Решение по дело №768/2019 на Районен съд - Перник

Номер на акта: 101
Дата: 28 февруари 2020 г. (в сила от 18 юни 2020 г.)
Съдия: Валери Митков Ненков
Дело: 20191720200768
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 13 май 2019 г.

Съдържание на акта

                    Р Е Ш Е Н И Е

                    В   И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

                                          28.Февруари.2020година

Номер   101                                                                                          гр. Перник

Пернишки  районен съд                                                                  01- Н. състав

На  28.І.                                                                                           година  2020г.

В  открито  съдебно заседание в следния състав:

                                                                                     ПРЕДСЕДАТЕЛ :  Валери   Ненков

                                                                                                       ЧЛЕНОВЕ :

                                                                                                       СЪДЕБНИ ЗАСЕДАТЕЛИ :

Секретар:   Биляна Миткова

ПРОКУРОР   

 

                Като разгледа докладваното от Председателя  АНД № 00768/19год. по  описа  на съда за 2019година, за да се произнесе  взе предвид следното:

       Производството е по чл.59 и сл. от  ЗАНН.

       Образувано е по жалба на А.Р.А.-ЕГН **********/***/ против Наказателно постановление № 34-0000045/19.ІІІ.2019год.   на  Началник ОО”АА”-гр.Перник с което  на   жалбоподателя   е  наложено  наказание: “Глоба”   в  размер на  1 500лева  на    основание   чл.93в  ал.17 т.3  от ЗАвП за  нарушение  по  чл.36 &1  т./iii / от Регламент/ЕС/ № 165/2014г., затова че  на 22.ІІ.2019год. около 10,10ч. в посока от гр.София за гр.Перник по АМ „Струма“ 15-ти км.,като водач на съчленено ППС в състав Влекач „Мерцедес Актрос 1843“ с рег. № ** ** ****от Кат. № 3,оборудван с Аналогов  Тахограф Kienzle 1324.710015140300 №522901 и полуремарке Комето с рег. № СВ 1615ИА от Категория О4,извършва обществен превоз на товари /Фадрома/ с маршрут гр.София-гр.Перник, видно от Пътен лист № 781877 попадащ в обхвата на Регламент № 561/2006г./ЕО/. При извършената проверка бе установено следното  нарушение:1.Водачът не е в състояние да представи след поискване ръчен запис за  времето от 16,00ч. на 21,.ІІ.2019г.   до   07,00ч. на 22.ІІ.2019г. Водачът НЕ представя дигитална карта,удостоверение за  дейности за този период.

       В Жалбата  са   изтъкнати съображения   за  несправедливост на Наказателното постановление, поради което се моли  същото  да  бъде отменено, поради маловажност.

       Въззиваемата страна  в придружителното  си писмо изразява  становище да се потвърди наказателното постановление.

 

       Пернишки  районен съд, като съобрази доказателствата събрани по делото, както и предвид  становищата  на страните по реда на чл.14 и 18 от НПК, намира за установено  следното.

       Жалбата   е подадена в срок по чл.59 ал. 2 от ЗАНН, от  надлежно процесуално  легитимирано лице с правен интерес,като по същество същата е основателна.

        С АУАН № 256674/22.ІІ.2019г. съставен от Д.С.Д. е установено, че   А.Р.А.-ЕГН **********  на 22.ІІ.2019год. около 10,10ч. в посока от гр.София за гр.Перник по АМ „Струма“ 15-ти км.,като водач на съчленено ППС в състав Влекач „Мерцедес Актрос 1843“ с рег. № ** ** ****от Кат. № 3,оборудван с Аналогов  Тахограф Kienzle 1324.710015140300 №522901 и полуремарке Комето с рег. № СВ 1615ИА от Категория О4,извършва обществен превоз на товари /Фадрома/ с маршрут гр.София-гр.Перник, видно от Пътен лист № 781877 попадащ в обхвата на Регламент № 561/2006г./ЕО/. При извършената проверка бе установено следното  нарушение:1.Водачът не е в състояние да представи след поискване ръчен запис за  времето от 16,00ч. на 21,.ІІ.2019г.   до   07,00ч. на 22.ІІ.2019г. Водачът НЕ представя дигитална карта,удостоверение за  дейности за този период-нарушение на чл.36 &1  т./iii / от Регламент/ЕС/ № 165/2014г./член 36 1.Когато водачът управлява превозно средство, на което е монтиран аналогов тахограф, водачът трябва да е в състояние да представи по искане на оправомощен служител на контролен орган: i) тахографските листове за текущия ден и листовете, използвани от водача през предходните 28 дни;  ii) картата на водача, ако има такава;  и   iii) всички ръчни записи и разпечатки, направени през текущия ден и предходните 28 дни съгласно изискванията на настоящия регламент и Регламент (ЕО) № 561/2006.2. Когато водачът управлява превозно средство, оборудвано с дигитален тахограф, той трябва да е в състояние да представи по искане на оправомощен служител на контролен орган:i) своята карта на водача;ii) всички ръчни записи и разпечатки, направени през текущия ден и предходните 28 дни съгласно изискванията на настоящия регламент и Регламент (ЕО) № 561/2006;   iii) тахографските листове за същия период като посочения в подточка ii), през който той е управлявал превозно средство, оборудвано с аналогов тахограф. 3. Оправомощените служители на контролен орган могат да проверяват спазването на Регламент (ЕО) № 561/2006 чрез анализ на тахографските листове, на показваните, разпечатаните или извлечените данни, които са регистрирани от тахографа или от картата на водача, или ако това е невъзможно, чрез анализ на всеки друг съпътстващ документ, с който се оправдава неспазването на дадена разпоредба, като член 29, параграф 2 и член 37, параграф 2 от настоящия регламент./

                    Въз основа  на АУАН № 256674/22.ІІ.2019г. е издадено Наказателно постановление № 34-0000045/19.ІІІ.2019год.   на  Началник ОО”АА”-гр.Перник с което  на   жалбоподателя   е  наложено  наказание: “Глоба”   в  размер на  1 500лева  на    основание   чл.93в  ал.17 т.3  от ЗАвП/чл. 93в. Водач, който управлява моторно превозно средство, оборудвано с тахограф, който не функционира съгласно изискванията, определени в Регламент (ЕС) № 165/2014 или в AETR, се наказва с глоба 500 лв.(2) Водач, който управлява моторно превозно средство, оборудвано с дигитален тахограф, и не спазва изискванията относно правилното използване на картата на водача, определени в Регламент (ЕС) № 165/2014 или в AETR, се наказва с глоба 500 лв.(3) Водач, който при проверка от контролните органи не представи разпечатки, поради липса на хартия, се наказва с глоба 500 лв.(4) Водач, който притежава повече от една валидна карта на водача, се наказва с глоба 1500 лв.(5) Водач, който използва карта на водача, издадена на друго лице, се наказва с глоба 1500 лв.(6) Водач, който използва повредена карта на водача или карта с изтекъл срок, се наказва с глоба 1500 лв.(7) Водач, който използва замърсени или повредени тахографски листа с данни, които:1. се четат, се наказва с глоба 100 лв.;2. не се четат, се наказва с глоба 500 лв.(8) Водач, който не е подал заявление за замяна или анулиране на повредена, неизправна, изгубена или открадната карта на водача в срока, определен в Регламент (ЕО) № 561/2006 или в AETR, се наказва с глоба 100 лв.(9) Водач, който без разрешение изважда от тахографа тахографски лист или картата на водача, което:1. оказва влияние на записването на съответните данни, се наказва с глоба 1500 лв.;2. не оказва влияние на записването на съответните данни, се наказва с глоба 200 лв.(10) Водач, който използва тахографски лист или карта на водача за период, по-дълъг от този, за който е предназначена, и това:1. е довело до загуба на данни, се наказва с глоба 1500 лв.;2. не е довело до загуба на данни, се наказва с глоба 200 лв.(11) Водач, който не е въвел данните относно периодите на "друга работа", "време на разположение", "прекъсване" или "дневна почивка", когато няма възможност да използва монтирания на превозното средство тахограф, поради това че е извън превозното средство, се наказва с глоба 1500 лв.(12) Водач, който при екипно управление не е поставил тахографския лист или картата на водача в правилното гнездо на тахографа, се наказва с глоба 1500 лв.(13) Водач, който не е осигурил записаното на тахографския лист часово време да съответства на официалното време в страната на регистрация на превозното средство, се наказва с глоба 200 лв.(14) Водач, който не използва правилно превключващия механизъм на тахографа, се наказва с глоба 500 лв.(15) Водач, който не е попълнил на тахографския лист:1собственото име и/или фамилията си, се наказва с глоба 100 лв.;2. датата на започване и/или на приключване използването на тахографския лист, се наказва с глоба 500 лв.;3. мястото на започване и/или на приключване използването на тахографския лист, се наказва с глоба 500 лв.;4. регистрационния номер на превозното средство, се наказва с глоба 500 лв.;5. показанието на километропоказателя на превозното средство в началото на използването на тахографския лист, се наказва с глоба 500 лв.;6. показанието на километропоказателя на превозното средство в края на използването на тахографския лист, се наказва с глоба 500 лв.;7. часа на смяна на превозното средство, се наказва с глоба 100 лв.(16) Водач на превозно средство, оборудвано с дигитален тахограф, който не е въвел символа на страната, в която е започнал и завършил дневното време на управление, се наказва с глоба 100 лв.   (17) Наказва се с глоба 1500 лв. водач, който при проверка от контролните органи не представи документите, които са регистрирали времето на управление, прекъсванията и почивките му през текущия ден, и тези от предходните 28 календарни дни:  1. тахографски листа, и/или 2. карта на водача (ако притежава такава), както и записите от нея, и/или   3. ръчни записи и разпечатки, и/или    4. удостоверение по чл. 10, ал. 1 от наредбата по чл. 89, ал. 1. (18) Водач, който подправи, укрие или унищожи данни, записани в тахографския лист или съхранени в дигиталния тахограф или в картата на водача, или на разпечатките от дигиталния тахограф, се наказва с глоба 1500 лв.(19) Водач, който манипулира тахографа, тахографския лист или картата на водача и това може да доведе до подправяне на данните, се наказва с глоба 1500 лв.(20) Водач, който управлява превозно средство с монтирано устройство за подправяне на данните, записани в тахографския лист или съхранени в дигиталния тахограф или в картата на водача, или на разпечатките от дигиталния тахограф, се наказва с глоба 1500 лв.(21) Водач, който за периода, през който тахографът е бил неизправен или не е бил годен за експлоатация:1. не е въвел всички данни за този период, се наказва с глоба 1500 лв.;2. не е попълнил номера на картата на водача и/или имената си, и/или номера на свидетелството си за управление на моторно превозно средство, се наказва с глоба 1500 лв.;3. не е поставил подписа си, се наказва с глоба 100 лв.(22) Водач, който в случай на загуба или кражба на картата на водача не е подал официално уведомление до компетентните органи в страната, в която е настъпило събитието, се наказва с глоба 500 лв.(23) Водач, който извършва обществен превоз или превоз за собствена сметка на пътници или товари с моторни превозни средства, попадащи в обхвата на Регламент (ЕС) № 165/2014 или на AETR, които не са оборудвани с тахограф или монтираните на моторните превозните средства тахографи не са от одобрен тип, се наказва с глоба 1500 лв.(24) За нарушения на водача, свързани с неправилното използване на тахографските листа или картата на водача, за които не е предвидено друго наказание, се налага глоба 500 лв./ за  нарушение  по  чл.36 &1  т./iii / от Регламент/ЕС/ № 165/2014г.

       Свидетелите по акта-И.Б.Г./ПОЧИНАЛ-31.Х.2019г.-Справка-л.40/  и свидетеля  Д.С.Д. който в съдебно заседание, потвърждава  направените   констатации   по изготвения  от  него  АУАН но заявява,че няма никакъв спомен.  

       При постановяване на решението си състава се   запозна с всички,  приложени по административно наказателната преписка, писмени документи, които прие  като  доказателства  по  делото.      

       При така  установената фактическа  обстановка, съдът направи следните правни изводи:

       Производството, предмет на настоящето разглеждане е от административно наказателен   характер при което е необходимо да се установи налице ли е деяние, същото представлява ли административно нарушение  по смисъла на  чл.6 от ЗАНН, ако да-извършено ли е от посоченото в акта лице и извършено ли е виновно-предпоставките са абсолютни, като тежестта на доказване лежи върху административно наказващия орган.

         Съставянето на актове за извършеното административно нарушение е основополагащ елемент  от  всяко административно  производство.  Това е дейност от процесуално естество от чието добросъвестно и законосъобразно осъществяване зависи  в голяма степен ефективността на последващата юрисдикционна-наказателна дейност на административно наказващия орган. Чрез съставения акт се сезира оторизирания административно наказателен орган, със съответния административно наказателен спор и се иска  от него да се произнесе по същия, като се  внася твърдение,  че е налице виновно  извършено административно нарушение от определен вид.   Абсолютно задължително е и в акта за установяване на административно нарушение и в наказателното постановление административното нарушение,  което е вменено  във вина на нарушителя и за което той е санкциониран да бъде описано точно,  прецизно  и разбираемо, както  и  да съдържа всички обективни и субективни признаци на посочената,  като нарушена норма от  съответния нормативен акт.  Също така следва да съществува правно единство между описаното, като нарушение текстово и цифрово в акта и в наказателното постановление.

      Не на последно място съставеният акт за установяване на административно нарушение, следва да съдържа всички реквизити, посочени в  чл.42 от ЗАНН   /”чл.42.Актът за установяване на административното нарушение трябва да съдържа:1. собственото, бащиното и фамилното име на съставителя и длъжността му;2. датата на съставяне на акта;3. датата и мястото на извършване на нарушението;4. описание на нарушението и обстоятелствата, при които е било извършено;  5. законните разпоредби, които са нарушени;6. собственото, бащиното и фамилното име и възрастта на нарушителя, точния му адрес и местоработата, единен граждански номер;7. имената и точните адреси на свидетелите, единен граждански номер;8. обясненията или възраженията на нарушителя, ако е направил такива;9. (доп. - ДВ, бр. 59 от 1992 г.) имената и точните адреси на лицата, които са претърпели имуществени вреди от нарушението, единен граждански номер;10. опис на писмените материали и на иззетите вещи, ако има такива, и кому са поверени за пазене.”/.

       Издаденото въз основа на него наказателно постановление е необходимо  да съдържа реквизитите, посочени в  чл.57 от ЗАНН /”чл.57.(1)Наказателното постановление трябва да съдържа:1. собственото, бащиното и фамилното име и длъжността на лицето, което го е издало;2. датата на издаването и номерата на постановлението;3. датата на акта, въз основа на който се издава, и името, длъжността и местослуженето на актосъставителя;4. собственото, бащиното и фамилното име на нарушителя и точния му адрес, единен граждански номер;5. описание на нарушението, датата и мястото, където е извършено, обстоятелствата, при които е извършено, както и на доказателствата, които го потвърждават; 6.законните разпоредби, които са били нарушени виновно;7. вида и размера на наказанието;8. вещите, които се отнемат в полза на държавата;9. размера на обезщетението и на кого следва да се заплати;10. дали наказателното постановление подлежи на обжалване, в какъв срок и пред кой съд”/   и да бъде издадено от компетентен орган   /Заповед № РД 08-49/15.V.15г./.

      В съответствие с разпоредбата на чл.43 ал.1 от ЗАНН процесния акт е подписан от актосъставителя както и от  свидетеля по акта. Предявен е на нарушителя  за  запознаване с неговото съдържание.

       В графата му, предоставяща  му  възможност  да даде обяснения по нарушението и да изложи възражения  не   се  констатираха такива.

       При спазване на разпоредбата на чл.43 ал.5 от ЗАНН  на нарушителя е   връчен   препис от акта  срещу   разписка.

       Последващата втора възможност за излагане евентуални възражения, законодателя е предоставил на евентуалния нарушител в разпоредбата на чл.44 от ЗАНН     / чл. 44. (1) Освен възраженията при съставяне на акта в тридневен срок от подписването му нарушителят може да направи и писмени възражения по него. (2) Когато във възраженията си нарушителят посочи писмени или веществени доказателства, те трябва да бъдат събрани служебно, доколкото това е възможно./   от   която   жалбоподателя  не  се  е   възползувал.

       Актът за установяване на административно нарушение съдържа всички реквизити,  визирани в разпоредбата на чл.42 от ЗАНН. Подписан е от  съставителя и от свидетеля. Предявен е на нарушителя.          

    Задължително, комулативно условие е спазването на процесуалните правила по чл.42 от ЗАНН  /още  повече  ако евентуални нарушения в акта не могат да се преодолеят по реда  на  чл.53 ал.2 от ЗАНН/, както и правилата по чл.57 ал.1 ЗАНН. 

     Съдът, извършвайки служебна проверка на съставения акт за установяване на административно нарушение и издаденото въз основа на него наказателно постановление  направи следните правни изводи:  

      Относно нарушението за което в процесното НП на жалбоподателя е наложено наказание: “Глоба”   в  размер на  1 500лева  на    основание   чл.93в  ал.17 т.3  от ЗАвП чл.93в  ал.17 т.3  от ЗАвП/чл. 93в. ……….   (17) Наказва се с глоба 1500 лв. водач, който при проверка от контролните органи не представи документите, които са регистрирали времето на управление, прекъсванията и почивките му през текущия ден, и тези от предходните 28 календарни дни:  1. тахографски листа, и/или 2. карта на водача (ако притежава такава), както и записите от нея, и/или   3. ръчни записи и разпечатки, и/или ……………………../  за  нарушение по чл.36 &1  т./iii/ от Регламент/ЕС/ № 165/2014г. /член 36 1.Когато водачът управлява превозно средство, на което е монтиран аналогов тахограф, водачът трябва да е в състояние да представи по искане на оправомощен служител на контролен орган: i) тахографските листове за текущия ден и листовете, използвани от водача през предходните 28 дни;  ii) картата на водача, ако има такава;  и   iii) всички ръчни записи и разпечатки, направени през текущия ден и предходните 28 дни съгласно изискванията на настоящия регламент и Регламент (ЕО) № 561/2006. ………………/ с изложена фактическа обстановка /на 22.ІІ.2019год. около 10,10ч. в посока от гр.София за гр.Перник по АМ „Струма“ 15-ти км.,като водач на съчленено ППС в състав Влекач „Мерцедес Актрос 1843“ с рег. № ** ** ****от Кат. № 3,оборудван с Аналогов  Тахограф Kienzle 1324.710015140300 №522901 и полуремарке Комето с рег. № СВ 1615ИА от Категория О4,извършва обществен превоз на товари /Фадрома/ с маршрут гр.София-гр.Перник, видно от Пътен лист № 781877 попадащ в обхвата на Регламент № 561/2006г./ЕО/. При извършената проверка бе установено следното  нарушение: 1.Водачът не е в състояние да представи след поискване ръчен запис за  времето от 16,00ч. на 21.ІІ.2019г.   до   07,00ч. на 22.ІІ.2019г. Водачът НЕ представя дигитална карта, удостоверение за  дейности за този период…………………/, е видно,че изложената фактическа обстановка не съответства в пълен обем на вменената за нарушена разпоредба, която визира  и изисква комулативно не представяне на „ръчни записи и разпечатки“  и  то не само за деня но и 28дни преди това, докато във изложената фактическа обстановка са посочени само ръчни записи. Приложената санкционна разпоредба също изисква горните  предпоставки но никъде в АУАН и НП не са посочени те.

      Горните недостатъци не бяха „изчистени“ и в с.з,чрез разпит на свидетелите по АУАН,тъй като единия свидетел по обективни причини не бе разпитан/ И.Б.Г./ПОЧИНАЛ-31.Х.2019г.-Справка-л.40/  ,докато втория такъв актосъставитея-Д.С.Д.,след многократни призовавания се явява и заявява,че няма никакъв спомен,поради което принципа за непосредственост на съда не бе реализиран респ. извършена необходимата проверка.

       С оглед на горното ,състава счита,че процесното НП, следва да бъде отменено, като незаконосъобразно такова.

       Водим от горното  и   на  основание   чл.63 ал.1 от ЗАНН,

 

         Р  Е  Ш  И       

     ОТМЕНЯВА Наказателно постановление № 34-0000045/19.ІІІ.2019год.   на  Началник ОО”АА”-гр.Перник с което  на   жалбоподателя  А.Р.А.-ЕГН ********** е  наложено  наказание: “Глоба”   в  размер на  1 500лева  на    основание   чл.93в  ал.17 т.3  от ЗАвП за  нарушение  по  чл.36 &1  т./iii / от Регламент/ЕС/ № 165/2014г..

       РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно  обжалване,  по реда  на Административно процесуалния кодекс-Глава ХІІ,  пред  Пернишки Административен съд  в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

             ПРЕДСЕДАТЕЛ:............

 

Вярно с оригинала   

ВС