№ 533
гр. Варна, 23.11.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
ОКРЪЖЕН СЪД – ВАРНА в публично заседание на двадесет и четвърти
октомври през две хиляди двадесет и втора година в следния състав:
Председател:Д. Ил. Писарова
при участието на секретаря Албена Ив. Янакиева
като разгледа докладваното от Д. Ил. Писарова Търговско дело №
20203100901035 по описа за 2020 година
за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по реда на гл.XXXII ГПК /Търговски спорове/.
Предявена е искова молба от ДЪРЖАВНО ПРЕДПРИЯТИЕ „ПРИСТАНИЩНА
ИНФРАСТРУКТУРА“, ЕИК *********, гр.София, представлявано от Изп.директор А.З.,
чрез директора на клон –Варна, Д.Р.Н., чрез упълномощения процесуален представител
ю.к.Д. Г. срещу НИКА ФОРЧЪН ШИПИНГ С.А., дружество рег. в Република Панама с рег.
№*********, гр.Панама, за осъждане на ответника да заплати на ищеца суми,
представляващи дължими пристанищни такси в общ размер на 34 185.96 лева, както
следва: сумата от 2 814.44 лева по фактура №20011118474/26.11.2018г., ведно със законната
лихва върху главницата, считано от 26.11.2018г. до завеждане на иска на 02.09.2020г.;
сумата 11 750.63 лева по деб.известие №**********/04.01.2019г., ведно със законната лихва
в размер на 1 981.29 лева, считано от 04.01.2019г. до завеждане на иска; сумата от 11 281.23
лева по фактура №**********/30.01.2019г., ведно със законната лихва в размер на 1 820.67
лева, считано от 30.01.2019г. до завеждане на иска; сумата от 8 339.66 лева по фактура
№**********/18.02.2019г., ведно със законна лихва в размер на 1301.91 лева, считано от
18.02.19г. до завеждане на иска, ведно със законната лихва върху претендираните
главници по всички първични документи, считано от завеждане на иска на 02.09.2020г. до
окончателното изплащане на задължението, ведно със сторените съдебни разноски.
Във връзка с предявените обективно съединени осъдителни искове ищецът твърди, че
собственият на ответното дружество кораб Ника Форчън, ИМО №8933095, позивни
Т8А2041, 1861 бр.тона, плаващ под флага на Палау, е пребивавал в пристанище Варна –
1
Запад, в резултат на което е задължен за заплащане на кейови такси и услуги съгласно
Закона за морските пространства, вътрешните водни пътища и пристанищата на Република
България, за които задължения ищецът е издал цитираните фактури и деб.известие.
Ищецът претендира плащане на задълженията от ответното дружество в качеството
му на корабособственик на кораба м/к Ника Форчън, с ИМО №8933095, 1861 бр.тона,
плаващ под знамето на Палау, въз основа твърденията за факта на влизане и престой на
кораба в акваторията на Пристанище Варна –Запад, считано от 06.12.2018г., като размера на
задължението е определен съгласно Тарифа за пристанищните такси, събирани от ДДПИ и
ЗМПВВППРБ. Въз основа на това е издадена ф.№**********/26.11.2018г. за дължими такси
в размер на 2 814.44 лева при очакван 30 часов престой на кораба на кей в посоченото
пристанище. Впоследствие е издадено деб.известие на 04.01.2019г. към фактурата за
допълнително дължими от ответника такси за престой в размер на 11 750.63 лева, при
твърдения за общ престой в пристанището от 705 часа. Твърди се, че тъй като корабът не
напуска пристанището са издадени допълнително фактура от 30.01.2019г. за допълнителна
такса за 648 часа, в размер на 11 281.23 лева и втора фактура от 18.02.2019г., за още 479
часа, в размер на таксата 8 339.66 лева. Общото задължение на ответника за пристанищни
такси възлиза на 34 185.96 лева.
Ищецът твърди, че на 15.02.2019г. чрез електронно писмо е уведомен от Маритим
груп ООД, че корабособственикът е прекратил едностранно комуникацията си с агента си,
поради което и считано от този момент Маритим груп ООД не са агент на м/к Ника Форчън.
Съгласно чл.20 от цитираната Тарифа, дължимите за престоя на кораба кейови такси
се дължат преди отплаване на кораба от пристанището. Ищецът твърди, че към датата на
подаване на исковата молба корабът все още е в пристанището, тъй като е арестуван по
заповед, издадена като обезпечение на други искове, по т.дело №987/2020г. на ВОС. Тъй
като съгласно чл.22 от Тарифата таксите се плащат в деня на издаване на фактурите, то се
претендира обезщетение за забавено изпълнение от този момент като се твърди, че
корабособственикът е бил уведомен, чрез капитана на кораба, на 08.07.2020г., за
натрупаните задължения. Конкретизирани са размерите на претендираните обезщетения за
забавено изпълнение, начислени върху всяка една фактура за посочения период: от издаване
на фактурата /деб.известие/ до завеждане на иска на 02.09.2020г. Поради неизпълнението
ищецът твърди, че за него е налице интерес от завеждане на осъдителния иск за дължимите
кейови такси и обезщетения съгласно чл.1 от МКАК.
С допълнителна молба от 26.11.2021г. ищецът, чрез пълномощника си по делото
ю.к.Г., поддържа, че корабът се намира и към настоящия момент в пристанищен терминал
Варна-запад, на 16-то кейово място. Твърди се, че към датата на неговото пристигане на
06.12.2018г., корабът е застанал на 4 кейово място в пристанище Варна –запад, а на
16.12.18г. е преместен на 10А кейово място. Впоследствие, поради производствена
необходимост, корабът на ответното дружество е преместен с влекач, за сметка на ищеца, на
16 кейово място, където се намира и досега. Твърди се, че няма данни корабът да е бил
изоставен. Твърди се още, че акваторията на Пристанището се оперира от пристанищен
2
оператор Пристанище Варна ЕАД. Акваторията на пристанището е държавна собственост
като конкретния терминал е част от пристанище за обществен транспорт. С т.6 от молбата
ищецът сочи, че конкретната сума на задължението е обективирана в следните: фактура
№**********/04.01.2019г. – задължение за канална такса, светлинна такса, корабна
/тонажна/такса, кейова такса, еко такси и такси за свидетелство за отплаване; по дебитно
известие №**********/04.01.2019г. – задължение за кейова такса; по фактура
№**********/30.01.2019г. – задължение за кейова такса и по фактура
№**********/18.02.2019г. – също задължение за кейова такса.
В срока за отговор не е постъпило становище на ответното дружество, уведомено
чрез капитана на кораба на 29.10.2021г., чрез ЧСИ Д. П. –Я., рег.№711 в КЧСИ, по реда на
чл.42, ал.2 ГПК вр.чл.95 от КТК. Въз основа на определение от 02.02.22г. е било отменено
определението за даване ход по същество на спора и вместо това производството оставено
без движение за отстраняване на констатирани от съда нередовности по правосубектността
на ответника, представителната власт на проц.представител на ищеца и връчването и
призоваването на ответното дружество.
Съгласно постъпило писмо от ДП –Мексико /на л.233 по делото/ се установява, че
призовката до ответното дружество корабособственик не е могла да бъде връчена, тъй като
дружеството не е намерено на посочения по делото адрес. Поради изложеното, същото е
призовано по реда на чл.33 и сл. от КМЧП вр.чл.48 ГПК и поради неявяване на
представител да получи книжата, на ответника е назначен особен представител адв.М. К.
съгласно определение рег.№1068/14.07.2022г.
В срока за отговор ответникът чрез адв.К. оспорва основателността на иска. Прави
възражение, че искът е недоказан, че представените с исковата молба фактури не са
подписани от капитана на кораба или легитимирано лице както и не са представени
доказателства за престоя на кораба в пристанището. Тези възражения се поддържат и с
допълнителен отговор.
Съобразно допълнителна искова молба ищецът поддържа исковете и редовното
оформяне и връчване на фактурите на оправомощено лице – корабния агент на ответното
дружество Маритим груп ООД, представляващо корабособственика както и на капитана на
кораба. Твърди се отново, че процесния плавателен съд е влязъл в акваторията на
пристанището, конкретно пристанище Варна –запад, на 06.12.2018г. като е напуснал същото
на 21.06.22г. /в хода на висящото исково производство/ Представени са писмени
доказателства в подкрепа на изложените вече твърдения по иска.
В съдебно заседание искът се поддържа чрез адв.Т.Г., редовно упълномощен
проц.представител на ищеца.
Ответникът не се представлява в съдебно заседание от особения представител.
Последният депозира молба за даване ход на делото в отсъствието му. Поддържа
неоснователността на иска.
Съдът, въз основа на твърденията, възраженията и доводите на страните, събраните
3
доказателства и по вътрешно убеждение, намира за установено следното от фактическа и
правна страна:
Съгласно представено безсрочно свидетелство за регистрация, издадено от Република
Палау, процесният кораб ИМО №8933095 е собственост на Ника Форчън Шипинг С.А., с
търговска регистрация на собственика в Панама Сити, Панама.
От приложените по делото счетоводни документи се установяват начислени на
ответника такси, както следва: по фактура №********** от 26.11.2018г., издадена от ДП
Пристанищна инфраструктура, София, със задължено лице Маритим Груп ООД, Варна,
относно кораб Ника Форчън, ИМО №8933095, плаващ под флага на Палау, собственост на
Ника Форчън шипинг, с обективирани задължения в общ размер на 2 814.44 лева,
формирани от канална такса, светлинна такса, корабна такса, кейова такса, еко такса и
свидетелства за отплаване; деб.известие към фактура №********** от 04.01.2019г. за сумата
11 750.63 лева, представляващи начислена от ДП Пристанищна инфраструктура кейова
такса, издадена с получател Маритим Груп ООД относно м/к Ника Форчън, за периода на
престой в пристанището, а именно 06.12.18г. до 04.01.2019г.; фактура
№**********/30.01.19г. за сумата от 11 281.23 лева, представляващи кейова такса с ед.цена
от 5 768.00 евро, за периода от 04.01.19г. до 31.01.19г.; фактура №********** от
18.02.2019г. за сумата от 8 339.66 лева, представляващи кейова такса, начислена за престой
на посочения кораб в пристанищната акватория за периода от 31.01.19г. до 20.02.2019г.
Съгласно разпечатка от ел.поща на ищеца третото лице Маритим груп ООД, Варна, е
изпратило съобщение от 04.01.2019г. до ищеца за пристигането на м/к Ника Форчън в
Пристанище Варна на 06.12.2018г. за разтоварване на въглища като спрямо кораба са
предприети действия от Държавен пристанищен контрол за реализиране на санкции поради
неспазване на Морската трудова Конвенция – незаплатени заплати на екипажа. Съгласно
същото съобщение, третото лице Маритим груп ООД е агент на процесния кораб по
разтоварните операции. Съгласно това писмо както и следващо от 15.02.2019г. /на л.17 по
делото/, агентът уведомява всички заинтересовани лица, че корабособственикът на м/к Ника
Форчън не е внесъл суми за заплащане на държавните портови такси и услуги. Излага се, че
от януари 2019г. комуникацията със собственика е прекъсната, поради което агентът се
отказва от агентирането на кораба, считано от 15.02.2019г.
От приложена справка от СП Дирекция „Ръководство на корабния трафик – Черно
море“ /на л.19/ се установява, че считано от 06.12.2018г. корабът, собственост на ответното
дружество, е застанал на кей в терминал Варна -запад на Пристанище Варна като не е
заявено отплаването му към датата на писмото 05.08.2020г.
Приложено е писмо на ДП Пристанищна инфраструктура до корабособственика,
връчено чрез капитана на кораба на 08.07.2020г., с положен печат на ответното дружество, в
което ответникът е уведомен за начислените му пристанищни такси в общ размер от
34 185.96 лева по цитираните по-горе фактури, предмет на предявения иск, изчислени към
20.02.2019г., в размер на 34 185.96 лева общо, на колкото възлиза и исковата претенция.
Всички приложени по делото платежни документи – фактури и дебитни известия, са
4
издадени от ищеца на името на Маритим груп ООД, по отношение дължими такси от м/к
Ника Форчън за престоя му в Пристанище Варна – запад, в периода 26.11.2018г. – 18.02-19г.
като обективират задължение в претендирания с иска размер.
По делото е представен приемо-предавателен протокол за предаване управлението на
кораб между капитани, подписано от А.В.М. и Е.З., от което се установява предаване
корабна документация от капитана на втория механик З.. /л.245/
Видно от протокол за предявяване на разпределение от 25.01.2022г., съставен по
изп.дело №749/2021г. на съдебен изпълнител Д.П. –Я., рег.№711 в КЧСИ, корабът е бил
продаден на трето лице НАДИН 22 ЕООД, с протокол от 21.12.21г. като осребрената
стойност на кораба е била разпределена между взискателя Пристанище Варна ЕАД и
присъединени взискатели, вкл.ищеца по иска съобразно обезпечителна заповед.
От изслушаната ССЕ на в.л.Р.С. /л.330 и сл./ се установява осчетоводяване на
посочените с исковата молба фактури и дебитни известия при ищеца до размера от 34 185.96
лева или 17 479 евро. Отразяването на посочените първични счетоводни документи е по
аналитична сметка на Маритим груп ООД. Към датата на експертизата всички вземания са
прехвърлени от аналитична сметка Маритим груп на Ника Форчън Шипинг. Съобразно
заключението сумите, начислени по Тарифа за пристанищните такси, събирани от ДР
Пристанищна инфраструктура, а именно изчисления на канална такса, светлинна такса,
тонажна такса, кейова такса, еко такса анекс I, еко такса Анекс IV, свидетелство за
отплаване, са коректно изчислени на база данните за тонажа и дължината на кораба както и
съобразно престоя на кораба в пристанището. В т.II от заключението вещото лице е
посочило конкретно начина за изчисляване на всяка една таксите, формиращи общия размер
на вземането с цитиране определянето в Тарифата. Всички изчисления са извършени
съобразно Тарифата. Няма данни за извършени плащания по фактурите. Вещото лице е
посочило и размер на дължимата законна лихва към датата на исковата молба 02.09.2020г.,
считано от издаването на всяка една фактура, в размер общо на 5 608.91 лева. /табл.на л.334/
По делото е представена допълнително и приложимата Тарифа за пристанищните
такси, събрани от ДП Пристанищна инфраструктура, в сила към процесния престой на
кораба и начислените такси, приета на основание чл.103в, ал.4 от Закона за морските
пространства, вътрешните водни пътища и пристанища в РБ.
Представено е извлечение от Национален център за елекронен докемунтооборот в
морския транспорт, в който по отношение идентификацията на морския съд /кораб/ е
посочен и агента на същия Маритим груп ООД.
Съгласно писмо от 27.09.22г. на Дирекция Морска администрация –Варна, м/к Ника
Форчън е освободен от арест на 08.04.22г. със заповед №В-3-48/08.04.2022г./на л.348/
Представена е справка от СП Дирекция Ръководство на корабния трафик-Черно море
/л.347/, от която се установява, че процесния кораб е пристигнал на рейд в Пристанище
Варна на 05.12.2018г. в 23.20 часа, застанал на кей №4 в терминал Варна –запад на
06.12.2018г., а по-късно преместен на кей №10, а на 16.02.2019г. – преместен на кей №16 в
5
същия терминал. На 21.06.22г. корабът е напуснал пристанище Варна.
Въз основа на горната фактическа установеност съдът достига до следните правни
изводи:
Предмет на предявените искове са дължими пристанищни такси за приставането
/престоя на моторен кораб Ника Форчън, плаващ под флага на Палау, собственост на
ответното дружество НИКА ФОРЧЪН Шипинг, Панама, в Пристанище Варна, терминал
Варна –запад, територия оперирана от пристанищния оператор Пристанище Варна ЕАД,
ведно със законните лихви върху главницата по издадените фактури, считано от издаване на
съответната фактура до предявяване на иска на 02.09.2020г. както и законните лихви върху
главницата, считано от подаване на исковата молба до окончателното изплащане на
задължението.
Основанието си исковете намират в разпоредбите на чл.103в, ал.5 вр.ал.1, т.1- т.4 вкл.
и ал.2 от Закона за морските пространства, вътрешните водни пътища и пристанищата в РБ
и Тарифата за таксите събирани от ДП Пристанищна инфраструктура /ДППИ/, в редакцията