РЕШЕНИЕ
№ 971
Бургас, 20.10.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административният съд - Бургас - XV-ти тричленен състав, в съдебно заседание на двадесет и първи септември две хиляди и двадесет и трета година в състав:
Председател: |
ЛИЛИЯ
АЛЕКСАНДРОВА |
Членове: |
ДИАНА ГАНЕВА |
При секретар ДИМИТРИНА ДИМИТРОВА и с участието на прокурора ХРИСТО КРЪСТЕВ КОЛЕВ като разгледа докладваното от съдия ЙОВКА БЪЧВАРОВА частно канд № 20237040600824 / 2023 г., за да се произнесе взе предвид следното:
Производството
по делото се движи по процесуалния ред на чл.208 и сл. от АПК вр. чл.63в от ЗАНН. Образувано е по касационна жалба на Директора на Агенция за държавна
финансова инспекция (АДФИ), действащ чрез представител по пълномощие, срещу
решение № 236/22.03.2023г., постановено по АНД № 5011/2022г. на РС Бургас, с
което е отменено наказателно постановление (НП) № 11-01-449/15.11.2022г., с
което на Д.Н. е наложено административно наказание глоба в размер на 200.00
лева. В касационната жалба се правят оплаквания за неправилност на обжалвания
съдебен акт, поради постановяването му в нарушение на материалния закон –
отменително основание по чл.348, ал.1, т.1 от НПК. Оспорват се
правните изводи на първоинстанционния съд, че обстоятелствата, при които е
извършено нарушението, дават основание за приемане на по-ниска степен на
обществена опасност на деянието и на дееца в сравнение с обикновените случаи на
нарушения от този вид, поради което административнонаказващият орган (АНО) е
следвало да приложи разпоредбата на чл.28 ал.1 от ЗАНН. Безспорно било
установено, че жалбоподателят бил извършил административното нарушение, което
било правилно квалифицирано както в АУАН, така и в НП. Наложена била
съответстваща на административното нарушение санкция в минимално предвидения в
закона размер. Излагат се подробни доводи, че нарушението не съдържа признаците
на маловажност и не може да бъде квалифицирано като маловажен случай по чл.28
от ЗАНН. Прави се искане за отмяна на решението на районния съд и за
потвърждаване на обжалваното НП. Заявена е претенция за присъждане на
юрисконсултско възнаграждение. Прави се възражение за прекомерност на
адвокатското възнаграждение, платено от касатора, в случай че съдът отмени
обжалваното решение.
В
срока по чл.213а, ал.4 от АПК ответникът по касация е подал отговор, в който
касационната жалба се оспорва и се прави искане за потвърждаване на обжалваното
съдебно решение.
В
съдебно заседание касаторът – Директорът на АДФИ, не се явява и не изпраща
представител.
Ответникът
по касация не се явява и не изпраща представител.
Участващият
по делото прокурор от Окръжна прокуратура Бургас заема становище за
основателност на касационната жалба и съответно за отмяна на обжалваното
решение и за потвърждаване на НП.
Съдът,
след като обсъди наведените в касационна жалба отменителни основания, събраните
по делото доказателства и извърши проверка на обжалваното съдебно решение, прие
за установено следното:
Касационната
жалба е подадена от легитимирано за това лице по чл.210, ал.1 от АПК – страна в
първоинстанционното производство, за която решението е неблагоприятно, в
14-дневния срок по чл.211, ал.1 от АПК и отговаря на
изискванията на чл.212 и чл.213 от АПК, приложими по силата
на чл.63в от ЗАНН, следователно жалбата е
процесуално допустима и подлежи на разглеждане.
Обхватът
на касационната проверка е очертан в чл.218 от АПК вр. чл.63в от ЗАНН, според
който съдът обсъжда само посочените в жалбата пороци на решението, а за
валидността, допустимостта и съответствието на решението с материалния закон
съдът следи и служебно.
С
обжалваното решение състав на РС Бургас отменил НП № 11-01-449/15.11.2022г.,
издадено от Директора на АДФИ, с което на Д.Н. за нарушение на чл.42, ал.2 от
Постановление №381 на Министерски съвет от 30.12.2019 г. за изпълнението на
държавния бюджет на Република България за 2020 г. (Обн. ДВ. бр. 2 от
07.01.2020г.) и на основание чл.32, ал.1, т.1 във връзка с чл. 35, ал.1 от ЗДФИ
във вр. с чл.53, ал.1 от ЗАНН е наложено административно наказание глоба в
размер на 200.00 лева и е предупредил жалбоподателя, че при извършване на друго
административно нарушение от същия вид, представляващо маловажен случай, в
едногодишен срок от влизането в сила на съдебното решение, за това друго
нарушение ще му бъде наложено административно наказание.
Районният
съд е приел от фактическа страна следното :
В
периода от 25.03.2022г. до 09.06.2022г. контролните органи от ИРМ Бургас към
АДФИ, извършили финансова инспекция на Община Бургас за законосъобразността на
разходването на средствата, предоставени от централния бюджет за компенсации и
субсидии за автомобилния транспорт, в съответствие с изискванията, определени в
Наредбата за условията и реда за предоставяне на средства за компенсиране на
намалените приходи от прилагането на цени за обществени пътнически превози по
автомобилния транспорт, предвидени в нормативните актове за определени
категории пътници, за субсидиране на обществени пътнически превози по
нерентабилни автобусни линии във вътрешноградския транспорт и транспорта в
планински и други райони и за издаване на превозни документи за извършване на
превозите (Наредбата) за периода от 01.01.2020 г. до 31.12.2020 година. При
проверката било установено, че Д.Н.Н. – в качеството му на кмет на Община
Бургас, не е възстановил в централния бюджет неусвоените до 31.01.2020 г.
целеви трансфери, предоставени на Община Бургас, за предходната 2019 г. по реда
на наредбата по § 4, ал. 3 от Заключителните разпоредби на Закона за
автомобилните превози (приета е ПМС № 163 от 29.06.2015г.) в размер на 28
463,86 лв., представляващи целеви средства, предоставени на общината за
компенсиране на стойността на безплатния транспорт на деца и ученици по чл.283,
ал.2 от Закона за предучилищното и училищното образование. За дата на
извършване на административното нарушение била приета датата, следваща крайния
срок за възстановяване на неусвоените целеви трансфери– 01.02.2020 г.
На
27.05.2022г. бил съставен АУАН, в който са възпроизведени констатациите от
проверката и са квалифицирани като нарушение на чл.42, ал.2 от Постановление
№381 на Министерски съвет от 30.12.2019 г. за изпълнението на държавния бюджет
на Република България за 2020 г. (Обн. ДВ. Бр. 2 от 07.01.2020г.). АУАН бил
връчен на жалбоподателя на 27.05.2022г., който подал възражения до АНО с доводи
за маловажност на констатираното нарушение.
Въз
основа на констатациите в АУАН, Директорът на АДФИ издадал НП №
11-01-449/15.11.2022г., в което е преповторена описаната в АУАН фактическа
обстановка и дадената правна квалификация и на основание чл. 32, ал.1, т.1 във
връзка с чл. 35, ал.1 от ЗДФИ във вр. с чл. 53, ал.1 от ЗАНН на жалбоподателя е
наложено административно наказание глоба в размер на 200.00 лева.
Горната
фактическа обстановка се установява въз основа на събраните от РС Бургас
писмени и
гласни доказателства –документите, съдържащи се в административнонаказателната
преписка и разпита на актосъставителя в съдебно заседание.
След
извършване на проверка на законосъобразността на НП районният съд е формирал
извод за основателност на разглежданата от него жалба. За да постанови този
правен резултат, съдът е приел, че от събраните писмени и гласни доказателства безспорно
било установено, че жалбоподателят е извършил вмененото му с НП нарушение, което се изразява
в бездействие за това, че до 31.01.2020г. вкл., не е възстановил в централния
бюджет неусвоените целеви трансфери, предоставени на Община Бургас за предходната
2019 г. по реда на наредбата по § 4, ал. 3 от заключителните разпоредби на
Закона за автомобилните превози в размер на 28 463,86лв. Приел е обаче, че в
случая са налице предпоставки за прилагане на чл.28 от ЗАНН, тъй като от
нарушението не са настъпили никакви вредни последици за държавния бюджет -
неусвоените целеви средства не са били разходвани за други цели, същите са били
налични в бюджета на общината по съответната сметка и са били възстановени в
държавния бюджет още по време на проверката. Също така по делото липсвали данни
жалбоподателят да е бил наказван с влезли в сила НП за извършени нарушения на
финансовата дисциплина по ЗДФИ, което сочило на ниска степен на обществена
опасност на дееца. РС приел, че обстоятелствата, при които е извършено нарушението,
дават основание за приемане на по-ниска степен на обществена опасност на
деянието и на дееца в сравнение с обикновените случаи на нарушения от този вид,
поради което АНО е следвало да приложи разпоредбата на чл.28 ал.1 от ЗАНН и да
не издава НП, а да предупреди извършителя, че при повторно нарушение, ще му
бъде наложено наказание. С оглед изложените мотиви, РС Бургас отменил
оспореното НП като незаконосъобразно и предупредил жалбоподателя, че при
извършване на друго административно нарушение от същия вид, представляващо
маловажен случай, в едногодишен срок от влизането в сила на съдебното решение,
за това друго нарушение ще му бъде наложено административно наказание.
Касационната
инстанция, извършвайки служебна проверка, съобразно установените в АПК
задължения, установи, че обжалваното решение е валидно и допустимо. При
постановяване му не са допуснати нарушения на процесуални правила и съдът е
попълнил делото с необходимия доказателствен материал. Решаващият състав е
формирал изводите си, след като е обсъдил значимите за разрешаването на спора
обстоятелства, както и наведените от страните доводи и възражения. На базата на
събраните в производството по делото доказателства съдът е установил
релевантните за спора факти и обстоятелства, въз основа на които е стигнал до
краен правен извод за основателност на жалбата. Делото пред въззивната
инстанция е било приключено и решението е било постановено от законен състав и
в границите на вменената му компетентност, като за проведеното съдебно
заседание е съставен протокол, който, като съставен при условията и реда на
НПК, е доказателствено средство за извършване на съответните действия, за реда,
по който са извършени и за събраните доказателства.
Фактическата
обстановка е правилно и вярно установена и не се налага установяване на нови
факти. Същевременно не се поддържа и не се установява съществено нарушение на
съдопроизводствените правила, поради което не се налага връщане на делото за
ново разглеждане от друг състав на районния съд. Така постановеното решение е
правилно, а касационната жалба с оплакванията, така както са формулирани в нея,
е неоснователна.
Съдът
изцяло споделя правния извод на първоинстанционния съд за маловажност на
извършеното от жалбоподателя административно нарушение и то именно по изложените
в обжалвания съдебния акт съображения. Нарушението разкрива по – ниска степен
на обществена опасност в сравнение на типичната за този вид административни
нарушения. С дължимата прецизност съдът е очертал онези обстоятелства по §1,
т.4 от ЗР на ЗАНН, наличието на които води до приложимост на чл.28 от ЗАНН.
Съдът е действал, съобразно предоставеното му от чл.63, ал.4 вр. ал.2, т.2 от ЗАНН правомощие, като отменил НП и предупредил извършителя за последиците по
ал.4, изр.2. В обобщение, районният съд е постановил съдебно решение, което
следва да бъде потвърдено.
При
този изход на делото неоснователно се явява искането на касатора за присъждане
на сторените в производството разноски.
Ръководен
от гореизложените съображения, Административен съд Бургас, ХV-ти състав
Р Е Ш И :
ПОТВЪРЖДАВА
решение № 236 от 22.03.2023 г., постановено по АНД № 5011 / 2022 г. по описа на
Районен съд Бургас.
РЕШЕНИЕТО е окончателно и не
подлежи на обжалване.
Председател: |
||
Членове: |