Решение по дело №402/2019 на Районен съд - Велинград

Номер на акта: 183
Дата: 11 декември 2019 г. (в сила от 1 януари 2020 г.)
Съдия: Иванка Николова Пенчева
Дело: 20195210200402
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 10 октомври 2019 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

гр. Велинград, 11.12.2019 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

РАЙОНЕН СЪД ВЕЛИНГРАД, на единадесети ноември две хиляди и деветнадесета година в публично заседание в състав:

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ИВАНКА ПЕНЧЕВА

при секретаря Павлина Матушева

като разгледа докладваното от съдия Пенчева наказателно административен характер дело № 402 по описа за 2019 г.,  за да се произнесе взе предвид следното:

         Производството е по реда на чл. 59 и следващите от ЗАНН.

         Образувано е по жалба на „Стил и уют“ ЕООД, ЕИК ********* против Наказателно постановление № 431261-F 475367/23.04.2019 г. на Началника отдел „Оперативни дейности“-Пловдив в Централно управление на НАП, с което на  жалбоподателя,  за нарушение на чл. 39, ал. 5 от Наредба Н-18 от 13.12.2006 г. за регистриране и отчитане на продажби в търговските обекти и изискванията към софтуерите за управлението им и изисквания към лицата, които извършват продажби чрез електронен магазин, във вр. чл. 118, ал. 4, т. 1 ЗДДС,   е наложено наказание „имуществена санкция“ в размер на 500 лв.,  на осн. чл. 185, ал. 2, вр.ал. 1 от ЗДДС.

        Релевират се доводи за материална и процесуална незаконосъобразност на наказателното постановление  и се иска неговата отмяна. Твърди се, че в нарушение на чл. 17 ЗАНН  извършените при проверката на органите по приходите от жалбоподателя няколко нарушения не са разгледани от административнонаказващия орган в едно производство.

        Счита, че в резултат на неправилно интерпретиране на установените факти са формирани  незаконосъобразни правни изводи относно осъществен състав на нарушение.

           В съдебно заседание  жалбоподателят,  поддържа жалбата. Излага пространни възражения за незаконосъобразността на обжалвания акт. 

         Органът, издал наказателното постановление, чрез юрисконсулт Трифонов, счита жалбата за неоснователна и моли наказателното постановление да бъде потвърдено.

          Жалбата е подадена в законоустановения срок по чл. 59, ал. 2 ЗАНН /наказателното постановление е  връчено на жалбоподателя на 26.06.2019 г.,  а жалбата е подадена на 03.07.2019 г./, от лице с правен интерес да го обжалва, поради което е процесуално допустима.

      След като обсъди събраните по делото писмени и гласни доказателства, съдът намира за установено следното:

      При извършена проверка за спазване на данъчното и осигурителното законодателство на 21.02.2019г., на търговски обект по см. на § 1, т. 41 от ДР на ЗДДС- „Вили Уют“, находящ се в „Цигов чарк“, стопанисван от „Стил и Уют“ ЕООД,  служителите на ТД НАП Пловдив- актосъставителят старши инсп. по приходите С.Е.С., в присъствието на свидетеля Р.О.С.,   установили, че наличната в обекта книга за дневни финансови отчети за 2019 г. за въведеното в експлоатация фискално устройство „TREMOL ZM-KL-VL“,  рег. № в НАП 4023465, ИН ZK053213  и ИН на ФП 50114590,  не  е прошнурована, дните без регистрирани продажби не се отбелязват в книгата за ДФО и не са вписани на първата страница номерата на касовите бележки от кочан. Книгата за дневните финансови отчети се съхранявала в обекта и жалбоподателят е  започнал да я води на 16.02.2019 г. За констатациите от проверката е съставен  Протокол за извършена проверка № 0397143 от 21.02.2019 г., подписан от управителя на  жалбоподателя и проверяващите.

          Съобразно установеното е прието, че с непрошнуроване на книгата за дневните финансови отчети, дружеството е осъществило състав на нарушение на  чл. 39, ал. 5 от Наредба Н-18 от 13.12.2006 г.

           За извършеното административно нарушение на данъчното законодателство  на „Стил и Уют“ ЕООД бил съставен АУАН № F 475367 от  06.03.2019 г., за това че в качеството си на лице по чл. 3 от Наредба Н-18 от 13.12.2006 г. на Министъра на финансите за регистриране  и отчитане чрез фискални устройства на продажбите в търговските обекти, изискванията към софтуерите за управлението им и изискванията към лицата, които извършват продажби чрез електронен магазин,  не е изпълнило задължението си да съхранява отчетите в хронологичен ред в прономерована и прошнурована книга за дневните финансови отчети,   с което е нарушил  разпоредбите на чл. 39, ал. 5 на Наредба Н-18 от 13.12.2006 г., във вр. с чл. 118, ал. 4 , т. 1 ЗДДС. Прието е

          Срещу съставения акт са подадени  възражения на 11.03.2019 г. от дружеството жалбоподател.

           Въз основа на акта е издадено обжалваното наказателно постановление, с което на жалбоподателя, е наложено административно наказание „имуществена санкция“ в размер на 500 лв. на осн. чл. 185, ал. 2 ЗДДС, във вр. чл. 185, ал. 1 ЗДДС.   И в двата акта  фактическите обстоятелства във връзка с извършване на деянието и   дееца са отразени по идентичен начин. По идентичен начин е посочена нарушената разпоредба.

         При така установената фактическа обстановка, се налагат следните правни изводи

         Актът за установяване на нарушение №  F 475367 от 06.03.2019 г  и обжалваното наказателно постановление са издадени от органи оправомощени съобразно чл. 7, ал. 1, т. 4 и т. 3, ЗНАП във вр. със Заповед № ЗЦУ-ОПР-17 от 17.05.2018 г. на Изпълнителния директор на НАП /т. 2.1 и т.1.1/, във вр.  чл. 193, ал. 1 и ал. 2 ЗДДС, в сроковете по чл. 34 ЗАНН.   

         Въпреки това в административнонаказателното производство е допуснато съществено процесуално нарушение, което е довело до опорочаването му от самото начало и до незаконосъобразност на издаденото НП.  Видно е, че приложения по административнонаказателната преписка АУАН не е подписан от актосъставителя, а съдържа подпис единствено на свидетеля по акта. Съгласно чл.36 ал.1 ЗАНН административно наказателното производство започва със съставяне на акт за установяване на нарушението, а чл.43 ал.1  определя, че същият следва да бъде подписан от актосъставителя, поне един от посочените свидетели и от нарушителя.  Следователно административнонаказателното производство като съвкупност от последователни действия по установяване на нарушението, откриване на нарушителя, определяне и налагане на наказанието, както и неговото изпълнение, в настоящият случай е опорочено  с неподписване на акта за установяване на административно нарушение от актосъставителя. Това нарушение е съществено и се следва да се приравни на липсата на АУАН. Последния като официален документ по смисъла на чл.93 т.5 от НК ,чрез подписа на актосъставителя служи като доказателство, че  е издаден по установения ред и форма от длъжностно лице в кръга на службата му или от представител на обществеността в кръга на възложената му функция. Неподписания АУАН не може да обуслови целените от закона правни последици и да постави началото на административно наказателното производство. Не може да се прецени дали посоченият като актосъставител действително е издал същия и да се прецени компетентността му.     Юридическият ефект на АУАН може да се прояви само ако е редовно съставен. Само валидно съставеният АУАН е годен да осъществи присъщите на тази категория актове констатираща, обвинителна и сезираща функции. Предвид характера и значението на АУАН да обезпечи по-нататъшното надлежно развитие на административнонаказателното производство, неподписването му от съставителя представлява съществено нарушение, опорочаващо самото административнонаказателно производство. С предвиденото в чл.43 ал.1 от ЗАНН изискване АУАН да е подписан от съставителя и поне от един от свидетелите, посочени в него и да се предяви на нарушителя да се запознае със съдържанието му и да го подпише, подписът на актосъставителя е възприет като част от производството по съставянето на АУАН, независимо от посочването в него на собственото, бащиното и фамилното име на съставителя и длъжността му, изброени като задължителни реквизити на АУАН в чл.42 т.1 от ЗАНН. Неподписването на акта от неговия съставител води до такова съществено нарушение във формата му, което би могло да се приравни на липса на издаден акт. Въпросното нарушението е съществено.   Тази нередовност не може да се отстрани по реда на чл.53 ал.2 от ЗАНН, предвид че в разглеждания случай допуснатата нередовност на АУАН - неподписването му от актосъставителя, е съществена и не би могла да се „санира” след предявяването на АУАН на нарушителя, а и в случая не е.  Подписът служи за удостоверяване авторството на документа и следва да се счита, че липсата му е равнозначна на непосочване на името на съставителя. Това препятства възможността съдът  да извърши проверка дали АУАН е издаден от компетентно лице. Порокът във формата на АУАН не може да бъде отстранен в съдебното производство по обжалване на наказателното постановление чрез показанията на актосъставителя, че той е авторът на документа. С оглед изложеното, допуснатото нарушение е достатъчно основание издаденото въз основа на неподписан, а оттам и недействителен АУАН, наказателно постановление да бъде отменено. Поради санкционния характер на производството по ЗАНН, в тежест на административнонаказващия орган е да проведе законосъобразна процедура, започнала и завършила със законосъобразни актове, въз основа на които да докаже обективираните в тях твърдения с валидни доказателства, като  е ирелевантно дали неподписването на акта се дължи на технически пропуск.

       Така допуснатото съществено процесуално нарушение е достатъчно основание за отмяна на наказателното постановление, без да се разглежда неговата материална законосъобразност.

        Независимо от това следва да се посочи, че след съставяне на АУАН и към момента на  постановяване на настоящото решение,   разпоредбата на чл. 39, ал. 5 от Наредба Н-18/13.12.2006 г.  е претърпяла изменение и в сегашната си редакция не вменява задължение на лицата по чл. 3,  използващи ФУ и ИАСУТД да съхраняват  отпечатани отчети в прономерована и прошнурована книга. Задължението продължава да съществува за лицата, използващи ЕСФП, а именно такива, които извършват продажби на течни горива чрез средства за измерване на разход. С това изменение отпада съставът на нарушението-основание за   възникване на административнонаказателна отговорност за жалбоподателя. Предвид че съгласно чл. 193, ал. 1 ЗДДС  установяването на нарушенията на този закон и на нормативните актове по прилагането му, издаването, обжалването и изпълнението на наказателните постановления се извършват по реда на Закона за административните нарушения и наказания, приложение намира чл. 3, ал. 2 ЗАНН и наказателното постановление следва да бъде отменено, предвид прилагането на последващата по-благоприятната материалноправна норма  до влизането му в сила.

 

      По тези съображения, настоящият състав на Районен съд Велинград

 

Р Е Ш И:

          ОТМЕНЯ  Наказателно постановление  431261-F 475367/23.04.2019  г. на Началника отдел „Оперативни дейности“-Пловдив в Централно управление на НАП,   с което на  „Стил и уют“ ЕООД, ЕИК *********    за нарушение на чл. 39, ал.5 от Наредба Н-18 от 13.12.2006 г. за регистриране и отчитане на продажби в търговските обекти и изискванията към софтуерите за управлението им и изисквания към лицата, които извършват продажби чрез електронен магазин, във вр. чл. 118, ал. 4, т. 1 ЗДДС,   е наложено наказание „имуществена санкция“ в размер на 500 лв.,  на осн. чл. 185, ал. 2, вр.ал. 1 от ЗДДС.

 

          Решението подлежи на обжалване   пред   Административен съд Пазарджик, в 14-дневен срок от получаване на съобщението до страните за постановяването му.

 

РАЙОНЕН СЪДИЯ

Иванка Пенчева