Р Е Ш Е Н И Е
№1206 28.10.2022 година гр. Бургас
В ИМЕТО НА НАРОДА
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД -
БУРГАС, ХVІ-ти СЪДЕБЕН СЪСТАВ, на двадесет и девети септември, две хиляди
двадесета и втора година, в публично съдебно заседание в следния състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДАНИЕЛА ДРАГНЕВА
ЧЛЕНОВЕ: 1.МАРИНА НИКОЛОВА
2.ДИМИТЪР ГАЛЬОВ
секретар: Илияна Георгиева
прокурор: Дарин Христов
сложи за разглеждане докладваното от съдия
М.Николова КАНД номер 1057 по описа за 2022 година.
Производството
е по реда на чл.63в
от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН), във
вр. чл.208
и сл. от Административно-процесуалния кодекс (АПК).
Образувано
е по касационна жалба на „СЕЛЕКТ
ОЙЛ“ ООД, ЕИК: *********, със седалище и адрес на управление:
гр.Бургас, ул. „Лермонтов” 46, представлявано от управителя Е.В.Г.
против Решение № 472/09.05.2022
год.,
постановено по НАХД № 998/2022 г. по описа на Районен съд - Бургас, с
което е потвърдено наказателно постановление № 595057-F618157/13.12.2021
год., издадено от Началник на отдел „Оперативни дейности“ град Бургас, дирекция
„Оперативни дейности“, ГД "Фискален контрол", с което за нарушение на
разпоредбата на чл.3 ал.3 от Наредба №Н-18/2006 г на МФ вр. чл.118 ал.6 от ЗДДС
и на основание чл. 185 ал.2, изречение второ вр. ал.1 от Закона за данъка
добавена стойност (ЗДДС) на касатора е наложена имуществена санкция в размер на
600 (шестстотин) лева.
В касационната жалба съдебното
решение се оспорва като неправилно и незаконосъобразно. Твърди
се, че деянието е резултат от случайно събитие - технически проблем, както и че е налице сгрешена правна квалификация на
санкционната норма, като за едно и също нарушение са съставени два АУАН и са
издадени две НП, които са приложени към жалбата. Моли се за
отмяна на оспореното съдебно решение.
В
съдебно заседание касаторът, редовно призован, не се явява и не се
представлява.
Ответникът по касация, редовно уведомен, не изпраща представител.
Представителят
на Окръжна прокуратура – Бургас, изразява мнение за оставяне в сила на
решението на първата инстанция.
Административен
съд - Бургас, ХVІ-ти състав след като прецени допустимостта на жалбата
и обсъди направените в нея оплаквания, събраните по делото доказателства и
извърши проверка на обжалваното решение, съобразно разпоредбите на чл.218 и чл.220
от АПК, намира
за установено следното:
Касационната
жалба е процесуално ДОПУСТИМА като подадена в срока по чл.211
от АПК, от
надлежна страна, имаща право и интерес от обжалването по смисъла на чл.210,
ал.1 АПК.
Разгледана
по същество и в пределите на касационната проверка по чл.218 АПК,
настоящият съдебен състав намира жалбата за ОСНОВАТЕЛНА
по следните съображения:
С обжалваното решение Районен съд - Бургас е потвърдил
наказателно постановление № 595057-F618157/13.12.2021 год.,
издадено от Началник на отдел „Оперативни дейности“ град Бургас, дирекция
„Оперативни дейности“, ГД "Фискален контрол", с което за нарушение на
разпоредбата на чл.3 ал.3 от Наредба №Н-18/2006 г на МФ вр. чл.118 ал.6 от ЗДДС
и на основание чл. 185 ал.2, изречение второ вр. ал.1 от Закона за данъка
добавена стойност (ЗДДС) на касатора е наложена имуществена санкция в размер на
600 (шестстотин) лева.
За да постанови
оспореното съдебно решение съд е приел, че посоченото
в акта и наказателното постановление административно нарушение е действително осъществено
и безспорно доказано. Приел е и че приложението на чл. 28 от ЗАНН се явява
неоправдано.
Така
постановеното решение е валидно, допустимо, но неправилно.
От съвкупната преценка
на събраните по делото писмени и гласни доказателства, съдът приема за
установена следната фактическа обстановка:
На 03.06.2021 г., органи по приходите на НАП извършили проверка на търговски обект по смисъла на § 1, т. 41 от ДР на ЗДДС
- бензиностанция, находящ се в гр.Камено, ул. Освобождение 38А, стопанисван от
„СЕЛЕКТ ОЙЛ“ ООД, ЕИК: *********. В обекта се използвало фискално устройство с изградена и работеща
дистанционна връзка с Националната агенция за приходите, така наречената електронна
система с фискална памет (ЕСФП), модел Ойл Сис 2.0-Д-КБ, одобрена със
свидетелство от Българския институт по метрология № 1698, с индивидуален
№08005812, номер на фискалната памет 58005812, регистрирано в НАП с №4220693.
След извършена проверка в информационните масиви на НАП - програмен продукт
"Фискални устройства с дистанционна връзка", относно получени
количества горива в обект и след направен анализ на представени документи за
доставки на гориво било установено, че на датата 20.05.2021 г. търговското
дружество „СЕЛЕКТ ОЙЛ“ ООД, ЕИК: *********, в качеството на данъчно задължено
лице - получател по доставки на течни горива по АДД с N2
0000000006054880/20.05.2021г. е подал данни по документ, но не е подал данни
чрез НИС за доставка на горивото - 5712 литра дизелово гориво. За установеното
бил съставен АУАН № F618157/30.06.2021 год., въз основа на който по-късно било
издадено и оспореното НП. В НП е посочен обекта, където е извършена проверката,
както и доставката за която се твърди, че не са подадени данни, а именно: 5712
литра дизелово гориво.
При налагане на административното наказание са
допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, довели и до материална
незаконосъобразност на оспореното НП. Актът за установяване на административно
нарушение има функция да повдигне обвинението и да очертае от обективна и
субективна страна предметът на доказване, като от съществено значение с оглед
правото на защита на нарушителя е ясното и точно описание на нарушението и
съответстващата пълна правна квалификация. В случая, съдът намира, че в
нарушение на чл.42, т.4 от ЗАНН, в АУАН липсва описание на нарушението и
обстоятелството, при които същото е извършено. При издаването на наказателното постановление също е допуснато
нарушение на чл.57, т.5 от ЗАНН, тъй като фактическата обстановка и в него
страда от същия порок – липса на описание на фактическите обстоятелства,
касаещи съставомерните признаци на деянието. В подкрепа на този извод, следва
да се посочи, че нито в съставения АУАН, нито в
издаденото НП е описано с какви действия или бездействия дружеството не е
изпълнило задължението си да предава на НАП по изградената дистанционна връзка
коректни данни за доставки или продажби и налични количества горива в резервоарите.
Липсват и твърдения, неподаването на данни да е станало поради манипулация на
системата или други подобни неправомерни действия в резултат на поведение на
задълженото лице. В АУАН и НП не е посочено и дали това конкретно неподаване на
данни, лишава НАП от възможност да се определи наличното количество гориво в
резервоара на ЕСФП.
На
следващо място, по делото безспорно е установено, че в хода на проверката в търговския обект на
касатора, е било констатирано, че на 20.05.2021 г. е получена доставка на
гориво по акцизен данъчен документ АДД с N2 0000000006054880/20.05.2021г.,
както и че в обекта е въведена в експлоатация и се използва нивомерна
измервателна система за обем на течни горива с информационен изход за свързване
към централно регистриращо устройство на ЕСФП по смисъла на чл.3, ал.3 от
цитираната наредба, като на датата на доставката, посредством ЕСФП, към НАП, е
била подадена дистанционно информация. Наличието на служебен бон за доставката
на гориво на 20.05.2021 г. (л. 16 от НАХД № 998/2022 г. по описа на Районен съд
- Бургас) означава, че тази доставка е изпратена чрез ЕСФП до НАП, т. е. не се
касае за неподаване на данни. Фактически, с подаването на информация за
получената доставка, чрез въвеждането на данните по акцизен данъчен документ
АДД с N2 0000000006054880/ 20.05.2021г., дружеството е подало данни за постъпилото
гориво, с което не е възпрепятствало органите на НАП да определят наличните
количества гориво в резервоарите.
В разпоредбата на чл.118,
ал.6 от ЗДДС, е въведено задължение за всяко лице по ал.1, извършващо
доставки/продажби на течни горива от търговски обект с изключение на лицата,
извършващи доставки/продажби на течни горива от данъчен склад, да предава по
дистанционна връзка на националната агенция за приходите и данни, които дават
възможност за определяне на наличните количества горива в резервоарите за
съхранение в обектите за търговия с течни горива.
С
разпоредбата на чл.118, ал.10 от ЗДДС е въведено задължение за данъчно
задължено лице - доставчик/получател по доставка на течни горива, да подава в
НАП данни за доставката и движението на доставените/получените количества течни
горива, както и за промяната в тях, като данните следва да се подават на датата
на данъчното събитие или на датата на възникване на промяна в обстоятелствата
по електронен път с квалифициран електронен подпис.
При съвкупен анализ на двете разпоредби и прилагайки
ги към описаната по-горе фактическа обстановка, следва да се приеме, че ал.6 на
чл.118 от ЗДДС касае случаите на продажби на течни горива, каквато процесната
доставка не е спрямо касатора. В случая, се касае за получаване на гориво от
дружеството-касатор, при което получаване, същото е длъжно да изпълни
задължението си по ал.10 на чл.118 от ЗДДС и както вече се посочи по-горе, то е
изпълнило това задължение с подаването на информация за получената доставка,
чрез въвеждането на данните по акцизен данъчен документ АДД с N2
0000000006054880/20.05.2021г. Следователно, неправилно
дружеството е било санкционирано с издаденото НП за нарушение на
разпоредбата на чл.3 ал.3 от Наредба №Н-18/2006 г на МФ вр. чл.118 ал.6 от ЗДДС.
Като е достигнал до
изводи различни от изложените първоинстанционният съд е постановил неправилно
решение, което следва да бъде отменено и вместо него да бъде постановено друго,
с което да се отмени издаденото наказателно постановление.
Мотивиран от всичко
изложено по-горе, Административен съд гр.Бургас, ХVІ-ти състав
Р Е Ш И :
ОТМЕНЯ
Решение
№ 472/09.05.2022
год.,
постановено по НАХД № 998/2022 г. по описа на Районен съд - Бургас и вместо него
постановява:
ОТМЕНЯ
наказателно постановление №
595057-F618157/13.12.2021 год., издадено от
Началник на отдел „Оперативни дейности“ град Бургас, дирекция „Оперативни дейности“,
ГД "Фискален контрол".
РЕШЕНИЕТО е окончателно и не подлежи на обжалване.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ЧЛЕНОВЕ:1.
2.