Решение по дело №30/2020 на Районен съд - Шумен

Номер на акта: 125
Дата: 28 февруари 2020 г. (в сила от 30 юли 2020 г.)
Съдия: Красимир Маринов Кръстев
Дело: 20203630200030
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 3 януари 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

 

                                                                        125/28.2.2020г.

 

 

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

 

Шуменският районен съд, четиринадесети състав

На трети февруари две хиляди и двадесета година,

В публично заседание в следния състав:

 

Председател: Кр. Кръстев

 

Секретар: Ф. А.,

Като разгледа докладваното от районния съдия

АНД № 30 по описа за 2020 г.

За да се произнесе взе предвид следното:

 

Производство по чл. 59 и сл. от ЗАНН.

Подадена е жалба от „Теленор България” ЕАД- гр.София срещу Наказателно постановление № В-0050571/09.12.2019г. на Директора на Регионална Дирекция за областите Варна, Добрич, Шумен, Разград, Силистра и Търговище със седалище Варна към Главна дирекция „Контрол на пазара” при Комисията за защита на потребителите, с което на “ТЕЛЕНОР БЪЛГАРИЯ” ЕАД, със седалище и адрес на управление: гр.София, ж.к Младост 4, Бизнес парк София, сграда 6, ЕИК *********, представлявано от изпълнителния директор Д.К.К. ЛЧН:******* е наложена имуществена санкция в размер на 1000,00 лева, на основание чл.53 от ЗАНН и чл.222 от ЗЗП. Жалбоподателят счита, че не е налице неизпълнение на административно задължение, като привежда и доводи за наличие на съществени противоречия с материалния и процесуалния закон, поради което моли съда да постанови решение, с което да отмени  изцяло наказателното постановление. Алтернативно моли за прилагането на чл. 28 от ЗАНН.

В открито съдебно заседание дружеството, редовно призовано, не изпраща представител. Въззиваемата страна също не изпраща представител, но писмено изразява становище за неоснователност на жалбата.

Жалбата е подадена в срок, от надлежно лице и е процесуално допустима. Разгледана по същество, същата е неоснователна, по следните съображения:

      От събраните по делото доказателства и становища на страните, преценени поотделно и в тяхната съвкупност, се установи следното от фактическа страна: На 12.09.2019г. компетентни длъжностни лица при Комисия по търговия и защита на потребителите - гр. Шумен извършили проверка в обект – магазин „Теленор“ намиращ се в гр. Шумен на бул. “Велики Преслав” №6, собственост на ЕАД  “ТЕЛЕНОР БЪЛГАРИЯ” гр. София. Обекта работел, като се предлагали за продажба мобилни апарати и аксесоари.  За констатирането при проверката бил съставен Констативен протокол № К-2665861 от 12.09.2019г. В протокола било отразено, че проверката се извършва във връзка с постъпила потребителска жалба с Вх. № В-03-1741/09.09.2019г. от лицето Д.В.Д.. Същата на 10.10.2018г. чрез договор за лизинг си била закупила от ЕАД „Теленор България“ мобилен телефон “Нокиа“. В периода на ползване на 27.12.2018г. се появява дефект в телефона – прекъсва и не се чува – за което е предявена рекламация. Същата е приета с протокол за приемане на устройство № *********/28.12.2018г. На 19.01.2019г. телефонът е върнат на потребителката отремонтиран с Акт за удовлетворяване на рекламация № А502032853. Проверяващите установили, че в приложеното копие от гаранционната карта не е описан и отразен извършения ремонт

На 14.11.2019г. за констатираното при проверката извършена на 12.09.2019г., бил съставен АУАН № К-0050571/14.11.2019г., като актосъставителя е счел, че с това жалбоподателят е нарушил чл.123 ал.2 от ЗЗП. Акта е връчен на управителя на магазина – Д.В. съгласно чл. 233 ал.4 от ЗЗП, който го е подписал без забележки. Не се е възползвал от правото си по чл. 44 от ЗАНН в тридневен срок да депозира писмени възражения по акта. Въз основа на така съставения акт и на материалите съдържащи се в административно-наказателната преписка  е издадено НП № В-0050571/09.12.2019г. на Директора на Регионална Дирекция за областите Варна, Добрич, Шумен, Разград, Силистра и Търговище със седалище Варна към Главна дирекция „Контрол на пазара” при Комисията за защита на потребителите, с което на “ТЕЛЕНОР БЪЛГАРИЯ” ЕАД, със седалище и адрес на управление: гр.София, ж.к Младост 4, Бизнес парк София, сграда 6, ЕИК *********, представлявано от изпълнителния директор Д.К.К. ЛЧН:******* е наложена имуществена санкция в размер на 1000,00 лева, на основание чл.53 от ЗАНН и чл.222 от ЗЗП, за извършени нарушения на чл.123 ал.2 от ЗЗП. Видно от показанията на разпитаните в съдебно заседание свидетели, Н.Й. - актосъставител и А.Д. свидетел при установяване на нарушението, те са установили по безспорен начин, че: По рекламация, приета с протокол за приемане на устройство № *********/28.12.2018г. е извършен ремонт с който са отстранени предявените повреди и е върнат на ползвателят с акт за удовлетворяване на рекламация № А502032853/28.12.2018г. Датите на приемане на телефона и връщането му не са отразени в гаранционната карта. Жалбоподателя не е изпълнил административното си задължение, когато рекламацията се удовлетворява чрез ремонт, същият да се отрази в гаранционната карта, с което на 19.01.2019г. в гр. Шумен, магазин „Теленор“ бул. „Симеон Велики“ № 1 е нарушил изискванията на чл. 123 ал.2 от Закона за защита на потребителите.

При поискване от тяхна страна на становище от страна на “ТЕЛЕНОР БЪЛГАРИЯ” ЕАД, такова им е представено, като жалбоподателя по същества въобще не коментира, факта, че извършения ремонт не е отразен в гаранционната карта, а набляга на други факти от историята на телефона.  

На търговеца е вменено задължението когато рекламацията се удовлетворява чрез ремонт на стоката, извършените ремонти да се отразят в гаранционната карта, тъй като  срокът на ремонта се прибавя към гаранционния срок. Смисълът, който законодателя е вложил в чл. 123 ал.2 от ЗЗП е потребителя да е защитен, като му се осигури възможност дефектиралата стока да бъде подменена или ако е ремонтирана, то срока на ремонта коректно да се отразява, а също така и броя ремонти коректно да се отразява в гаранционната карта. Нотразяването на тези факти носи отрицателни последици за клиента.

 При така установената фактическа обстановка съдът приема, че жалбоподателят   действително е извършил визираните в акта и в НП нарушения на Закона за защита на потребителите. Закона е категоричен чл.123 ал.2 от ЗЗП гласи “Когато производителят или търговецът е предоставел търговска гаранция на стоката и удовлетворяването на рекламацията се извършва чрез замяна на стоката с друга, съответстваща на договореното, търговецът е длъжен да запази на потребителя първоначалните гаранционни условия. Когато рекламацията се удовлетворява чрез ремонт на стоката, извършените ремонти се отразяват в гаранционната карта и срокът на ремонта се прибавя към гаранционния срок.“ Установи се по безспорен начин, че жалбоподателя е извършил визираното в наказателното постановление нарушение. Обекта в който е извършена проверката и констатираните нарушения се стопанисва от “ТЕЛЕНОР БЪЛГАРИЯ” ЕАД. Правилно актосъставителя е ориентирал проверката си към “ТЕЛЕНОР БЪЛГАРИЯ” ЕАД и съответно е съставил АУАН именно на този търговец. Съдът не констатира наличието на съществени процесуални нарушения в процедурата по издаването на АУАН и НП, които да опорочат самото НП и да повлекат неговата отмяна.

            Относно размера на наложеното наказание, разпоредбата на чл. 222 от ЗЗП предвижда: “ За неизпълнение на разпоредбите на чл. 123 ал.2 от ЗЗП на виновните лица се налага глоба, а на едноличните търговци и юридическите лица – имуществена санкция, в размер от 500 до 3000 лв.“ При индивидуализация на наказанието, с оглед постигане целите  установени с разпоредбата на чл. 12 от ЗАНН, наказващия орган е спазил разпоредбите на чл. 27 от ЗАНН, като е наложил наказание малко над минималния предвиден от закона размер, пред вид факта, че жалбоподателя вече е наказван с влезли в сила наказателни постановления за същото нарушение.

Предвид гореизложеното, съдът намира, че обжалваното наказателно постановление е обосновано, правилно и законосъобразно и като такова следва да бъде потвърдено, а жалбата като неоснователна следва да бъде оставена без уважение.

            Водим  от горното  и  на  основание  чл.63 ал.1  предл. 1 от ЗАНН, съдът

 

 

Р  Е  Ш  И :

 

            ПОТВЪРЖДАВА наказателно постановление № В-0050571/09.12.2019г. на Директора на Регионална Дирекция за областите Варна, Добрич, Шумен, Разград, Силистра и Търговище със седалище Варна към Главна дирекция „Контрол на пазара” при Комисията за защита на потребителите, с което на “ТЕЛЕНОР БЪЛГАРИЯ” ЕАД, със седалище и адрес на управление: гр.София, ж.к Младост 4, Бизнес парк София, сграда 6, ЕИК *********, представлявано от изпълнителния директор Д.К.К. ЛЧН:******* е наложена имуществена санкция в размер на 1000,00 лева, на основание чл.53 от ЗАНН и чл.222 от ЗЗП.

            Решението подлежи на касационно обжалване пред ШАС в 14-дневен срок от съобщаването му на страните, че е изготвено.

 

 

 

                                                                                                            Районен  съдия: