Р Е Ш Е Н И Е
В И М Е Т О
Н А Н А Р О Д А
28.Февруари.2020година
Номер 101 гр. Перник
Пернишки районен съд
01- Н. състав
На 28.І.
година 2020г.
В открито съдебно заседание в следния състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ : Валери Ненков
ЧЛЕНОВЕ :
СЪДЕБНИ ЗАСЕДАТЕЛИ :
Секретар: Биляна Миткова
ПРОКУРОР
Като разгледа докладваното от
Председателя АНД № 00768/19год. по
описа на съда за 2019година, за
да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по чл.59 и сл. от
ЗАНН.
Образувано
е по жалба на А.Р.А.-ЕГН **********/***/ против Наказателно постановление № 34-0000045/19.ІІІ.2019год. на Началник
ОО”АА”-гр.Перник с което на жалбоподателя е наложено наказание: “Глоба” в
размер на 1 500лева на
основание чл.93в ал.17 т.3 от ЗАвП
за нарушение по чл.36 &1 т./iii / от Регламент/ЕС/ №
165/2014г., затова че на 22.ІІ.2019год. около 10,10ч. в посока от гр.София за гр.Перник по
АМ „Струма“ 15-ти км.,като водач на съчленено ППС в състав Влекач „Мерцедес
Актрос 1843“ с рег. № ** ** ****от Кат. № 3,оборудван с Аналогов Тахограф Kienzle
1324.710015140300
№522901 и полуремарке Комето с рег. № СВ 1615ИА от Категория О4,извършва
обществен превоз на товари /Фадрома/ с маршрут гр.София-гр.Перник, видно от
Пътен лист № 781877 попадащ в обхвата на Регламент № 561/2006г./ЕО/. При
извършената проверка бе установено следното
нарушение:1.Водачът не е в състояние да представи след поискване ръчен
запис за времето от 16,00ч. на
21,.ІІ.2019г. до 07,00ч. на 22.ІІ.2019г. Водачът НЕ представя
дигитална карта,удостоверение за
дейности за този период.
В
Жалбата са изтъкнати съображения за несправедливост
на Наказателното постановление, поради което се моли същото да
бъде отменено, поради маловажност.
Въззиваемата страна в придружителното си писмо изразява становище да се потвърди наказателното
постановление.
Пернишки районен съд, като съобрази доказателствата
събрани по делото, както и предвид
становищата на страните по реда
на чл.14 и 18 от НПК, намира за установено
следното.
Жалбата
е подадена в срок по чл.59 ал. 2 от ЗАНН, от надлежно процесуално легитимирано лице с правен интерес,като по
същество същата е основателна.
С АУАН № 256674/22.ІІ.2019г. съставен от Д.С.Д. е
установено, че А.Р.А.-ЕГН
********** на 22.ІІ.2019год. около 10,10ч. в посока от
гр.София за гр.Перник по АМ „Струма“ 15-ти км.,като водач на съчленено ППС в
състав Влекач „Мерцедес Актрос 1843“ с рег. № ** ** ****от Кат. № 3,оборудван с
Аналогов Тахограф Kienzle 1324.710015140300
№522901 и полуремарке Комето с рег. № СВ 1615ИА от Категория О4,извършва
обществен превоз на товари /Фадрома/ с маршрут гр.София-гр.Перник, видно от
Пътен лист № 781877 попадащ в обхвата на Регламент № 561/2006г./ЕО/. При
извършената проверка бе установено следното
нарушение:1.Водачът не е в състояние да представи след поискване ръчен
запис за времето от 16,00ч. на
21,.ІІ.2019г. до 07,00ч. на 22.ІІ.2019г. Водачът НЕ представя
дигитална карта,удостоверение за
дейности за този период-нарушение на чл.36 &1 т./iii / от Регламент/ЕС/ № 165/2014г./член 36 1.Когато водачът управлява превозно средство, на което е
монтиран аналогов тахограф, водачът трябва да е в състояние да представи по
искане на оправомощен служител на контролен орган: i) тахографските листове за
текущия ден и листовете, използвани от водача през предходните 28 дни; ii) картата на водача, ако има такава; и iii) всички ръчни записи и разпечатки, направени през текущия
ден и предходните 28 дни съгласно изискванията на настоящия регламент и Регламент (ЕО) № 561/2006.2. Когато водачът управлява
превозно средство, оборудвано с дигитален тахограф, той трябва да е в състояние
да представи по искане на оправомощен служител на контролен орган:i) своята
карта на водача;ii) всички ръчни записи и разпечатки, направени през текущия
ден и предходните 28 дни съгласно изискванията на настоящия регламент и Регламент (ЕО) № 561/2006; iii) тахографските листове за същия период
като посочения в подточка ii), през който той е управлявал превозно средство,
оборудвано с аналогов тахограф. 3. Оправомощените служители на контролен орган
могат да проверяват спазването на Регламент (ЕО) № 561/2006 чрез анализ на
тахографските листове, на показваните, разпечатаните или извлечените данни,
които са регистрирани от тахографа или от картата на водача, или ако това е
невъзможно, чрез анализ на всеки друг съпътстващ документ, с който се оправдава
неспазването на дадена разпоредба, като член 29, параграф 2 и член 37, параграф 2 от настоящия
регламент./
Въз
основа на АУАН № 256674/22.ІІ.2019г. е издадено
Наказателно постановление №
34-0000045/19.ІІІ.2019год. на Началник ОО”АА”-гр.Перник с което на
жалбоподателя е наложено
наказание: “Глоба” в
размер на 1 500лева на
основание чл.93в ал.17 т.3 от
ЗАвП/чл. 93в. Водач, който управлява
моторно превозно средство, оборудвано с тахограф, който не функционира съгласно
изискванията, определени в Регламент (ЕС) № 165/2014 или в AETR, се
наказва с глоба 500 лв.(2) Водач, който управлява моторно превозно средство,
оборудвано с дигитален тахограф, и не спазва изискванията относно правилното
използване на картата на водача, определени в Регламент (ЕС) № 165/2014 или в AETR, се
наказва с глоба 500 лв.(3) Водач, който при проверка от контролните органи не
представи разпечатки, поради липса на хартия, се наказва с глоба 500 лв.(4)
Водач, който притежава повече от една валидна карта на водача, се наказва с
глоба 1500 лв.(5) Водач, който използва карта на водача, издадена на друго
лице, се наказва с глоба 1500 лв.(6) Водач, който използва повредена карта на
водача или карта с изтекъл срок, се наказва с глоба 1500 лв.(7) Водач, който
използва замърсени или повредени тахографски листа с данни, които:1. се четат,
се наказва с глоба 100 лв.;2. не се четат, се наказва с глоба 500 лв.(8) Водач,
който не е подал заявление за замяна или анулиране на повредена, неизправна,
изгубена или открадната карта на водача в срока, определен в Регламент (ЕО) № 561/2006 или в AETR, се
наказва с глоба 100 лв.(9) Водач, който без разрешение изважда от тахографа
тахографски лист или картата на водача, което:1. оказва влияние на записването
на съответните данни, се наказва с глоба 1500 лв.;2. не оказва влияние на
записването на съответните данни, се наказва с глоба 200 лв.(10) Водач, който
използва тахографски лист или карта на водача за период, по-дълъг от този, за
който е предназначена, и това:1. е довело до загуба на данни, се наказва с
глоба 1500 лв.;2. не е довело до загуба на данни, се наказва с глоба 200
лв.(11) Водач, който не е въвел данните относно периодите на "друга работа",
"време на разположение", "прекъсване" или "дневна
почивка", когато няма възможност да използва монтирания на превозното
средство тахограф, поради това че е извън превозното средство, се наказва с
глоба 1500 лв.(12) Водач, който при екипно управление не е поставил
тахографския лист или картата на водача в правилното гнездо на тахографа, се
наказва с глоба 1500 лв.(13) Водач, който не е осигурил записаното на
тахографския лист часово време да съответства на официалното време в страната
на регистрация на превозното средство, се наказва с глоба 200 лв.(14) Водач,
който не използва правилно превключващия механизъм на тахографа, се наказва с
глоба 500 лв.(15) Водач, който не е попълнил на тахографския лист:1собственото
име и/или фамилията си, се наказва с глоба 100 лв.;2. датата на започване и/или
на приключване използването на тахографския лист, се наказва с глоба 500 лв.;3.
мястото на започване и/или на приключване използването на тахографския лист, се
наказва с глоба 500 лв.;4. регистрационния номер на превозното средство, се
наказва с глоба 500 лв.;5. показанието на километропоказателя на превозното
средство в началото на използването на тахографския лист, се наказва с глоба
500 лв.;6. показанието на километропоказателя на превозното средство в края на
използването на тахографския лист, се наказва с глоба 500 лв.;7. часа на смяна
на превозното средство, се наказва с глоба 100 лв.(16) Водач на превозно
средство, оборудвано с дигитален тахограф, който не е въвел символа на
страната, в която е започнал и завършил дневното време на управление, се
наказва с глоба 100 лв. (17) Наказва се с глоба 1500 лв. водач, който при проверка от
контролните органи не представи документите, които са регистрирали времето на
управление, прекъсванията и почивките му през текущия ден, и тези от
предходните 28 календарни дни: 1. тахографски листа, и/или
2. карта на водача (ако притежава такава), както и записите от нея, и/или 3. ръчни записи и
разпечатки, и/или 4. удостоверение по чл. 10,
ал. 1 от наредбата по чл. 89, ал. 1.
(18) Водач, който подправи, укрие или унищожи данни, записани в тахографския
лист или съхранени в дигиталния тахограф или в картата на водача, или на
разпечатките от дигиталния тахограф, се наказва с глоба 1500 лв.(19) Водач,
който манипулира тахографа, тахографския лист или картата на водача и това може
да доведе до подправяне на данните, се наказва с глоба 1500 лв.(20) Водач,
който управлява превозно средство с монтирано устройство за подправяне на
данните, записани в тахографския лист или съхранени в дигиталния тахограф или в
картата на водача, или на разпечатките от дигиталния тахограф, се наказва с
глоба 1500 лв.(21) Водач, който за периода, през който тахографът е бил
неизправен или не е бил годен за експлоатация:1. не е въвел всички данни за
този период, се наказва с глоба 1500 лв.;2. не е попълнил номера на картата на
водача и/или имената си, и/или номера на свидетелството си за управление на
моторно превозно средство, се наказва с глоба 1500 лв.;3. не е поставил подписа
си, се наказва с глоба 100 лв.(22) Водач, който в случай на загуба или кражба
на картата на водача не е подал официално уведомление до компетентните органи в
страната, в която е настъпило събитието, се наказва с глоба 500 лв.(23) Водач,
който извършва обществен превоз или превоз за собствена сметка на пътници или
товари с моторни превозни средства, попадащи в обхвата на Регламент (ЕС) № 165/2014 или на AETR,
които не са оборудвани с тахограф или монтираните на моторните превозните
средства тахографи не са от одобрен тип, се наказва с глоба 1500 лв.(24) За
нарушения на водача, свързани с неправилното използване на тахографските листа
или картата на водача, за които не е предвидено друго наказание, се налага
глоба 500 лв./
за нарушение по чл.36 &1 т./iii / от Регламент/ЕС/ №
165/2014г.
Свидетелите по акта-И.Б.Г./ПОЧИНАЛ-31.Х.2019г.-Справка-л.40/ и свидетеля Д.С.Д. който в съдебно заседание, потвърждава направените
констатации по изготвения от него
АУАН но заявява,че няма никакъв спомен.
При
постановяване на решението си състава се
запозна с всички, приложени по
административно наказателната преписка, писмени документи, които прие като
доказателства по делото.
При така
установената фактическа
обстановка, съдът направи следните правни изводи:
Производството,
предмет на настоящето разглеждане е от административно наказателен характер при което е необходимо да се
установи налице ли е деяние, същото представлява ли административно нарушение по смисъла на чл.6 от ЗАНН, ако да-извършено ли е от
посоченото в акта лице и извършено ли е виновно-предпоставките са абсолютни,
като тежестта на доказване лежи върху административно наказващия орган.
Съставянето на актове за извършеното
административно нарушение е основополагащ елемент от
всяко административно
производство. Това е дейност от
процесуално естество от чието добросъвестно и законосъобразно осъществяване
зависи в голяма степен ефективността на
последващата юрисдикционна-наказателна дейност на административно наказващия
орган. Чрез съставения акт се сезира оторизирания административно наказателен
орган, със съответния административно наказателен спор и се иска от него да се произнесе по същия, като
се внася твърдение, че е налице виновно извършено административно нарушение от
определен вид. Абсолютно задължително е
и в акта за установяване на административно нарушение и в наказателното
постановление административното нарушение,
което е вменено във вина на
нарушителя и за което той е санкциониран да бъде описано точно, прецизно
и разбираемо, както и да съдържа всички обективни и субективни
признаци на посочената, като нарушена
норма от съответния нормативен акт. Също така следва да съществува правно единство
между описаното, като нарушение текстово и цифрово в акта и в наказателното
постановление.
Не на последно място съставеният акт за
установяване на административно нарушение, следва да съдържа всички реквизити,
посочени в чл.42 от ЗАНН /”чл.42.Актът за установяване
на административното нарушение трябва да съдържа:1. собственото, бащиното и
фамилното име на съставителя и длъжността му;2. датата на съставяне на акта;3.
датата и мястото на извършване на нарушението;4. описание на нарушението и
обстоятелствата, при които е било извършено;
5. законните разпоредби, които са нарушени;6. собственото, бащиното и
фамилното име и възрастта на нарушителя, точния му адрес и местоработата,
единен граждански номер;7. имената и точните адреси на свидетелите, единен
граждански номер;8. обясненията или възраженията на нарушителя, ако е направил
такива;9. (доп. - ДВ, бр. 59 от 1992 г.) имената и точните адреси на лицата,
които са претърпели имуществени вреди от нарушението, единен граждански
номер;10. опис на писмените материали и на иззетите вещи, ако има такива, и
кому са поверени за пазене.”/.
Издаденото
въз основа на него наказателно постановление е необходимо да съдържа реквизитите, посочени в чл.57 от ЗАНН /”чл.57.(1)Наказателното
постановление трябва да съдържа:1. собственото, бащиното и фамилното име и
длъжността на лицето, което го е издало;2. датата на издаването и номерата на
постановлението;3. датата на акта, въз основа на който се издава, и името,
длъжността и местослуженето на актосъставителя;4. собственото, бащиното и
фамилното име на нарушителя и точния му адрес, единен граждански номер;5.
описание на нарушението, датата и мястото, където е извършено, обстоятелствата,
при които е извършено, както и на доказателствата, които го потвърждават;
6.законните разпоредби, които са били нарушени виновно;7. вида и размера на наказанието;8.
вещите, които се отнемат в полза на държавата;9. размера на обезщетението и на
кого следва да се заплати;10. дали наказателното постановление подлежи на
обжалване, в какъв срок и пред кой съд”/
и да
бъде издадено от компетентен орган /Заповед № РД 08-49/15.V.15г./.
В съответствие с разпоредбата на чл.43
ал.1 от ЗАНН процесния акт е подписан от актосъставителя както и от свидетеля по акта. Предявен е на
нарушителя за запознаване с неговото съдържание.
В графата му, предоставяща му
възможност да даде обяснения по
нарушението и да изложи възражения не се
констатираха такива.
При спазване на разпоредбата на чл.43
ал.5 от ЗАНН на нарушителя е връчен
препис от акта срещу разписка.
Последващата
втора възможност за излагане евентуални възражения, законодателя е предоставил
на евентуалния нарушител в разпоредбата на чл.44 от ЗАНН / чл. 44. (1)
Освен възраженията при съставяне на акта в тридневен срок от подписването му
нарушителят може да направи и писмени възражения по него. (2) Когато във възраженията си нарушителят посочи писмени или
веществени доказателства, те трябва да бъдат събрани служебно, доколкото това е
възможно./ от която
жалбоподателя не се е възползувал.
Актът
за установяване на административно нарушение съдържа всички реквизити, визирани в разпоредбата на чл.42 от ЗАНН. Подписан
е от съставителя и от свидетеля. Предявен
е на нарушителя.
Задължително,
комулативно условие е спазването на процесуалните правила по чл.42 от ЗАНН /още
повече ако евентуални нарушения в
акта не могат да се преодолеят по реда
на чл.53 ал.2 от ЗАНН/, както и
правилата по чл.57 ал.1 ЗАНН.
Съдът, извършвайки служебна проверка на
съставения акт за установяване на административно нарушение и издаденото въз
основа на него наказателно постановление направи следните правни изводи:
Относно
нарушението за което в процесното НП на жалбоподателя е наложено наказание: “Глоба” в размер на
1 500лева на основание
чл.93в ал.17
т.3 от ЗАвП
чл.93в ал.17 т.3 от ЗАвП/чл. 93в. ………. (17) Наказва се с глоба 1500 лв. водач, който при проверка от
контролните органи не представи документите, които са регистрирали времето на
управление, прекъсванията и почивките му през текущия ден, и тези от
предходните 28 календарни дни: 1. тахографски листа, и/или
2. карта на водача (ако притежава такава), както и записите от нея, и/или 3. ръчни записи и
разпечатки, и/или ……………………../ за
нарушение по чл.36 &1 т./iii/ от Регламент/ЕС/ № 165/2014г. /член 36 1.Когато водачът управлява превозно средство,
на което е монтиран аналогов тахограф, водачът трябва да е в състояние да
представи по искане на оправомощен служител на контролен орган: i)
тахографските листове за текущия ден и листовете, използвани от водача през
предходните 28 дни; ii) картата на
водача, ако има такава; и iii) всички ръчни записи и
разпечатки, направени през текущия ден и предходните 28 дни съгласно
изискванията на настоящия регламент и Регламент (ЕО) № 561/2006. ………………/ с изложена фактическа
обстановка /на 22.ІІ.2019год. около 10,10ч. в посока от гр.София за гр.Перник по АМ „Струма“
15-ти км.,като водач на съчленено ППС в състав Влекач „Мерцедес Актрос 1843“ с
рег. № ** ** ****от Кат. № 3,оборудван с Аналогов Тахограф Kienzle 1324.710015140300
№522901 и полуремарке Комето с рег. № СВ 1615ИА от Категория О4,извършва
обществен превоз на товари /Фадрома/ с маршрут гр.София-гр.Перник, видно от
Пътен лист № 781877 попадащ в обхвата на Регламент № 561/2006г./ЕО/. При
извършената проверка бе установено следното
нарушение: 1.Водачът не е в
състояние да представи след поискване ръчен запис за времето от 16,00ч. на 21.ІІ.2019г. до
07,00ч. на 22.ІІ.2019г. Водачът НЕ представя дигитална карта,
удостоверение за дейности за този период…………………/, е видно,че изложената
фактическа обстановка не съответства в пълен обем на вменената за нарушена
разпоредба, която визира и изисква комулативно не представяне на „ръчни записи и разпечатки“
и то не само за деня но и 28дни
преди това, докато във изложената фактическа обстановка са посочени само
ръчни записи. Приложената санкционна разпоредба също изисква горните предпоставки но никъде в АУАН и НП не са
посочени те.
Горните недостатъци не бяха „изчистени“ и в
с.з,чрез разпит на свидетелите по АУАН,тъй като единия свидетел по обективни
причини не бе разпитан/ И.Б.Г./ПОЧИНАЛ-31.Х.2019г.-Справка-л.40/ ,докато втория такъв актосъставитея-Д.С.Д.,след многократни
призовавания се явява и заявява,че няма никакъв спомен,поради което принципа за
непосредственост на съда не бе реализиран респ. извършена необходимата
проверка.
С оглед на горното ,състава счита,че
процесното НП, следва да бъде отменено, като незаконосъобразно
такова.
Водим
от горното и на
основание чл.63 ал.1 от ЗАНН,
Р Е Ш И
ОТМЕНЯВА Наказателно постановление № 34-0000045/19.ІІІ.2019год. на
Началник ОО”АА”-гр.Перник с което
на жалбоподателя А.Р.А.-ЕГН
**********
е наложено наказание: “Глоба” в
размер на 1 500лева на
основание чл.93в ал.17 т.3 от
ЗАвП за нарушение по чл.36 &1 т./iii / от Регламент/ЕС/ №
165/2014г..
РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване,
по реда на Административно
процесуалния кодекс-Глава ХІІ, пред Пернишки Административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на
страните.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:............
Вярно с оригинала
ВС