Решение по дело №502/2021 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: 440
Дата: 1 декември 2021 г. (в сила от 30 юни 2022 г.)
Съдия: Райна Димова Тодорова
Дело: 20217240700502
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 17 август 2021 г.

Съдържание на акта

                           Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

 

            440           01.12.2021г.      град Стара Загора

 

              В    И  М  Е  Т  О    Н  А    Н  А  Р  О  Д  А

 

            Старозагорският административен съд, V състав, в публично съдебно заседание на десети ноември през две хиляди двадесет и първа година, в състав:

 

                                                                                  СЪДИЯ: РАЙНА ТОДОРОВА

    

при секретар  Пенка Маринова                                                                   и с участието  на прокурор                                                                                                     като разгледа докладваното от съдия Р. Тодорова административно дело № 502 по описа за 2021г., за да се произнесе съобрази следното:            

                                              

            Производството е по реда на чл. 145 и сл. Административнопроцесуалния кодекс /АПК/ във връзка с чл.26б от Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на Народно събрание от 13.03.2020г., и за преодоляване на последиците.  

            Образувано е по жалба на „ФРЕНД 2018“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. Стара Загора, кв. „Железник“, ул. „Капитан Никола Андреев“ 19, ет.4, ап.17, представлявано от С.Х.П., против Заповед № З-ЦУ-2637/ 03.08.2021г., издадена от Изпълнителния директор на НАП, с която заповед е отказано предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020 по Схема за набиране на заявления за подкрепа BG16RFOP002-2.101 „Подкрепа чрез оборотен капитал за МСП, засегнати от временните противоепидемични мерки ІІ“ по Заявление рег. № BG16RFOP002-2.101-0638 на „ФРЕНД 2018“ ЕООД.

            В жалбата са изложени доводи за незаконосъобразност на оспорения административния акт, по съображения за постановяването му в противоречие и при неправилно приложение на материалния закон, при допуснати съществени нарушения на административно-производствените правила и в несъответствие с целта на закона.  Жалбоподателят поддържа, че доколкото „ФРЕНД 2018“ ЕООД, е изпълнило всички условия и изисквания по предвидените критерии за допустимост на кандидатите във връзка с предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020 по Схема за набиране на заявления за подкрепа BG16RFOP002-2.101 „Подкрепа чрез оборотен капитал за МСП, засегнати от временните противоепидемични мерки ІІ“, неправилно, необосновано и незаконосъобразно е отказано предоставянето на такава помощ на дружеството. Твърди, че липсата на реализиран оборот за референтния период на периода на преустановяване на дейността в изпълнение на заповеди на Министъра на здравеопазването, не може да обуслови направения от решаващия административен орган извод, че кандидатът „ФРЕНД 2018“ ЕООД не отговаря на условията за подпомагане. Счита, че не е налице нито една от разписаните в  Условията за кандидатстване и условията за изпълнение хипотези за постановяване на отказ за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ. Поддържа, че след като дружеството е започнало осъществяването на засегнатата от въведените противоепидемични мерки дейност през м. ноември 2019г. и очевидно няма как да има оборот от тази дейност през определения от НАП референтен период /м. март – м. април 2019г./, подпомагането на дружеството следва да се изчисли  на база оборота от предходния месец на месеца, през който е преустановена/ ограничена дейността от въведените със заповеди на Министъра на здравеопазването противоепидемични мерки. По подробно изложени в жалбата съображения е направено искане за отмяна на обжалваната Заповед № З-ЦУ-2637/ 03.08.2021г. на Изпълнителния директор на НАП, като незаконосъобразна и връщане на преписката на административния орган за ново произнасяне с указания по тълкуването и прилагането на закона.

            Ответникът по жалбата – Изпълнителен директор на Националната агенция за приходите, чрез процесуалния си представител по делото, оспорва жалбата като неоснователна и моли да бъде отхвърлена. Поддържа, че доколкото от доказателствата по делото се установява, че кандидатът „ФРЕНД 2018“ ЕООД не отговаря на условията за подпомагане, постановения с оспорената заповед отказ за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по ОПИК 2014-2020 по Схема за набиране на заявления за подкрепа BG16RFOP002-2.101 „Подкрепа чрез оборотен капитал за МСП, засегнати от временните противоепидемични мерки ІІ“ по Заявление рег. № BG16RFOP002-2.101-0638 на „ФРЕНД 2018“ ЕООД, се явява правилен и законосъобразен.

            Въз основа на съвкупната преценка на представените по делото доказателства, съдът приема за установено следното от фактическа страна по административно-правния спор:

С Решение № 947 от 18.12.2020г. на Министерски съвет на РБългария, на основание чл. 26б от Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на Народното събрание от 13 март 2020г., и за преодоляване на последиците, е дадено съгласие Министерството на икономиката със средства по Оперативна програма "Иновации и конкурентоспособност" в размер 156 000 000 лв. да обяви процедура на директно предоставяне с конкретен бенефициент - Националната агенция за приходите, като е определено че Националната агенция за приходите е администратор на помощта по мярка "Подкрепа чрез оборотен капитал за МСП, засегнати от временните противоепидемични мерки". Посочено е, че целта на процедурата на директно предоставяне е да се осигурят средства за обезпечаване на плащанията към крайните ползватели по мярка "Подкрепа чрез оборотен капитал за МСП, засегнати от временните противоепидемични мерки". С решението одобрени критерии и ред, по които НАП предоставя на микро-, малки и средните предприятия помощта. Като допустими са определени кандидатите, които са юридически лица или еднолични търговци, регистрирани съгласно Търговския закон или Закона за кооперациите или юридически лица, регистрирани съгласно Закона за юридическите лица с нестопанска цел, не по-късно от 01.10.2020г., отговарящи на изискванията за микро-, малко или средно предприятие съгласно Закона за малките и средни предприятия и Препоръка на Комисията от 6 май 2003 г. относно определението за микро-, малки и средни предприятия (ОВ L 124, 20.5.2003 г., стр. 36) и които са преустановили или ограничили дейността си в резултат на Заповеди № РД-01-655/ 13.11.2020г. и № РД-01-677/ 25.11.2020г. на Министъра на здравеопазването. Предвидено е подборът на предприятията да се основава на принципа на финансиране, основано на нуждите – съответствие с основните предизвикателства пред бизнеса/ икономиката, като за финансиране ще бъдат предложени заявленията, които съответстват на критериите, по реда на тяхното постъпване, до изчерпване на финансовия ресурс по схемата. Изпълнението на решението е възложено на Министъра на икономиката и на Изпълнителния директор на НАП.

            На основание чл. 45, ал.2 от ЗУСЕСИФ във връзка с постъпило проектно предложение ИСУН № BG16RFOP002-2.094-0006 с наименование „Подкрепа чрез оборотен капитал за МСП, засегнати от временните противоепидемични мерки чрез прилагане на схема за подпомагане от Национална агенция за приходите (НАП)“ и одобрен от Ръководителя на Управляващия орган на ОПИК оценителен доклад, между Министерство на икономиката, в чиято структура е Главна дирекция „Европейски фондове за конкурентоспособност", определена за Управляващ орган на Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020, и Национална агенция за приходите, е сключен Административен договор № 7/ 19.01.2021г. за директно предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020, процедура чрез директно предоставяне BG16RFOP002-2.094 „Подкрепа на оборотен капитал за МСП, засегнати от временните противоепидемични мерки, чрез прилагане на схема за подпомагане от Национална агенция за приходите (НАП)“. Съгласно договора, Ръководителят на УО предоставя на бенефициента Национална агенция за приходите безвъзмездна финансова помощ в максимален размер до 156 000 000 лева, която представлява 100 % от общите допустими разходи по проекта, за изпълнение на проект с наименование „Подкрепа на оборотен капитал за МСП, засегнати от временните противоепидемични мерки чрез прилагане на схема за подпомагане от Национална агенция за приходите (НАП)“, с рег. BG16RFOP002-2.094-0006, съгласно условията на договора и приложенията към него. С Допълнително споразумение № 1 от 14.06.2021г. към Административния договор, е увеличен размера на отпуснатата безвъзмездна финансова помощ до 176 000 000лв.

Съгласно утвърдените със Заповед № З-ЦУ-2218/ 14.06.2021г. на Изпълнителния директор на НАП Условия за кандидатстване и условия за изпълнение за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020, Схема за набиране на заявления за подкрепа BG16RFOP002-2.101 „Подкрепа чрез оборотен капитал за МСП, засегнати от временните противоепидемични мерки ІІ“  по Приоритетна ос 2 "Предприемачество и капацитет за растеж на МСП", Инвестиционен приоритет 2. 2. "Капацитет за растеж на МСП" на ОПИК /л.79 и сл./, целта на процедурата е осигуряване на оборотен капитал за регистрирани в Република България микро, малки и средни предприятия, засегнати от временните противоепидемични мерки, за преодоляване на икономическите последствия, като процедурата е насочена към осигуряване на оперативен капитал за българските микро, малки и средни предприятия, засегнати от наложените временни противоепидемични мерки със заповеди на Министъра на здравеопазването, за справяне с последиците от пандемията COVID-19. Посочено е, че безвъзмездната финансова помощ, предоставяна по схемата на предприятия с посочените в Условията за кандидатстване и условия за изпълнение кодове на основна/допълнителна икономическа дейност, съгласно КИД-2008 на НСИ, следва да бъде в максимален размер на 20 % /респ. на 10%/ от оборота без ДДС, реализиран от преустановените съгласно заповеди на МЗ обекти/дейности, в рамките на периода от 22 март 2019г. до 30.04.2019г. вкл.,  който съответства на конкретния период на преустановяване на дейността в рамките на периода 22 март – 30 април 2021г. включително. За предприятия, които след 01.01.2020г. са започнали или възобновили дейност, преустановена с посочените заповеди, се взема предвид оборотът от преустановените дейности/ обекти за м. октомври 2020г., за всеки от месеците до отпадане на съответното основание за преустановяване на дейността, като за непълен месец безвъзмездните средства се предоставят пропорционално на дните от месеца. В Условията за кандидатстване са разписани и изискванията към кандидатите по процедурата, като съгласно раздел 11 „Допустими кандидати“, т.11.1 – „Критерии за допустимост на кандидатите“, допустими са само кандидатите, които: т.11.1.1. са юридически лица или еднолични търговци, регистрирани съгласно Търговския закон или Закона за кооперациите или юридически лица, регистрирани съгласно ЗЮЛНС, извършвали съответната икономическа дейност; т.11.1.2. са регистрирани не по-късно от 01.10.2020г.; т.11.1.3. отговарят на изискванията за микро, малко или средно предприятие съгласно Закона за малките и средни предприятия, Препоръка на Комисията от 6 май 2003 г. относно определението за микро-, малки и средни предприятия (ОВ L 124, 20.5.2003 г., стр. 36) и Приложение I на Регламент (ЕС) № 651/ 2014; т. 11.1.4. са преустановили или ограничили дейността си в резултат на посочени заповеди на Министъра на здравеопазването, и да развиват основна или допълнителна икономическа дейност (съгласно данни за последната отчетна финансова година след 2019г. включително) в един от посочените кодове/сектори съгласно Класификация на икономическите дейности (КИД – 2008 – Приложение 3 към Условията). Изрично е указано, че отпускането на помощта се извършва в съответствие с изискването на чл26б от Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на Народно събрание от 13.03.2020г., и за преодоляване на последиците, съгласно което на МСП се предоставя подкрепа при наличие на преустановяване на дейността т.е на предприятия, чиято дейност е преустановена/ ограничена вследствие на една или повече от посочените заповеди на Министъра на здравеопазването, за периода от 22.03.2021г. до 30.04.2021г. вкл. и дейността да е посочена в допустимите кодове съгласно Условията. В Условията за кандидатстване освен критериите за допустимост, респ. за недопустимост на кандидатите, подробно са разписани допустимите, съотв. недопустимите за финансиране дейности; категориите разходи, допустими за финансиране и условията за допустимост на разходите; начина на подаване на заявленията за подкрепа; документите, които следва да бъдат представени др. Съгласно раздел 21 – „Ред за подбор /административно съответствие и допустимост/ на заявленията за подкрепа“, подборът на заявленията се основава на принципа на финансиране, основано на нуждите – съответствие с основните предизвикателства пред бизнеса/икономиката, като за финансиране ще бъдат предложени заявленията, които съответстват на критериите за подбор (оценка на административно съответствие и допустимост на заявленията), до изчерпване на финансовия ресурс по схемата. Предвидено е, че подбор на заявленията ще се извършва съгласно Критериите и методологията за подбор на заявленията, посочени в Приложение 2 към Условията за кандидатстване и условията за изпълнение, като при извършването на подбора ще се проверява дали заявлението за подкрепа се отнася за обявената схема за набиране на заявления; дали са налице са всички документи, представени и попълнени съгласно изискванията, посочени в т. 24 от Условията за кандидатстване и условията за изпълнение и дали въз основа на Формуляра за кандидатстване и представените документи е налице съответствие на кандидатите и заявлението за подкрепа с критериите за подбор (административно съответствие и допустимост), посочени в Условията за кандидатстване и условията за изпълнение и дали кандидатите отговарят на изискванията за крайните ползватели.

Съгласно Условията за кандидатстване и условията за изпълнение /раздел 27 „Допълнителна информация“/, НАП взема мотивирано решение за отказ за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ в следните случаи: 1. за всяко заявление за подкрепа, което не отговаря на изискванията за подкрепа; 2. за заявления за подкрепа, при които се предвижда финансиране в нарушение на чл.4, ал. 4 на ЗУСЕСИФ; 3. на кандидат, който не отговаря на изискванията за краен ползвател или не е представил в срок доказателства за това;  4. за заявления за подкрепа, при които държавната помощ е недопустима и 5. за заявления за подкрепа при декларирани данни, които не се потвърждават от извършените служебни проверки и в резултат от установеното несъответствие кандидатите не отговарят на изискванията на условията за кандидатстване.

В утвърдените Критерии и методология за оценка на проектни предложения по Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020, Схема за набиране на заявления за подкрепа BG16RFOP002-2.101 „Подкрепа чрез оборотен капитал за МСП, засегнати от временните противоепидемични мерки ІІ“ /Приложение № 2 към Условията за кандидатстване и условията за изпълнение/, са разписани критериите, по които се извършва проверка дали кандидатът съотв. заявеното искане за подпомагане, отговарят на изискванията, предвидени в условията за подпомагане, както и източниците на информация за тази проверка.

            Жалбоподателят в настоящото производство – „ФРЕНД 2018“ ЕООД, гр. Стара Загора, е кандидатствал за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по Оперативна програма "Иновации и конкурентоспособност" 2014-2020, по Схема за набиране на заявления за подкрепа BG16RFOP002-2.101 „Подкрепа чрез оборотен капитал за МСП, засегнати от временните противоепидемични мерки ІІ“, за преустановена съгласно заповеди на Министъра на здравеопазването дейност през периода 22.03.2021г. – 11.04.2021г., с подадено на 17.06.2021г. чрез Информационната система за управление и наблюдение на Структурните инструменти на ЕС в България (ИСУН 2020)  Проектно предложение  рег. № BG16RFOP002-2.101-0638. С подаденото заявление е кандидатствано за безвъзмездно финансово подпомагане за преустановилия дейност обект – кафене в гр. Стара Загора, ул. „Г. С. Раковски“ № 94, КИД 56.30 „Дейност на питейни заведения“. Видно от подадения Формуляр за кандидатстване, в т.I „Данни за кандидата“, в поле „Основна икономическа дейност на кандидата“ е посочено „Дейност на питейни заведения“ с код 56.30. Към заявлението са приложени изискуемите се декларации.

            С писмо, изпратено чрез ИСУН 2020, „ФРЕНД 2018“ ЕООД е уведомено, че в хода на извършената служебна проверка на подаденото от кандидата за финансово подпомагане заявление, е установено, че дружеството кандидатства за подпомагане за период 22.03.2021г. – 11.04.2021г., като не посочва оборот за референтния период през 2019г. (22.03.2019г. – 11.04.2019г.). Оборотът бил посочен в т.2.101.2.3 „Декларация за оборот от преустановена дейност, за която се иска предоставяне на подпомагане“, в която оборот посочват само кандидатите, започнали/ възобновили дейност след 01.01.2020г. От направената служебна проверка било установено, че дружеството е извършвало дейност в обекта, за който кандидатства, в периода м. ноември 2019г. – м. декември 2019г., поради което дружеството не попада в тази хипотеза защото обектът, с който кандидатства, е осъществявал дейност през 2019г. Посочено е в писмото, че при липса на реализиран оборот за референтния период на периода на преустановяване на дейността в изпълнение на заповед/и на Министъра на Здравеопазването, кандидатът „ФРЕНД 2018“ ЕООД не отговаря на условията за подпомагане, като кандидатът може да оттегли своето заявление като подаде писмено искане пред НАП, подписано с електронен подпис.

             

На подаденото от „ФРЕНД 2018“ ЕООД Заявление рег. № BG16RFOP002-2.101-0638 за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по ОПИК 2014-2020 по Схема за набиране на заявления за подкрепа BG16RFOP002-2.101 „Подкрепа чрез оборотен капитал за МСП, засегнати от временните противоепидемични мерки ІІ“, е извършено оценка на административно съответствие и допустимост на заявлението. Съгласно представения Формуляр за оценка на проект на кандидата „ФРЕНД 2018“ ЕООД, на кандидата следва да се откаже финансова помощ по ОПИК 2014-2020 по Схема за набиране на заявления за подкрепа BG16RFOP002-2.101 „Подкрепа чрез оборотен капитал за МСП, засегнати от временните противоепидемични мерки“, поради липса на реализиран оборот за референтния период на периода на преустановяване на дейността в изпълнение на заповед/и на Министъра на здравеопазването.  

 

            С оспорената в настоящото съдебно производство Заповед № З-ЦУ-2637/ 03.08.2021г., издадена от Изпълнителния директор на НАП, на основание чл.10, ал.1, т.1 и т.18 от Закона за Националната агенция за приходите, чл.26б от Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на Народно събрание от 13.03.2020г., и за преодоляване на последиците и Решение на Министерския съвет № 947 от 18.12.2020г., е отказано предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020 по Схема за набиране на заявления за подкрепа BG16RFOP002-2.101 „Подкрепа чрез оборотен капитал за МСП, засегнати от временните противоепидемични мерки ІІ“, на „ФРЕНД 2018“ ЕООД по Заявление рег. № BG16RFOP002-2.101-0638. От фактическа страна обжалваният административен акт се основава на обстоятелството, че при извършена служебна проверка на подаденото Заявление рег. № BG16RFOP002-2.101-0638 от „ФРЕНД 2018“ ЕООД, за съответствие с Условията за кандидатстване и условията за изпълнение за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по ОПИК 2014-2020, е установено, че лицето не е реализирало оборот в референтния период на периода на преустановяване на дейността, съгласно заповедите на Министъра на здравеопазването. Посочено е, че лицето кандидатства за подпомагане за период 22.03.2021г. – 11.04.2021г., като в проектното предложение, в т.2.101 1.3 „Декларация за оборот от преустановената дейност, за която се иска предоставяне на подпомагане“, кандидатът не посочва оборот за референтния период през 2019г. (22.03.2019г. – 11.04.2019г.). Оборотът бил посочен в т.2.101 2.3 „Декларация за оборот от преустановена дейност, за която се иска предоставяне на подпомагане“, в която оборот посочват само кандидатите, започнали/ възобновили дейност след 01.01.2020г. Дружеството не попада в тази хипотеза защото обектът, с който кандидатства, е осъществявал дейност през 2019г. /в периода м. ноември 2019г. – м. декември 2019г./, което е установено от направената служебна проверка. В заключение е прието, че при липса на реализиран оборот за референтния период на периода на преустановяване на дейността в изпълнение на заповед/и на Министъра на здравеопазването, кандидатът не отговаря на условията за подпомагане.

            По делото са представени и приети като  доказателства документите, съдържащи се преписката по издаване на оспорения административен акт, в т.ч подаденото от „ФРЕНД 2018“ ЕООД Заявление рег. № BG16RFOP002-2.101-0638 за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ с приложенията към него; Административен договор от 19.01.2021г. с Допълнително споразумение към него; Условия за кандидатстване и условия за изпълнение за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по ОПИК 2014-2020г. по Схема за набиране на заявления за подкрепа BG16RFOP002-2.101 „Подкрепа чрез оборотен капитал за МСП, засегнати от временните противоепидемични мерки ІІ“; Критерии и методология за оценка на проектни предложения; Формуляр за оценка на проект на кандидата „ФРЕНД 2018“ ЕООД и др.

            Съдът, като обсъди събраните по делото доказателства във връзка с направените в жалбата оплаквания, доводите и становищата на страните и като извърши цялостна проверка на законосъобразността на оспорения административен акт на основание чл. 168, ал.1 във връзка с чл.146 от АПК, намира за установено следното:

            Оспорването, като направено от легитимирано лице с правен интерес - адресат обжалваната заповед за отказ за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ, в законово регламентирания срок по чл. 149, ал. 1 от АПК  и против административен акт, подлежащ на съдебно обжалване и контрол за законосъобразност, е процесуално допустимо.

           Разгледана по същество жалбата е основателна.

  С Решение № 947 от 18.12.2020г. на Министерски съвет на РБългария, с което на основание чл. 26б от Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на Народното събрание от 13 март 2020 г., и за преодоляване на последиците, е дадено съгласие Министерството на икономиката със средства по оперативна програма "Иновации и конкурентоспособност" да обяви процедура на директно предоставяне с конкретен бенефициент – НАП, Националната агенция за приходите е определена за администратор на помощта по мярка "Подкрепа чрез оборотен капитал за МСП, засегнати от временните противоепидемични мерки". С оглед на което оспорената заповед, с която е отказано предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по ОПИК 2014-2020г. по Схема за набиране на заявления за подкрепа BG16RFOP002-2.101 „Подкрепа чрез оборотен капитал за МСП, засегнати от временните противоепидемични мерки ІІ“ по подаденото от „ФРЕНД 2018“ ЕООД Заявление рег. № BG16RFOP002-2.101-0638, е издадена от материално компетентния орган – Изпълнителния директор на Националната агенция за приходите, при подписването на заповедта с валиден КЕП. 

 

Обжалваната заповед обаче е постановена в противоречие и при неправилно приложение на материалния закон и в несъответствие с целта на закона. Съображенията за това са следните:

 

            Съдебният контрол за материална законосъобразност на оспорения  административен акт обхваща преценката налице ли са установените от компетентния орган релевантни юридически факти /изложени като мотиви в акта/ и доколко същите се субсумират в нормата, възприета като правно основание за неговото издаване, съответно - следват ли се разпоредените с акта правни последици. В случая от фактическа страна постановеният от Изпълнителния директор на НАП отказ за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ на кандидата „ФРЕНД 2018“ ЕООД, от фактическа страна се основава на констатацията, че при извършена служебна проверка на подаденото Заявление рег. № BG16RFOP002-2.101-0638 от „ФРЕНД 2018“ ЕООД, за съответствие с Условията за кандидатстване и условията за изпълнение за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по ОПИК 2014-2020, е установено, че лицето не е реализирало оборот за референтния период на периода на преустановяване на дейността в изпълнение на заповеди на Министъра на здравеопазването, въз основа на което е формиран извод, че кандидатът не отговаря на условията за подпомагане.

При така изложените мотиви, на първо място не е ясно, в кои точно критерии за допустимост на кандидатите, условия за кандидатстване или условия за подпомагане, предвидени в чл.26б, ал.1 от Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на Народно събрание от 13.03.2020г., и за преодоляване на последиците; в Решение 947 от 18.12.2020г. на Министерски съвет на РБългария или в утвърдените със Заповед № З-ЦУ-2218/ 14.06.2021г. на Изпълнителния директор на НАП Условия за кандидатстване и условия за изпълнение за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по ОПИК 2014-2020, Схема за набиране на заявления за подкрепа BG16RFOP002-2.101 „Подкрепа чрез оборотен капитал за МСП, засегнати от временните противоепидемични мерки ІІ“, се субсумира установената от решаващия административен орган „липса на реализиран от кандидата „ФРЕНД 2018“ ЕООД оборот за референтния период на периода на преустановяване на дейността в изпълнение на заповеди на Министъра на здравеопазването“. 

Съгласно чл.26б, ал.1 от Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на Народно събрание от 13.03.2020г., и за преодоляване на последиците, на микро, малки и средни предприятия, които в изпълнение на заповед на министъра на здравеопазването при извънредна епидемична обстановка са преустановили дейността си след 1 ноември 2020г., се предоставят безвъзмездни средства в размер на процент от оборота им без ДДС за същия календарен период в рамките на периода от 1 март 2019г. до 29 февруари 2020г. включително, за срок до отпадането на съответното основание за преустановяване на дейността. За предприятия, които след 1 януари 2020 г. са започнали/възобновили дейност, която е преустановена в изпълнение на заповед на министъра на здравеопазването, безвъзмездните средства са в размер на процент от оборота им без ДДС за предходния месец на месеца, през който е преустановена дейността. В ал.2 на чл.26б е регламентирано, че средствата по ал. 1 се предоставят на микро, малки и средни предприятия, отговарящи на критерии и по ред, определени от Министерския съвет по предложение на Министъра на икономиката, като в процедура чрез подбор на проектни предложения може да участват и безвъзмездна финансова помощ може да бъде предоставена на лица, които нямат публични задължения по чл. 162, ал. 2, т. 1 и 7 от ДОПК преди 1 януари 2020г., установени с влязъл в сила акт на компетентен орган, или задълженията им са отсрочени, разсрочени или обезпечени, включително на лица, за които са налице основанията по чл. 54, ал. 1, т. 6 от ЗОП. С Решение 947 от 18.12.2020г. на Министерски съвет на РБългария, на основание чл. 26б от Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на Народното събрание от 13 март 2020г., и за преодоляване на последиците, е дадено съгласие Министерството на икономиката със средства по Оперативна програма "Иновации и конкурентоспособност" да обяви процедура на директно предоставяне с конкретен бенефициент - Националната агенция за приходите, като с решението са одобрени критерии и ред, по които НАП предоставя на микро-, малки и средните предприятия помощта. Като допустими са определени кандидатите, които са юридически лица или еднолични търговци, регистрирани съгласно Търговския закон или Закона за кооперациите или юридически лица, регистрирани съгласно Закона за юридическите лица с нестопанска цел, не по-късно от 01.10.2020г., които отговарят на изискванията за микро-, малко или средно предприятие съгласно Закона за малките и средни предприятия и Препоръка на Комисията от 6 май 2003 г. относно определението за микро-, малки и средни предприятия (ОВ L 124, 20.5.2003 г., стр. 36), които са преустановили или ограничили дейността си в резултат на заповеди на Министъра на здравеопазването.  По идентичен начин, в утвърдените от Ръководителя на УО на ОПИК Условия за кандидатстване с проектни предложения за предоставяне на БФП по ОПИК 2014-2020 по Процедура чрез директно предоставяне BG16RFOP002-2.094 „Подкрепа чрез оборотен капитал за МСП, засегнати от временните противоепидемични мерки, чрез прилагане на схема за подпомагане от Национална агенция по приходите (НАП)“ /раздел 15/, е определено, че целевата група по процедурата чрез директно предоставяне на БФП, са крайните ползватели, към които е насочена подкрепата, която ще бъде предоставяна от НАП чрез нарочна схема, обявена и администрирана от НАП, насочена към микро, малки и средни предприятия, които са преустановили или ограничили дейността си в резултат на заповеди на министъра на здравеопазването за въвеждане на временни противоепидемични мерки,  а именно предприятия, в търговските обекти по отношение на които се заявява подкрепа, преустановили или ограничили дейността си в резултат на заповеди на Министъра на здравеопазването, свързани с въведени временни противоепидемични мерки на територията на страната. Следователно нито органът, който законът определя като материално компетентен да определи критериите, по които НАП ще предоставя БФП – Министерски съвет на РБългария, нито УО на ОПИК при определянето на целевата група по процедурата крайни ползватели на помощта, обвързват условията за допустимост на кандидатите /крайни ползватели, към които е насочена подкрепата/, съотв. условията за подпомагане, с изискването/условието за „реализиран от кандидата оборот за референтния период на периода на преустановяване на дейността в изпълнение на заповеди на Министъра на здравеопазването“. Доколкото НАП е определена единствено да прилага /обявява и администрира/ Схема за набиране на заявления за подкрепа BG16RFOP002-2.101 „Подкрепа чрез оборотен капитал за МСП, засегнати от временните противоепидемични мерки ІІ“ т.е НАП е единствено администратор на помощта по мярка "Подкрепа чрез оборотен капитал за МСП, засегнати от временните противоепидемични мерки" /т. 4 на Решение № 947 от 18.12.2020г. на МС/, очевидно НАП не е овластена да въвежда допълнителни изисквания и условия за подпомагане, непредвидени в Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на Народно събрание от 13.03.2020г., и за преодоляване на последиците и в Решение № 947 от 18.12.2020г. на МС. Нещо повече - в утвърдените със Заповед № З-ЦУ-2218/ 14.06.2021г. на Изпълнителния директор на НАП Условия за кандидатстване и условия за изпълнение за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по ОПИК 2014-2020, Схема за набиране на заявления за подкрепа BG16RFOP002-2.101 „Подкрепа чрез оборотен капитал за МСП, засегнати от временните противоепидемични мерки ІІ“, изискване /условие/ за реализиран от кандидата оборот за референтния период на периода на преустановяване на дейността, не е разписано нито като критерий за допустимост /респ. за недопустимост/ на кандидатите, нито като условие /изискване/ за подкрепа /подпомагане/. Съответно възприетото от решаващия административен орган, като обуславящо постановения отказ за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ на „ФРЕНД 2018“ ЕООД, че поради липса на реализиран оборот за референтния период на периода на преустановяване на дейността в изпълнение на заповед/и на Министъра на здравеопазването, кандидатът не отговаря на условията за подпомагане, не намира основание нито в закона, нито в Решение № 947 от 18.12.2020г. на МС и в определените с решението критерии за допустимост на кандидатите, нито в условията на Процедура за директно предоставяне BG16RFOP002-2.094 „Подкрепа чрез оборотен капитал за МСП, засегнати от временните противоепидемични мерки, чрез прилагане на схема за подпомагане от Национална агенция по приходите (НАП)“. Въз основа на регламентацията по чл.26б от Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на Народно събрание от 13.03.2020г., и за преодоляване на последиците и на определените от Министерски съвет на РБългария с Решение № 947 от 18.12.2020г. критерии за допустимост на кандидатите за подпомагане – крайни ползватели по процедура „Подкрепа чрез оборотен капитал за МСП, засегнати от временните противоепидемични мерки, чрез прилагане на схема за подпомагане от Национална агенция по приходите (НАП)“, релевантно за преценката за допустимостта на кандидатите е дали същите са преустановили или ограничили  дейността си за съответния период вследствие на въведените със заповеди на Министъра на здравеопазването временни противоепидемични мерки.   Съответно оценката за административно съответствие и допустимост по този критерий, е недопустимо да се основава на това дали е налице реализиран от кандидата оборот за референтния период на периода на преустановяване на дейността.

Действително, подпомагането по Схема за набиране на заявления за подкрепа BG16RFOP002-2.101 „Подкрепа чрез оборотен капитал за МСП, засегнати от временните противоепидемични мерки ІІ“, се извършва чрез предоставяне на безвъзмездни средства в размер на процент от оборота без ДДС на засегнатите от заповедите на МЗ дейности в рамките на периода от 22 март 2019г. до 30.04.2019г., който съответства на периода на преустановяване на дейността в рамките на подпомагания период 22 март – 30 април 2021г., като нормативно е предвидено единствено за предприятия, които след 01.01.2020г. са започнали или възобновили дейност, преустановена със заповеди на МЗ, да се взема предвид оборотът от преустановените дейности/ обекти за предходния месец на месеца, през който е преустановена дейността, за всеки от месеците до отпадане на съответното основание за преустановяване на дейността. В случая от фактическа страна не е спорно по делото, че осъществяването на дейността, преустановена в периода 22 март – 11.04.2021г. вследствие на въведените със заповеди на Министъра на здравеопазването временни противоепидемични мерки, кандидатът „ФРЕНД 2018“ ЕООД е започнал да осъществява през м. ноември 2019г. В тази връзка очевидно е, че за референтния период на периода на преустановяване на дейността / от 22 март 2019г. до 11.04.2019г./, кандидатът не е осъществявал дейност и съотв. не е реализирал оборот.  Но доколкото оборотът от засегнатите от заповедите на МЗ дейности в рамките на определен референтен период, законът, в разпоредбата на чл.26б от Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на Народно събрание от 13.03.2020г., и за преодоляване на последиците, регламентира единствено като основа, върху която се определя размера на безвъзмездното финансово подпомагане, а не като условие за предоставяне на безвъзмездната финансова помощ, съдът счита, че ако е установено, че кандидатът отговаря на критериите за допустимост и по отношение на него не е налице някое от предвидените в Условията за кандидатстване и Условия за изпълнение основания за отказ за предоставяне на финансова помощ, не може да бъде отречено правото на кандидата да получи заявеното подпомагане за засегнатата /преустановена или ограничена/ в периода 22 март – 30 април 2021г. дейност в резултат на заповеди на министъра на здравеопазването за въвеждане на временни противоепидемични мерки.

 

Наличието на непълнота на нормативната уредба – неуреден случай за определяне размера на помощта на кандидати, които са изпълнили критериите за допустимост и условията /изискванията/ за подпомагане по Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020 по Схема за набиране на заявления за подкрепа BG16RFOP002-2.101 „Подкрепа чрез оборотен капитал за МСП, засегнати от временните противоепидемични мерки ІІ“, но са започнали осъществяването на засегната дейност през м. ноември 2019г., не може да обуслови постановяването на отказ да се предостави безвъзмездна финансова помощ на правоимащото лице. Целта на закона /оказване на адекватна подкрепа на засегнатите икономически субекти, чрез осигуряване на оборотен капитал за регистрирани в РБългария микро, малки и средни предприятия, засегнати от въведените със заповеди на МЗ временни противоепидемични мерки и преустановили/ограничили дейността си за съответния период/, изисква за този неуреден случай, на основание чл.46, ал.2 от ЗНА, да се приложат разпоредбите, които се отнасят до подобни случаи. Такава разпоредба в случая е нормата на чл.26б, ал.1, изр. второ от Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на Народно събрание от 13.03.2020г., и за преодоляване на последиците и при правоприлагане по аналогия на посочената норма, съдът счита, че размера на следващата се на кандидата "ФРЕНД 2018“ ЕООД безвъзмездна финансова помощ трябва да бъде определен като процент от оборота без ДДС за предходния месец на месеца, през който е преустановена дейността на предприятието.

 

            Въз основа на гореизложеното съдът приема, че по отношение на „ФРЕНД 2018“ ЕООД са изпълнени всички условия по критериите за допустимост на кандидатите, за подпомагане по Схема за набиране на заявления за подкрепа BG16RFOP002-2.101 „Подкрепа чрез оборотен капитал за МСП, засегнати от временните противоепидемични мерки ІІ“. Очевидно кандидатът е юридическо лице, регистрирано по ТЗ преди 01.10.2020г.; отговаря на изискванията за микро-предприятие съгласно Закона за малките и средни предприятия, Препоръка на Комисията от 6 май 2003 г. относно определението за микро-, малки и средни предприятия (ОВ L 124, 20.5.2003 г., стр. 36); по отношение на кандидата са изпълнени критериите за допустимост по т.11.1.5; т.11.1.6 и т.11.1.7 от Условията за кандидатстване и условията за изпълнение; кандидатът е преустановил дейност в търговския обект, по отношение на който се заявява подкрепа /кафене в гр. Стара Загора, ул. „Г. С. Раковски“ № 94, КИД 56.30 „Дейност на питейни заведения“/, в резултат на въведени със заповеди на Министъра на здравеопазването противоепидемични мерки, като безспорно дейността на дружеството е засегната от прилагането на тези мерки. Кодът на преустановената икономическата дейност, извършвана в обекта, попада в кодовете/ секторите съгласно КИД – 2008, за които кандидатите могат да заявят подкрепа по Схема за набиране на заявления за подкрепа „Подкрепа чрез оборотен капитал за МСП, засегнати от временните противоепидемични мерки ІІ“ – т.е изпълнени са и изискванията по критерия за допустимост на подпомагането по т.11.1.4 от Условията за кандидатстване. Подаденото заявление за подкрепа отговаря на изискванията за подкрепа, регламентирани в чл.26б, ал.1 от Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на Народно събрание от 13.03.2020г., и за преодоляване на последиците и на определените с Решение № 947 от 18.12.2020г. на МС критерии за допустимост на кандидатите за подпомагане. Кандидатът отговаря и на изискванията за краен ползвател и попада в определената целева група, към която е насочена подкрепата, предоставяна от НАП, съгласно утвърдените от Ръководителя на УО на ОПИК Условия за кандидатстване с проектни предложения за предоставяне на БФП по ОПИК 2014-2020 по Процедура чрез директно предоставяне BG16RFOP002-2.094 „Подкрепа чрез оборотен капитал за МСП, засегнати от временните противоепидемични мерки, чрез прилагане на схема за подпомагане от Национална агенция по приходите (НАП)“ /раздел 15/. Заявлението за подкрепа не се свързва с недопустима държавна помощ или с финансиране, в нарушение на чл.4, ал.4 на ЗУСЕСИФ. Следователно по отношение на кандидата „ФРЕНД 2018“ ЕООД не е налице нито една от разписаните в Условията за кандидатстване и условията за изпълнение /раздел 27 „Допълнителна информация“/ хипотези, предвидени като основание за постановяване на решение за отказ за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ. А както беше посочено, противно на приетото в обжалваната заповед, липсата на реализиран оборот за референтния период на периода на преустановяване на дейността в изпълнение на заповед/и на Министъра на здравеопазването, не обуславя несъответствие на кандидата с критериите за допустимост и с изискванията/условията за кандидатстване и/или  подпомагане и съотв. това обстоятелство е ирелевантно за извършвания подбор /оценка на административно съответствие и допустимост на заявлението/.

С оглед на гореизложеното необоснован, от гл.т на установените факти и обстоятелства и неправилен, от гл.т на закона, е формираният от решаващия административен орган извод, че по отношение на заявеното от „ФРЕНД 2018“ ЕООД искане по Схема за набиране на заявления за подкрепа BG16RFOP002-2.101 „Подкрепа чрез оборотен капитал за МСП, засегнати от временните противоепидемични мерки ІІ“, се следва постановяване на отказ за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ.

            Оспорената заповед е постановена и в несъответствие с целта на закона – оказване на адекватна подкрепа на засегнатите икономически субекти, чрез осигуряване на оборотен капитал за регистрирани в РБългария микро, малки и средни предприятия, засегнати от въведените със заповеди на МЗ временни противоепидемични мерки и преустановили/ограничили дейността си за съответния период, за преодоляване на икономическите последствия и за справяне с последиците от пандемията COVID-19, в съответствие със специфичната цел 2.3. „Смекчаване на последиците от епидемичния взрив от COVID-19 върху българските МСП“ на Инвестиционен приоритет 2.2. на Приоритетна ос 2 на ОПИК. Доколкото заявителят „ФРЕНД 2018“ ЕООД без съмнение попада в определената от УО на ОПИК по Процедура чрез директно предоставяне BG16RFOP002-2.094 „Подкрепа чрез оборотен капитал за МСП, засегнати от временните противоепидемични мерки, чрез прилагане на схема за подпомагане от Национална агенция по приходите (НАП)“, целева група крайни ползватели, към които е насочена подкрепата -  микро, малки и средни предприятия, които са преустановили или ограничили дейността си в резултат на заповеди на министъра на здравеопазването за въвеждане на временни противоепидемични мерки и съответно е изпълнил определените с Решение № 947 от 18.12.2020г. на МС критерии за допустимост на кандидатите за подпомагане, отказът за предоставяне на БФП на дружеството, основан на прието като неизпълнено условие за подпомагане, което не е нормативно предвидено като критерий за допустимост или като условие за подпомагането, се явява и несъответен на законово предвидената цел на помощта по мярката „Подкрепа чрез оборотен капитал за МСП, засегнати от временните противоепидемични мерки“.

С оглед на гореизложеното съдът намира, че оспорената Заповед № З-ЦУ-2637/ 03.08.2021г. на Изпълнителния директор на НАП, като издадена в противоречие и при неправилно приложение на материалния закон и в несъответствие с целта на закона, следва да бъде отменена, като незаконосъобразна. На основание чл.173, ал.2 от АПК, преписката следва да бъде изпратена на компетентния административен орган, за ново разглеждане и произнасяне по подаденото от „ФРЕНД 2018“ ЕООД Заявление рег. № BG16RFOP002-2.101-0638, при спазване на задължителните указания по тълкуването и прилагането на закона, вкл. за определяне размера на безвъзмездната финансова помощ при правоприлагане по аналогия, на основание чл.46, ал.2 от ЗНА, на нормата на чл.26б, ал.1, изр. второ от Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на Народно събрание от 13.03.2020г., и за преодоляване на последиците.

 

            Предвид изхода на делото и на основание чл.143, ал.1 от АПК, искането на жалбоподателя за присъждане на направените разноски следва да бъде уважено, като Национална агенция за приходите следва да бъде осъдена за заплати на  „ФРЕНД 2018“ ЕООД сумата от 50 лева, представляваща внесена държавна такса.

 

            Водим от горните мотиви и на основание чл.172, ал.2, предложение второ и чл.173, ал.2 от АПК, Старозагорският административен съд 

 

                           Р     Е     Ш     И  :

 

            ОТМЕНЯ по жалба на „ФРЕНД 2018“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. Стара Загора, кв. „Железник“, ул. „Капитан Никола Андреев“ 19, ет.4, ап.17, представлявано от С.Х.П., Заповед № З-ЦУ-2637/ 03.08.2021г., издадена от Изпълнителния директор на НАП, с която е отказано предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020 по Схема за набиране на заявления за подкрепа BG16RFOP002-2.101 „Подкрепа чрез оборотен капитал за МСП, засегнати от временните противоепидемични мерки ІІ“ по Заявление рег. № BG16RFOP002-2.101-0638 на „ФРЕНД 2018“ ЕООД,  като незаконосъобразна.

 

            ИЗПРАЩА преписката на Изпълнителния директор на Националната агенция за приходите, за ново разглеждане и произнасяне по подаденото от „ФРЕНД 2018“ ЕООД ЕИК *********, Заявление рег. BG16RFOP002-2.101-0638 от 17.06.2021г. за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по Оперативна програма "Иновации и конкурентоспособност" 2014-2020 по Схема за набиране на заявления за подкрепа BG16RFOP002-2.101 „Подкрепа чрез оборотен капитал за МСП, засегнати от временните противоепидемични мерки ІІ“, при спазване на задължителните указания по тълкуването и прилагането на закона.

 

            ОСЪЖДА Националната агенция за приходите, да заплати на „ФРЕНД 2018“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. Стара Загора, кв. „Железник“, ул. „Капитан Никола Андреев“ 19, сумата от 50 /петдесет/ лева, представляваща направените от жалбоподателя по делото разноски.

 

            Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховния административен съд в 14 дневен срок от съобщаването му на страните. 

 

 

           

                                                                                  СЪДИЯ: