Решение по дело №127/2024 на Административен съд - Ямбол

Номер на акта: 619
Дата: 9 май 2024 г. (в сила от 9 май 2024 г.)
Съдия: Ваня Стоянова
Дело: 20247280700127
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 26 март 2024 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

№ 619

Ямбол, 09.05.2024 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административният съд - Ямбол - II касационен състав, в съдебно заседание на единадесети април две хиляди двадесет и четвърта година в състав:

Председател: ВАНЯ СТОЯНОВА
Членове: ВАНЯ БЯНОВА-НЕЙКОВА
СТОЯН ВЪЛЧЕВ

При секретар СТЕЛА ГЮМЛИЕВА и с участието на прокурора ДИМИТРИНКА ТОДОРОВА ГЕОРГИЕВА като разгледа докладваното от съдия ВАНЯ СТОЯНОВА канд № 20247280600127 / 2024 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Касационното производство пред Административен съд-Ямбол е по реда на чл.63в ЗАНН във връзка с чл.208-228 от АПК.

Образувано е по касационна жалба на Директора на Агенцията за държавна финансова инспекция гр.София против Решение № 18/17.01.2024 г. постановено по анд № 20232330200907/2023 г. на Районен съд-Ямбол, с което е отменено Наказателно постановление № 11-01-337/01.09.2023 г. издадено от Директора на Агенцията за държавна финансова инспекция-София, с което на И. В. Б. за нарушение по чл.13, ал.3, т.3 във връзка с чл.2, ал.2, т.1 от Закона за финансово управление и контрол в публичния сектор (ЗФУКПС) и на основание чл.32, ал.1, т.2 във връзка с чл.35, ал.1 от Закона за държавната финансова инспекция (ЗДФИ) е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 200 лева.

В жалбата се твърди неправилност на решението и се оспорват изводите на съда досежно съставомерността на нарушението по чл.13, ал.3, т.3 ЗФУКПС като противоречащи на установената по делото фактическа обстановка. Сочи се, че неправилно решаващият съд е приел, че АУАН и НП са издадени при липса на установените в закона материално правни и процесуалноправни предпоставки, като се твърди, че в случая всички фактически и правни основания за ангажиране отговорността сочат на нарушения, извършени от санкционираното лице И. В. Б. в качеството й на временно изпълняващ длъжността кмет на община Ямбол, изразяващи се в неосъществяване на предварителен контрол за законосъобразност преди извършване на плащане в изпълнение на сключен Договор № ДГ/06-00016/19.02.2019 г. със Сдружение „Баскетболен клуб „Тунджа-Ямбол“-гр.Ямбол. Твърди се, че наказателното постановление е издадено въз основа на редовно съставен АУАН, съдържащ всички необходими реквизити по чл.42 от ЗАНН; санкционният акт е постановен на основание чл.35, ал.1 ЗДФИ в рамките на преклузивния шестмесечен срок по чл.34, ал.2 ЗАНН, от компетентен орган-директора на АДФИ, оправомощен съгласно ЗДФИ; извършеното деяние се потвърждава от представените по делото относими и безпротиворечиви доказателства. По тези съображения се иска отмяната на оспореното съдебно решение и потвърждаване на отмененото с него НП като правилно и законосъобразно, като се претендират разноски пред касационната инстанция.

В съдебно заседание касаторът не се явява и не изпраща представител.

За ответника по касацията се явява адв.Г. от *, който намира касационната жалба за неоснователна. Моля да бъде оставено в сила решението на Районен съд - Ямбол, постановено по АНД № 907, с което Районен съд – Ямбол е отменил издаденото наказателно постановление. Намира, че ЯРС се е съобразил с факта, че Ил. Бицова, в качеството си на временно изпълняващ длъжността кмет, не е нарушила разпоредбите на закона, тъй като безспорно по делото е установено, че в община Ямбол има изградена система за двоен финансов контрол на разходите, които се извършват в общината. Безспорно е установено, че направеният разход е след даване на положително становище от всички лица, от които зависи предварителният контрол за този разход, т.е. от контролния лист, приложен по делото, се установява, че Началник сектор „Финансова дейност“, Началник „Правен отдел“, Началник отдел „Хуманитарни дейности“, директорът са дали положително становище за извършения разход, поради което и това е дало основание да се преведе сумата на Баскетболен клуб „Тунджа – Ямбол“. В тази връзка намира, че няма основания да се счита, че е нарушена разпоредбата на чл. 13, ал. 3, т. 3 от ЗФУКПС.

Представителят на Окръжна прокуратура-Ямбол моли да бъде оставена касационната жалба без уважение като неоснователна, а решението на ЯРС като законосъобразно да се бъде оставено в сила. Намира за безспорно установено, че съществуват вътрешни правила за осъществяване на предварителен контрол, съответно са спазени етапите на този контрол и това налага извода за разумна увереност при подписването на документа, а не за неупражняване на такъв.

Настоящият съдебен състав, след проверка на оспорения съдебен акт за наличието на наведените в жалбата отменителни основания и относно валидността, допустимостта и съответствието на решението с материалния закон, приема за установено следното:

Касационната жалба е процесуално допустима, като подадена в 14-дневния срок по чл.211, ал.1 от АПК, от надлежно легитимирана страна, при наличието на правен интерес от обжалване.

Разгледана по същество е неоснователна по следните съображения:

С Решение № 18/17.01.2024 г. постановено по анд № 20232330200907/2023 г. на Районен съд-Ямбол, е отменено Наказателно постановление № 11-01-337/01.09.2023 г. издадено от Директора на Агенцията за държавна финансова инспекция-София, с което на И. В. Б. за нарушение по чл.13, ал.3, т.3 във връзка с чл.2, ал.2, т.1 от Закона за финансово управление и контрол в публичния сектор (ЗФУКПС) и на основание чл.32, ал.1, т.2 във връзка с чл.35, ал.1 от Закона за държавната финансова инспекция (ЗДФИ) е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 200 лева.

За да постанови решението си, районният съд приема от фактическа страна, че при извършената от контролните органи проверка в община Ямбол, (попадаща в обхвата на държавната финансова инспекция като бюджетна организация по смисъла на чл. 4, т. 1 от ЗДФИ, представлявана за проверявания период от 25.09.2019г. до 12.11.2019г. от И. Б., в качеството й на временно изпълняваща длъжността кмет на общината, който е първостепенен разпоредител с бюджетни средства и със своя заповед е утвърдил Вътрешни правила за осъществяване на предварителен контрол), е установено, че на 19.02.2019 г. кметът на общината в качеството му на възложител е сключил Договор № ДГ/06-00016 със Сдружение „Баскетболен клуб „Тунджа-Ямбол“ за субсидиране на дейността и участието на клуба в Националната баскетболна лига-мъже за 2019 г. в размер на 250 000 лева. Установено било също, че в изпълнение на посочения договор община Ямбол е превела на Сдружение „Баскетболен клуб“ „Тунджа–Ямбол“ през първото тримесечие сумата от 80 000 лева, през второто тримесечие 50 000лева и през третото тримесечие сумата от 30 000 лева.

Съдът е приел, че в община Ямбол не е наличен представен от страна на сдружение „Баскетболен клуб „Тунджа-Ямбол“ отчет за разходваните средства в размер на 160 000 лева, като обстоятелството е констатирано с констативен протокол от 08.03.2023г.

С платежно нареждане № 694807 от 11.11.2019г. И. Б., в качеството й на временно изпълняваща длъжността кмет на община Ямбол е одобрила извършването на плащане в размер на 30000 лева в полза на сдружение „Баскетболен клуб „Тунджа-Ямбол“.За извършването на този разход е съставен Контролен лист с вх.№ 114/19.02.2019 г. (Приложение 2) от Вътрешните правила за осъществяване на предварителен контрол, в който финансовия контрольор е изразил мнение за одобряване на разхода, но без представен от страна на Изпълнителя финансов отчет. От проверяващите било прието, че извършените от финансовия контрольор проверки за установяване на конкретните факти и обстоятелства от значение за изразяване на мнението за законосъобразност на извършения разход са формални, без да са били проверени условията по договора. Въз основа на горепосоченото срещу жалбоподателя бил съставен АУАН № 11-01-337 от 14.03.2023 г. за това, че не е осъществил предварителен контрол за законосъобразност преди извършване на плащането на посоченото сдружение, което е квалифицирано като нарушение по чл.13, ал.3, т.3 ЗФУКПС. Впоследствие въз основа на така съставения акт, при идентично фактическо и юридическо описание на нарушението, е издадено и процесното наказателно постановление.

При горната фактическа установеност въззивната инстанция приела от правна страна, че жалбоподателят не е извършил описаното в атакуваното наказателно постановление административно нарушение. Посочено е в тази връзка в мотивите на съдебния акт, че от събраните по делото доказателства се установява, че в община Ямбол е имало изградена система от вътрешни правила за осъществяване на предварителен контрол, както и утвърдени работни процедури за правата и отговорностите на служителите от общинската администрация, които имат отношение по отделните процедури от системата за финансово управление и контрол. Според разписаното в чл.4, ал.5 от Вътрешните правила предварителният контрол се извършва на три етапа, а именно: 1. предоставяне на цялата относима към съответното предстоящо решение документация; 2. извършване на конкретни проверки - документални проверки, анкетиране, а по преценка от страна на финансовия контрольор – и физически проверки на място; 3. писмено изразяване на мнение от финансовия контрольор по отношение на дадена дейност/процес. Съобразно установеното в ал.6 на цитирания текст от правилата целта на предварителния контрол е да предостави на кмета на община Ямбол или на заместник-кмет, отговорен за вземане на съответното решение/извършване на съответното действие разумна увереност за съответствието на тези решения/действия с приложимото законодателство. По силата на тези правила предварителният контрол за законосъобразност се извършвал от финансовия контрольор, кметът на община Ямбол или заместник-кмета, оторизиран да взема съответни решения и потребител на мнението, изразено в резултат на извършения предварителен контрол. При тези данни въззивната инстанция приела, че за одобрения разход от 30000 лева в полза на Сдружение „Баскетболен клуб „Тунджа-Ямбол“, гр. Ямбол са приложени действащите правила и плащането е извършено след представяне на контролен лист, подписан от финансовия контрольор - Директор на дирекция „Хуманитарни дейности“ и двама служители от Отдел „Бюджетно счетоводство“. В допълнение е посочено, че именно това са лицата, които е следвало да извършат пряк и непосредствен контрол на документите и условията, свързани с извършването на самото плащане и едва ако са налице всички предпоставки, да одобрят извършването му. В случая, след като цялостно е изпълнена разписаната в правилата процедура, която е създала у кмета в качеството му на решаващ орган разумна увереност за съответствието на тези решения/действия с приложимото законодателство, не би могло да се приеме, че той е допуснал нарушение на чл.13, ал.3, т.3 ЗФУКПС. Противното би означавало жалбоподателят да извършва повторна проверка, което би обезсмислило изградената в община Ямбол система от вътрешни правила за осъществяване на предварителен контрол, което на практика ще затрудни изпълнението на останалите му задължения.

Според касационната инстанция приетата от първоинстанционния съд фактическа обстановка е изцяло съобразена с установените по делото факти и обстоятелства, събрани в съответствие с разпоредбите на НПК, като споделя напълно направените въз основа на нея правни изводи.

Първоинстанционният съд е събрал и коментирал относимите към казуса доказателства, достатъчни за изясняването му от фактическа и правна страна и за правилното решаване на спора, надлежно и аргументирано е обсъдил всички факти от значение за спорното право и е извел правилни изводи, съображенията за които се възприемат изцяло и не следва да бъдат дословно преповтаряни предвид разписаната в чл.221, ал.2 АПК възможност за препращане към мотивите на първоинстанционния акт. Не са налице касационни отменителни основания по смисъла на чл.348, ал.1 НПК за допуснато от ЯРС нарушение на материалния закон при произнасяне по съществото на спора, както и за допуснато съществено нарушение на процесуалните правила.

В случая на ответната страна е ангажирана административно наказателната отговорност за нарушение на разпоредбата чл.13, ал.3, т.3 ЗФУКПС, според която санкционираното лице в качеството му на кмет на община Ямбол, която е организация от публичния сектор, разпореждаща се със средства от общинските бюджети и фондове, е задължен да създаде и приложи контролни дейности на всички нива, включително предварителен контрол при извършване на разход. ЯАС в настоящия си състав намира, че правилно ЯРС е приел, че в конкретния случай И. Б. като временно изпълняваща длъжността кмет на община Ямбол не е извършила вмененото й административно нарушение, като посочените в мотивите на атакуваното съдебно решение подробни аргументи в тази насока се споделят напълно от касационната инстанция. Действително, доказателствата по делото недвусмислено сочат, че за одобрения разход от 30000 лева в полза на Сдружение „Баскетболен клуб „Тунджа-Ямбол“-гр.Ямбол са приложени действащите правила, като плащането е извършено след представяне на подписан от компетентните за това длъжностни лица контролен лист с отразено в него становище за одобрение на разхода (плащането по сключения договор). В тази връзка правилно е прието от първоинстанционния съд, че след изпълнение на разписаната в правилата процедура у решаващия орган – кмета на община Ямбол, е създадена разумна увереност за съответствието на взетото решение с приложимото законодателство, респ. не е налице нарушение на разписаното в чл.13, ал.3, т.3 ЗФУКПС, разписващо задължение за създаване и прилагане на контролни дейности на всички нива, включително предварителен контрол при извършване на разход. В този смисъл крайният извод за незаконосъобразност на оспореното НП поради несъставомерност на вмененото административно нарушение е напълно обоснован и съответен на доказатествата по делото, както и изводът за незаконосъобразност на атакуваното наказателно постановление, което правилно е отменено.

При този изход на спора неоснователна е заявената от касатора претенция за присъждане на разноски пред касационната инстанция за юрисконсултско възнаграждение.

Водим от горното ЯАС, втори касационен състав

РЕШИ:

ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 18/17.01.2024 г. постановено по анд № 20232330200907/2023 г. на Районен съд-Ямбол

ОТХВЪРЛЯ искането на Агенцията за държавна финансова инспекция гр.София за присъждане на направените по делото разноски

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване и протестиране.

 

Председател:  
Членове: