Решение по дело №2933/2020 на Районен съд - Бургас

Номер на акта: 260319
Дата: 13 октомври 2020 г. (в сила от 29 януари 2021 г.)
Съдия: Анатоли Йорданов Бобоков
Дело: 20202120202933
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 28 юли 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

 

Решение

 260319                       13.10.2020 г.     гр. Бургас

В ИМЕТО НА НАРОДА

БУРГАСКИ РАЙОНЕН СЪД НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ на 17.09.2020г. в публично заседание в състав:

                                                                                                                   ПРЕДСЕДАТЕЛ: Анатоли Бобоков

Секретар: Даниела Михайлова

като разгледа докладваното от съдия Бобоков административно наказателно дело № 2933 по описа за 2020 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството по делото е по реда на чл. 59 и сл. от ЗАНН.

Образувано е по повод жалбата на *** с ЕИК ***, представлявано от Р.К. против Наказателно постановление № 29-0000545 от 07.02.2020 г. на Главния директор на Главна дирекция "Инспекция по труда" на Изпълнителна агенция "Главна инспекция по труда", с което за административно нарушение на  чл. 75а, ал. 2 от Закона за трудовата миграция и трудовата мобилност /ЗТМТМ/, на основание същата разпоредба на дружеството-жалбоподател е наложено административно наказание – имуществена санкция в размер на 2000 /две хиляди/ лева. Моли се съдът да отмени атакуваното наказателното постановление, като незаконосъобразно и постановено при съществени нарушения на административно-производствените правила.

В съдебно заседание, процесуалният представител на дружеството-жалбоподател адв.Ч. поддържа жалбата. Представя писмено становище. Претендира присъждане на заплатените по делото разноски за адвокатски хонорар.

Процесуалният представител на ИА "Главна инспекция по труда" оспорва жалбата, като неоснователна. Пледира за потвърждаване на наказателното постановление, като правилно и законосъобразно. Претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

Съдът намира, че жалбата е подадена в законоустановения срок пред надлежната инстанция от лице, което има правен интерес, поради което е процесуално допустима.

Като взе предвид исканията на страните, събрания по делото доказателствен материал и като съобрази закона, настоящата инстанция намери за установено от фактическа и правна страна следното:

При извършена проверка по спазване на трудовото законодателство и на ЗТМТМ на 07.08.2019 г., на обект на контрол: обменно бюро *** находящ се в гр. Созопол, ***, стопанисван от дружеството-жалбоподател и на 08.08.2019 г. по документи в изнесен офис на ИА ГИТ в КК Слънчев бряг, инспекторите от ГИТ установили, че дружеството-жалбоподател, в качеството му на работодател, е приело лицето *** гражданин на Узбекистан, лице от трета държава по смисъла на § 1, т. 4 от ДР на ЗТМТМ, да предоставя работна сила, без съответната регистрация в Агенцията по заетостта. В нарочна декларация лицето декларирало, че заема длъжността „касиер“ с определено работно време и заплата. След допълнително изискана справка от Агенцията по заетостта било установено, че С.  няма издадена регистрация за работа за краткосрочна дейност. За така установеното нарушение, на дружеството-жалбоподател е съставен АУАН, въз основа на който е издадено атакуваното пред настоящата инстанция наказателно постановление.

Съдът, в контекста на правомощията си по съдебен контрол, след като провери изцяло и служебно атакуваното наказателно постановление, без да се ограничава с обсъждане на посочените в жалбата доводи, съобрази следното:

Отговорността на жалбоподателя е ангажирана за това, че на 07.08.2019 г. е допуснал лицето *** гражданин на Узбекистан, да предоставя работна сила, като "касиер" в стопанисвания от дружеството-жалбоподател обект – обменно бюро ***, находящ се в гр. Созопол, без съответната регистрация в Агенцията по заетостта. Деянието е квалифицирано като нарушение на  чл. 75а, ал. 2 от ЗТМТМ. Според посочената разпоредба на работодател, за който чужденец от трета страна предоставя работна сила без разрешение за работа или без регистрация в Агенцията по заетостта се налага глоба, съответно имуществена санкция в размер определен по  чл. 75а, ал. 2, предл. 2 от ЗТМТМ, освен ако не подлежи на по-тежко наказание.

От данните по делото безспорно се установява, че на 07.08.2019 г. лицето *** е престирал труд в процесния обект, обстоятелство, което не се оспорва и от самия  жалбоподател. В подкрепа на това са показанията на актосъставителя св.П., която непосредствено е възприела полагания от него труд в горепосоченото обменно бюро. Независимо от това, лицето собственоръчно е декларирало в декларация по чл. 68, ал. 1, т. 3 от ЗТМТМ, че работи в обекта на длъжност "касиер", с работно време от 9,00 часа до 17,30 часа, с два почивни дни в седмицата и 30 минути през деня, с трудово възнаграждение от 600 лева. Представен е и трудов договор, сключен между дружеството-жалбоподател и лицето на основание чл. 233б, ал. 2 от КТ, т. е. за стажуване и Анекс към същия. Представена е и виза "с", издадена на лицето за обучение.

В ЗТМТМ подробно са регламентирани хипотезите, при които се издава разрешение за работа, както и хипотезите, при които се изисква регистрация в Агенцията по заетостта. Принципът е, че в случаите на престиране на труд от чуждестранно лице от трета страна при български работодател се изисква разрешение за работа, което се издава по реда, определен в Глава втора "Трудова миграция от трети държави", Раздел VІІ "Разрешение за работа" от този закон. Там са регламентирани подробно хипотезите, при които се изисква разрешение за работа, органът, който го издава, срокът за който се издава, предпоставките при които се отнема. От цялостния анализ на разпоредбите в този закон, регламентиращи полагането на труд на лица от трети държави (държава нечленка на Европейския съюз) може да се направи извод, че за престирането на труд от работник и служител от трета държава се изисква издаване на разрешение за работа от изпълнителния директор на Агенцията по заетостта по искане на местен работодател или местно лице, приемащо на работа командирован или изпратен работник или служител от трета държава – чл. 40, ал. 1 от ЗТМТМ. Същият закон само в някои изключителни случаи не изисква такова разрешение, а вместо него е предвидил нуждата от регистрация в Агенцията по заетостта. Това са хипотезите на чл. 38, ал. 1, когато гражданите на трети държави са студенти в редовна форма на обучение във висше училище в страната и упражняват краткосрочна заетост. Тя може да се осъществява след регистрация от работодателя в Агенцията по заетостта.

При извършената служебна проверка, съдът не установи наличието на съществени процесуални нарушения при съставянето на акта, съответно при издаване на атакуваното наказателно постановление. Изложените в акта за установяване на административното нарушение фактически констатации съответстват изцяло на тези в издаденото въз основа на него наказателно постановление. При съставяне на АУАН и издаване на атакуваното НП са спазени изискванията, визирани в разпоредбите на чл. 42 и чл. 57 от ЗАНН. Актът е съставен изцяло в съответствие с разпоредбата на чл. 42 от ЗАНН, като нарушението е изключително изчерпателно описано и подробно са посочени обстоятелствата, при които е извършено то. Актът е съставен от компетентно лице при спазване на процедурата за съставянето му по чл. 40 и 43 от ЗАНН. Наказателното постановление е издадено от компетентен орган в кръга на неговите правомощия, за което е представена и съответната заповед на Министъра на културата, в предвидената от закона форма. Спазен е срокът по чл. 34 от ЗАНН. В съдържанието му се съдържат задължителните реквизити. Нарушенията са описани надлежно в НП от фактическа страна, като административнонаказващият орган е посочил ясно и подробно в обстоятелствената част всичките им индивидуализиращи белези (време, място, авторство и обстоятелства, при които са извършени). Затова не може да се приеме, че е засегнато правото на защита на нарушителя и последният е имал пълната възможност да разбере за какво точно е ангажирана отговорността му – приемане на лице гражданин на трета държава, да предоставя работна сила на територията на Рбългария, без съответната регистрация в Агенцията по заетостта. Законосъобразно наказващият орган е квалифицирал установеното нарушение по чл. 75, ал. 2 от ЗТМТМ и в съответствие на същата разпоредба е определил наложеното на жалбоподателя административно наказание.

Възражението на процесуалния представител на жалбоподателя, че в настоящият случай приложение следва да намери нормата на чл. 28 от ЗАНН, съдът намира същото за неоснователно. При определяне на маловажните случаи при административните нарушения следва да се съобрази чл. 93, т. 9 от НК, съгласно която разпоредба маловажен случай е този, при който извършеното престъпление с оглед на липсата или незначителността на вредните последици или с оглед на други смекчаващи обстоятелства, представлява по-ниска степен на обществена опасност в сравнение с обикновените случаи на престъпление от съответния вид. Като се вземе предвид високата значимост на обществените отношения, свързани с трудовата ангажираност на лицата, съдът намира, че самото нарушение не може да се характеризира като такова с ниска обществена опасност. Предвид гореизложеното, наказващият орган законосъобразно не е приложил чл. 28 от ЗАНН.

Наложеното на жалбоподателя административно наказание е определено в законовия минимуми и в максимална степен съдейства за постигане целите на специалната и генералната превенция, залегнали в чл. 12 от ЗАНН.

Предвид изхода по делото и на основание чл. 63, ал. 3 от ЗАНН, съдът счита, че в тежест на жалбоподателя следва да се възложат направените от наказващият орган по делото разноски за юрисконсултско възнграждение в размер на 100 /сто/ лева.

Мотивиран от горното и на основание чл. 79, ал. 4 от ЗТМТМ, съдът

Р Е Ш И:

ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № 29-0000545 от 07.02.2020 г. на Главния директор на Главна дирекция "Инспекция по труда" на Изпълнителна агенция "Главна инспекция по труда", с което за административно нарушение на  чл. 75а, ал. 2 от Закона за трудовата миграция и трудовата мобилност /ЗТМТМ/, на основание същата разпоредба на *** с ЕИК ***, представлявано от *** е наложено административно наказание – имуществена санкция в размер на 2000 /две хиляди/ лева.

ОСЪЖДА *** с ЕИК ***, представлявано от *** да заплати на ИА Главна инспекция по труда, сумата в размер на 100 /сто/ лева, представляваща направени по делото разноски за юрисконсултско възнаграждение.

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба в 14-дневен срок от съобщаването му на страните пред Административен съд-гр. Бургас.

 

РАЙОНЕН СЪДИЯ: /А. Бобоков/

 

Вярно с оригинала: Д.М.