Определение по дело №194/2021 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 314
Дата: 11 февруари 2021 г. (в сила от 27 април 2021 г.)
Съдия: Румен Николов Йосифов
Дело: 20217040700194
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 22 януари 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

 

 

№314                             11.02.2021 година                                            гр.Бургас

 

 

Административен съд - гр.Бургас                                                                         VІІ-ми състав,

На единадесети февруари                                          две хиляди двадесет и първа година.

В закрито заседание в следния състав:

       Председател:…Румен Йосифов

Секретар: Сийка Хардалова,

като разгледа докладваното от съдия Румен Йосифов,

административно дело № 194 по описа за 2021 година, за да се произнесе взе предвид следното:

 

 

Производството по делото е образувано по постъпила жалба на:

1.     Н.Я.В., ЕГН-**********;

2.     К.Д.Д., ЕГН-**********;

3.     Ж.Г.Г., ЕГН-**********;

4.     С.М.М., ЕГН-**********;

5.     И.В.В., ЕГН-***********;

6.     Н.В.Ч., ЕГН-**********;

7.     Г.Ж.К., ЕГН-**********;

8.     Я.Т.Ж., ЕГН-**********;

9.     Б.Т.Ч., ЕГН-**********;

10.                Р.Б.Ч., ЕГН-***********;

11.                В.И.В., ЕГН-**********;

12.                М.В.Г.-К., ЕГН-**********;

13.                С.Н.П., ЕГН-**********;

14.                Г.В.Г., ЕГН-**********;

15.                Г.Т.Г., ЕГН-**********;

16.                Б.Т.Б., ЕГН-**********;

17.                С. Чанева Р., ЕГН-**********;

18.                Минка Я.Я., ЕГН-**********;

19.                С.П.А., ЕГН-**********;

20.                Д.Т.Н., ЕГН-**********;

21.                Н.Ж.Г., ЕГН-********** и

22.                И.Д.К., ЕГН-**********,

всички жители на с.Лозарево, общ.Сунгурларе, чрез адвокат Е.Ф., съдебен адрес:***, против решение № 128 от 22.12.2020г., прието на петнадесетото редовно заседание на Общински съвет - Сунгурларе, с което на основание чл.6, ал.1 и 3 от ЗОС е обявен за частна общинска собственост УПИ ІХ с площ от 2351 кв.м. в кв.6 и УПИ ХІІ с площ от 5532 кв.м. в кв.7 по ПУП на с.Лозарево (образувани от бивш УПИ ІV, кв.2) за частна общинска собственост, поради отпадане на предназначението им по чл.3, ал.2 от ЗОС.

Поради липсата да документи за платени държавни такси, липсата на пълномощно, нередовности в имената и адресите на жалбоподателите, както и нуждата от обосноваване на правният им интерес от предявяването на иска, с разпореждане № 307/25.01.2021г. съдът остави жалбата без движение и даде съответните указания на жалбоподателите, както и изиска пълната административна преписка.

Част от жалбоподателите, чрез пълномощника си адвокат Е.Ф. в дадения срок подадоха молба, в която уточниха, че жалбата не е подадена от лицата Г.Ж.К., ЕГН-********** и В.И.В., ЕГН-**********. Посочиха точните имена на някои от тях, както и адресите на всички, като повечето са от с.Лозарево, с изключения на С. Чанева Р., която е от гр.Димитровград, Д.Т.Н. и Н.Ж.Г.,***. Правният си интерес обосновават с местоживеенето си и свързаността си с населеното място, както и нуждата от публично ползване на процесния имот, което би се засегнало от промяната на статута му и възможността за бъдещо разпореждане с него. Заради твърдяна противоречива практика на ВАС и бездействие на защитниците на обществения интерес – прокурор и областен управител заявяват, че те макар да не са адресати на акта, имат интерес от отмяната му, защото той нарушава фактическта им възможност да почиват.

 

Административен съд - Бургас след като извърши преглед на представената административна преписка установи, че е атакувано решение по протокол № 15 от 22.12.2020г., прието на петнадесетото редовно заседание на Общински съвет - Сунгурларе, с което на основание чл.6, ал.1 и 3 от ЗОС е обявен за частна общинска собственост УПИ ІХ с площ от 2351 кв.м. в кв.6 и УПИ ХІІ с площ от 5532 кв.м. в кв.7 по ПУП на с.Лозарево (образувани от бивш УПИ ІV, кв.2) за частна общинска собственост, поради отпадане на предназначението им по чл.3, ал.2 от ЗОС. Решението е прието с поименно гласуване с 13 гласа „за“, 1 глас „против“ и 3-ма „въздържали се“, по предложение вх.№ 225/21.12.2020г.  на кмета на Община Сунгурларе. Към преписката са приложени актове за публична общинска собственост № 3972 и 3972, двата от 05.06.2018г., скици, протокол от 09.07.2020г.  от проведено общоселско събрание в с.Лозарево, подписка с искане до общинския съвет от група жители на селото, становище на кмета на с.Лозарево и предложението на кмета.

 

С оглед изложеното съдът намира, че е налице основание за оставяне на жалбата без разглеждане и прекратяване на производството по делото.

За жалбоподателите Г.Ж.К. и В.И.В., това се налага заради заявеното от пълномощника им адвокат Е.Ф., че те не са податели на жалбата, а заради всички жалбоподатели поради необжалваемост на акта и липсата на правен интерес от оспорването.

Съгласно разпоредбите на чл.2, ал.1 от Закона за държавната собственост (ЗДС) и чл.3, ал.1 от Закона за общинската собственост, държавната и общинската собственост е дефинирана като публична и частна. В следващите алинеи на тези два члена са определени обектите публична държавна, респ. публична общинска собственост и тези които са частна държавна и частна общинска собственост. С чл.6 от ЗОС е регламентирана възможността и процедурата за преобразуване на общинската собственост от публична в частна и обратно. Обявяването на обектите от публична в частна общинска собственост и обратно по реда на чл.6 от ЗОС е въпрос на управление на общинската собственост. Същата възможност е предоставена и за държавната собственост в чл.6 от ЗДС. Това е едновременно конституционно правомощие и задължение на Министерския съвет, регламентирано в нормата на чл.106 от Конституцията на РБ, а за общинския съвет – в нормата на чл.6, ал.3 от ЗОС и чл.21, ал.1, т.8 от ЗМСМА, вр. чл.138 от от Конституцията. В рамките на предоставена им оперативна самостоятелност по стопанисването и управлението на държавното, респективно общинско имущество и при съобразяване с изисквания на чл.6 от ЗДС и чл.6 от ЗОС, Министерския съвет и общинските съвети вземат решения за преобразуване на държавната, съотв. общинската собственост от един вид в друг вид. Касае се до актове по оперативното управление на тази собственост, които не засягат права и не вменяват задължения на трети лица и нямат за адресат такива. Тези актове нямат белезите на едностранно властническо разпореждане, насочено към правната сфера на други правни субекти. По тази причина, те не са нито индивидуални, нито общи административни актове, спрямо които в съответствие с чл.120, ал.2 от Конституцията на РБ да е допустим съдебният контрол. В този смисъл е и констатната съдебна практика, залегнала определение № 15032 от 4.12.2020г. на ВАС по адм.д.№ 11599/2020г.; определение № 14930 от 2.12.2020г. на ВАС по адм.д.№ 7759/2020г.; определение № 5310 от 11.04.2012г., по адм.д. № 14394/2011г. ВАС; определение № 9146 от 25.06.2012 г. по адм.д. № 7068/12 г. на ВАС и мн.др., а посочените от жалбоподателите решения са изолирана, а не твърда практика.

С оглед установеното наличие на отрицателната процесуална предпоставка по чл.159, т.1 от АПК производството, като недопустимо, следва да бъде прекратено.

Освен това е налице основание за прекратяването му по чл.159, т.4 от АПК. Правният интерес като абсолютна положителна процесуална предпоставка за възникване и упражняване на процесуалното право на жалба в административното производство е основан на прякото и непосредствено въздействие на атакувания административен акт в правната сфера на съответния субект – негов адресат. По аргумент от чл.147 от АПК, очертаващ кръга на лицата, притежаващи правото да оспорват пред съда административните актове, за обосноваване на процесуалната легитимация е необходимо актът да уврежда правната им сфера било чрез нарушаване или застрашаване на субективно право или законен интерес, било чрез създаване на задължения. С приемане на решението на общинския съвет такива права и интереси на жалбоподателите не са били нарушени. Те сами признават, че не са адресати на акта, а твърдяното нарушаване на възможността да почиват не може да се квалифицира като непосредствено въздействие на атакувания административен акт.

Водим от горното и на основание чл.159, т.1 и т.4 от АПК, Административен съд - Бургас, VІІ-ми състав,

 

ОПРЕДЕЛИ:

 

ОСТАВЯ без разглеждане жалбата на:

1.    Н.Я.В., ЕГН-**********;

2.    К.Д.Д., ЕГН-**********;

3.    Ж.Г.Г., ЕГН-**********;

4.    С.М.М., ЕГН-**********;

5.    И.В.В., ЕГН-***********;

6.    Н.В.Ч., ЕГН-**********;

7.    Г.Ж.К., ЕГН-**********;

8.    Я.Т.Ж., ЕГН-**********;

9.    Б.Т.Ч., ЕГН-**********;

10.  Р.Б.Ч., ЕГН-***********;

11.  В.И.В., ЕГН-**********;

12.  М.В.Г.-К., ЕГН-**********;

13.  С.Н.П., ЕГН-**********;

14.  Г.В.Г., ЕГН-**********;

15.  Г.Т.Г., ЕГН-**********;

16.  Б.Т.Б., ЕГН-**********;

17.  С. Чанева Р., ЕГН-**********;

18.  Минка Я.Я., ЕГН-**********;

19.  С.П.А., ЕГН-**********;

20.  Д.Т.Н., ЕГН-**********;

21.  Н.Ж.Г., ЕГН-********** и

22.  И.Д.К., ЕГН-**********,

против решение по протокол № 15 от 22.12.2020г., прието на петнадесетото редовно заседание на Общински съвет - Сунгурларе, с което на основание чл.6, ал.1 и 3 от ЗОС е обявен за частна общинска собственост УПИ ІХ с площ от 2351 кв.м. в кв.6 и УПИ ХІІ с площ от 5532 кв.м. в кв.7 по ПУП на с.Лозарево (образувани от бивш УПИ ІV, кв.2) за частна общинска собственост, поради отпадане на предназначението им по чл.3, ал.2 от ЗОС.

ПРЕКРАТЯВА производството по адм.дело № 194/2021г. по описа на Административен съд - Бургас.

Определението може да се обжалва с частна жалба пред Върховния административен съд в 7-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

 

 

СЪДИЯ: