Решение по дело №1057/2022 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 1206
Дата: 28 октомври 2022 г.
Съдия: Марина Христова Николова
Дело: 20227040701057
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 24 юни 2022 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

1206                                       28.10.2022 година                гр. Бургас

 

В    ИМЕТО    НА   НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - БУРГАС, ХVІ-ти СЪДЕБЕН СЪСТАВ, на двадесет и девети септември, две хиляди двадесета и втора година, в публично съдебно заседание в следния състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДАНИЕЛА ДРАГНЕВА

ЧЛЕНОВЕ: 1.МАРИНА НИКОЛОВА 

2.ДИМИТЪР ГАЛЬОВ 

 

секретар: Илияна Георгиева

прокурор: Дарин Христов

сложи за разглеждане докладваното от съдия М.Николова КАНД номер 1057 по описа за 2022 година.

 

Производството е по реда на чл.63в от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН), във вр. чл.208 и сл. от Административно-процесуалния кодекс (АПК).

Образувано е по касационна жалба на „СЕЛЕКТ ОЙЛ“ ООД, ЕИК: *********, със седалище и адрес на управление: гр.Бургас, ул. „Лермонтов” 46, представлявано от управителя Е.В.Г.

против Решение № 472/09.05.2022 год., постановено по НАХД № 998/2022 г. по описа на Районен съд - Бургас, с което е потвърдено наказателно постановление № 595057-F618157/13.12.2021 год., издадено от Началник на отдел „Оперативни дейности“ град Бургас, дирекция „Оперативни дейности“, ГД "Фискален контрол", с което за нарушение на разпоредбата на чл.3 ал.3 от Наредба №Н-18/2006 г на МФ вр. чл.118 ал.6 от ЗДДС и на основание чл. 185 ал.2, изречение второ вр. ал.1 от Закона за данъка добавена стойност (ЗДДС) на касатора е наложена имуществена санкция в размер на 600 (шестстотин) лева.

В касационната жалба съдебното решение се оспорва като неправилно и незаконосъобразно. Твърди се, че деянието е резултат от случайно събитие - технически проблем, както и че е налице сгрешена правна квалификация на санкционната норма, като за едно и също нарушение са съставени два АУАН и са издадени две НП, които са приложени към жалбата. Моли се за отмяна на оспореното съдебно решение.

В съдебно заседание касаторът, редовно призован, не се явява и не се представлява.

Ответникът по касация, редовно уведомен, не изпраща представител.

Представителят на Окръжна прокуратура – Бургас, изразява мнение за оставяне в сила на решението на първата инстанция.

Административен съд - Бургас, ХVІ-ти състав след като прецени допустимостта на жалбата и обсъди направените в нея оплаквания, събраните по делото доказателства и извърши проверка на обжалваното решение, съобразно разпоредбите на чл.218 и чл.220 от АПК, намира за установено следното:

Касационната жалба е процесуално ДОПУСТИМА като подадена в срока по чл.211 от АПК, от надлежна страна, имаща право и интерес от обжалването по смисъла на чл.210, ал.1 АПК.

Разгледана по същество и в пределите на касационната проверка по чл.218 АПК, настоящият съдебен състав намира жалбата за ОСНОВАТЕЛНА по следните съображения:

С обжалваното решение Районен съд - Бургас е потвърдил наказателно постановление № 595057-F618157/13.12.2021 год., издадено от Началник на отдел „Оперативни дейности“ град Бургас, дирекция „Оперативни дейности“, ГД "Фискален контрол", с което за нарушение на разпоредбата на чл.3 ал.3 от Наредба №Н-18/2006 г на МФ вр. чл.118 ал.6 от ЗДДС и на основание чл. 185 ал.2, изречение второ вр. ал.1 от Закона за данъка добавена стойност (ЗДДС) на касатора е наложена имуществена санкция в размер на 600 (шестстотин) лева.

За да постанови оспореното съдебно решение съд е приел, че посоченото в акта и наказателното постановление административно нарушение е действително осъществено и безспорно доказано. Приел е и че приложението на чл. 28 от ЗАНН се явява неоправдано.

Така постановеното решение е валидно, допустимо, но неправилно.

От съвкупната преценка на събраните по делото писмени и гласни доказателства, съдът приема за установена следната фактическа обстановка:

На 03.06.2021 г., органи по приходите на НАП извършили проверка на търговски обект по смисъла на § 1, т. 41 от ДР на ЗДДС - бензиностанция, находящ се в гр.Камено, ул. Освобождение 38А, стопанисван от „СЕЛЕКТ ОЙЛ“ ООД, ЕИК: *********. В обекта се използвало фискално устройство с изградена и работеща дистанционна връзка с Националната агенция за приходите, така наречената електронна система с фискална памет (ЕСФП), модел Ойл Сис 2.0-Д-КБ, одобрена със свидетелство от Българския институт по метрология № 1698, с индивидуален №08005812, номер на фискалната памет 58005812, регистрирано в НАП с №4220693. След извършена проверка в информационните масиви на НАП - програмен продукт "Фискални устройства с дистанционна връзка", относно получени количества горива в обект и след направен анализ на представени документи за доставки на гориво било установено, че на датата 20.05.2021 г. търговското дружество „СЕЛЕКТ ОЙЛ“ ООД, ЕИК: *********, в качеството на данъчно задължено лице - получател по доставки на течни горива по АДД с N2 0000000006054880/20.05.2021г. е подал данни по документ, но не е подал данни чрез НИС за доставка на горивото - 5712 литра дизелово гориво. За установеното бил съставен АУАН № F618157/30.06.2021 год., въз основа на който по-късно било издадено и оспореното НП. В НП е посочен обекта, където е извършена проверката, както и доставката за която се твърди, че не са подадени данни, а именно: 5712 литра дизелово гориво.

При налагане на административното наказание са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, довели и до материална незаконосъобразност на оспореното НП. Актът за установяване на административно нарушение има функция да повдигне обвинението и да очертае от обективна и субективна страна предметът на доказване, като от съществено значение с оглед правото на защита на нарушителя е ясното и точно описание на нарушението и съответстващата пълна правна квалификация. В случая, съдът намира, че в нарушение на чл.42, т.4 от ЗАНН, в АУАН липсва описание на нарушението и обстоятелството, при които същото е извършено. При издаването на наказателното постановление също е допуснато нарушение на чл.57, т.5 от ЗАНН, тъй като фактическата обстановка и в него страда от същия порок – липса на описание на фактическите обстоятелства, касаещи съставомерните признаци на деянието. В подкрепа на този извод, следва да се посочи, че нито в съставения АУАН, нито в издаденото НП е описано с какви действия или бездействия дружеството не е изпълнило задължението си да предава на НАП по изградената дистанционна връзка коректни данни за доставки или продажби и налични количества горива в резервоарите. Липсват и твърдения, неподаването на данни да е станало поради манипулация на системата или други подобни неправомерни действия в резултат на поведение на задълженото лице. В АУАН и НП не е посочено и дали това конкретно неподаване на данни, лишава НАП от възможност да се определи наличното количество гориво в резервоара на ЕСФП.

На следващо място, по делото безспорно е установено, че в хода на проверката в търговския обект на касатора, е било констатирано, че на 20.05.2021 г. е получена доставка на гориво по акцизен данъчен документ АДД с N2 0000000006054880/20.05.2021г., както и че в обекта е въведена в експлоатация и се използва нивомерна измервателна система за обем на течни горива с информационен изход за свързване към централно регистриращо устройство на ЕСФП по смисъла на чл.3, ал.3 от цитираната наредба, като на датата на доставката, посредством ЕСФП, към НАП, е била подадена дистанционно информация. Наличието на служебен бон за доставката на гориво на 20.05.2021 г. (л. 16 от НАХД № 998/2022 г. по описа на Районен съд - Бургас) означава, че тази доставка е изпратена чрез ЕСФП до НАП, т. е. не се касае за неподаване на данни. Фактически, с подаването на информация за получената доставка, чрез въвеждането на данните по акцизен данъчен документ АДД с N2 0000000006054880/ 20.05.2021г., дружеството е подало данни за постъпилото гориво, с което не е възпрепятствало органите на НАП да определят наличните количества гориво в резервоарите.

В разпоредбата на чл.118, ал.6 от ЗДДС, е въведено задължение за всяко лице по ал.1, извършващо доставки/продажби на течни горива от търговски обект с изключение на лицата, извършващи доставки/продажби на течни горива от данъчен склад, да предава по дистанционна връзка на националната агенция за приходите и данни, които дават възможност за определяне на наличните количества горива в резервоарите за съхранение в обектите за търговия с течни горива.

С разпоредбата на чл.118, ал.10 от ЗДДС е въведено задължение за данъчно задължено лице - доставчик/получател по доставка на течни горива, да подава в НАП данни за доставката и движението на доставените/получените количества течни горива, както и за промяната в тях, като данните следва да се подават на датата на данъчното събитие или на датата на възникване на промяна в обстоятелствата по електронен път с квалифициран електронен подпис.

При съвкупен анализ на двете разпоредби и прилагайки ги към описаната по-горе фактическа обстановка, следва да се приеме, че ал.6 на чл.118 от ЗДДС касае случаите на продажби на течни горива, каквато процесната доставка не е спрямо касатора. В случая, се касае за получаване на гориво от дружеството-касатор, при което получаване, същото е длъжно да изпълни задължението си по ал.10 на чл.118 от ЗДДС и както вече се посочи по-горе, то е изпълнило това задължение с подаването на информация за получената доставка, чрез въвеждането на данните по акцизен данъчен документ АДД с N2 0000000006054880/20.05.2021г. Следователно, неправилно дружеството е било санкционирано с издаденото НП за нарушение на разпоредбата на чл.3 ал.3 от Наредба №Н-18/2006 г на МФ вр. чл.118 ал.6 от ЗДДС.

Като е достигнал до изводи различни от изложените първоинстанционният съд е постановил неправилно решение, което следва да бъде отменено и вместо него да бъде постановено друго, с което да се отмени издаденото наказателно постановление.

Мотивиран от всичко изложено по-горе, Административен съд гр.Бургас, ХVІ-ти състав

Р Е Ш И :

 

ОТМЕНЯ Решение № 472/09.05.2022 год., постановено по НАХД № 998/2022 г. по описа на Районен съд - Бургас и вместо него постановява:

 

ОТМЕНЯ наказателно постановление № 595057-F618157/13.12.2021 год., издадено от Началник на отдел „Оперативни дейности“ град Бургас, дирекция „Оперативни дейности“, ГД "Фискален контрол".

 

РЕШЕНИЕТО е окончателно и не подлежи на обжалване.

 

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:                               

 

 

 

         ЧЛЕНОВЕ:1.

 

 

                                    

         2.