Определение по дело №277/2021 на Административен съд - Русе

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 4 юни 2021 г.
Съдия: Димитринка Емилова Купринджийска
Дело: 20217200700277
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 7 май 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

№ 20

 

гр. Русе, 03.06.2021 год.

 

                       В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

Административен съд - Русе, II-ри състав, в закрито заседание на трети юни през две хиляди двадесет и първа година в състав:

 

Съдия: Димитринка КУПРИНДЖИЙСКА

 

като разгледа докладваното от съдията административно дело № 277 по описа за 2021 година, за да се произнесе, взе предвид:

 

Производството е по реда на чл. 159 т. 1 и чл. 250 и следващите от Административнопроцесуалния кодекс (АПК).

Образувано е по постъпила жалба от адв.Г.М.Г. *** в качеството му на пълномощник на А.А.И. от гр.Русе, срещу незаконни действия на Директора на Регионална дирекция „Автомобилна администрация“ – Русе, изразяващи се в отказ да върне иззети със ЗППАМ № РД-14-116/11.01.2021 г. на директора на РД АА - Русе 1 брой табела с рег.№ Р 1136КН и свидетелство за регистрация на МПС № *********, изд. на 30.07.2020 г.

С допълнение към жалба вх.№ 1922/14.05.2021 г., депозирано в отговор на дадени от съда указание, жалбоподателят уточнява, че  обжалва незаконното държане от страна на административния орган на 1 брой табела с рег.№ Р 1136КН и свидетелство за регистрация на МПС № *********, изд. на 30.07.2020 г., което е без правно основание, като иска да бъде прекратено това незаконно поведение.

В жалбата се излагат доводи за незаконосъобразно държане от страна административния орган на цитираните вещи, предвид обстоятелството, че наложената с наказателното постановление глоба е заплатена, а от друга страна нарушението, заради което е наложена ЗППАМ № РД-14-116/11.01.2021 г. на директора на РД АА – Русе, е преустановено. Изтъкват се и съображения, свързани с обстоятелството, че нито ЗППАМ, нито АУАН и НП са съставяни срещу жалбоподателя, а срещу трето, неучастващо в производството лице, въпреки, че автомобила, за който се отнасят регистрационната табела и СРМПС са собственост именно на жалбоподателя.  

Иска се да се постанови съдебен акт, с който да се преустанови незаконното поведение и да бъде задължен административния орган да върне на жалбоподателя регистрационната табела и СРМПС.

Претендират се и разноски.

         Ответникът по жалбата – директорът на РД „Автомобилна администрация“ - Русе изразява становище за неоснователност на жалбата.

         В изпълнение на разпореждането на съда по чл. 252, ал.2 от АПК е представена административната преписка и становище по случая от директора на РД АА - Русе, според което ЗППАМ № РД-14-116/11.01.2021 г. е обжалвана  от , срещу когото са били издадени както ЗППАМ, така и НП, и по този повод е било образувано адм.д.№ 20/2021 г. по описа на АС – Силистра, приключило с постановено решение, което към настоящия момент е обжалвано пред ВАС. По отношение на иззетите със ЗППАМ регистрационна табела и СРМПС се посочва, че към 21.04.2021 г. е била заплатена наложената с НП глоба, но не било изпълнено другото основание, предвидено в чл. 106а ал. 7 ЗАвП, за връщане им, а именно – не е отстранено нарушението, заради което е била наложена ПАМ, поради което счита, че не е отпаднало основанието за прилагането на ПАМ.

Съдът, като взе предвид представените доказателства, обсъди доводите на страните и съобрази закона, намира за установено следното от фактическа и правна страна:

От служебно изисканите от съда справки и доказателства се установява, че при извършена проверка на 09.01.2021 г. от инспектор в отдел "Контрол" при РД"АА"-Русе, в района на ГКПП-Дунав мост, на изход от България, с товарен автомобил „Мерцедес Спринтер“ с рег.№ ****, собственост на А.А.И., управляван от В. А. Б., е извършван международен обществен превоз на 5 броя пътници, срещу заплащане, като на контролните органи не е представено заверено копие на лиценз, а автомобилът не е включен в списък към издаден лиценз за извършване на международен превоз на пътници, с което е нарушен чл. 6, ал.1 от ЗАПр. За констатираното нарушение е бил издаден АУАН № 285394/09.01.2021 г.

Със съставянето на акта са иззети и 1 брой табела с рег.№ Р1136КН и свидетелство за регистрация на МПС № *********, изд. на 30.07.2020 г., което е изрично  отбелязано в АУАН.

 В последствие е издадена и ЗППАМ № РД-14-116/11.01.2021 г. на директора на РД АА - Русе, с която, на основание чл. 107, ал.1, във вр.  чл. 106а, ал.1, т.1 б.“а“ и т. 4 б.“б“, ал. 2, т. 1 и т. 3 и ал. 7 ЗАвПр, е разпоредено: 1/. временно спиране от движение на процесния автомобил до отстраняване на нарушението, но за не повече от 12 месеца, чрез сваляне и отнемане на 1 брой табела с рег.№ Р 1136КН и свидетелство за регистрация на МПС № *********, изд. на 30.07.2020 г. и 2/. временно отнемане на СУМПС № ********* и контролния талон към него на Вергил Анчов Борисов до отстраняване на нарушението, но за не повече от една година.

Тази заповед, видно както от  писмо изх. № РД-14-116/11/14.05.2021 г. от РД АА – Русе, така и от писмо изх.№ 20/2021 от 25.05.2021 г. на АС – Силистра, е била обжалвана и в двете точки от  и по този повод пред АС – Силистра е било образувано адм.д.№ 20/2021 г., което е приключило с Решение № 41/01.04.2021 г. Към настоящия момент решението не е влязло в сила, тъй като е обжалвано.

По делото липсват данни заповедта за налагане на ПАМ да е връчена на собственика на автомобила.

Въз основа на АУАН № 285394/09.01.2021 г. е било издадено Наказателно постановление № 38-0000521/10.03.2021 г. на Директора на РД АА – Русе, с което за посоченото нарушение и на основание чл. 93 ал. 1 т. 1 ЗАвП, на  е била наложена глоба в размер на 2000 лв. НП е било връчено на  на 21.04.2021 г. По делото няма данни дали това НП е обжалвано, но наложената глоба е била заплатена от нарушителя на 21.04.2021 г., видно от приложеното по преписката платежно нареждане от същата дата.

Това платежно нареждане е било представено от жалбоподателя в настоящото производство пред РД АА – Русе на неустановена дата, при което служители на дирекцията са му обяснили при настъпването на какви обстоятелства могат да бъдат върнати иззетите със ЗППАМ документи – съгласно разпоредбите на чл. 106а ал. 1 т. 4 б. “б“ и ал. 7 ЗАвП, или според постановяване на влязло в сила съдебно решение по обжалваната заповед.  

Не е спорно по делото, а това се установява и от представените по делото писмени доказателства, че спряното от движение МПС е собственост на жалбоподателя А.А.И. с ЕГН: **********.

При тези данни, съдът прави следните изводи относно допустимостта на производството:

Разпоредбата на чл. 250 АПК дава средство за защита на всеки, на когото гарантирани от правото права и интереси са засегнати от фактически действия, извършвани от името на административния орган или от длъжностно лице от администрацията на органа. За да е допустимо искането по чл. 250 АПК е необходимо твърдяното фактическо действие да не е прекратено и да е налице правен интерес от търсената защита. А за да е основателно искането, фактическото действие трябва да не бъде основано на закон или на административен акт. В тежест на жалбоподателя е да докаже, че е извършено твърдяното действие, а в тежест на ответника, че то е извършено на правно основание..

   В случая жалбоподателя твърди, че административният орган държи без правно основание негови вещи - 1 брой табела с рег.№ Р 1136КН и свидетелство за регистрация на МПС № *********, изд. на 30.07.2020 г.

Настоящият съдебен състав счита, че така формулираното от жалбоподателя фактическо действие – държане на чужди движими вещи, не може да бъде годен предмет на оспорване. Съгласно разпоредбата на чл. 106а ал. 1 т. 1 б.“а“ ЗАвП за преустановяване на административните нарушения се прилагат следните принудителни административни мерки:временно спиране от движение на моторно превозно средство до отстраняване на нарушението, но за не повече от 12 месеца, с което се извършва превоз на пътници или товари, без да има издадено удостоверение за обществен превоз на пътници или товари или няма заверено копие към лиценза на Общността. Ал. 2 т. 1 от същата норма допълва, че налагането на принудителните административни мерки по ал. 1 се осъществява от органите по контрол чрез: сваляне на предната табела с регистрационен номер и отнемането й заедно с документа, удостоверяващ регистрацията на превозното средство, в случаите по ал. 1, т. 1 и 3, букви "б" и "в".

Анализът на цитираните разпоредби сочи, че фактическите действия, чрез които се налага ПАМ са именно свалянето на регистрационната табела и отнемането й заедно със СРМПС, което означава, че те са основани както на закона, така и на издаден административен акт - ЗППАМ. „Отнемането“ като фактическо действие в случая се осъществява чрез вземането на табелата и СРМПС от контролните органи и задържането им до момента, в който отпадне основанието за това. Т.е. „държането“ на тези вещи от административния орган не е отделно фактическо действие, а е част от „отнемането“, което  започва след „свалянето“ на регистрационната табела и се изразява във вземането и задържането й, както и на СРМПС, от контролните органи. При това положение се налага извода, че - на първо място не е налице твърдяното от жалбоподателя фактическо действие, а на второ място – дори и да се приеме, че жалбоподатгеля обжалва фактическото действие „отнемане“ (част от което е и държането), то същото не се извършва от директора на РД АА – Русе, както твърди жалбоподателя, а от органите по контрол – служители на РД АА – Русе. Т.е. в случая липсва фактическо действие, извършено от административния орган.

Липсата на годен предмет на оспорване прави жалбата недопустима, поради което същата следва да бъде оставена без разглеждане, а производството – прекратено.

За пълнота на изложението съдът намира за необходимо да отбележи и следното: В изложението на първоначалната жалба бяха наведени твърдения за „изричен отказ“ на административния орган да върне процесните вещи, както и такива за бездействие на административния орган във връзка с искане от страна на жалбоподателя за връщане на вещите. Поради наличието на противоречия и неясноти в жалбата, съдът е дал указания на жалбоподателя с разпореждане от 10.05.2021 г. да уточни какво точно обжалва – неоснователни действия, бездействия или административен акт. Въпреки това жалбоподателят е категоричен, че обжалва незаконно действие на директора на РД АА – Русе, като уточнява че това действие е „държането на чужди вещи“. Доколкото съдът е длъжен да се произнесе съгласно посочения от жалбоподателя предмет на спора, не следва да се коментират наведените в първоначалната жалба доводи за „изричен отказ“ и „бездействие“ да бъдат върнати отнетите вещи.    

Предвид изложеното и на основание чл. 159, т. 1 АПК, съдът

 

                                           О П Р Е Д Е Л И :

 

      ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на А.А.И. от гр.Русе, срещу незаконни действия на Директора на Регионална дирекция „Автомобилна администрация“ – Русе, изразяващи се в държане на иззети със ЗППАМ № РД-14-116/11.01.2021 г. на директора на РД АА - Русе 1 брой табела с рег.№ **** и свидетелство за регистрация на МПС № *********, изд. на 30.07.2020 г.

ПРЕКРАТЯВА производството по адм. дело № 277/2021 г. по описа на Административен съд - Русе.

Определението може да се обжалва с частна жалба в 7 – дневен срок от съобщаването му пред ВАС.

 

Съдия: