Решение по дело №1983/2020 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 144
Дата: 5 февруари 2021 г. (в сила от 26 февруари 2021 г.)
Съдия: Димитър Димитров Михов
Дело: 20207050701983
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 4 септември 2020 г.

Съдържание на акта

 

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

 

гр. Варна, 05.02.2021г.

 

В   ИМЕТО   НА   НАРОДА

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ГР.ВАРНА, пети състав в открито съдебно заседание проведено на двадесети януари две хиляди двадесет и първа година в състав:

                                                         ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДИМИТЪР МИХОВ

 

         при участието на секретаря Нина Атанасова, като разгледа докладваното от съдия Димитър Михов административно дело № 1983/2020г. и за да се произнесе взе предвид следното:

         Производствата е по реда на чл. 172, ал.5 от Закона за движение по пътищата.

         Образувано е по жалба вх. № 10763/04.09.2020г. на С.М.Щ., ЕГН: ********** *** против Заповед за прилагане на принудителна административна мярка по чл.171, т.1, б.“б“ от Закона за движение по пътищата /ЗДвП/ № 20-0819-001379/23.08.2020г., издадена от В С И - полицейски инспектор, Сектор „Пътна полиция“ към Областна дирекция на МВР гр. Варна.

С изложени доводи, жалбоподателят счита оспорената заповед за незаконосъобразна и необоснована. Жалбоподателят твърди, че не е управлявал посоченото моторно превозно средство – лек автомобил „*****“ с рег. № ****, а същият е бил паркиран на ул.“Е.Г.“ № 20. Твърди се още, че проверката от контролните органи му е била извършена извън превозното средство. Счита, че не са налице предпоставките за прилагане на  принудителна административна мярка. Направено е искане за отмяна на заповедта.

Ответникът чрез процесуален представител юрисконсулт Г оспорва жалбата. Счита оспорената заповед за правилна и законосъобразна.

         Съдът, след като обсъди доказателствата по делото, доводите на страните и след преценка на законосъобразността и обосноваността на оспорения административен акт, приема за установено от фактическа страна следното:

На 23.08.2020г. около 04.50 часа в гр. Варна по ул.“Е.Г.“ до № 20 в посока ул.“Д.“ жалбоподателят Щ. управлявал лек автомобил „*****“ с рег. № *****, собственост на М.Щ.., като  отказал да му бъде извършена проверка с техническо средство „Дрегер Алкотест 7510“ с фабричен № АRBB-0079 за установяване употреба на алкохол. На водача е издаден талон за медицинско изследване № 0039937, но водачът е отказал да получи талонът за медицинско изследване и не се е явил в МБАЛ “С.А.“ гр.Варна да бъде изследван и по този начин. Предвид установените факти на Щ. е бил съставен Акт за установяване на административно нарушение  серия GA, № 285462 от 23.08.2020г. Въз основа на съставения АУАН ответникът е издал процесната заповед за прилагане на принудителна административна мярка. По делото са представени Заповед №8121з-1524/09.12.2016г. на Министъра на вътрешните работи и Заповед № 365з-2747/20.07.2017г. на Директора на Областна дирекция на МВР гр. Варна относно установяване компетентността на ответника.

В хода на съдебното производство е разпитан свидетеля Г.Х.Г. Свидетелят посочва, че работи като младши автоконтрольор в сектор „Пътна полиция“ при ОД на МВР гр.Варна. Същият обяснява, че в описаната в АУАН дата и час са били изпратени от дежурната част да съдействат на екип на Второ РУ гр. Варна, който е спрял за проверка водач на МПС, със съмнение, че последният управлява превозното средство под въздействието на алкохол. На място е бил екип на Второ РУ и жалбоподателят Щ.. Според свидетеля, на жалбоподателя е било предложено два пъти да му бъде извършена проверка за алкохол, но той категорично е отказал, посочвайки, че не управлявал автомобила. Предвид отказа да му бъде извършена проверка за употреба на алкохол, на Щ. е бил съставен АУАН. Според свидетеля, полицейските служители от екипа на Второ РУ са видели Щ. да управлява лекия автомобил.

В качеството на свидетел е разпитан и Я.П.М., полицейски служител, очевидец на нарушението, свидетел при съставяне на АУАН. Свидетелят обяснява, че са били изпратени на скандал между момиче и момче на ул.“Е.Г.“ № 20. При пристигането на адреса, вратата на апартамента е била отворена от момиче. В жилището е имало и момче, като според свидетеля и двамата са били във видимо нетрезво състояние. На момчето е бил съставен протокол за предупреждение, след което момичето си е тръгнало. Свидетелят посочва, че държането на момчето спрямо полицейските органи е било грубо. При обход с патрулния автомобил след 10-15 минути същото лице е било засечено да управлява лек автомобил „*****“. След като е видял полицейския патрул спрял автомобила и тръгнал. Полицейските служители са го спрели, след което са поискали съдействие от страна на екип на „Пътна полиция“. При пристигането на полицейския екип, лицето е отказало да им представи документи на автомобила и свидетелство за управление на МПС, както и е отказал да му бъде извършена проверка за употреба на алкохол. Според свидетеля въпросното лице е същото, което фигурира по делото, а именно жалбоподателя Щ..

Предвид установената фактическа обстановка и след като в изпълнение на изискването на разпоредбата на чл.168, ал.1 от АПК провери законосъобразността на оспорения административен акт на всички основания по чл.146 от АПК, съдът приема от правна страна следното:

Заповедта е издадена от компетентен орган в предвидената от закона писмена форма и съдържа всички реквизити по чл.59, ал.2 от АПК. В административното производство не са допуснати съществени процесуални нарушения. Съгласно чл.171, ал.1 от ЗДвП, принудителните административни мерки се налагат за осигуряване безопасността на движението по пътищата и за преустановяване на административните нарушения по този закон. Съобразно разпоредбата на чл.171, т.1, б.“б“ от Закона за движението по пътищата и за преустановяване на административните нарушения се прилага принудителна административна мярка – временно отнемане на свидетелството за управление на моторно превозно средство на водач който управлява моторно превозно средство с концентрация на алкохол в кръвта над 0,5 на хиляда, установена с медицинско и химическо лабораторно изследване или с изследване с доказателствен анализатор, или с друго техническо, определящо съдържанието на алкохол в кръвта чрез измерването му в издишания въздух, или след употреба на наркотични вещества или техни аналози, установени с медицинско и химико-токсикологично лабораторно изследване или с тест, както и който откаже да бъде проверен с техническо средство или с тест, изследван с доказателствен анализатор или да даде биологични проби за химическо изследване и/или химико-токсикологично лабораторно изследване – до решаване на въпроса за отговорността му, но за не повече от 18 месеца; при наличие на изследване от кръвна проба или изследване с доказателствен анализатор по реда на чл.174, ал.4 установените стойности са определящи. Жалбоподателят оспорва установената фактическа обстановка, твърдейки, че не е управлявал лекия автомобил, поради което не е налице виновно поведение водещо до прилагането на принудителна административна мярка. Съдът намира изложеното от жалбоподателя за защитна теза. В противовес на изложените от жалбоподателя доводи са показанията на свидетелите Г. и М., полицейски служители в ОД на МВР гр. Варна, като свидетеля М. е и очевидец на извършеното от Щ. нарушение. Съвкупната преценка на доказателствата по делото - представени с административната преписка в т.ч. и приложената докладна записка и свидетелските показания, кредитирани от съда като непротиворечиви категорично установяват извършено от жалбоподателя нарушение на установените със ЗДвП правила. С оглед установените факти, правилно от административния орган е било прието, че Щ. е отказал проверка с техническо средство за установяване употребата на алкохол в кръвта и не е изпълнил предписание за изследване с доказателствен анализатор и за медицинско изследване и вземане на биологични проби за химическо лабораторно изследване за установяване на концентрацията на алкохол в кръвта му.

Принудителната административна мярка е израз на административната държавна принуда, поради което за всеки конкретен случай трябва да е определена в такъв вид и обем, че да не ограничава правата на субектите в степен, надхвърляща тази, произтичаща от преследваната от закона цел. Административният орган е посочил фактическите основания за издаване на заповедта за налагане на ПАМ, като освен, че изцяло съответстват на описаните в разпоредбата на чл.171, т.1, б.“б“ от ЗДвП, описаните факти са и доказани от събраните по делото доказателства. Предвид изложеното съдът счита, че оспореният административен акт е издаден от компетентен орган, при спазване на установената форма и административнопроизводствените правила, в съответствие с материалния закон и целта на закона. Не са налице отменителните основания по смисъла на чл.146 от АПК, поради което подадената срещу него жалба следва да се отхвърли като неоснователна.

         По тези съображения и на основание чл. 172, ал.2 от АПК, Административен съд-Варна, пети състав

 

Р  Е  Ш  И:

 

         ОТХВЪРЛЯ жалбата на на С.М.Щ., ЕГН: ********** *** против Заповед за прилагане на принудителна административна мярка по чл.171, т.1, б.“б“ от Закона за движение по пътищата /ЗДвП/ № 20-0819-001379/23.08.2020г., издадена от В.С.И., полицейски инспектор, Сектор „Пътна полиция“ към Областна дирекция на МВР гр.Варна.

         РЕШЕНИЕТО не подлежи на обжалване.

 

 

 

                                                                       Съдия: