по реда на АПК.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: