Решение по дело №456/2022 на Административен съд - Сливен

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 21 февруари 2023 г. (в сила от 21 февруари 2023 г.)
Съдия: Галя Петкова Иванова
Дело: 20227220700456
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 6 декември 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

 

№ 52

 

гр. Сливен, 21. 02. 2023 г.

 

В   ИМЕТО   НА   НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – СЛИВЕН, в публично заседание на шестнадесети февруари, две хиляди двадесет и трета година, в състав:

             

                                   АДМИНИСТРАТИВЕН  СЪДИЯ:  ГАЛЯ  ИВАНОВА

 

При участието на секретаря Галя Георгиева, като разгледа докладваното от административния съдия административно дело № 456 по описа на съда за 2022 година, за да се произнесе, съобрази следното:

 

            Производството е по реда на чл. 27 от Закона за общинската собственост ЗОС/ във връзка с чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/.

            Образувано е по жалба от Н.С.К. с ЕГН: **********, с адрес: ***, подадена против Заповед № РД 15-2054 от 14.11.2022 г., издадена от Кмета на Община Сливен, В ЧАСТТА й относно размера на определеното парично обезщетение. В жалбата си оспорващият твърди, че определеното със заповедта обезщетение е несправедливо, като моли да бъде определен размер на обезщетението съгласно действителната пазарна стойност на отчуждаваната част от имота му. Претендира присъждане на направените по делото разноски.

            В съдебно заседание оспорващият, редовно призован, се представлява от упълномощен процесуален представител, който поддържа жалбата и моли да бъде уважена, като на оспорващия бъде определено обезщетение, съгласно заключението на вещото лице, изслушано в съдебно заседание на 16.02.2023 г.

Административният орган – Кмета на Община Сливен, редовно призован, се представлява в съдебно заседание от упълномощен процесуален представител, който оспорва жалбата и моли да бъде отхвърлена. Претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение. В условията на евентуалност, прави възражение за прекомерност на адвокатския хонорар.

Административният съд, след като обсъди и прецени наведените в жалбата доводи, становищата на страните и събраните по делото относими към спора доказателства, приема за установено от фактическа страна следното:

Със Заповед № РД 15-2054 от 14.11.2022 г., издадена от Кмета на Община Сливен, на основание чл. 25, ал. 2 и чл. 21, ал. 1 от ЗОС, в съответствие с влязъл в сила План за регулация на улици, на поземлени имоти за обществени мероприятия и устройствени зони на м. „Д. р.“, „А. ч.“ и „С. ч.“, СО „И.“, з. г. С., одобрен с Решение № 928 от 30.03.2006 г. на Общински съвет - Сливен, предвиждащ реализиране на част от улица от о.т. 1435 през о.т. 1436 до о.т. 1438 за осигуряване на достъп до имоти, е наредено: I. Да се отчужди в полза на Община Сливен 104 кв. м. земя, представляваща част от поземлен имот /ПИ/ с идентификатор 67338.415.126, м. „С. ч.“, СО „И.“, з. С., целият с площ 1058 кв. м., трайно предназначение на територията: урбанизирана, начин на трайно ползване: ниско застрояване, граници на имота: ПИ 67338.415.98, ПИ 67338.415.127, ПИ 67338.415.124, ПИ 67338.415.99 и ПИ 67338.415.638, с. на Н.С.К., съгласно Нотариален акт № 171, том I, дело 140/2007 г., вписан по ЗС/ПВ с Вх. № 19 от 15.05.2007 г., Акт № 81, том XIII, дело 2932/2007 г.; II. Определено е дължимото парично обезщетение за предвидените за отчуждаване 104 кв. м. земя, представляваща част от ПИ с идентификатор 67338.415.126, в размер на 3010 лева; III. Сумата по т. II, представляваща дължимото парично обезщетение, да се депозира по с. на Община Сливен IBAN: ***, BIC: *** ***, ФЦ С., и изплати по б. п. на Н.С.К., с. на имота, след влизане в сила на заповедта.

Горепосоченият ПИ - № 67338.415.126 по кадастралната карта  на г. С., целият с площ от 1058 кв. м., е с. на оспорващия Н.С.К., видно от приложения по делото Нотариален акт за продажба на недвижими имоти № 81, том XIII, дело № 2932 / 2007 г. по описа на Служба по вписванията – Сливен.  

В образуваното административно производство по отчуждаване е изготвена експертна оценка от независим оценител – „Оценителска компания“ ООД - Сливен, съгласно която пазарната стойност за 104/1058 идеални части от ПИ № 67338.415.126, целият с площ от 1058 кв. м., е в размер на 3010 лева. Оценката е изготвена на 12.09.2022 г. Оценителят е приел, че в обсега на отчуждаемите части не попадат строителни съоръжения, насаждения или подобрения, и е определил пазарна стойност на отчуждаемите идеални части чрез прилагане на сравнителен подход - метода на пазарните сравнения /аналози/. Изготвената експертна оценка е възприета от административния орган.

Данъчната оценка на предвидената за отчуждаване земя е 1023,40 лева, видно от Удостоверение за данъчна оценка, издадено на 27.09.2022 г. от Община Сливен.

По делото са назначени, изслушани и приети две съдебно-технически експертизи, изготвени съответно от вещото лице И.Х.И.– с. о., и от вещото лице и. С.Х.С.– със с. за о. п.

Съгласно заключението на вещото лице И.: процесният имот е с наклонен терен, представлява празно място, няма материализирани имотни граници; в имота няма подобрения и трайни насаждения; пазарната стойност на отчуждаваната част от имота е в размер на 3131 лева към 12.09.2022 г. и към 14.11.2022 г. Вещото лице И. е о. стойността на земята по метода на сравнителната стойност.

Съгласно заключението на вещото лице С.: процесният имот е с наклон, неограден, без настилки, без сгради, без трайни насаждения и без собствен водоизточник; пазарната стойност на предвидената за отчуждаване част от имота е в размер на 3467 лева към 12.09.2022 г. и към 14.11.2022 г. Вещото лице С. е о. стойността на земята по метода на сравнителния подход.

Въз основа на установената по делото фактическа обстановка, съдът прави следните правни изводи:

Жалбата е допустима. Подадена е в срок, от надлежна страна, при наличие на правен интерес и срещу индивидуален административен акт, който подлежи на съдебен контрол за законосъобразност.  

Разгледана по същество, жалбата е основателна по следните съображения:

Оспорената заповед е издадена от компетентен административен орган, действал в кръга на предоставените му правомощия, на основание чл. 25, ал. 2 от ЗОС. Спазена е установената от закона форма. При издаването на оспорения акт не са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила.

Предмет на оспорване в настоящото производство е размерът на определеното в заповедта за отчуждаване парично обезщетение. В производството по принудително отчуждаване собственикът на предвидения за отчуждаване имот следва да бъде обезщетен с равностойно парично или имотно обезщетение /чл. 21, ал. 1 от ЗОС/. Размерът на равностойното парично обезщетение се определя съобразно конкретното предназначение на имота преди влизането в сила, съответно преди одобряването на подробния устройствен план и въз основа на пазарните цени на имоти със сходни характеристики, намиращи се в близост до отчуждавания имот /чл. 22, ал. 5 от ЗОС/, като в случай че определеният размер на равностойното парично обезщетение е по-малък от данъчната оценка на имота, обезщетението се изплаща в размер, равен на данъчната му оценка /чл. 22, ал. 11 от ЗОС/. В разглеждания случай възприетата от административния орган пазарна стойност на предвидената за отчуждаване част от поземлен имот е по-висока от данъчната й оценка и е по-ниска от пазарната й стойност, определена от назначените от съда вещи лица към дата 12.09.2022 г. /на която дата е изготвена оценката в административното производство/ и към дата 14.11.2022 г. /на която дата е издадена оспорената заповед/. Използвайки едни и същи методи, оценителят в административното производство и вещите лица са достигнали до различни цени на оценяваната земя към едни и същи периоди от време. Съдът счита, че следва да кредитира предложената от вещото лице С. пазарна стойност на отчуждаваната част от поземления имот, като изготвена въз основа на компетентно и безпристрастно заключение, неоспорено от страните по предвидения процесуален ред, и съобразена в максимална степен с принципа за равностойно парично обезщетение при принудително отчуждаване.

По изложените съображения, заповедта на Кмета на Община Сливен в оспорената ѝ част е неправилна, поради което следва да бъде изменена в тази част, като се увеличи размера на паричното обезщетение от 3010 лева на 3467 лева.

С оглед изхода на спора, Община Сливен следва да бъде осъдена да заплати на оспорващия претендираните и направени от него по делото разноски в размер на 1560 лева, от които: 10 лева - внесена държавна такса, 300 лева- внесено възнаграждение за вещо лице, и 1250 лева - договорено и платено адвокатско възнаграждение, което съдът не намира за прекомерно, с оглед минималните размери на адвокатските възнаграждения, определени в актуалната редакция на Наредба № 1 от 09.07.2004 г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения, приета от Висшия адвокатски съвет.

            С оглед изхода на спора, претенцията на административния орган за присъждане на юрисконсултско възнаграждение е неоснователна.

Воден от гореизложеното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, Административен  съд – Сливен

 

Р          Е          Ш          И:

 

ИЗМЕНЯ Заповед № РД 15-2054 от 14.11.2022 г., издадена от Кмета на Община Сливен, В ЧАСТТА ѝ по т. II, в която е определен размер на дължимото парично обезщетение, като УВЕЛИЧАВА размера на дължимото парично обезщетение от 3010 /три хиляди и десет/ лева на 3467 /три хиляди четиристотин шестдесет и седем/ лева, представляващи дължимо парично обезщетение за предвидените за отчуждаване 104 кв. м. земя, представляваща част от поземлен имот с идентификатор 67338.415.126, м. „С. ч.“, СО „И.“, з. С.

ОСЪЖДА Община Сливен да заплати на Н.С.К. с ЕГН: **********, с адрес: ***, сумата от 1560 /хиляда петстотин и шестдесет/ лева, представляваща разноски по делото.

Решението е окончателно.

Решението да се съобщи на страните чрез изпращане на препис от същото.

 

 

                                      АДМИНИСТРАТИВЕН  СЪДИЯ: