Решение по дело №193/2021 на Районен съд - Исперих

Номер на акта: 54
Дата: 4 ноември 2021 г. (в сила от 3 декември 2021 г.)
Съдия: Силвина Дачкова Йовчева
Дело: 20213310200193
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 9 септември 2021 г.

Съдържание на акта


РЕШЕНИЕ
№ 54
гр. Исперих, 04.11.2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ИСПЕРИХ, X СЪСТАВ, в публично заседание на
четвърти октомври през две хиляди двадесет и първа година в следния състав:
Председател:Силвина Д. Йовчева
при участието на секретаря Наталия Д. Тодорова
като разгледа докладваното от Силвина Д. Йовчева Административно
наказателно дело № 20213310200193 по описа за 2021 година

за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 59 и следващите от Закона за
административните нарушения и наказания.
Постъпила е жалба от П. ИВ. М. с ЕГН-********** и с постоянен адрес:
гр. И, ж.к. „В А“ вх. , ет. , ап. , срещу Електронен фиш за налагане на глоба за
нарушение, установено и заснето с автоматизирано техническо средство или
система Серия К №издаден от ОДМВР – Разград. Жалбоподателят посочва,
че ЕФ е издаден в нарушение на закона. Оспорва нарушението и твърди, че в
посочения час и на посочената дата не се е намирал в района на с. М П. Моли
за отмяна на процесното НП.
Жалбата е процесуално допустима, доколкото е депозирана в
преклузивния срок (по делото е установено обстоятелството, че ЕФ е връчен
на 26.08.2021 г.), от активно легитимно за това лице и против акт, подлежащ
на съдебен контрол.
За жалбоподателя в с.з. се явява процесуалния му представител, който
поддържа жалбата. В хода на съдебните прения моли съдът да отмени
процесния ЕФ. Изтъква, че събраните доказателства сочат, че превозното
1
средство не е управлявано от жалбоподателя в посоченото населено място на
посочената дата и час в ЕФ. Напомня, че другата страна е признала
обстоятелството, че водачът на посочения в ЕФ автомобил е бил в този час и
на тази дата в с. М Й. Изразява становище и за нарушаване на процедурата по
установяване на нарушението, включително липсата на протокол. Изтъква, че
техническото средство е със срок на валидност до 24.02.2020 г., а посоченото
в приложеното писмо не може да удължи срока на валидност.
Въззиваемата страна не изпраща представител. Упълномощеният от
директора процесуален представител изразява становище по жалбата.
Признава обстоятелството, че нарушението е установено в различно населено
място от посоченото в ЕФ и моли съда да приеме това за техническа грешка.
Изразява становище за безспорно установено нарушение, виновно извършено
от нарушителя.
Редовно призовани Районна прокуратура – Разград не изпращат
представител и не заявяват становище.
СЪДЪТ с оглед събраните доказателства, прие за установено следното
от фактическа страна:
От приложените доказателства се установява, че в 10:49 ч. на 12.08.2021
г. в служебен полицейски автомобил, намиращ се в с. М Й, било монтирано
техническо средство TRF1-M554. Не се установява да е изготвен протокол
във вр. с чл. 10 от Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г. В посочения час
техническото средство заснело движение на водач на МПС „М А” с рег. № ,
движещ се със скорост от 74 км/ч. Издадено е удостоверение за одобрен тип
средство за измерване с валидност до 24.02.2020 г. Издаден е протокол за
проверка (приложен на л. 22), че използваната система съответства на
одобрения тип. На неустановена дата от ОДМВР – Р издали Електронен фиш
за налагане на глоба за нарушение, установено и заснето с автоматизирано
техническо средство или система срещу жалбоподателя за извършено
нарушение по чл. 21, ал. 1 от ЗДвП. На основание чл. 189, ал. 4 вр. с чл. 182,
ал. 1, т. 3 от ЗДвП на жалбоподателя е наложена глоба в размер на 100 лева.
Жалбата е ОСНОВАТЕЛНА.
В настоящия случай по делото е установено, че електронният фиш е
издаден за нарушение, установено и заснето с автоматизирано техническо
средство (мобилна система за видеоконтрол) АТСС ТFR1-M с
2
идентификационен № 554. Според § 6, т. 65 от ДР на ЗДвП автоматизирани
технически средства и системи са уреди за контрол, работещи самостоятелно
или взаимно свързани, одобрени и проверени съгласно Закона за
измерванията, които установяват и автоматично заснемат нарушения в
присъствие или отсъствие на контролен орган и могат да бъдат: а)
стационарни – прикрепени към земята и обслужвани периодично от
контролен орган; б) мобилни – прикрепени към превозно средство или
временно разположени на участък от пътя, установяващи нарушение в
присъствието на контролен орган, който поставя начало и край на работния
процес. Прегледът на приложимите разпоредби на Наредба № 8121з-
532/12.05.2015 г. за условията и реда за използване на автоматизирани
технически средства и системи за контрол на правилата за движение по
пътищата, а именно чл. 7 - чл. 12 на Раздел ІІІ установява, че определящо за
характеристиката „автоматизирано техническо средство", осъществяващо
„автоматизиран контрол" не е дали устройството е стационарно
позиционирано, а режимът, при който работи това устройство – дали е
автоматизиран, т.е. без намеса от страна на контролния орган. Наред със
стационарните автоматизирани технически средства или системи, които са
прикрепени към земята (чл. 12 от Наредбата), този режим се изпълнява и от
мобилно устройство. Съгласно ал. 1 на чл. 9 от наредбата, устройството може
да се намира в служебен автомобил или мотоциклет, който контролният
орган „позиционира" или самото устройство може да бъде „временно"
разположено на участък от пътя. В чл. 9, ал. 2 от Наредбата са посочени
действията, които служителят следва да извърши за осъществяване на
автоматизираното заснемане – включване на автоматизираното техническо
средство или система и извършване на необходимите първоначални
настройки за „започване на автоматизирания контрол“ и поставяне „начало на
работния процес". Извод за провеждане на заснемането без участие на
контролния орган се налага и от текста на чл. 9, ал. 3 от наредбата, който
предоставя правомощие на служителя „по време на измерване на скоростта от
мобилно АТСС" да осъществява наблюдение за функционирането на уреда
или да осъществява регулиране и подпомагане на движението, както и
контрол за спазване на правилата за движение. Разпоредбата на ал. 4 на чл. 9
от Наредбата урежда приключването на провеждания контрол указвайки, че
„служителят изключва автоматизираното техническо средство или система,
3
като информацията със запаметените от уреда данни се съхранява в локална
компютърна конфигурация или локален сървър за издаване на
административни документи във връзка с установените нарушения, което се
отразява в протокола по чл. 10“. Следователно електронен фиш по реда на
чл. 189, ал. 4 от ЗДП може да бъде издаден и в случаите, когато нарушението
е установено от мобилно автоматизирано техническо средство при спазване
на изискванията на посочената наредба. За всяко използване на АТСС за
контрол се попълва протокол съгласно чл. 10, ал. 1 от посочената по-горе
наредба. Включително такъв се попълва и при смяна на мястото/участъка за
контрол. При работа с временно разположени на участък от пътя
автоматизирани технически средства и системи за контрол на скоростта,
протоколът се попълва за всяко място за контрол и се съпровожда със снимка
на разположението на уреда.
Видно от събраните доказателства, изискванията на Наредба № 8121з-
532/12.05.2015 г. не са били спазени. Събраните доказателства сочат, че не е
спазено изискването за издаване на протокол в съответствие с посоченото в
чл. 10 от наредбата. Не е ясно къде е бил разположен служебния автомобил, в
който е било техническото средство. Впрочем именно липсата на протокола е
довело до друго нарушение – погрешно посочване на мястото на нарушение
(в случая населеното място).
Неспазването на установената с наредбата процедура за ползване на
мобилното АТСС съставлява съществено нарушение на процесуалните
правила при установяване на самото административно нарушение, за което е
издаден електронния фиш, поради което същият следва да бъде отменен като
незаконосъобразен.
Така констатираните противоречия между обстоятелствата, посочени в
електронния фиш относно мястото на извършване на нарушението от една
страна и събраните доказателства – от друга, налагат извод за
незаконосъобразност на издадения санкционен акт, поради недоказаност на
мястото на извършване на вмененото със санкционния акт административно
нарушение, поради което ЕФ следва да бъде отменен.
Мотивиран от горното и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН Районен
съд Исперих
РЕШИ:
4
РЕШИ:
ОТМЕНЯ като незаконосъобразен Електронен фиш за налагане на
глоба за нарушение, установено и заснето с автоматизирано техническо
средство или система Серия К №, издаден от ОДМВР – Р, издаден от ОДМВР
– Р, с който на П. ИВ. М. с ЕГН-********** и постоянен адрес: гр. И, ж.к. „В
А“ вх. , ет. , ап. , е наложено административно наказание на основание чл.
189, ал. 4 вр. с чл. 182, ал. 1, т. 3 от Закона за движение по пътищата, а именно
глоба в размер на 100,00 (сто) лева за извършено нарушение по чл. 21, ал. 1 от
Закона за движение по пътищата.
Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен
съд - Разград в 14-дневен срок от деня на съобщението, че е изготвено.
Съдия при Районен съд – Исперих: _______________________
5