Решение по дело №562/2019 на Районен съд - Царево

Номер на акта: 12
Дата: 15 януари 2020 г. (в сила от 26 юни 2020 г.)
Съдия: Минчо Танев Танев
Дело: 20192180200562
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 11 ноември 2019 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

 

 

№:                                    15.01.2020 год.                      Град Царево

 

 

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

Царевският районен съд,                                       наказателен състав

На седми януари                                две хиляди и двадесета година

В публично заседание, в следния състав: Председател: Минчо Танев

Секретар: Стефка Илиева

 

 

като разгледа докладваното от съдия Минчо Танев

НАХД № 562 по описа на съда за 2019 год. за да се произнесе, взе пред вид следното:

 

 

 

 

 

Производството е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН.

Образувано е по жалба от „***“ ООД с ЕИК ***, срещу Наказателно постановление № *** г. издадено от Зам. министъра на културата, с което за нарушение на чл. 97, ал. 1, т. 5, пр. 1 от ЗАПСП, на „***“ ООД с ЕИК ***, е наложено административно наказание „имуществена санкция” в размер на 2500,00 лева, на основание чл. 98в, ал. 1 от ЗАПСП.

С жалбата се твърди, че атакуваното постановление е незаконосъобразно и неправилно, при условията на евентуалност, че са налице основанията за приложението на чл. 28 от ЗАНН, поради което се моли за отмяна на наказателното постановление.

В съдебно заседание за дружеството, редовно уведомен, се явява надлежно упълномощен процесуален представител, който поддържа жалбата и моли наказателното постановление да бъде отменено изцяло.

За ответната страна– Министерството на културата, редовно уведомена,  процесуален представител не се явява.

Въз основа на събраните доказателства, съдът установи от фактическа страна следното:

На 06.08.2018 г. св. Ч.И.П., главен инспектор в дирекция "Авторско право и сродните му права" при Министерство на културата, заедно с колегата си Б. Б. Д.,  извършили проверка по спазването на Закона за авторското право и сродните му права (ЗАПСП) в ресторант „***“ находящ се в гр. Приморско, обл. Бургаска и стопанисвано от жалбоподателя.

В хода на проверката контролните органи установили, че обектът е бил отворен за посетители и е бил озвучен с музикални произведения, като музиката звучала от колони, свързани към усилвател, включен към тунер- радио. За разпознаване на произведенията св. П. е използвал служебно мобилно устройство със сериен № *** с инсталирани съгласно заповед № *** г. програми SaundHaund, Shazam и Track ID, при което е констатирал  използване на произведения чрез публично изпълнение на запис между които ,,Never gonna give you up“, в изпълнение на Lisa Stansfield и „Casablanca“, в изпълнение на Low Deep. До приключване на проверката на проверяващите не били представени договори, с които да е получено необходимото по закон разрешение от правоносителя/ите за вида използване на посочените произведения. За констатациите на проверяващите е бил съставен Констативен протокол като със същия представляващият дружеството бил поканен на основание чл. 986, т. 3 от ЗАПСП, да се яви на в Министерство на културата, дирекция „Авторско право и сродните му права" и да представи заверени копия на посочени в Констативния протокол документи.

В последствие АНО е отправил запитване до сдружение „Музикаутор" - Дружество на композитори, автори на литературни произведения и музикални издатели, регистрирано с издадено удостоверение № *** г и № *** г. в регистъра, воден в Министерството на културата, съгласно чл. 40г (отм.) и чл. 94г от ЗАПСП, относно авторите на  описаните в Констативния протокол музикални произведения и управлява ли дружеството техните права при публично изпълнение, има ли договори за взаимно представителство със съответните чуждестранни авторски дружества, както и има ли договор между сдружение „Музикаутор” и стопанисващия обекта на проверката. „Музикаутор” е представило на АНО отговор в който е посочено, че произведенията, записани в констативния протокол са идентифицирани с авторите си и че те членуват в чуждестранни авторски дружество, с което „Музикаутор" има сключени договори за взаимно представителство. Идентифицирането на произведенията е извършено чрез международната база данни CIS-NET, която се поддържа от всички организации за колективно управление. Заявено е, че между сдружението и търговеца, стопанисващ обекта на проверката няма договор, с който да са отстъпени права за публично изпълнение на музикални произведения.

На 05.11.2018 г. св. Д.Н.Д., държавен експерт в дирекция „Авторско право и сродните му права” при Министерството на културата, съставила срещу жалбоподателя Акт за установяване на административно нарушение № *** г. за това, че на 06.08.2018 г. в гр. Приморско, жалбоподателя използва чрез публично изпълнение на запис произведенията: ,,Never gonna give you up“, в изпълнение на Lisa Stansfield и „Casablanca“, в изпълнение на Low Deep, без необходимото съгласие на авторите на изброените произведения, представлявани от организацията за колективно управление на авторски права „Музикаутор", в нарушение на разпоредбите на ЗАПСП - чл. 18, ал. 1, ал. 2, т. 3, предложение второ и ал. 3, във вр. е чл. 35, чл. 36 и чл. 58 от ЗАПСП, с което е осъществен съставът на административно нарушение по чл. 97, ал. 1, т. 5, предложение първо от ЗАПСП. АУАН е предявен и връчен срещу подпис на управителя в деня на съставянето му.

Въз основа на така съставения АУАН и след преценка на събраните по административно-наказателната преписка документи, зам.министърът на културата издал атакуваното НП, в което нарушението е описано по идентичен начин с това по АУАН, дадена е същата правна квалификация - нарушение на чл. 97 ал.1 т.5 пр.1 от ЗАПСП, и на дружеството е наложена „имуществена санкция” в размер на 2500,00 лева на основание чл.98в ал.1 от ЗАПСП.

Горната фактическа обстановка се установява по безспорен начин от събраните по АНП писмените доказателства, приобщени към делото по реда на чл.283 от НПК.

При така установената фактическа обстановка, съдът прие от правна страна следното:

Жалбата е подадена в срока за обжалване и от надлежно лице, посочено като нарушител, поради което същата е допустима. Разгледана по същество, същата е основателна по следните съображения:

Настоящото производство е от административно- наказателен характер. Същественото при него е да се установи има ли извършено деяние, което да представлява административно нарушение по смисъла на чл. 6 от ЗАНН, това деяние извършено ли е от лицето посочено в акта и наказателното постановление като нарушител. Следва и да се отбележи, че актовете за установяване на административни нарушения нямат обвързваща, доказателствена сила, т.е. посоченото в акта не се счита за доказано, тъй като при това производство се прилагат съответно правилата на НПК, съгласно чл. 14 от НПК обвиняемият /в случая административно отговорното лице/ се счита за невинен до доказване на противното. /ППВС № 10/ 1973 год./. Това от своя страна означава, че в тежест на административно наказващия орган е да докаже по безспорен начин пред съда, че има административно нарушение. Освен това, за да бъде наказателното постановление правилно и законосъобразно е необходимо стриктно да бъдат спазени изискванията на ЗАНН относно съставянето на акта и издаването на наказателното постановление.

При извършена проверка настоящият съдебен състав намира, че НП е незаконосъобразно поради нарушение на материалния закон, тъй като е нарушена нормата на чл.18 от ЗАНН, като съображенията за това са следните:

Доколкото дружеството е наказано за това, че организира публично изпълнение на записани произведения, именно нормата на  чл. 97 ал.1 т.5 от ЗАПСП е нарушена. Тя едновременно с това е и санкционна, защото освен, че описва изпълнителното деяние и посочва всички останали елементи на състава, предвижда и съответното наказание.

Правото на автора да използва създаденото от него произведение и да разрешава използването му от други лица е закрепено в чл. 18 ал.1 от ЗАПСП. Съгласно посочената разпоредба авторът има изключителното право да използва създаденото от него произведение и да разрешава използването му от други лица освен в случаите, за които този закон разпорежда друго.

Съгласно чл. 18 ал.2 т.3 от ЗАПСП една от формите за използване по смисъла на чл. 18 ал.1 от ЗАПСП е публичното представяне или изпълнение на произведението.

Съгласно чл. 35 от ЗАПСП произведението може да бъде използвано със съгласието на автора, освен когато този закон предвижда друго. Според чл. 58 от ЗАПСП съгласието за публично изпълнение на живо и чрез запис, за излъчване по безжичен път или предаване и препредаване по кабел на музикални или литературни произведения, които са били вече разгласени, се дава писмено от автора или упълномощена от него организация за колективно управление на авторските права, която договаря, събира и изплаща дължимите възнаграждения. Когато съгласието се дава от организация за колективно управление, ползвателят е длъжен да предоставя точен отчет за използваните произведения и техните автори.

Нарушението на цитираните разпоредби е въздигнато от законодателя в административно нарушение, чийто състав е установен в  чл. 97 ал.1 т.5 предл. 1 от ЗАПСП.

При проверката е установено публично изпълнение на запис на две отделни музикални произведения,,Never gonna give you up“, в изпълнение на Lisa Stansfield и „Casablanca“, в изпълнение на Low Deep.

Според чл.3 ал.1 т.2 от ЗАПСП обект на авторското право е всяко произведение на литературата, изкуството и науката, което е резултат на творческа дейност и е изразено по какъвто и да е начин и в каквато и да е обективна форма, като музикални произведения. От това следва, че с оглед изложените обстоятелства са налице две самостоятелни основания за възникване на административнонаказателната отговорност.

Съобразно чл. 18 от ЗАНН, когато с едно деяние са извършени няколко административни нарушения или едно и също лице е извършило няколко отделни нарушения, наложените наказания се изтърпяват поотделно за всяко едно от тях

В случая, при проверката е установено публично изпълнение чрез запис на две произведения, всяко от които е самостоятелен обект на защита на авторското право. От това следва, че с публичното изпълнение изпълнение на запис на тези две произведения, без съгласие от съответния автор и без да има необходимото съгласие на организацията за колективно управление на авторски права, която представлява автора, дружеството е осъществило две отделни административни нарушения на чл.97 ал.1 т.5 предл. 1 от ЗАПСП, за които обаче АНО е наложил едно наказание в противоречие с императивната норма на чл.18 от ЗАНН. Всяко от нарушенията е следвало да бъде отделно квалифицирано и за извършването на всяко от тях, на дружеството е следвало да бъде наложена отделна имуществена санкция на основание  чл. 97, ал.1, т. 5 предл. 1 от ЗАПСП / В този смисъл Решение № 1985 от 20.11.2019 г. на АдмС - Бургас по к. а. н. д. № 2121/2019 г. и мн. други/.

Водим от горното и на основание чл.63,ал.1, от ЗАНН, съдът

 

 

Р    Е   Ш   И 

 

ОТМЕНЯ Наказателно постановление № ***г. издадено от Зам. министъра на културата, с което за нарушение на чл. 97, ал. 1, т. 5, пр. 1 от ЗАПСП, на „***“ ООД с ЕИК ***, е наложено административно наказание „имуществена санкция” в размер на 2500,00 лева, на основание чл. 98в, ал. 1 от ЗАПСП.

РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване чрез РС-Царево по реда на АПК на основанията предвидени в НПК пред Административен съд-Бургас в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

                                     

 

СЪДИЯ: